Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Tammi 19, 2019 1:03 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 117 18 19 20 21
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Syys 12, 2018 9:14 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Lavan kevennys ja viimeistely käynnissä. Aika paljon hiottavaa edessä :? Rakenne tulee vielä hieman yksinkertaistumaan lähipäivien aikana, seuraavalla parille viikolla on luvassa aurinkoa joten homma täytyy saada pian purkkiin. Eilinen oli itseasiassa niin kuuma päivä että oli pakko lopettaa pikku-rälläkällä työskentely sen kuumentuessa melkoisesti. Vähän tehokkaampia pikkurälläköitä olisi 3 kpl mutta jokaisessa on johtovikaa, yleinen ongelma tänä päivänä. Isot rälläkät on hieman hankalia tarkempaan työhön, joten pitää toivoa viileämpiä mutta aurinkoisia ilmoja.


Liitteet:
DSC_0194.jpg
DSC_0194.jpg [ 408.56 KiB | Katsottu 1622 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Merkin sovittelua..
DSC_0200.jpg
DSC_0200.jpg [ 273.31 KiB | Katsottu 1622 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 1:05 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Vapaa-aikaa on ollut aika heikosti käytettävissä mutta olen yrittänyt aina sopivan sään ja tilaisuuden salliessa saada Proton lavaa valmiiksi. Välillä ei ole pystynyt kuin tekemään tunnin päivässä, mutta jotenkin tähän kerääntyi n. 60 tuntia töitä kaikkine ruosteen poistoineen, hitsauksineen, muutoksineen, pinnan viimeistelyyn (hionta jne.) sekä tietysti pohja- ja päällivärin maalaukseen. Ruoste lähti pieni alue kerrallaan teräsharjalaikalla ja kulmahiomakoneella, hankalat alueet käsitöinä. Selkeytin lavan rakennetta poistamalla joitakin jo rakennettuja osioita, sekä tein läpiviennit tankin huohotusletkuille (16mm putkea 4mm seinämällä, sisäreiäksi jää 8mm per puoli jonka luulen riittävän "hengitykseen" tankatessa). Periaatteessa vain 4kpl reikiä menee runkopalkkien lävitse (lavan edessä olevaa tukea/jalkaa varten johon mm. jäähdytin on kiinnitetty), jotka "putkitin", eli hitsasin reikiin 18mm putkea 3mm seinämällä - nämä on hitsauksen jälkeen sitten porattu 14mm sisäreiälle M14 kiinnityspultteja varten. Kuvissa lavan etutuki/jalka ei ole näkyvissä koska en asenna sitä ennen ensi kesää, eli vasta silloin kun on tiedossa jätänkö alkuperäisen jäähdyttimen vai tuleeko erilainen (=erilainen kiinnitys joten etujalkaan saattaa tulla muutoksia).

Kaikki maalaukset hoidin polyuretaanilla, nämä maalit on tarkoitettu siltojen maalaukseen joten kestävät kulutusta ja suojaavat terästä kymmeniä vuosia. Melkein koko lavan profiileihin ja putkiin olen porannut yhden reiän alapuolelle, sitä kautta on tarkoitus myöhemmin pistää suljettuihin rakenteisiin kotelosuojat sisälle. Nämä lavathan periaatteessa kaikki ruostuvat sisältä ulospäin... Kotelosuoja-ainetta ei ole kuitenkaan tarkoitus vielä lisätä koska ei ole vielä selvillä millainen koppi lavan päälle rakennetaan. Se on kuitenkin nyt selvää että sen pitää olla konttityyppinen, nopeasti irroitettavissa oleva. Sitten kun sitä varten on kiinnityssysteemit selvillä ja hitsattu, niin voi laittaa koteloihin suojat sisälle (eivät enää pala).

Lavan peräpeili on alunperin hitsattu, joka on ruostumisen kannalta huono ratkaisu. Vesi pääse peräpeilin ja profiilien väliin ja hiljalleen ruoste sitten syövyttää koko takapään. Irroitin peräpeilin hitsauksistaan ja tarkoitus on jatkossa pitää se kaksi osaisena - lopulta se liimataan paikalleen ja samalla hoituu kiinni pysyminen ja kosteus ei pääse enää metallien väliin.

Kaikkia muutoksia ei varmaan tarvitse käydä lävitse, mutta mielestäni lopputuloksesta tuli ihan onnistunut - lavahan on ollut uusi jo n. 10 vuotta - mutta nyt se vasta tuntuu uudelta kun on vihdoinkin saatu ensi väri pintaan! Pintaväri on muuten puolikiiltävä musta, autosta ei tule koko matta joten varmaan enemmän auton valmistuessa selviää miltä kokonaisuus tulee näyttämään. Siihen saattaa kuitenkin kulua vielä muutama vuosi... Pelkästään tähän lavaan upposi huomattavasti enemmän töitä kuin olisi alussa uskonut.

Koko Proto on tarkoitus käydä lävitse vähän vastaavasti, eli yksinkertaistan/selkeytän asioita missä voin ja yritän pitää painon kurissa (oma paino onkin jo melkein karannut käsistä!). Sen verran Protosta löytyy vielä töitä että varmaan se tehdään ensin siistiksi ja mahdollisimman luotettavaksi, lopuksi tehdään tai hommataan koppi päälle. Mielikuvitus jo laukkaa miltä kokonaisuus tulee näyttämään, raha vain rajoittaa aikataulua...

Ps. Siihen vanhaan Kempin Tylarc puikkokoneeseen olen kyllä ihan oikeasti rakastunut, niin hyvää konetta ei kyllä tänä päivänä enää tehdä. Aiemmin melkein vihasin puikkohitsausta, mutta kyllä näin tasaisesti toimivalla koneella ja hyvillä puikoilla homma alkanut toimimaan ja oikein ilolla odottelee että taas pääsee jotakin "liimaamaan".


Liitteet:
110.jpg
110.jpg [ 153.69 KiB | Katsottu 1413 kertaa ]
211.jpg
211.jpg [ 129.56 KiB | Katsottu 1413 kertaa ]
312.jpg
312.jpg [ 102.74 KiB | Katsottu 1413 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 1:08 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Jos saisi paikalleen n. viikon kuluessa, naapurin isännän traktorilla nosto onnistuu hieman helpommin kuin hartiavoimin.

Kyllä hieman pistää silmään Proton runko ja muut osat kun lava ja hytti ovat uudessa värissä.


Liitteet:
413.jpg
413.jpg [ 74.37 KiB | Katsottu 1413 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Siellä se Sisu taka-alalla odottelee reppuansa.
514.jpg
514.jpg [ 111.62 KiB | Katsottu 1413 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 1:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Tänä aamuna saatiin lava Proton selkään :) Naapurin kalustolla homma vei 5min 8)


Liitteet:
1.jpg
1.jpg [ 154.08 KiB | Katsottu 1201 kertaa ]
2.jpg
2.jpg [ 159.28 KiB | Katsottu 1201 kertaa ]
3.jpg
3.jpg [ 166.4 KiB | Katsottu 1201 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2018 7:16 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Auto näytti vähän paskalta ennen kuin lava tuli laitettua kuntoon ja se näyttää yhä paskalta ;) Keväällä sitten runko ja akselit uuteen maaliin niin varmaan ulkonäöllisesti Proto alkaa olemaan kunnossa. Jäähdytin vuotaa jostain paikasta joten pitää talvella selvittää mistä, otan koneesta vedet ulos talveksi ihan varmuudeksi. Lavavanerit eivät ole mitenkään kiinni, mutta talveksi saavat olla paikalla autoa suojaamassa pressujen alla. Kuten näkyy peräpeiliä ei ole asennettu, talven aikana pistän sen kuntoon ja tarkoitus on kiinnittää se muutamalla pultilla ja Sikaflexillä paikalleen. Perävaloja on ollut useampikin erilainen suunnitelmissa, saattaa olla käännyn vielä ledeihin niiden helppohoitoisuuden/hinnan takia.

Viimeinen voitelu ja talviunille :) Lavan valmistuminen oli kuitenkin merkittävä merkkipaalu. Konekoppahan on nyt vain kahdella pultilla kiinni ja lavavanereita ei ole koskaan tarkoitus kiinnittää oikeasti paikalleen. Kummatkaan eivät tule Protoon jäämään vaan tilalle tulee sitten joku sopiva kontti, mutta varmaan ei vielä ensi vuonna kun alustassa on vähän tekemistä. Hieman mielekkäämpiä asioita kuitenkin kuin tuon lavan kanssa puuhaaminen.

Pakoputki vaimentajasta ulospäin pitää kanssa tehdä uusiksi.


Liitteet:
1.jpg
1.jpg [ 153.07 KiB | Katsottu 1152 kertaa ]
2.jpg
2.jpg [ 124.15 KiB | Katsottu 1152 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2018 5:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 286
Suomessa metsä nosturia ohjataan lämpimässä kopissa.sielkö kuski roikkuu ulkona :?: :?:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Marras 24, 2018 9:18 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Ei noin pieneen kärryyn taida koppi mahtua :D Eikä ole kunnon talvista tietoakaan, onko se sitten kasvihuoneilmiö vai mikä lie syynä :?

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Marras 24, 2018 11:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm
Viestit: 78
FBW kirjoitti:
Ei noin pieneen kärryyn taida koppi mahtua :D Eikä ole kunnon talvista tietoakaan, onko se sitten kasvihuoneilmiö vai mikä lie syynä :?

Suomessa traktorin metsäkärryä ohjataan traktorin hytistä. :wink:

_________________
KuvaKuvaKuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Marras 29, 2018 7:37 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Sisu SM kirjoitti:
Suomessa traktorin metsäkärryä ohjataan traktorin hytistä. :wink:

No siinä on kyllä enemmän järkeä talvikäyttöön kuin tässä kärryssä :mrgreen: Aika tukevaa tekoa kyllä oli, Made in Germany.

Hieman välillä naurattaa kun näkee traktorien perässä "Mengele"-merkkisiä kärryjä... On muuten kyseisen ex-sota"sankarin" suvun omistama, ainakin ollut - ihme kun nimi jätetty henkiin sodan jälkeenkin, miehestähän henki lähti. Nykyään jonkun hollantilaisen firman omistuksessa.

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2018 8:51 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 550
Onkos projekti edennyt.

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2018 2:20 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Kiitos kysymästä, ei hirveästi - auto on huolellisesti peiteltynä pressujen alla, vaikka talvea ei vielä olekaan varsinaisesti näkynyt. Vettä ja sumua on kyllä riittänyt :( Ikävä kyllä ulkoisesti kunnostamani jäähdytin vuotaa jostakin näkymättömästä paikasta kennostosta tai kennoston sivusta. Seisontaa varten tyhjensin jäähdyttimen (tyhjenisi kyllä itsestäänkin), mutta huonojen kelien takia ei ole saanut irroitettua tarkempaan tarkasteluun. Koneestakin päästin vedet pihalle, mutta lisäsin pohjalle 100% jäähdytinnestettä että pakkasten saapuessa ei vedä jäähän. Taitaa kuitenkin oikea talvi olla lähinnä haaveissa ;)

Camper-kopin tai kontin tekemiseen olisi aikomus saada joku valmis eristetty kontti aihioksi. Sopivan kopin etsiminen on aloitettu ja siinä tarvitaan erityisesti Gerdin apua. Gerd on pitkä-aikainen kaveri ja ns. yhden miehen kierrätyskeskus. Häneltä löytyy melkoinen kokoelma kaikkea, kuorma-autoista vaikka mihin rakennusmateriaaleihin. Kun tälläisen kontin haku tuli puheeksi kävi ilmi että Gerd oli juuri hoitanut jonkun hyväkuntoisen kopin kierrätykseen, nämä materiaalithan ovat sellaisia että tuollaisesta kontista joutuu maksamaan että siitä pääsee eroon. Haussa on siis eristetty koppi pituus väh. 4.5 metriä, jonka pitäisi olla vettymätön. Joku lasikuitu/polyuretaani/lasikuitu sandwich-seinä 50-60mm juttu olisi hyvä lähtökohta. Tästä sitten leikkaamalla/liimaamalla oikean kokoinen koppi Protoon ja kiinnitys lavaan voisi olla vaikkapa pulteilla niin tarpeen vaatiessa kontin saisi irroitettua vaikkapa moottorin vaihtoa varten. Hyvässä lykyssä lähtökohta ei maksa mitään...

Hyvät Uudet Vuodet kaikille!

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 12:56 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm
Viestit: 94
Video josta voi saada inspiraatiota camperin rakentamiseen.

https://www.youtube.com/watch?v=vG-2HhOpbqc

_________________
SISU SA-150 VKH-4x4/3850


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2019 6:36 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Kiitos linkistä, toi video on itseasiassa tullut TV-dokumenttina muutamankin kerran katsottua 8) Saisi enemmänkin olla vastaavia ohjelmia :D

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2019 8:47 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 716
Paikkakunta: Saksa
Kiinnostava expedition-kuorkki on vaikkapa venäläinen Burlak joka on rakennettu pohjoisnapa-reissua varten, itseasiassa siitä on tehty pari versiota.
Autosta voi etsiä lisäkuvia vaikkapa Googlella "Burlak 6x6". Projektin rakentamisesta on aika paljon kuvia jotka ovat mielenkiintoisia, autohan on rakennettu sellaiseksi että se myös kelluu ja sillä voi propellin avulla matkata vaikka jäiden seassa.

Itsekantava kori on tehty teräskehikosta joka kuorrutettu 1-2mm alumiinilevyllä. Eristykseen on käytetty 30mm Isolon-materiaalia ja synteettistä mattoa.

Autosta on englanninkieliset videotkin:
Osa 1: https://www.youtube.com/watch?v=LnLfCIWOL8w
Osa 2: https://www.youtube.com/watch?v=npvYuVq6Ep8
Osa 3: https://www.youtube.com/watch?v=v1-qEjHVcFY

Auton tiedot:
6.6m x 2.9m, korkeus 3.2m
Paino tyhjänä 3.7 ton, täydellä kuormalla 7ton
10 hengelle tehty, 8 nukkumapaikkaa
Moottori Toyota 1KD-FTV turbo-diesel 170hp/360Nm(1800rpm)
Automaattivaihteisto, jakolaatiko(t)
Hydrauliohjaus
Polttoainesäiliö 360l, kulutus 30l/100km
Max.Nopeus 88km/h, vedessä 6km/h


Liitteet:
710.jpg
710.jpg [ 259.33 KiB | Katsottu 137 kertaa ]
a504841s-960.jpg
a504841s-960.jpg [ 229.34 KiB | Katsottu 152 kertaa ]
1_1.jpg
1_1.jpg [ 151.71 KiB | Katsottu 152 kertaa ]

_________________
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&p=31878#p31878
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 117 18 19 20 21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)