Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Kesä 27, 2019 12:47 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 119 20 21 22 23
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 08, 2019 7:53 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 17, 2018 11:50 am
Viestit: 13
Paikkakunta: Gammelby
Onhan sitä aina mahdollista merkitä esim. johdinmerkeillä johtimet niin auttaa tulevaisuudessa vianhakua. Omassakin protossa on varmaan kymmeniä irtonaisia johtimen päitä pitkin autoa niin ei varmasti olisi huono idea uusia kaikki.

_________________
Protonisti SA-1662
(ent. Duracell_pupu)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Touko 18, 2019 4:38 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 750
Paikkakunta: Saksa
Kun vertaa Proton johtoja ja niiden värejä - niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä on Sisun sähkökaaviossa :mrgreen: Kaikilla mahdollisilla väreillä on paikattu... Kävin juuri Sisun alla raapimassa päätäni. Itsellä ei valitettavasti ole mahdollisuutta ostaa tarvittavaa määrää eri värejä joten siksikin saavat olla valkoisia. Kaapelit kyllä merkitään hyvin, itse etsin yleensä viat yleismittarilla joten johdon värillä ei ole juurikaan väliä. Lähdetään tietysti siitä ettei johtoihin tule vikoja kun tehdään ne kunnolla :mrgreen:

Tuolta mistä johtoja olen ostanut saa yli 6mm2 johdot vain eri väreissä, eli ihan neutraalilla valkoisella ei voi kaikkea vetää. Akkukaapelit tulevat varmasti oikeissa väreissä, ettei tule sekaannusta... 8)

Vetoan lievään puna-vihervärisokeuteen jonka johdosta minusta ei tule koskaan lentäjää, tällä perusteella valkoinen käy minun värikseni :lol:

Kiitoksia Vilppaalle työkaluvinkistä, tuollainen olisi yksi vaihtoehto. Ostin kuitenkin eBaystä tuollaiset puristinpihdit joilla pitäisi onnistua 6-50mm2 puristusliitokset, hintaa oli postikuluineen huimat 17,99 EUR. Yleensä en osta kiinalaista mutta noille ei ole niin paljoa käyttöä että tarvitsisin paremmat. https://www.ebay.de/itm/264062988078?ul_noapp=true


Liitteet:
$_3.JPG
$_3.JPG [ 39.1 KiB | Katsottu 411 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Touko 19, 2019 6:10 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1729
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Vilpas kirjoitti:
Ei välttämättä paljoa apua ole mutta isomille liittimille löytyy https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/muut-kasityokalut/liitinpuristin-2000019420 helppo ja yksinkertainen.

Tälle liitinpuristimelle ääni, muutama liitos akkukaapeleihin tullut sillä mäiskittyä.
Vaatii puristettavaa liitosta vailla olevan kaapelin irrallaan olemista (koneessa kiinni olevan kaapelin ympärillä ei aina tilaa antaa lekaa...).

Pihdit paremmat, kun kaapeli koneessa kiinni ja liitos tehtävä rajallisessa tilassa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Touko 27, 2019 5:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 750
Paikkakunta: Saksa
Toi tilaamani puristinpihti tuli postissa ja on kyllä yllättävän hyvälaatuinen hintaansa nähden - sopii näin harrastajalle.

Loput tilatut sähkötarvikkeet tulevat vasta ensi viikolla joten on ollut aikaa pähkäillä miten sähköt lopulta vedetään. Mietin pääni puhki miten sähkö"pääkeskuksen" saisi parhaiten tehtyä ja luovuin koteloista/Peli-casen käyttöideasta. Peli-Case on itseasiassa liian iso tehtävään, toisaalta haluaisin sähköt niin korkealle kuin mahdollista - huoltoystävälliseen paikkaan. Päätin sitten tehdä sähkökeskuksen keskelle kojelautaa. Kävin käytännössä kaikki mahdolliset markkinoilla olevat sulakerasiat lävitse kunnes löysin sellaisen jotka saan upotettua ja johdot asennetaan takakautta. Tätä varten aiemmin tekemääni katkaisinpaneelia piti muokata siten että kaikki vasemmalla olleet 4kpl kytkimiä tuli poistettua ja jäljelle jää vain 4kpl aiemmin esiteltyjä isompia military-mallisia valokytkimiä. Ne poistetut kytkimethän ovat perävaunuvalolle, 2kpl tuulilasinpyyhkijälle ja lämmitinmoottorin kytkin. Perävaunuvaloa ei tarvita, lämmitinmoottorin säätö tulee mittariston yhteyteen ja tuulilasinpyyhkijän kytkimet tulevat kaikki tulevaisuudessa asennettavaan pyyhkijänviikseen. Olen käynyt eri vaihtoehtoisia viiksiä lävitse ja parhaiten minusta sopisi oikealle puolelle rattia oma viiksi pyyhkijöille ja pissapojalle. Jos sopivaa ei löydy, niin täytyy korvata nykyinen vilkkuviiksi jollain esim. Mercedes-Benzin viiksellä jossa on kaikki toiminnot yhdessä paketissa. Vihaan nimittäin noita Protoissa käytettyjä halpoja vetokytkimiä jotka ovat kyllä aika huonokäyttöisiä paikkansa ja toimintansa puolesta. Kyllä nuo toiminnot pitää tänä päivänä olla ratin yhteydessä "viiksessä".

Sulakerasiaksi tulee 2 kpl tuollaisia nykyaikaisia sulakerasioita (8 sulaketta per kappale) jotka upotetaan kojelautaan, kuvassa näkyykin että tein niitä varten 27x88mm reiät jotka toivottavasti ovat sitten sopivat kun rasiat saapuvat. Alunperin Protossa on 18kpl sulakkeita, mutta minulle riitää 16kpl kun sotavaloja yms. ei asenneta. Kaikkien mittailujen jälkeen näyttää siltä että kaikki johdot sopivat tuonne ja loput pari osaa tulevat kojelaudan alle. Toivottavasti lopputuloksesta tulee niin siisti ratkaisu kuin suunnitelmat ovat :wink: Sulakkeet ovat myös siten aina helposti vaihdettavissa. Kuvassa ei näy mutta sulakerasioissa on myös läpinäkyvät muovikannet, samoin niissä voi jakaa virtaa useammalle sulakkeelle, kuten alkuperäisissä vanhanmallisissa Proton sulakerasioissa.

Jaan hytin alla virrat etu- ja takavaloille, niitä varten en halua käyttää mitään liittimiä koska vihaan myös ikävästi roikkuvia johtoja auton alla. Asensin roisketiiviin jakorasian eturungon sisään etupuskurin taakse (Protossa on takapäässä vastaava rasia), sitä kautta voi yhden johdon jakaa kätevästi useammalle johdolle (esim. huomiovalot jne.). Moottorille/apulaitteille/antureille menevät johdot liitetään sitten hytin johtosarjaan eri tavalla. Meillä päin pitää muutenkin johdot olla todella hyvin suojattu, koska paikallinen kärppäkanta rakastaa jyrsiä autojen johtoja ja niitä vikoja onkin sitten mukava etsiskellä...


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Sulakerasia uppoasennukseen
sulakerasia.jpg
sulakerasia.jpg [ 15.07 KiB | Katsottu 250 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Sähkö"pääkeskus" :)
sahko5.jpg
sahko5.jpg [ 146.14 KiB | Katsottu 250 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Jakorasia edessä runkopalkin suojassa
jakorasio.jpg
jakorasio.jpg [ 153.84 KiB | Katsottu 250 kertaa ]


Viimeksi muokannut FBW, Ma Touko 27, 2019 6:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Touko 27, 2019 5:47 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 750
Paikkakunta: Saksa
Aikomus olisi jossain välissä saada runkoa ja vanteita uuteen väriin (kuten edellisestä viestistä näkyy on rungossa paikoitellen ruosteen poikasia). Ostin saksalaiselta toimittajalta kokeeksi yksikomponenttista naamiomaalia 2.5l litran purkin, ihan sen takia että maalia voi vetää koska tahansa pintaan ilman sekoittamisia yms. Firmaa ja tuotteita on kehuttu, joten mielenkiintoista nähdä kannattaako sieltä jatkossa ostaa kaikki tarvittavat maalit.

Väri on nimeltään Tervan Musta "täysmatta", eli RAL 9021. Tämähän ei ole siis tavallinen musta väri, veikkaan että Suomessa Armeijassa on käytössä melko lailla sama värikoodi, nimittäin monesti näkee entisöidyissä ajoneuvoissa että naamioväreistä musta on "liian" musta. Vai onko se vaan sitten mun silmässä että värin pitää olla hieman tervamainen, sinertävähkö? Sakemannit kuitenkin käyttävät tätä RAL-koodia, sen pitäisi peittää aika karutkin pohjatyöt hienosti :mrgreen: joten sopii hyvin Proton rungolle, akseleille jne. Samasta firmasta saa periaatteessa minkä tahansa sävyn ja muitakin mielenkiintoisia tuotteita, mm. eräänlaista öljyä joka sekoitetaan maalin joukkoon - tämä saa maalin "imeytymään" vaikeisiinkin paikkoihin ja sopii vaikka ruosteen päälle. Kuivamisajasta tulee tosi pitkä, mutta ajattelin että tuota voisi testata esim. lehtijousille joita on avaamatta hankala puhdistaa kokonaan ruosteesta.

Firman nettiosoite on http://www.militaerlacke.de


Liitteet:
maali.jpg
maali.jpg [ 129.33 KiB | Katsottu 244 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 119 20 21 22 23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)