Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Tammi 17, 2018 2:50 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 235 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 16
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Joulu 31, 2017 3:58 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Entisen hallin pihasta vielä pari kuvaa... Auto on tosin noista ajoista jo muuttunut ja viimeistelty (ei minun toimestani).

Ps. Huomatkaa noi ensimmäisen kuvan puskurissa olevat "stepit", eli varmasti jalka yltää niihin ;) Katsastuksen riemuvoitto ;) Vähän kyllä nauratti hitsata tuollaiset askelmat :mrgreen:


Liitteet:
DSC07332.jpg
DSC07332.jpg [ 156.38 KiB | Katsottu 487 kertaa ]
DSC07264.jpg
DSC07264.jpg [ 96.88 KiB | Katsottu 487 kertaa ]
DSC07261.jpg
DSC07261.jpg [ 105.16 KiB | Katsottu 487 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Viimeksi muokannut FBW, Su Joulu 31, 2017 4:04 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Joulu 31, 2017 4:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
sisua45 kirjoitti:
Oli Oerlikonin vaunu, mutta hukkasin pois, kun ei sille mitään oikein tullut tehtyä.

Vahinko ettei sitä enää ole, siitä olisit saanut hienon off-road camperin :)


Liitteet:
DSC_0114.jpg
DSC_0114.jpg [ 161.82 KiB | Katsottu 483 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 12:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 649
Paikkakunta: Tuusula
FBW kirjoitti:
On siitä jotain kuvia, en ole omistajaan ollut yhteyksissä rakentamisen jälkeen. Huhupuheet kertovat että autosta on kone "räjähtänyt" turboletkun irrottua, uusi kone on kai jo saatu Suomesta tilalle.

Uskalletaan julkaista omakuva onnistuneen katsastusreissun jälkeen, tuon jälkeen en ole projektin kanssa ollut tekemisissä. Herra Kivinenkin oli ensimmäisessä katsastuksessa täällä mukana, tosin ei mennyt silloin vielä lävitse.


Kerrotaan historiasta sen verran, että tarkoitus oli tehdä autosta juttu 4x4Maailma -lehteen. Auton omistaja halusi jutun, jossa olisi viitattu auton teknisten tietojen kohdalla tehdasvalmisteiseen suuntaan, niin katsoin parhaaksi jättää kirjoittamatta. Tavallaan hyvä asia, koska jäi luvatut rahat saamatta noista jo kirjoittamistani jutuista. Ei ollut isoista rahoista kyse, mutta ainahan niille käyttöä olisi.

Oli kyllä yksi hienoimmista "työpäivistä" ikinä olla kyydissä kun ajeltiin ympäriinsä tuolla Sisulla. :D TUV oli myös mielenkiintoinen kokemus, todella asiallista palvelua.

Auton omistaja tosiaan otti minuun yhteyttä moottorin tiimoilta ja monien mutkien kautta Saksaan lähti toinen moottori. Minun rooli tässä asiassa oli olla lähinnä tulkkina, ilman sen ihmeempää korvausta. Ei ole asiasta sen enempää kuulunut, toivottavasti olisi jo kasassa. Laitteen myyntikin tuli kyllä keskusteluissa esille, voin kysellä hintaa, mutta luulempa sen olevan suhteellisen korkea.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 3:29 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Siinä se Kivisen mainitsema päivä on ikuistettuna :D Museokilvet on omistaja hommannut jälkikäteen, ihmeellisiä taikavoimia(?) käyttämällä :mrgreen:


Liitteet:
DSC07319.jpg
DSC07319.jpg [ 111.77 KiB | Katsottu 368 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Tammi 05, 2018 11:46 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Tässä esimerkiksi metallirunkoinen Unimogeissa käytetty koppi, jota käsittääkseni on käytetty ainakin sekä armeijan radio- että ambulanssikäytössä. Lähtökohtaisesti toki liian pieni Proton lavalle, mutta mielenkiintoista että koppi painaa niinkin paljon kuin 1.5 tonnia(!). Toisaalta se tarjoaa turvaa kaatumistilanteessa, eikä tuollainen koppi ihan vähästä hajoa. Minullekin helpointa olisi tehdä Proton tuleva koppi teräksestä, toki alumiinipeltiä voi käyttää suorilla pinnoilla kun vain pitää huolen ettei pääse galvaanisia pareja syntymään, ts. eri metallit eivät suoranaisesti kosketa toisiaan. Ainakin metallikehikon hyväksi puoleksi voidaan laskea sen kestävyys maastokäytössä. Toisaalta olisi hyvä hyödyntää kattoakin, eli jos sillä olisi kestävyyttä ainakin muutaman sadan kilon painolle, voisi siitä olla jossain vaiheessa hyötyäkin. Teräksestä kun tekee niin kestävyydet voi laskea ihan kokemuksen perusteella mututuntumalla, alumiinin kanssa ei ole ihan niin helppoa. Alumiiniakin olen tietysti miettinyt, mutta hitsauksia ei nykyisellä puikkokoneella kannata edes miettiä ja muutenkin murtumat jne. saattavat aiheuttaa tulevaisuudessa huolia.

Joka materiaalissa on omat hyvät ja huonot puolensa, teräksen kanssa tulee välittömästi eteen kylmäsillat mutta ajattelin että voisi kopin valmistuttua täyttää jokaisen metalliprofiilin polyuretaanilla. Kylmäsiltoja se ei varsinaisesti kokonaan poista mutta parantaisi tilannetta, huonona puolena korjaushitsauksista tulee tämän jälkeen eri kokoisia tulipaloja :mrgreen:

Pakko on vaan tunnustaa että meikäläisen tarkoituksiin koppi saa olla max. 1.6m korkea - eli seisomakorkeus jää haaveeksi. Hieman kyllä kuumottaa materiaalin hankkiminen, teräksen kanssa kun olisi helppo elää ja rakentaa... Haitoista huolimatta! Käytetty armeijan kontti on menettänyt vähän kiinnostavuuttaan koska ensinnäkin hankintahinnan päälle pitää vielä laskea rahti (min. 500,-) ja sitten kaikki muutostyöt vievät kyllä nekin perhanasti aikaa - puhumattakaan että niittejä niissä on pirusti enemmän kuin nappikoppi-Sisussa! Yllätyksiäkin voi tulla kosteusvaurioiden muodossa, huutokaupassa ei ole palautusoikeutta. Uusi on aina uusi, pitää vain päättää mikä ratkaisu tehdään ja hypätä sitten ns. järven syvään päähän. Itse tekemällä saa kuitenkin vähän sinne suuntaan mitä pitäisi tulla ;)


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Unimog-koppi
16824414jw.jpg
16824414jw.jpg [ 65.24 KiB | Katsottu 265 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Unimogien ja koppien hautausmaa jossain päin Saksaa(?)
koffer_daecher_02.jpg
koffer_daecher_02.jpg [ 80.08 KiB | Katsottu 265 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Hautausmaa jatkuu..
koffer_daecher_01.jpg
koffer_daecher_01.jpg [ 60.09 KiB | Katsottu 265 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:11 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
FBW kirjoitti:
ralusa2006 kirjoitti:
Kuinkas paljon noissa olikaan tuo lavakorkeus?

Lavakorkeus on n. 1.4-1.5metriä, riippuen jousien kunnosta :D

Nyt pitääkin tehdä pieni korjaus, omassa autossa on tuo mainitsemani korkeus mitattuna vakiorengastuksella maasta (auto on suorassa). Tehtaan antama mitta on kuitenkin 1.29m. Johtuu varmaan siitä että oma Protoni on vielä hieman keveämpi lavan ollessa puutteellinen ja vararenkaan ollessa pois paikallaan. Sorry!

Näitä Protojahan on tehty kahdenlaisilla jousilla 1 x 10mm plus 12 x 8mm lehdillä, tai sitten niin että on 1 x 10mm plus 14 x 8mm lehdet. Olisi tuo korkeampi lehtien määrä käytössä esim. VR:n malleissa? Omassa on vain 12 kpl 8mm lehtiä.

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:34 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Kai sitä voi pistää vielä kuvia yhdestä n. 7 vuoden takaisesta pienemmästä projektista eräälle muuttofirmalle. Kyseessä oli lasivillalla eristetty umpilaho-koppi jolla omapainoa+kantavuutta joku yli 3.5 tonnia - kuvissa näyttää ehkä hieman pienemmältä kuin luonnossa. Minun piti kärry sitten korjata kun koppi kokonaisuudessaan heilui rungon päällä. Lähempi tarkastelu paljasti että runkokin oli murtunut juuri vääristä paikoista ja ei ollut muuta mahdollisuutta kuin heittää koko täysin homehtunut koppi pois ja tehdä kärry alusta alkaen uusiksi. Kärryn omistaja kyllä otti aika syvän nielaisun, mutta jäihän siihen vielä alkuperäiset akselit ja renkaat. Tähän hankittiin jotain erikoista muovi-polyuretaani-muovi sandwich-levyä joka kustansi muistaakseni 2200,- eur. Muovi tietysti ikävä pintamateriaali koska sen korjaus tulevaisuudessa olisi liki mahdotonta, mutta ei ollut oma valinta.

Homma on vain niin että kun runko tai mikä tahansa alusta on kunnossa tekee tuollaisen sandwich-kopin melko nopeasti. Pitää vain pelata liimojen yms. kanssa ja toki kaikki pitää huolella miettiä, esim. missä järjestyksessä koppi kasataan ja kuin irtopaneelit asetetaan paikoilleen niin että ne ovat täsmälleen oikeassa kulmassa jne.

Tähän kärryyn meni kyllä vähän enemmän työtunteja kuin piti, mutta nykyään se komeilee kaupungilla varmaankin jonkinlaisena liikkuvana mainoksena. En tiedä tarkoittaako se sitä että kärrystä tuli käyttökelvoton itse työkäyttöön vai liian hyvän näköinen :mrgreen:


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Lähtökohta oli aika laho
Anhänger_1.JPG
Anhänger_1.JPG [ 122.91 KiB | Katsottu 230 kertaa ]
Tiedoston kommentti: rungon korjaus menossa
Anhänger_2.JPG
Anhänger_2.JPG [ 155.71 KiB | Katsottu 230 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Piti lisätä palkkeja aisalle jotta tulevaisuudessa rakennemurtumia ei enää syntyisi.
Anhänger_3.JPG
Anhänger_3.JPG [ 129.35 KiB | Katsottu 230 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Viimeksi muokannut FBW, La Tammi 06, 2018 12:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:36 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Hirveästi ei ehtinyt kuvia ottamaan kun oli kova kiire saada koko pa$ka hallia likaamasta :mrgreen:


Liitteet:
Anhänger_4.JPG
Anhänger_4.JPG [ 138.46 KiB | Katsottu 229 kertaa ]
Anhänger_5.JPG
Anhänger_5.JPG [ 115.91 KiB | Katsottu 229 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tässä vaiheessa lattian valmistus ja kopin levyt tehty valmiiksi
Anhänger_6.JPG
Anhänger_6.JPG [ 134.22 KiB | Katsottu 229 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:40 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Valmiina siitä tuli tuon näköinen, kärry näyttää aika pieneltä kuvassa mutta siinä on todellakin sisällä seisomakorkeus. Kaupanpäälle upotin rekisterikilven valoineen runkoon, oli alunperin niin rujon näköinen. Ensimmäiset oven kaasupumput piti viedä vaihtoon kun totesin että tarvitaan vähän tehokkaammat versiot, alkuperäisessä versiossa oli kaksi ovea jotka aukesivat sivuille - tässä yksi joka aukeaa ylös. Muuten meni homma putkeen, tosin varmaan 85% tuosta kärrystä on tehty uudesta tavarasta...

Niin tälläisiä koppeja on niin kiva tehdä että pitää saada sellainen itsellekin, Sisun lavalle...

Tässä vuosien saatossa on tullut ikävä kyllä tehtyä projekteja aina muille, joten nyt on aika saada jotain taas itsellekin.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Valmis!
Anhänger_7.JPG
Anhänger_7.JPG [ 109.94 KiB | Katsottu 225 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 6:23 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 3:07 pm
Viestit: 26
Sorry, kyselin lavakorkeutta vaikka tarkoitin seisomakorkeutta tuolla lavalla. Siihen jo vastasitkin eli se on luokkaa sen 160 tms. Joka tapauksessa hieman nafti asuinkäyttöön ja kuten demosit niin ei sovi proton lavalle iso koppi.

Uskomaton tuo unimoggien hautuumaa. Onko tuo kuinkakin vanha kuva? Luullut ettei tommoisia oo ku vennäällä tai rapakon takana mutta että Saksassakin.... Tuo unimog on kuten protokin jotenkin niin symppis että ihan riipii kattella niitä tunkiolla.

Sitten itse aiheeseen; mä aina joskus huvitan itseäni kattelemalla ebaystä jenkkien rv valikoimaa. Siellä näkee mitä ihmeellisempiä ratkaisuja joiden toimivuutta ja soveltuvuutta tänne aina ihmettelee. Koska fakta on että proton lavalle ei täyskorkeaa saa niin mitäs jos mietit tommoista nostoteltta/kattojuttua jolla tilapäisesti saa asuinkorkeutta lisää. Noitahan on ollut volkkareissakin ja rumahan se on mutta on siinä puolensa.

Tai sitten mallia ulkokeittiö ja lavalle ainoastaan nukkumatila. Wheeler dealerissä ne teki humveehen tommoisen.

Ja kun ehdotin että säilytä harjamaisuus niin ei noin päin... :lol: kaikkee nekin....


Liitteet:
image.jpeg
image.jpeg [ 27.55 KiB | Katsottu 153 kertaa ]
image.jpeg
image.jpeg [ 48.55 KiB | Katsottu 153 kertaa ]
image.jpeg
image.jpeg [ 28.42 KiB | Katsottu 153 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 235 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)