SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tohon en kyllä osaa vastata mitään, kun ei ole parempaa kokemusta tuohon rakenteeseen liittyen. Mutta täytyy sanoa että pääasiassa Sveitsin raskaskalusto on todella hyvin suunniteltu ja toteutettu. Väittäisin että jopa paremmin kuin saksalaiset. Toki ne ovat myös pitkälle käsityötä kuten Sisutkin, mutta käsityön leima on hieman vähäisempi :mrgreen: Itse pidän kyllä näistä Sisuista enemmän, varaosien saantikin on paljon helpompaa - ainoa ongelma tietysti että Suomen armeija todellakin on käyttänyt kalustonsa elinkaaren päähän asti. Sveitsin armeijalta saa todella siistiä ja huollettua kalustoa, jolle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Mutta kyllä Sisun karuus on silti jotain sellaista jota maastokuorma-autolta kaipaa, ja sitä voi vaikka tälläinenkin poropeukalo rakennella yksinkertaisin työkaluin (ja aivoin).

Pieni korjaus muuten (netistä lunttasin) auton mallit menevät seuraavasti:
Saurer 6DM = 4x4, 280bhp
Saurer 10DM = 6x6, 310bhp
Puoliautomaattilaatikko ilman kytkintä, 10v eteen ja 2v taakse. Toi laatikkosysteemi on muuten FBW:n tekemä (ei tarkoita minua!). Vaihde"keppi" on enemmänkin vaihdekaavio jossa valitsin, vaihdekaavion vieressä on nappi (veto päällä oloa valitaan kaavion vieressä olevasta napista). Kts. kuva.

Olen muuten tuollaisella laatikolla kerran ajanut ja täytyy sanoa että puolen tunnin lenkki ei riittänyt asian hallitsemiseen. EDIT: Saattoi olla hieman erilainen laatikko, siinä oli vaihteen esivalinta joka tästä mallista taitaa puuttua.

Tuossa on Saurer sotilasajoneuvoista video: https://youtu.be/-VWIbAMRYOA

Hieno juttu muuten että noiden Saurereiden korjausoppaat ovat netissä, esimerkiksi tuosta voi lukea akseleista yms: http://www.youblisher.com/p/1864282-Sau ... anleitung/
(kaikki 6DM manuaalit: http://portanet.ch/6dm/anleitungen/index.html)

Nuo kuvat ovat netistä.
Liitteet
IMG_5447-845x563.jpg
6DM-Sahli-02.jpg
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Karavaanari on kaikkien kaveri :D ...pientä kylmäharjoittelua tältä päivältä.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Kato ettei vaunun kanssa käy samoin kuin Topgearin pojilla. 8)
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

.
Viimeksi muokannut FBW, Ke Syys 12, 2018 8:56 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

.
Viimeksi muokannut FBW, Ke Syys 12, 2018 8:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Protoa on vähän sieltä täältä puunailtu ja huomasin yhtenä aamuna että jäähdyttäjän alavesiletkun kiinnityksestä oli tullut niin paljon vettä että koko jäähdytin oli tyhjä. Itse letku ja jäähdytin olivat virheettömät mutta letkunkiristin ei pysynyt kireällä joten ostin eBaystä ison kokoelman kaiken kokoisia ruostumattomia letkunkiristimiä joilla on tarkoitus vaihtaa kaikki nykyiset ruosteiset kiristimet. Ajatus on uusia koko autosta myös kaikki letkut, mutta koska auto vielä seisoo niin paljon - otin kaikista letkuista mitat ja ostan sitten talven jälkeen. Totesin kuitenkin että jäähdytin nykytilassaan näytti aika pahalta, joten puhalsin metallikiteillä sen metalliosat käsi-hiekkapuhaltimella. Yllättävää kyllä "hiekka"puhallin toimii aika hyvin, vaikka se on ilmaiseksi kaverilta saatu. Puhdistin jäähdyttimen sisältä ruokasoodalla, joka sai olla sisällä voimakkaana liemenä useamman päivän - jäähdytin näyttää nyt sisältä todella puhtaalta. Suoristin kaikki säleiköt yms. ja vedin teräsosat PU-pohjavärillä. Tämän jälkeen vielä kerran kevyt hionta ja mattamustan maalin puuttuessa, vedin jäähdyttimen ja osat ruiskulla samaan oliivin vihreään kuin hyttikin. Ehkä sen lämmönpoistoarvo on hieman heikompi, mutta vastaava väritystä käytetään myös muissa vastaavissa laitteissa, joten tuskin tämä ainakaan värin takia ylikuumenee.

Käytin yhden päivän puhdistaen kemikaaleilla ja painepesureilla koko rungon voimansiirtoineen ja moottorin kanssa. Kyllä sitä likaa lähtikin, useampia käsittelyjä vaadittiin myös muovisen raaputtimen kanssa jolla noin sentin kerros rasvaa/öljyä lähti voimansiirrosta. Mikä ei vielä lähtenyt, lähtee sitten kun eri osia otetaan erikseen käsittelyyn. Koneesta tuli mielestäni ihan siisti, se on niin hyväkuntoinenkin että tuskin sitä tarvitsee rungolta nostaa - ajattelin ostaa oikean sävyistä maalia jolla vain korjausmaalaan ne paikat joista maali on lohkeillut pois. Protohan on tarkoitettu ihan käyttöön, joten ei sen tarvitse ulkoisesti mikään näyttely-yksilö olla, mutta teknisesti pitää olla loistava!
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Lopputulos ainakin omaa silmää miellyttää, eikä vuoda vettä enää. Uusilivuotoletku vielä puuttuu, vanha oli niin törkyinen ettei sillä viitsinyt lopputulosta pilata. Varastossa olisi myös uusi "kaihdin" jäähdyttimeen, mutta en sitä varmaan asenna kun ei näillä leveysasteilla sille ole tarvetta.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:56 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ylävesiletkua irroitettaessa huomasin että jonkinlaista hilettä oli kertynyt iso kourallinen termostaatin yläpuolelle. Sen synty on hieman mysteeri koska olen kerralla vaihtanut aiemmin kaikki jäähdytinnesteet joten eri aineiden sekoitusta ei pitäisi olla tapahtunut. No termostaatin kantta/letkuntuloa irroitettaessa kävi vanhanaikaisesti, eli yksi pultti katkesi (kts. kuva). Niiden pulttien ruostumiselle on aika vahva syy se että tuo osa on jotain alumiinivalua ja reagoi tietysti noissa olosuhteissa vahvasta toisen metallin kanssa. Onneksi löysin "aarrelaatikosta" muutaman paremman Whitworth-pultin, tosin vanhan katkenneet pultin takia meni jonkin verran aikaa että sain sen Kempin kanssa "kaivettua" ulos :D Huomasin että varastosta löytyi vielä uusi termostaattikin, mutta kun vanha oli vielä uutta vastaava niin sai jäädä (näissä on avautumislämpötila 78 ja 79 astetta).

Mielessä on jo pidempään pyörinyt että jakolaatikon huohotin varmasti kaipaa puhdistusta. Yllätys oli kuitenkin suuri kun huohotin kansineen oli täysin puhdas. Melkein harmitti ettei päässyt puhdistamaan ja siten siitä syntyvä hyvä mieli jäi saamatta :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kun Sisusta ei ole vielä varsinaiseksi liikkuvaksi lomakodiksi, niin teimme virtuaaliretken puutarhaan. Emme kuitenkaan yöpyneet, mutta pieni kuume koppia rakentamaan on noussut Photoshopilla leikkimisen jälkeen.

Saattaa olla että yritän tehdä kopista enemmän 70-lukuisen näköisen nostalgia syistä, riippuu vähän siitä minkälaisia ikkunoita jne. löydän. Yritän pitää budjetin todella pienenä joten projektiin sopisi parhaiten osat jotka pitäisi kunnostaa alkuperäiseen loistoonsa ja niiden hinta olisi vaikkapa ilmainen :mrgreen: Tietysti tälläinen moderni koppi olisi helpoin tehdä osien saatavuuden takia.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

.
Viimeksi muokannut kivinen, Su Syys 16, 2018 1:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

.
Viimeksi muokannut FBW, Ke Syys 12, 2018 8:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Seuraavaksi isompana projektina olisi Proton lava. Kun aikataulut ovat vähän huonot tehdä koko lava kerralla, aloitan takapäästä. Päätin että ainakaan näillä näkymin ei tähän autoon peräkärryä tarvita joten poistin Duomatic-liittimen paikan ja perävaununsähköt. Samalla takapäästä tulee hieman selkeämpi. Perävaunun sähköliittimen tilalle tulee sitten Sisu-kyltti niin ei jää perässä tulijoille epäselväksi mikä auto on kyseessä - jos siis Leylandin savutukselta pääsee edes niin lähelle...

Aloitin tekemällä vinssikidan (vai miksi kutsutaan?) uusiksi, sitä on niin vuolaasti armeija-aikoina rasvattu että se oli jämähtänyt yhdeksi isoksi ruosteiseksi köntiksi. Yllättävää että kaikesta rasvasta huolimatta koko palikka oli täysin ruosteessa. Melkoisen putsausurakan jäljiltä kaikki osat toimivat jälleen pehmeästi, rungon hiekkapuhalsin mutta rullille en tehnyt mitään (niissä ei käytössä mikään väri pysy ja ainoa mikä kestäisi olisi sähkösinkitys mikä ei käyttöön vaikuta mitenkään). Parempi kun joskus kerkiäisi tekemään isomman eriä kerralla, näin yksitellen joka osaan hukkuun melko paljon aikaa. Varmaan keväällä hiekkapuhallutan isomman erän osia ihan ammattilaisella, hinta on niin pieni ettei kannata omaa aikaansa hukata.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ZAU
Viestit: 682
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Poistatko kokonaan duomatic liittimen,se on vain aika näppärä ottaa ilmaa sitä kautta tarvittaessa.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu tämä Duomatic lähti pysyvästi roskikseen, sitä ei myöskään hyväksytä paikallisessa katsastuksessa. Duomaticista on joku pienempi/uudempi malli joka saattaisi lain puitteissa käydä(?), mutta ainakin niin kauan kun perävaunua ei ole enää ajatuksissa niin liitinkin saa olla poissa. Letkut on vain tulpattu, joten koska tahansa voi laittaa jotkut liittimet. Vanha liitin vuosi hitaasti ilmat pellolle, mutta ei tosiaan ole huono ajatus laittaa jotain standardi paineilmaliitintä toiseen noista letkuista. Katsastuksessa ei sellaista saa olla, mutta sen jälkeen voisi laittaakin? Vaikkapa sitten renkaiden täyttöä varten.

Jos paineilmasysteemistä olisi joku kuva olemassa ja vähän enemmän kokemusta, niin poistaisin koko perävaunupiirin pysyvästi kaikkine venttiileineen ihan selkeyden takia. Kellään ei taida olla Proton 2-piirijarrujen kaaviota?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Yritin miettiä miten saisin lavan Sisun päältä ilman apua, lopulta join yhden oluen ja siirtelin lavan pikku liikkeillä, käsivoimin ja puupalojen avulla hitaasti pois rungon päältä ja sitten kippasin ympäri. Koko homma kesti 10 min eikä tullut naarmun naarmua(!), hommaan tietysti vaikutti että naapurit ja vaimo katselivat sivusta - joten piti antaa kuva että lava on kevyt kuin höyhen :mrgreen:

Nyt pääsee tekemään vähän hitsauksia lavaan, puhdistamaan nuo pintaruosteet ja vetämään maalit pintaan. Samalla varmaan voi varmaan hieman Sisun runkoa tsekata, mutta katsotaan kuinka pitkään tätä kesää riittää...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin