SA-1389
Valvoja: sisua
Re: SA-1389
Masin sähköjärjestelmässä aika monessa kohdassa lukee onneksi "Made in Germany"
Hieno on tuo Proton johtosarja.
Hieno on tuo Proton johtosarja.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-1389
Erinomaista työtä proton johtosarjojen kanssa. Itsellä melkein sama homma SL:n sähköjen kanssa, tosin ainoastaan takavaloille pitää tehdä uudet johdot, muuten johtosarja on hyvin säilynyt, ainoastaan jälkikäteen tehdyt muutokset ovat vain vaikuttaneet selkeyteen ja kuntoon.
Käytitkö apiko liittimissä "suojaamattomia" apikoja ja suojasit ne sitten pätkällä kutistesukkaa? Mietin, että käyttäisin SL:n sähköliitoksissa juurikin noita suojaamattomia apikoja, sillä ainoat pölyä ja aikaa kestäneet liitokset oli tehty juuri niillä.
Käytitkö apiko liittimissä "suojaamattomia" apikoja ja suojasit ne sitten pätkällä kutistesukkaa? Mietin, että käyttäisin SL:n sähköliitoksissa juurikin noita suojaamattomia apikoja, sillä ainoat pölyä ja aikaa kestäneet liitokset oli tehty juuri niillä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: SA-1389
Ainakin omasta mielestäni Sisu on käyttänyt hyviä materiaaleja, joten varmasti SL:n sähköt ovat vielä erinomaiset. Ehkä näillä Protoilla oli vähän kovempi elämä, yksi asia minkä huomasin jo aiemmin oli että aika moni liitin oli ajan kanssa löystynyt - kaikkien liitosten tiukkuus kannattaa tarkistaa. Ainakin itse inhoan eniten sellaisia kummittelevia sähkövikoja. Onnea projektiin!Neliveto Sisu kirjoitti:Erinomaista työtä proton johtosarjojen kanssa. Itsellä melkein sama homma SL:n sähköjen kanssa, tosin ainoastaan takavaloille pitää tehdä uudet johdot, muuten johtosarja on hyvin säilynyt, ainoastaan jälkikäteen tehdyt muutokset ovat vain vaikuttaneet selkeyteen ja kuntoon.
Käytitkö apiko liittimissä "suojaamattomia" apikoja ja suojasit ne sitten pätkällä kutistesukkaa? Mietin, että käyttäisin SL:n sähköliitoksissa juurikin noita suojaamattomia apikoja, sillä ainoat pölyä ja aikaa kestäneet liitokset oli tehty juuri niillä.
Hyvä kysymys noista Abikoista, käytin ihan suojattuja Würthin liittimiä koska mulla ei ole suojaamattomille yhtä hyviä pihtejä Puristuksen jälkeen napsaisin niistä suojauksen pois leikkureilla ja korvasin sen kutistesukalla. Tuli näin hieman vähemmän kolhot liittimet Työtä kyllä teetti...
Syy oli myös siinä että noita Würthin liittimiä on mulla ollut jo kauemman aikaa varastossa "odottelemassa" (yli 10v) ja ne ovat kyllä laadukkaat - samoin niissä tulee puristus myös johdon eristeosan päälle, eli johto on todella tukevasti liitetty. Vetotestillä en saanut johtoa revittyä irti liittimestä, vetämällä todella lujaa sai vain johdon venymään.
Eron huomasin kun hommasin jotain muita "no name" liittimiä ja ensinnäkin ne oli tehty huomattavasti pehmeämmästä metallista ja toisekseen niissä tuli puristus vain kuparille, pitkän päälle sellainen liitos murtuu tärinässä tai irtoaa muuten. En tiedä onko Würthillä nykyään enää näin hyviä liittimiä, mutta tarkoitus on täyttää varastot samalla tavaralla. Toisaalta mulla on jotain toisia Würthin Abikoita joissa on jo valmiiksi kutistesukka päällä, ne ovat todella surkeaa laatua vaikka hinta on ollut joskus todella korkea (3,-/kpl!).
Re: SA-1389
Jos ketään kiinnostaa, niin Sisun sähkökomponenteissa olevat liittimet on numeroitu DIN 72552-standardin mukaan. Pätee myös uudempaankin kalustoon. En löytänyt listaa numeroista ja niiden käytöstä Suomen kielellä, mutta Wikipediasta löytyy ainakin englanniksi.
Lista on hyvänä apuna jos joutuu joskus sähköjen kanssa pelaamaan...
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
PDF-muodossa: http://www.bosch-classic.com/media/en/b ... nungen.pdf
Lista on hyvänä apuna jos joutuu joskus sähköjen kanssa pelaamaan...
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
PDF-muodossa: http://www.bosch-classic.com/media/en/b ... nungen.pdf
Re: SA-1389
En ole viime vuosina käynyt juurikaan missään harrastetapahtumissa mutta kun tänään sellainen tuli lähi kylään 4km päähän niin pitihän se käydä katsastamassa. Tapahtumassa oli pääasiassa traktoreita, jotka eivät minua kiinnosta - mutta pistän tähän muutaman kuvan jos jotakin kiinnostaa... Sama tapahtuma järjestettiin aikaisemmin jossain vuoren päällä, jolloin kävin siellä n. 10 vuotta sitten viimeeksi. Meni vähän hommaan maku kun minulle tuli useampi vihaisena sanomaan ettei heidän ajoneuvostaan saa ottaa kuvaa ja pidettiin jonain rikollisena joka etsii kohteita Vähän totisia torven soittajia nämä traktorimiehet ainakin täällä päin.. En ottanut kovin montaa kuvaa tänään kun huomasin ettei kukaan muu ota kuvia, kuin minä. Moni kyllä katseli otsa rypyssä mitä minä puuhailen Onneksi oli muutama tuttukin paikalla ja tietysti makkaraa ja olutta "riittävästi", jopa vaimo sanoi että on mukava kylätapahtuma
Muutama kuva tässä sunnuntain ratoksi...
Muutama kuva tässä sunnuntain ratoksi...
- Liitteet
-
- Mahtavan kokoinen Hanomag
- DSC_0814.jpg (204.97 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- Vaimon mielestä tämä Lanz Buldog "yrittää käynnistyä", mutta kyllä se vain käy niin hassusti ;)
- DSC_0810.jpg (224.84 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- Zetor on harvinainen näillä leveysasteilla
- DSC_0809.jpg (202.91 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
.
- Liitteet
-
- Unimogeja oli tapahtumassa useita kymmeniä, tässä vain osa
- DSC_0824.jpg (201.93 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- Saurer
- DSC_0820.jpg (199.28 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- Täysin alkuperäinen Lanz :O
- DSC_0812.jpg (221.61 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
Saurer jonka päälle rakennettu järkyttävän äänekäs ilmajäähdytteinen Deutz-kone pyörittämään grilliä : D
- Liitteet
-
- DSC_0831.jpg (242.18 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- DSC_0825.jpg (185.26 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
.
- Liitteet
-
- DSC_0830.jpg (193.13 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- DSC_0832.jpg (209.38 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- DSC_0834.jpg (194.46 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
.
- Liitteet
-
- Vain osa traktoreista
- DSC_0838.jpg (180.93 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- DSC_0836.jpg (220.37 KiB) Katsottu 21744 kertaa
-
- Tässä Auto Unionissa on muuten samat katkaisimet kun laitoin Protooni, eli lähde on näille NOS-katkaisimille on vuodelta 1955 :D
- DSC_0835.jpg (187.51 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
Ja tapahtuman hienoin kulkuneuvo lopuksi... Made in Finland
- Liitteet
-
- DSC_0833.jpg (220.69 KiB) Katsottu 21744 kertaa
Re: SA-1389
No nyt on Protossa sähköt täydessä iskussa
Kaikki toimi kerrasta oikein paitsi öljynpaineen mittari näyttää jatkuvasti maksimiarvoa. Kuitenkin öljynpaineen merkkivalo toimii oikein, epäilen että vika on mittarissa mutta se selviää seuraavalla "sessiolla". Mittarivika olisi parempi kuin viallinen anturi, koska mittari löytyisi varaosana omasta hyllystä. Eilen oli kyllä rankka päivä aamusta iltaan helteessä sähköjä vääntää, mutta kyllä oli hymykin leveä kun Proto lähti käyntiin kuin palmun alta pitkän seisonnan jälkeen. Perävalot eivät ole toiminnassa ennen kuin "peräpeili" on liitetty takaisin lavaan, sähköt on kuitenkin vedetty taakse asti. Polttimoita pitää vielä ostaa kun uusissa valoissa ei tullut mukana.
Ihan mukava päästä taas projektissa eteenpäin...
Kaikki toimi kerrasta oikein paitsi öljynpaineen mittari näyttää jatkuvasti maksimiarvoa. Kuitenkin öljynpaineen merkkivalo toimii oikein, epäilen että vika on mittarissa mutta se selviää seuraavalla "sessiolla". Mittarivika olisi parempi kuin viallinen anturi, koska mittari löytyisi varaosana omasta hyllystä. Eilen oli kyllä rankka päivä aamusta iltaan helteessä sähköjä vääntää, mutta kyllä oli hymykin leveä kun Proto lähti käyntiin kuin palmun alta pitkän seisonnan jälkeen. Perävalot eivät ole toiminnassa ennen kuin "peräpeili" on liitetty takaisin lavaan, sähköt on kuitenkin vedetty taakse asti. Polttimoita pitää vielä ostaa kun uusissa valoissa ei tullut mukana.
Ihan mukava päästä taas projektissa eteenpäin...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
No huh huh, nyt näyttää jo todella hyvältä Täytyy tunnustaa, että omat sähkötyötaitoni rajoittuvat lähinnä sulakkeen ja polttimon vaihtoon Siinäkin mielessä mahtavaa työtä!
Kiitokset traktorikuvista, kyllä tuommoiset kiinnostaa. Mutta omistajat tulee äksyilemään, kun otetaan kuvia? Miksi yleensä sitten tuovat vehkeitään näytille? Sehän se nimenomaan on parasta, kun saa mielenkiintoisista laitteista kuvat talteen. Minut olisi kai kannettu miehissä ulos kyseisestä tapahtumasta
Kiitokset traktorikuvista, kyllä tuommoiset kiinnostaa. Mutta omistajat tulee äksyilemään, kun otetaan kuvia? Miksi yleensä sitten tuovat vehkeitään näytille? Sehän se nimenomaan on parasta, kun saa mielenkiintoisista laitteista kuvat talteen. Minut olisi kai kannettu miehissä ulos kyseisestä tapahtumasta
Re: SA-1389
Hatun nosto rohkeudestasi kuvata näyttelyssä ja pisteeksi päälle Valtra suomesta.
Re: SA-1389
Kiitoksia vastauksista ja pahoittelut että en ole foorumilla ehtinyt käymään. Suurimmat syyt hiljaisuuteen ovat olleet ensinnäkin tietokoneen hajoamien jota varten ostin sitten ensimmäisen älykännykkäni (Nokialainen tietysti!). Samalla vaihtuivat kaikki nettiliittymät yms. ja vielä työmurheita yms. päälle niin Sisun harrastaminen on ollut tässä välissä aikalailla nolla.
Sunnuntaina päätin siistiä kuitenkin Proton valmiiksi talvea varten. Sekunnissa lähti hienosti käyntiin mutta kun jätin auton käymään ja savumyrkytykseltä välttyäkseni siirryin 200 metriä sivummalle itse autosta, niin menivätkin ovet vahingossa lukkoon ja tietysti avaimet siellä hytissä No tuli kunnon lämmityskäyttö, onneksi Sisuun pääsee helposti ulkopäin sisälle ilman avaimiakin - irroittamalla kattoluukuun saranastaan
Varmaan seuraavat päivitykset liittyvät jotenkin syylärin korjaukseen, se onkin melkolailla ainoa oikea vika tällä hetkellä, jonkin verran vuotaa jostain. Takavalopaneeli tai peräpeili tai mikälie pitää kanssa viimeistellä ja asentaa paikoilleen joko kuten alunperin - hitsaamalla tai sitten vaihtoehtoisesti vaikkapa Sikaflexillä, sehän tahtoo ruostua niistä hitsauksista joten vaihtoehtoja mietitään...
Sunnuntaina päätin siistiä kuitenkin Proton valmiiksi talvea varten. Sekunnissa lähti hienosti käyntiin mutta kun jätin auton käymään ja savumyrkytykseltä välttyäkseni siirryin 200 metriä sivummalle itse autosta, niin menivätkin ovet vahingossa lukkoon ja tietysti avaimet siellä hytissä No tuli kunnon lämmityskäyttö, onneksi Sisuun pääsee helposti ulkopäin sisälle ilman avaimiakin - irroittamalla kattoluukuun saranastaan
Varmaan seuraavat päivitykset liittyvät jotenkin syylärin korjaukseen, se onkin melkolailla ainoa oikea vika tällä hetkellä, jonkin verran vuotaa jostain. Takavalopaneeli tai peräpeili tai mikälie pitää kanssa viimeistellä ja asentaa paikoilleen joko kuten alunperin - hitsaamalla tai sitten vaihtoehtoisesti vaikkapa Sikaflexillä, sehän tahtoo ruostua niistä hitsauksista joten vaihtoehtoja mietitään...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.