Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Heinä 19, 2018 3:59 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 289 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1820 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Joulu 31, 2017 3:58 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Entisen hallin pihasta vielä pari kuvaa... Auto on tosin noista ajoista jo muuttunut ja viimeistelty (ei minun toimestani).

Ps. Huomatkaa noi ensimmäisen kuvan puskurissa olevat "stepit", eli varmasti jalka yltää niihin ;) Katsastuksen riemuvoitto ;) Vähän kyllä nauratti hitsata tuollaiset askelmat :mrgreen:


Liitteet:
DSC07332.jpg
DSC07332.jpg [ 156.38 KiB | Katsottu 1502 kertaa ]
DSC07264.jpg
DSC07264.jpg [ 96.88 KiB | Katsottu 1502 kertaa ]
DSC07261.jpg
DSC07261.jpg [ 105.16 KiB | Katsottu 1502 kertaa ]


Viimeksi muokannut FBW, Su Joulu 31, 2017 4:04 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Joulu 31, 2017 4:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
sisua45 kirjoitti:
Oli Oerlikonin vaunu, mutta hukkasin pois, kun ei sille mitään oikein tullut tehtyä.

Vahinko ettei sitä enää ole, siitä olisit saanut hienon off-road camperin :)


Liitteet:
DSC_0114.jpg
DSC_0114.jpg [ 161.82 KiB | Katsottu 1498 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 12:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 660
Paikkakunta: Tuusula
FBW kirjoitti:
On siitä jotain kuvia, en ole omistajaan ollut yhteyksissä rakentamisen jälkeen. Huhupuheet kertovat että autosta on kone "räjähtänyt" turboletkun irrottua, uusi kone on kai jo saatu Suomesta tilalle.

Uskalletaan julkaista omakuva onnistuneen katsastusreissun jälkeen, tuon jälkeen en ole projektin kanssa ollut tekemisissä. Herra Kivinenkin oli ensimmäisessä katsastuksessa täällä mukana, tosin ei mennyt silloin vielä lävitse.


Kerrotaan historiasta sen verran, että tarkoitus oli tehdä autosta juttu 4x4Maailma -lehteen. Auton omistaja halusi jutun, jossa olisi viitattu auton teknisten tietojen kohdalla tehdasvalmisteiseen suuntaan, niin katsoin parhaaksi jättää kirjoittamatta. Tavallaan hyvä asia, koska jäi luvatut rahat saamatta noista jo kirjoittamistani jutuista. Ei ollut isoista rahoista kyse, mutta ainahan niille käyttöä olisi.

Oli kyllä yksi hienoimmista "työpäivistä" ikinä olla kyydissä kun ajeltiin ympäriinsä tuolla Sisulla. :D TUV oli myös mielenkiintoinen kokemus, todella asiallista palvelua.

Auton omistaja tosiaan otti minuun yhteyttä moottorin tiimoilta ja monien mutkien kautta Saksaan lähti toinen moottori. Minun rooli tässä asiassa oli olla lähinnä tulkkina, ilman sen ihmeempää korvausta. Ei ole asiasta sen enempää kuulunut, toivottavasti olisi jo kasassa. Laitteen myyntikin tuli kyllä keskusteluissa esille, voin kysellä hintaa, mutta luulempa sen olevan suhteellisen korkea.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Tammi 01, 2018 3:29 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Siinä se Kivisen mainitsema päivä on ikuistettuna :D Museokilvet on omistaja hommannut jälkikäteen, ihmeellisiä taikavoimia(?) käyttämällä :mrgreen:


Liitteet:
DSC07319.jpg
DSC07319.jpg [ 111.77 KiB | Katsottu 1383 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Tammi 05, 2018 11:46 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Tässä esimerkiksi metallirunkoinen Unimogeissa käytetty koppi, jota käsittääkseni on käytetty ainakin sekä armeijan radio- että ambulanssikäytössä. Lähtökohtaisesti toki liian pieni Proton lavalle, mutta mielenkiintoista että koppi painaa niinkin paljon kuin 1.5 tonnia(!). Toisaalta se tarjoaa turvaa kaatumistilanteessa, eikä tuollainen koppi ihan vähästä hajoa. Minullekin helpointa olisi tehdä Proton tuleva koppi teräksestä, toki alumiinipeltiä voi käyttää suorilla pinnoilla kun vain pitää huolen ettei pääse galvaanisia pareja syntymään, ts. eri metallit eivät suoranaisesti kosketa toisiaan. Ainakin metallikehikon hyväksi puoleksi voidaan laskea sen kestävyys maastokäytössä. Toisaalta olisi hyvä hyödyntää kattoakin, eli jos sillä olisi kestävyyttä ainakin muutaman sadan kilon painolle, voisi siitä olla jossain vaiheessa hyötyäkin. Teräksestä kun tekee niin kestävyydet voi laskea ihan kokemuksen perusteella mututuntumalla, alumiinin kanssa ei ole ihan niin helppoa. Alumiiniakin olen tietysti miettinyt, mutta hitsauksia ei nykyisellä puikkokoneella kannata edes miettiä ja muutenkin murtumat jne. saattavat aiheuttaa tulevaisuudessa huolia.

Joka materiaalissa on omat hyvät ja huonot puolensa, teräksen kanssa tulee välittömästi eteen kylmäsillat mutta ajattelin että voisi kopin valmistuttua täyttää jokaisen metalliprofiilin polyuretaanilla. Kylmäsiltoja se ei varsinaisesti kokonaan poista mutta parantaisi tilannetta, huonona puolena korjaushitsauksista tulee tämän jälkeen eri kokoisia tulipaloja :mrgreen:

Pakko on vaan tunnustaa että meikäläisen tarkoituksiin koppi saa olla max. 1.6m korkea - eli seisomakorkeus jää haaveeksi. Hieman kyllä kuumottaa materiaalin hankkiminen, teräksen kanssa kun olisi helppo elää ja rakentaa... Haitoista huolimatta! Käytetty armeijan kontti on menettänyt vähän kiinnostavuuttaan koska ensinnäkin hankintahinnan päälle pitää vielä laskea rahti (min. 500,-) ja sitten kaikki muutostyöt vievät kyllä nekin perhanasti aikaa - puhumattakaan että niittejä niissä on pirusti enemmän kuin nappikoppi-Sisussa! Yllätyksiäkin voi tulla kosteusvaurioiden muodossa, huutokaupassa ei ole palautusoikeutta. Uusi on aina uusi, pitää vain päättää mikä ratkaisu tehdään ja hypätä sitten ns. järven syvään päähän. Itse tekemällä saa kuitenkin vähän sinne suuntaan mitä pitäisi tulla ;)


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Unimog-koppi
16824414jw.jpg
16824414jw.jpg [ 65.24 KiB | Katsottu 1280 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Unimogien ja koppien hautausmaa jossain päin Saksaa(?)
koffer_daecher_02.jpg
koffer_daecher_02.jpg [ 80.08 KiB | Katsottu 1280 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Hautausmaa jatkuu..
koffer_daecher_01.jpg
koffer_daecher_01.jpg [ 60.09 KiB | Katsottu 1280 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:11 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
FBW kirjoitti:
ralusa2006 kirjoitti:
Kuinkas paljon noissa olikaan tuo lavakorkeus?

Lavakorkeus on n. 1.4-1.5metriä, riippuen jousien kunnosta :D

Nyt pitääkin tehdä pieni korjaus, omassa autossa on tuo mainitsemani korkeus mitattuna vakiorengastuksella maasta (auto on suorassa). Tehtaan antama mitta on kuitenkin 1.29m. Johtuu varmaan siitä että oma Protoni on vielä hieman keveämpi lavan ollessa puutteellinen ja vararenkaan ollessa pois paikallaan. Sorry!

Näitä Protojahan on tehty kahdenlaisilla jousilla 1 x 10mm plus 12 x 8mm lehdillä, tai sitten niin että on 1 x 10mm plus 14 x 8mm lehdet. Olisi tuo korkeampi lehtien määrä käytössä esim. VR:n malleissa? Omassa on vain 12 kpl 8mm lehtiä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:34 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Kai sitä voi pistää vielä kuvia yhdestä n. 7 vuoden takaisesta pienemmästä projektista eräälle muuttofirmalle. Kyseessä oli lasivillalla eristetty umpilaho-koppi jolla omapainoa+kantavuutta joku yli 3.5 tonnia - kuvissa näyttää ehkä hieman pienemmältä kuin luonnossa. Minun piti kärry sitten korjata kun koppi kokonaisuudessaan heilui rungon päällä. Lähempi tarkastelu paljasti että runkokin oli murtunut juuri vääristä paikoista ja ei ollut muuta mahdollisuutta kuin heittää koko täysin homehtunut koppi pois ja tehdä kärry alusta alkaen uusiksi. Kärryn omistaja kyllä otti aika syvän nielaisun, mutta jäihän siihen vielä alkuperäiset akselit ja renkaat. Tähän hankittiin jotain erikoista muovi-polyuretaani-muovi sandwich-levyä joka kustansi muistaakseni 2200,- eur. Muovi tietysti ikävä pintamateriaali koska sen korjaus tulevaisuudessa olisi liki mahdotonta, mutta ei ollut oma valinta.

Homma on vain niin että kun runko tai mikä tahansa alusta on kunnossa tekee tuollaisen sandwich-kopin melko nopeasti. Pitää vain pelata liimojen yms. kanssa ja toki kaikki pitää huolella miettiä, esim. missä järjestyksessä koppi kasataan ja kuin irtopaneelit asetetaan paikoilleen niin että ne ovat täsmälleen oikeassa kulmassa jne.

Tähän kärryyn meni kyllä vähän enemmän työtunteja kuin piti, mutta nykyään se komeilee kaupungilla varmaankin jonkinlaisena liikkuvana mainoksena. En tiedä tarkoittaako se sitä että kärrystä tuli käyttökelvoton itse työkäyttöön vai liian hyvän näköinen :mrgreen:


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Lähtökohta oli aika laho
Anhänger_1.JPG
Anhänger_1.JPG [ 122.91 KiB | Katsottu 1245 kertaa ]
Tiedoston kommentti: rungon korjaus menossa
Anhänger_2.JPG
Anhänger_2.JPG [ 155.71 KiB | Katsottu 1245 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Piti lisätä palkkeja aisalle jotta tulevaisuudessa rakennemurtumia ei enää syntyisi.
Anhänger_3.JPG
Anhänger_3.JPG [ 129.35 KiB | Katsottu 1245 kertaa ]


Viimeksi muokannut FBW, La Tammi 06, 2018 12:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:36 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Hirveästi ei ehtinyt kuvia ottamaan kun oli kova kiire saada koko pa$ka hallia likaamasta :mrgreen:


Liitteet:
Anhänger_4.JPG
Anhänger_4.JPG [ 138.46 KiB | Katsottu 1244 kertaa ]
Anhänger_5.JPG
Anhänger_5.JPG [ 115.91 KiB | Katsottu 1244 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tässä vaiheessa lattian valmistus ja kopin levyt tehty valmiiksi
Anhänger_6.JPG
Anhänger_6.JPG [ 134.22 KiB | Katsottu 1244 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 12:40 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Valmiina siitä tuli tuon näköinen, kärry näyttää aika pieneltä kuvassa mutta siinä on todellakin sisällä seisomakorkeus. Kaupanpäälle upotin rekisterikilven valoineen runkoon, oli alunperin niin rujon näköinen. Ensimmäiset oven kaasupumput piti viedä vaihtoon kun totesin että tarvitaan vähän tehokkaammat versiot, alkuperäisessä versiossa oli kaksi ovea jotka aukesivat sivuille - tässä yksi joka aukeaa ylös. Muuten meni homma putkeen, tosin varmaan 85% tuosta kärrystä on tehty uudesta tavarasta...

Niin tälläisiä koppeja on niin kiva tehdä että pitää saada sellainen itsellekin, Sisun lavalle...

Tässä vuosien saatossa on tullut ikävä kyllä tehtyä projekteja aina muille, joten nyt on aika saada jotain taas itsellekin.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Valmis!
Anhänger_7.JPG
Anhänger_7.JPG [ 109.94 KiB | Katsottu 1240 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 6:23 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 3:07 pm
Viestit: 26
Sorry, kyselin lavakorkeutta vaikka tarkoitin seisomakorkeutta tuolla lavalla. Siihen jo vastasitkin eli se on luokkaa sen 160 tms. Joka tapauksessa hieman nafti asuinkäyttöön ja kuten demosit niin ei sovi proton lavalle iso koppi.

Uskomaton tuo unimoggien hautuumaa. Onko tuo kuinkakin vanha kuva? Luullut ettei tommoisia oo ku vennäällä tai rapakon takana mutta että Saksassakin.... Tuo unimog on kuten protokin jotenkin niin symppis että ihan riipii kattella niitä tunkiolla.

Sitten itse aiheeseen; mä aina joskus huvitan itseäni kattelemalla ebaystä jenkkien rv valikoimaa. Siellä näkee mitä ihmeellisempiä ratkaisuja joiden toimivuutta ja soveltuvuutta tänne aina ihmettelee. Koska fakta on että proton lavalle ei täyskorkeaa saa niin mitäs jos mietit tommoista nostoteltta/kattojuttua jolla tilapäisesti saa asuinkorkeutta lisää. Noitahan on ollut volkkareissakin ja rumahan se on mutta on siinä puolensa.

Tai sitten mallia ulkokeittiö ja lavalle ainoastaan nukkumatila. Wheeler dealerissä ne teki humveehen tommoisen.

Ja kun ehdotin että säilytä harjamaisuus niin ei noin päin... :lol: kaikkee nekin....


Liitteet:
image.jpeg
image.jpeg [ 27.55 KiB | Katsottu 1168 kertaa ]
image.jpeg
image.jpeg [ 48.55 KiB | Katsottu 1168 kertaa ]
image.jpeg
image.jpeg [ 28.42 KiB | Katsottu 1168 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 7:30 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta...!

Juu tuosta Unimogien hautausmaasta ei ole sen enempää tietoa, nappasin kuvat ihan Google-hausta. Joku tuollaista Unimogin päälle tulevaa radiohyttiä kauppasi täällä 800,- eur mutta tosiaan muutostöitä olisi Sisun mitoille niin paljon että parempi tehdä uudesta raudasta. Toki jos ilmaiseksi saisi niin ehkä sitten... :D Tosi että nuo Unimogit ovat symppiksiä - minusta etenkin vanhemmat kulmikkaat mallit muistuttavat tekotavoiltaan vähän Sisujakin, niihin kyllä törmää melkein jokaisessa Classic-meetingissä - ovat yleensä hienosti entisöityjä, kaikki pultit ruostumattomasta jne. Varsinkin vanhemmat Unimogit ovat niin näppärän kokoisia että sellaista rakentelisi jo melkein autotallissa. Täytyy sanoa että itsellä tuo päässä oleva kupla oli joskus paljon suurempi, joten oli lähellä ettei tullut 8x8 MAN Kat:a ostettua - mutta tänä päivänä olen kyllä tyytyväinen Proton kokoluokkaan, eli ainakin tälläiseen pienempään matkailukäyttöön ihan sopivan kokoinen.

Ihan hyvä huomio nuo nostettavat katot, olin ne jo aiemmin hylännyt koska en pidä telttakankaasta - mutta sait miettimään tarkemmin että esim. ruokaa laitettaessa olisi hyvä olla seisomakorkeus. Saahan katon sitten alaskin. Ikävä puoli on tietysti että tuo telttakangas aina sitten röpsöttää katon ja seinien välissä. Hieman on noista jo kokemustakin, tässä muutama vuosi sitten tein projektina oheisen kuvan 1983 300-TDi G-Wagenia (en ole enää varma valmistusvuodesta, olisiko ollut vanhempikin '81...?). Siihen oli tehty tuollainen nostettava "telttakatto" jo lähes uutena joten sen olisi saanut täällä katsastettua museokilpiin matkailuautoksi - mikä olisi lähes lottovoitto käyttökustannusten osalta. Automalli oli mulle kuin nenä päähän mutta oli kyllä hemmetin ruosteinen lähtökohta, edellinen omistaja oli korjannut ruostepaikkoja ilmastointiteipillä ja esim. takalokasuojien uudet kaaret oli "liimattu" paikalleen jollain Bauhausin tuubiakryylillä. Autosta tuli paras hinta osina koska siinä oli todella kallis tekniikka, olen kyllä jälkikäteen monesti miettinyt että ei ehkä olisi pitänyt luopua...

Toi lähettämäsi eka kuvan harjakattoinen Camping-traileri on :lol: Toi idea että makuuosa on perävaunussa tai autossa ja ruuat tehdään ulkokeittiössä on kanssa ihan hyvä idea. Sisussa "keittiö" pitäisi tehdä lavan alle ettei se olisi liian korkealla. Ainakin täällä päin näkee paljon rekkoja joissa tauolla keittiö on puoliperävaunussa vedetty esiin kaikkine tarpeineen.


Liitteet:
DSC07193.jpg
DSC07193.jpg [ 117.12 KiB | Katsottu 944 kertaa ]
DSC07894.jpg
DSC07894.jpg [ 130.11 KiB | Katsottu 946 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2018 7:51 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Sitten olisi vähän asiaa noista Leyland-koneista ja savutuksesta. Omassa koneessa savua tulee ihan justiinsa yhtä paljon kuin pakoputkessa on läpimittaa, siihen täytyy kyllä saada muutosta koska muuten ei saa ajella kaikissa naapurimaan tunneleissa (voivat olla hyvinkin pitkiä yli 10km). Muuten pidän Leylandin koneesta jo ihan nostalgisista syistäkin - minusta kone on luotettavakin. Vaikuttaisi siltä että ainakin yksi savutuksen syy ovat Leylandin käyttämät suuttimet, jotka hieman tiputtavat jo uutenakin. Muutama on tänne palstalle ja FB:n puolelle postitellut noista vaihtoehtoisista osista Puolasta, jossa on käytössä Leylandista lisenssillä tehtyjä koneversioita. Keräsin niistä tähän vähän tietoa jotka itse netistä urkin, eli jos pistäisi tilaten Puolasta uudet suuttimet - niiden pitäisi EHKÄ käydä myös tähän O.410-koneeseen.

Eli tässä vähän lisää "Puolan Leyland"-aiheesta (tiedot netistä):

SW400-moottori jota valmistettiin Andoria Engine -tehtaalla Andrychòwissa perustui vuonna 1966 tehtyyn lisenssisopimukseen British Leyland O.400-moottoreista. Vaikkakin
moottorissa oli paljon kehityspotentiaalia, jätettiin moottorin sylinterihalkaisija, iskunpituus, palotila ja suoraruiskutus muuttumattomiksi - sama OHV-ajoitus ja ruiskupumppu systeemi jätettiin käyttöön. Moottoria (eri versioineen) käytettiin eri bussi-, kuorma-auto- ja maatalouskone-malleissa.

https://translate.google.de/translate?h ... i%2FSW-400

Moottori: SW400 r3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16:1
Turbo: EI
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2400
Max. Vääntö: Ei tied.
Max. Teho: 100/115 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 432 Nm
Max. Teho: 138 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 490 Nm
Max. Teho: 150 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 600 Nm
Max. Teho: 170 Hp

Moottori: 6CT107-3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2200
Max. Vääntö: 760 Nm
Max. Teho: 190 Hp

Moottori: 6CT107-3/A4
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2500
Max. Vääntö: 730 Nm
Max. Teho: 206 Hp

--------------------------------------------------------------------

Suuttimet:

Leyland O.400/O.401 ja O.410 -koneissa käytetty ruiskusuutin Sisun osanro: 609661. Näihin on varaosaluettelossa ilmoitettu jälkikäteen uusittuja osia, esim. vahvemmat jouset. En ole löytänyt tietoa onko O.400 ja turbollisessa O.410 -koneessa samat varaosanumerot, mutta veikkaan suurella varmuudella että samat suuttimet ovat kyseessä.

Alkuperäisiä suuttimia valmistanut:
Leyland, CAV, osanumerot..?

American Bosch
Osanro: AKN-83M-6609A
(Made in Italy)

Muita valmistajia?

...Puolaksi kannattaa vastaavia Puolan koneeseen tarkoitettuja suuttimia hakea hakusanoilla "6CT107 wtryskiwacz".

------------------------------------------
Ohessa kuvat Leyland alkuperäissuuttimista ja vielä vertailuksi Puolan 6CT107:n suutin. Pitäisi vielä selvittää onko noissa Puolan eri tehoisissa koneissa myös erilaisia suuttimia käytetty, ken tietää enemmän avatkoon sanaisen arkkunsa?!


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Leyland alkuperäissuutin
leyland_410_injector_605386_3.jpg
leyland_410_injector_605386_3.jpg [ 17.5 KiB | Katsottu 933 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Leyland-suutin osakaavio
Leyland_ruiskusuutin.jpg
Leyland_ruiskusuutin.jpg [ 51.34 KiB | Katsottu 933 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Puolan 6CT107:n suutin
ArticleImage.jpg
ArticleImage.jpg [ 10.26 KiB | Katsottu 933 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2018 2:53 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Sen verran hiljaista palstalla että pistetään hyvin pieni päivitys kun oikein mitään ei ole täälläkään tapahtunut. Olen jo pitemmän aikaa pähkäillyt minkälaiset peilinvarret laitan kun alkuperäiset Proton "himmelit" ovat sen verran solmussa ja uusia varsia on vain 1kpl. Yhden uuden varren tekemisen vaatisi jonkinlaisen putkentaivuttimen mitä ei tuohon kokoon ainakaan itseltä löydy. Muutenkin, nuo Protoissa käytetyt putkihässäkät eivät ole olleet tehtaalta lähtiessä ja minusta ne keräävät kaikki oksat matkaansa ja taipuvat helposti mutkalle. Alunperin peilit ovat olleet simppelit perusmallit (kts. kuva) ja sellaisia halusin itsekin.

Vaihtoehto on ollut jotkut yleismalliset peilinvarret vaikkapa traktoreista, niitä kyllä löytyy mutta ei sellaista joka kestäisi minun vaatimukseni.

Bongailin sitten aikani erilaisia peilinvarsia ja juuri halutunlaiset ovat MB Unimog 404:ssa :D Sattumalta niitä saa sopivaan hintaan ja konstruktio on kyllä kestävin mahdollinen - vahvaa teräsputkea, puhumattakaan siitä että ne ovat jo tehtaalta oikeanväriset (RAL 6014). Hintaa erittäin edulliset 25,-/kpl - samalla hintaa saa eBaystä jotkut aivan p..skat kiinalaiset yleismallin varret. Ei ole ensimmäinen kerta kun Unimogin osiin on turvauduttu ja niiden hyvänä puolena on sekin että niitä saa sitten uudestaankin jos joskus sattuisi tarvimaan.

Näitä peilinjalkoja saa ostaa tuolta: http://www.panzermueller.de/Spiegelhalt ... Unimog-404

Samasta firmasta voi ostaa peilin ylemmän varren jota en halunnut koska se olisi äkkiä saanut auton näyttämään lepakolta. Uhrasin 2kpl 300mm pitkiä M14 pultteja joista käytin kierteettömän osan (n. 180mm - lyhempikin olisi riittänyt mutta onpahan säätövaraa...), tämä sopii tuon peilinjalan sisään. Käyttämäni yleismallin peilit maksavat n. 19,-/kpl ja niitä saa mistä tahansa traktoritarvikeliikkeestä, ne tosin pysyvät parhaiten 16mm tangossa, jonka takia uhrasin sitten kainolosauvat :mrgreen: , niissä käytetty juuri oikeankokoista 16mm putkea 14mm sisäreiällä, sopi holkiksi sitten tuohon pulttitangon päälle todella tiukkaan. Ja kyllä on nyt peilit todella tukevat, vielä kun säät paranevat niin isketään nämä paikalleen....

Tälläinen pikku päivitys täältä, suosittelen tätä vaihtoehtoa jos joku muukin haluaa vaihtoehdon niille putkihässäköille.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Tuollaiset yksinkertaiset peilinvarret ovat olleet Protoissa tehtaalta lähtiessä.
16352204410_1f799a162b_b.jpg
16352204410_1f799a162b_b.jpg [ 211.73 KiB | Katsottu 625 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Varsinainen peilinkiinnitys eli kainalosauvat saatiin vihdoin hyötykäyttöön :) Katkaistu pultinpää on vielä suojattu sinkkispräyllä,
peili1.jpg
peili1.jpg [ 68.17 KiB | Katsottu 625 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Valmiit peilit
DSC_0828.jpg
DSC_0828.jpg [ 73.16 KiB | Katsottu 625 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2018 7:17 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1698
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
FBW kirjoitti:
....Näitä peilinjalkoja saa ostaa tuolta: http://www.panzermueller.de/Spiegelhalt ... Unimog-404

Samasta firmasta voi ostaa peilin ylemmän varren jota en halunnut koska se olisi äkkiä saanut auton näyttämään lepakolta. Uhrasin 2kpl 300mm pitkiä M14 pultteja joista käytin kierteettömän osan (n. 180mm - lyhempikin olisi riittänyt mutta onpahan säätövaraa...), tämä sopii tuon peilinjalan sisään. Käyttämäni yleismallin peilit maksavat n. 19,-/kpl ja niitä saa mistä tahansa traktoritarvikeliikkeestä, ne tosin pysyvät parhaiten 16mm tangossa, jonka takia uhrasin sitten kainolosauvat :mrgreen: , niissä käytetty juuri oikeankokoista 16mm putkea 14mm sisäreiällä, sopi holkiksi sitten tuohon pulttitangon päälle todella tiukkaan. Ja kyllä on nyt peilit todella tukevat, vielä kun säät paranevat niin isketään nämä paikalleen....

Tälläinen pikku päivitys täältä, suosittelen tätä vaihtoehtoa jos joku muukin haluaa vaihtoehdon niille putkihässäköille.

Olisko tälläiset ostettavissa valmiiksi tehtyinä?
Tilausta sarjavalmistukselle "Swiss Made"? Silloin olisi laatua Protossa muuallakin kuin kuskin ranteessa :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2018 9:23 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 534
Josko löytyisi orkkis mallin peilinvarsia niin voisin käydä kysymässä tuosta naapuri firmasta mitä maksaisi teettää. www.customtruck.fi

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 289 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1820 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)