Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Huhti 23, 2018 11:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 265 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Huhti 09, 2018 7:51 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1688
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
FBW kirjoitti:
Mitenkäs ne valot oikein alunperin olivatkaan :mrgreen:

Ei paha, tarkemmin katsottuna originaali ratkaisu on suorastaan tyylikäs :)

Tähän sopii Agricolan päivän kunniaksi mietelause:
"Silmäsi (= tässä "valosi") ovat kuin tähdet, ei niin kirkkaat, mutta kaukana toisistaan"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2018 7:16 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 659
Paikkakunta: Tuusula
FBW kirjoitti:
Mitenkäs ne valot oikein alunperin olivatkaan :mrgreen:


Kun olet näköjään päättänyt minkä aikakauden ulkonäköä haet, niin koskas tuo avo/pressukatto muutos on tulossa? :wink:

Kunhan et mene niin pitkälle, että hankit myös Kirkstallin akselit alle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2018 3:28 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 518
Vitsi jostain menneisyydestä

Poliisi pidättää autoilijan jolla toinen ajovalo rikki,poliisi kertoo kuskille että joku voi luulla autoa moottoripyöräksi kun yksi valo vain palaa tähän autoilija nohevasti vastaa että onko siinä sitten kaksi moottoripyörää jos molemmat valot kunnossa. Sori off topic

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2018 8:03 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 663
Paikkakunta: Saksa
kivinen kirjoitti:

Kun olet näköjään päättänyt minkä aikakauden ulkonäköä haet, niin koskas tuo avo/pressukatto muutos on tulossa? :wink:

Kunhan et mene niin pitkälle, että hankit myös Kirkstallin akselit alle.

Hehe, olen kyllä varmaan täälläkin maininnut että seuraavasta Sisun hytistä saattaa tulla avo. Ei minua kiinnosta tehdä KB-kopioita mutta hytti olisi ainakin uniikki. En ole koskaan avokattoa (siis kangasta) tehnyt, muutenhan metallityönä hytissä olisi saman verran töitä kuin umpinaisessakin. Tietysti avohytti ei välttämättä sovi käyttötarkoitukseen jos takana on asuntokoppi :D

Aikaisemmin taisin esitellä jo kauan aikaa sitten tekemäni Proton hytin joka tuli tämän auton mukana takaisin. No se oli kevyessä pintaruosteessa 10v seisson (ladossa) jälkeen, oli pakko viedä se romurautaan kun ei yksinkertaisesti ollut tilaa tallissa. Paljon muutakin romua tuli vietyä, mm. 2 kpl Leyland O.410 turbokoneita, akseleita jne. Testasimme yhdellä 750kg akselilla pudottamalla sen Proton uuden hytin päälle että hytti ei itseasiassa mennyt miksikään - on aika jämäkkä rakenne vaikkei uskoisi. Nyt kun tuli tämä paljastettua niin varmaan joku lähettää tappajat perään :mrgreen:

Ajattelin kuitenkin tehdä tulevaisuudessa tähän uuden hytin ja siitä teen heti sellaisen kun mielessä on pyörinyt. Esimerkiksi tuossa ensimmäisessä oikeassa Protossa ei ole lämmityslaitetta ollenkaan - ajattelin tehdä uuteen hyttiin ilmanottoputken/putsarin repsikan ikkunan alle, koska tämä Protoissa yleinen ratkaisu (ilmanottoaukko puskurin yläpuolella) on jotenkin Susi jo syntyessään... Siitähän tulee sateella ja ajaessa vesi lämppäriin sisälle, tai sitten se valuu etuseinän sisäpinnalla rakenteisiin ja ruostevauriot on näissä käytetyissä yksilöissä hyvin nähtävissä. Muutenkin sähkö"keskus" tekisi mieli tehdä ylemmäksi matkustajan puolelle vedenkestävään laatikkoon jne. Siksi uudesta hytistä tulee sitten joskus sellainen haaveprojekti jonka kanssa voi toteuttaa itseään. Nyt on kuitenkin vielä turha siitä haaveilla kun ensin pitää saada auto hyvään kuntoon ja sitten ajan kanssa voi rakennella uusia juttuja mutta Proto säilyy koko ajan ajossa. Kuten tästä nykyisestä hytistä ja sen kunnostuksesta näkee, en ole edes yrittänyt mitään näyttely-yksilöä - pääasia että auto on käyttökelpoinen. Sisu tulee toimimaan toivottavasti vaikka lopun ikää ns. terapiprojektina - sellaiselle onkin tarvetta, parempaa kohdetta ei tule edes mieleen...

Keskustelun ei missään nimessä pidä liikkua asialinjoilla, off-topicci on tervetullutta! Kiva kun foorumille tulee elämää ja toisten projekteja tulee luettua ja toivottua että päivityksiä tulisi useammin.

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2018 8:35 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 663
Paikkakunta: Saksa
Kivinen on jo lupautunut tulemaan tänne kesäkuun alussa häävieraaksi. Tiedän kyllä miten siinä käy. Muutaman drinkin jälkeen häät jäävät tärkeämpien asioiden tieltä pois ja otamme sen suurimman rälläkän mitä tallista löytyy - sillä lähtee Proton katto nopeasti pois!

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2018 10:54 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 663
Paikkakunta: Saksa
En uskalla ihan "yleiselle" puolelle postittaa, mutta tuossa on historiaa Unimogista (enklanniksi).

https://www.youtube.com/watch?v=_BXPZonKDvA

MB kuorkkien historiaa (siansaksaksi):
https://www.youtube.com/watch?v=wavHO6wZm_A

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Huhti 13, 2018 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 32
FBW kirjoitti:
Neliveto Sisu kirjoitti:
Noista led-valoista vielä, että noita saman tyylisiä kuin tuossa ylemmässä viestissä olevat valot, ostettiin pari vuotta sitten tienhoitoautoon alusterän työvaloiksi, näkyvyys on hyvä, mutta ajan kanssa kosteus tunkeutuu valaisimeen ja yksi kerrallaan led-polttimot sammuvat. En tiedä onko näissäkin mitä aiot protoon laittaa sama vika, tuli vain tuosta valaisimen ulkomuodosta mieleen mitä meillä kävi näiden valojen kanssa.

Kiitos kokemuksista, tuohon hintaan (7,-/kpl) ei varmasti saa kunnon valoja. Jos ne kosteudesta tuhoavat itsensä niin sitten kannattaa ehkä sijoittaa valoihin vähän enemmän. Olisi hienoa jos joku osaisi suositella jotain kohtuuhintaisia valoja jotka olisivat toimivia myös tulevaisuudessa? Voiko kiinalaisista valoista edes löytää sellaisia??

Tilasin joku aika sitten kiinasta 50cm pitkän led barin. Valotehoa luvattiin jotain 30000lumenia, jonka arvasin jo etukäteen olevan lähinnä hatusta vedetty lukema. Valo saapui viime viikolla ja testailin sitä tuossa pihalla. Kun ottaa huomioon että kustannus oli 27e, niin siihen nähden valaisee oikeastaan ihan hyvin. Käyttökokemuksia ei vielä enempää ole, valossa on kuitenkin alumiinirunko ja liitoksissa tiivisteet joten ehkä se kosteuttakin jossain määrin kestää. Mitään E-hyväksyntöjä näissä ei tietenkään ole, joten tieliikennekäyttöön sopii huonosti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Huhti 18, 2018 8:42 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 663
Paikkakunta: Saksa
Kiitoksia kokemuksista, veikkaan että tiedänkin minkä mallin olet ostanut. Olisihan toisaalta nuo ledi-pötkötkin ihan asialliset, mutta en tiedä sopiiko tälläiseen "Old School"-autoon. Toisaalta matalammat valot eivät tarttuisi niin helpolla oksiin yms.

....

Ajelin tänään 3km tunnelissa kun Sveitsin Armeija ajeli hitaammalla kaistalla 6x6 Saurer 10DM:llä, se on ulkomuodoltaan aika lähellä Rasia. Kun toiset yrittivät nopeasti kolonnan ohitse niin itse nautiskelin vierellä ajamisesta vaikka kieltämättä melko Leylandmäiset höyryt tulivat hyttiin asti. Näissä vanhan koulukunnan autoissa vielä kuulee kun on niin pirusti liikkuvia osia - meteliä oli ihan sopivasti, ja pakoäänet törkeän hienot. Näitä tietysti kaikki nykyautoilijat katsovat karsaasti, mutta kummasti piristi päivää. Kun ajelen Sveitsin puolella joka työpäivä niin erilaisia kolonnia tulee jatkuvasti vastaan (taitaa olla armeijan budjetti kunnossa), vähemmässä ovat nykyään nämä Saurerit, enemmänkin Steyr-merkkisiä ja sitten uudempaa kalustoa DAF, Mercedes ja Duro. Pitää kyllä jatkossa pitää kameraa mukana, tosin tien päällä on hankala ottaa kuvia kun pitäisi samalla ajaakin.

Yhtenä päivänä harmitti oikein tosissaan kun ei ollut kameraa mukana, joku päästeli siviilirekisterissä olevalla 8x8 Mowag panssariajoneuvolla, valkoinen kypärä vain näkyi kuskilla olevan. Harvemmin tälläisiä huviajelulla näkee...!

....

Tilasin tässä joku aika sitten Turun Jarruosasta tuplasti kaikki kumiosat kytkin työ-ja poljinsylinteriin, jotta on myös varalle. En ole saanut vielä kytkintä ilmattua mutta epäilin että joku kumeista oli pehmeä. Eilen iski sitten oikea helle (26 astetta!) ja pistin kummatkin sylinterit osiksi - kummastakin kumit pehmenneet. Voin pistellä tänne osanumeroita ja hintoja jos jotakin kiinnostaa. Firma toimii kyllä tosi nopeasti ja osat olivat juuri oikeat, suosittelen! Jos huomenna kerkiäisi ilmaamaan, olen vielä hommannut parempia työvälineitä siihen tarkoitukseen, Proto-miehellä pitää olla näitä riittävä repertuaari ;)

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Huhti 18, 2018 9:00 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm
Viestit: 62
Paikkakunta: Vantaa
Minäkin tilasin tuossa muutamia viikkoja sitten kytkinsylinterin kumit Kontioon Turun jarruosasta. Silloin myyjä mainitsi, että joku oli juuri tilannut samat kumit Saksaan. Tuli jo silloin mieleen, että varmaan oli kyseessä "FBW".... :lol:

Eipä muuten ollut pölysuojakumi ihan oikea Kontion kytkimen Girling työsylinteriin, mutta kyllä se siihen silti menee. Oikea löytyisi ainakin Ranskan Ebaystä, sama numero kumissa kuten alkuperäisessä...

_________________
L-139CV 4100 -72


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Huhti 18, 2018 9:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 663
Paikkakunta: Saksa
Hehe, maailma on pieni :mrgreen:

Täältä rajan vuoristoisemmalta puolelta (CH) saa Deredinger nimisestä osaketjusta poljinsylinterin korjaussarjaa, joka sisältää uuden männän kumeineen ja muut tilpehöörit, noita haitarikumejakin saa sitten erikseen. Korjaussarja maksaa muistaakseni jotain alle 30,- eur. Suosin kuitenkin suomalaista liikettä kun Turun Jarruosasta sai sitten työsylinterinkin kumit, enkä uutta mäntää tarvinnut.

Mulla oli kummassakin sylinterissä vielä uuden veroiset haitarit joten niitä ei vaihdettu, näin jälkihuomautuksena.

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 265 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)