Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Syys 25, 2017 8:24 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 135 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: La Tammi 23, 2016 6:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 70
1100 kg saunakaljojen kanssa :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 6:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
Nyt lienee aika paljastaa paino, paino saunakunnossa mutta ilman vesiä oli 2140kg, tuli "vähän" raskaampi kuin alunperin suunnittelin mutta on tuollaisessakin kopissa niin kova työ ettei kehtaa hutaisemalla pilata, ohuemmalla puutavaralla painosta olisi saanut lähes puolet pois..

Piti siirtää nosturi pihalla toiseen paikkaan ennen saunan pudottamista joten nappasin sen auton perään ja voin sanoa että akselimassat menivät "hieman" persiilleen, onneksi ei tarvitse tienpäälle lähteä kuvanmukaisella kokoonpanolla...
Kuva


Myös turboprojektia viety hieman eteenpäin, saunan portaat osoittautuivat käteviksi myös turbotusprojektissa lavallepääsemisen helpottamiseksi..
Kuva

Holsetin ja sisun laipat eivät olleet yhteensopivia ja ahtimen sai muutenkin parempaan paikkaan tekemällä adapterin, laippojen leikkaus cnc-plasmalla ja välipalat 3mm levystä omanpään mukaan. Vielä tasopitojen suoristus jyrsimällä jonka jälkeen käsissä valmis kappale. Pakopainemittarin voi asentaa tuohon mutta sitä ei tässä projektissa tulla tarvitsemaan ahtimen suuren koon vuoksi.
Kuva


Ahdinta joutuu hieman käsittelemään jotta lähdöt asettuu oikeisiin suuntiin mutta muuten alkaa olemaan letkuja vaille valmis paketti.
Kuva


Lumessa eteneminen on kyllä surkeaa 2m ja kiinni niin että tarvitsi vinssiä... Oli kyllä puunkantokin renkaan edessä mutta ei sellaiset paljoa hidastaneet kun oli nosturi painona, matalat rengaspaineet ja ketjut... Ketjuista puheenollen voisin ostaa toisenkin parin joko 14.9-24 traktorinrengas ketjuja tai 14.00-20 ketjuja (samanlaiset)
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ma Maalis 07, 2016 7:49 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 640
Paikkakunta: Tuusula
Eikös tuo mobiilisaunan idea vähän kärsi, jos paketin kanssa ei voi lähteä mihinkään?

Paljonko taka-akselilla on kantavuutta?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ma Maalis 07, 2016 9:16 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
kivinen kirjoitti:
Eikös tuo mobiilisaunan idea vähän kärsi, jos paketin kanssa ei voi lähteä mihinkään?

Paljonko taka-akselilla on kantavuutta?

Tähänmennessä on kaikki päässeet ominvoimin portaita saunaan joten nosturia ei ole niin usein tarvinnut...

Ilman nosturia on aivan ajettava kampe ja on sillä tullut n.30km/suunta reissuja heitettyäkin.

5000kg on taka-akselin kantavuus ja nosturin kanssa sitä oli n.700kg jäljellä eli saunan kanssa varmaan 500kg yli?

Mutta proton alusta on niin pehmeä että ei sitä voi verrata mihinkään normaaliin kuorma-autoon..

Kenelläkään tietoa mistä saisi uuden syylärin korkin?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ma Maalis 07, 2016 9:47 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 640
Paikkakunta: Tuusula
Luetun ymmärtämisessä virhe. Siis nosturin JA saunan kanssa akselimassa yli.

Ihmettelinkin miten voi olla niin pienellä painolla pielessä. :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: To Maalis 10, 2016 9:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 70
Juhnu kirjoitti:
Tähän mennessä on kaikki päässeet ominvoimin portaita saunaan joten nosturia ei ole niin usein tarvinnut...


:lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2016 5:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
Turbotusprojekti edennyt, taisitte jo lukea jostain maanjäristyksestä meilläpäin ja voinen paljastaa että taisi tulla liikaa voimaa kun mannerlaatat alkoivat liikkumaan :oops

Ensiksi protoon uusi syylärinkorkki vanhan hajonneen tilalle, ikh:lta löytyy tälläisellä numerolla.
Kuva


Sitten proton diy-osa nro. 345346, vaimentimelta tuleva putki on "noin" 3" ja sen päälle tai sisään ei mene normaali pakoputkiosat joten piti tehdä itse 1-2mm pienempi putki...
Kuva


Lähikuvia ahdinalueesta ei satu nyt olemaan mutta sanallisesti paljastan tarpeelliset faktat... Imu- ja paineputket 3" lokaletkua, varmasti kestää mun käytössä, pienenä miinuksena pirunmoinen jäykkyys, 102mm->76mm soviteosat silikonipätkiä kkd-motorsportilta, klemmareita ja valmis käyrä motonetistä. Öljy tulee teflonletkulla ja lähtee 16mm öljyletkulla, öljynotto 16x1,5 kierteellä lohkonkyljestä ja paluu laipalla alkup.paikkaan.
Kuva


Ahtopainemittarille reikä ja kierre.
Kuva
Vaparisyötöillä ahdot oli 0,3 ja savu oli muuttunut voimaksi.
Pidin hieman laimean tuntuisena joten ruuvailin lisää ruokaa ja alkoi ahdot nousemaan miellyttävemmille lukemille, turbon koosta johtuen alakierroksilla ei juuri ollenkaan eroa mutta yläkierroksilla selvä ero, edellinen 85km/h pitkän vingutuksen tuloksena saatu huippunopeusennätys rikkoontui hetkessä kelaantuneeseen 105km/h nopeuteen, rajoitin siirtyi tehoista ratin ja penkin väliin.
Kuva


Hieman jäi häiritsemään pieni savutus myös ahdonalaisena, onko vaparin ja ahdetun ajoituksissa eroa? palaako minun kalliit polttoaineet myöhäisestä ruiskutusajankohdasta johtuen pakoputkessa?

Olihan se heti lähdettävä kokeilemaan uusia tehoja, pikaisesti huomattu ero oli se että alkoi sutimaan pykälää suuremmilla maastovaihteilla. Etenemiskykyyn ei ikävä kyllä vaikuttanut vaan pikainen kesämallin työhousuilla ja tennareilla suoritettu koeajoreissu muuttui sukuelimiämyöten hangessa kahlaamiseksi, sisältäen noin 10 vinssauskertaa... Pelastukseksi olisi riittänyt nosturi perään tai ketjut, mieluiten molemmat :roll:
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Pe Maalis 25, 2016 5:18 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Juhnu kirjoitti:
Hieman jäi häiritsemään pieni savutus myös ahdonalaisena, onko vaparin ja ahdetun ajoituksissa eroa? palaako minun kalliit polttoaineet myöhäisestä ruiskutusajankohdasta johtuen pakoputkessa?



Ruiskupumpun tyyppikilvessä lukee ilmeisesti P5351/2J..? Vaikka kyseessä on alunperin vapaasti hengittävä kone, niin se on onneksi isommilla 9.5 mm elementeillä. P5349 on 8 mm elementeillä.

Laitoin alle taulukon Minimec 611 koneista, niistä näkee mitä eroa polttoainelaitteissa on.

A-45 vapaasti hengittävässä vakiokoneessa, 611 CA (Sisun kielessä CI) on ennakko 22 astetta. Ahdettu 611 CSA, (CIT) on ennakko 20 astetta. Eli jos sulla on pumppu kohdallaan, niin sulla on enempi ennakkoa kuin tehdas turbo koneissa. A-kirjain tuossa perässä (611 CA, CSA) tarkoittaa ajoneuvoa, sitä ei kaikissa yhteyksissä käytetä.

Lopuksi varoituksen sana... Sun koneessa on vapaasti hengittävän männän, puristussuhde 17:1. Ahdetuissa 611 koneissa on ylimmässä puristusrenkaassa valurautainen vahvike, ja puristussuhde 16:1. Jos vaparin mäntiä riivaa liikaa, niin ylimmäinen männänrengas nousee männän päälle. :roll:


Liitteet:
nimetön.jpg
nimetön.jpg [ 328.07 KiB | Katsottu 1985 kertaa ]

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ti Maalis 29, 2016 5:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
Kiitos tiedoista, en tuota pumpun tyyppikilpeä löytänyt vaikka yritin katsella, lienee pumpun moottorinpuolella piilossa?
Moottorinnumeron on käyttäjänkirjan mukaan -20492, näyttää alkuperäiseltä joten se se lienee.

Moottoreiden kanssa en velho ole vaikka rauta muuten käsissä antautuukin, joten ennakon oikeassaolosta en osaa sanoa, toki ahdin voi olla yksinkertaisesti niin iso ettei pakokaasut riitä. samaa ahdinta käytetty mm. F10 volvoissa..


Tuo 0,6-0,7bar lienee vielä aivan kohtuullisia lukemia niiille vaparin männille? eikö tehdasturboissa ole 1bar ylöspäin?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2016 1:46 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Tyyppikilpi on ulkopuolella pumppua, tai ainakin pitäisi olla. Onko toki voinut pudota pois, jos on niitin katkenneet.

Jaa se oli noin iso ahdin, ei ihme jos ei ahda pikku kierroksilla :wink:

Tuota mäntä hommaa on vaikea sanoa, mitä ne oikeasti kestää... Uudemmassa 20-sarjassa käytettiin ahtamattoman mäntiä heikompi tehoisissa ahdetuissa koneissa. 420DS 85 hv nelonen vapari männillä, 95 hv ahdetun männillä. Kuutosissa samalla tavalla. Mäntävalintoihin vaikutti myös käyttökohde, matalatehoisissakin heady-duty koneissa on paremmat männät automaattisesti.

Mutta ei tuo sun ahtopaineesi miltään älyttömältä kuulosta mun korvaani.


Liitteet:
27032009(002).jpg
27032009(002).jpg [ 238.14 KiB | Katsottu 1786 kertaa ]

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: To Helmi 09, 2017 11:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
Elelty hiljaiseloa sisuilun ja foorumin suhteen. Kilometrejä tullut vuodessa n. 2000 ja viimeisin erikoisempi sisuun liittyvä kuvasarja on viikonlopulta, hiab pitää lyhtyä ja sisu kuskaa ihmiskattilaa vesipisteen ja illanvietto paikan välille (20m)
http://aijaa.com/uMou1d
Kuva
http://aijaa.com/AVJmsy
Kuva
Josko tuolla "palkinnolla" saisin hieman vastauksia, yrittelin leimalle ja hylkyhän sieltä tuli, keskilukko päällä -> ei pysty ajamaan jarruja dynolla -> hylky :evil:
Onko näin että auto ei saa olla "nelivetoinen" leimalla? Koska ainakin isokokoisilla renkailla pystyy lakitekstin mukaan välttämään tuon jarrujen sovituksen eli se ei ole ehdottoman pakollinen....

Ja katselin hieman ongelman syytä ja nelivedon kytkennän nivelet olivat väleinä -> pariin kappaleeseen vanhojen reikien hitsaamalla täyttö ja uusien reikien poraaminen, aiemmista tosin huomasi että ne olivat todennäköisesti jonkun "kyläsepän" tekemät eli mitoitus ei välttämättä ole juuri oikein joten siksi pyydänkin josko joku voisi mitata kuinka paljon on jakolaatikon sisältä tuleva "tappi" ulkona jakolaatikosta neliveto päällä ja neliveto ei päällä :!:

Ongelmia on ollut myös öljyä hikoilevan jakovaihteiston kanssa, ajattelin korjata sen vain kaatamalla vaihteistoon "tiivisteiden turvottajaa" (joo ihmekemikaalit on hölynpölyä mutta kun sain kesällä uskomattoman hyvän kokemuksen kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetusta aineesta niin pakko kokeilla myös tuota öljyvuodonestäjää...) Mutta satuinpa kokeilemaan jakovaihteiston öljyntasoa sormenpäällä ja sen tehtyäni huomasin öljyn värin, vettähän sinne oli päässyt joukkoon ja mielestäni paljon :cry: erikoista koska en ole autoa uittanut ja öljyt vaihdoin viime/ toissavuonna....

http://aijaa.com/ZoVCXL
Kuva

No, nyt siellä on kys. aine ja uudet öljyt..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2017 6:03 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2837
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2017 5:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
sisua45 kirjoitti:
Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.

Sadevesi tai paljunvesi... laskin tosiaan parivko aikaa 1500l vettä lavalle, pitääpä tutkia ennen seuraavaa vedenlaskua se huohottimen seutu :mrgreen:

Koitin myös leimata, nyt pystyi jo testaamaan mutta etuvasen= jarruton jarrurummusta valui öljyä= navan stefan vaihto edessä :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: Ti Helmi 14, 2017 6:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 533
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
Juhnu kirjoitti:
sisua45 kirjoitti:
Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.

Sadevesi tai paljunvesi... laskin tosiaan parivko aikaa 1500l vettä lavalle, pitääpä tutkia ennen seuraavaa vedenlaskua se huohottimen seutu :mrgreen:

Koitin myös leimata, nyt pystyi jo testaamaan mutta etuvasen= jarruton jarrurummusta valui öljyä= navan stefan vaihto edessä :oops:


Multa löytyy uusia hihnoja jos tarvii :wink:

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1860
ViestiLähetetty: La Maalis 11, 2017 3:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 8:11 pm
Viestit: 107
Kiitos tarjouksesta, poltin ja puhdistin vanhat ja ne alkoivat pitämään, jarrut vaikuttivat muuten täysin kulumattomilta ja leimakin saatiin, piti tosin yksi jarrukello vielä uusia kun pyöräytti koeajoreissulla tukin pyöränkotelon kautta :mrgreen:

Jonkinaikaa sitten ostin myös toiset piikkimalliset ketjut ja tänään sovittelin paikoilleen ja kävin koeajamassa, lunta vähintäänkin riittävästi mutta hyvin kulki :D

Kuva
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 135 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)