SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Jokainen Proton kytkimen kanssa pähkäillyt on varmaan käynyt tämän vaiheen lävitse. Työsylinterin laippa löytyi jemma-nimisestä paikasta. Hommasin jo varmaan yli vuosi sitten manuaalisen alipainesysteemin/pumpun jolla yleensä ilmataan jarruja. Joskus oli paineilmakäyttöinenkin, mutta joku lainaaja rakasti sitä enemmän kuin minä... Aika helvetillinen pumppaaminen tälläisellä käsipumpulla ja järjestelmä ei vuoda, mutta totesin lopulta että jos tuossa letkussa haluaa nestettä nähdä niin sitten pitää ihan itse imeä. Tutkimuksen tulos on että pumppu saa n. 17 inHg Vac aikaiseksi, kun minun huulillani posket lommolla antaa 13 inHg Vac imutehoa. Eipä ole koskaan tullut mitattua, mutta ehkä tuon voisi johonkin työhakemukseen raapustaa jos tulee tarvetta :mrgreen: Varmaan minun imuni on hieman "syvempi" kun toimii paremmin kuin imevämpi pumppu?

Aika loppui vain ilmauksesta kesken, puhdistin jo yhden tippakannun jotta nesteen voi työntää työpäästä poljinsylinterille päin. Ko. sylinterin asennuskulman takia sinne jää yleensä aika iso ilmatila. Kun kytkin toimii niin päästään testaamaan joko Protoa voisi vähän liikutellakin, hieman ikävä paikka tuossa kuusen alla työskennellä ja autokin on aina täynnä havunneulasia. Muutama paarma ja hyttynen sai tänäänkin vatsansa kylläiseksi. Naapurin kissa toi vielä hiiren minulle, mutta se hiiriparka ei kyllä enää toennut tekohengityksellä, ei edes tällä imulla. Kiva juttu että eläinmaailmakin on projektissa täysillä mukana.

Suuri tavoite on saada Proto parkkiin talon etupuolelle, nimittäin ensi viikon lauantaina on meikäläisen synttärit ja olisi jonkun verran vieratakin tulossa. Järjestelyiden takia on aika vähän kortilla, joten toivottavasti kytkin tästä herää käyttökuntoon. On muuten tulossa yksi Sisua:lainenkin Suomesta vartavasten juhlimaan, joten paineet ovat korkealla että Proto kanssa liikkuu :D

Ps. Nyt kun tuli tuosta imuttelusta mainittua niin varmaan vieraslista heti kerrasta lähti kasvuun. Valitettavasti joudun vastaamaan kaikkiin ehdotuksiin kieltävästi :lol:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja proto »

Ottaa sen työsylinterin irti kytkinkopasta ja kääntää sopivaan asentoon niin tulee ilmat pois.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ilmaa on poljinsylinterissä, työsylinteriin ei ole jäänyt ilmataskua. Työsylinteristä käsin nestettä työntämällä on yleensä saanut poljinsylinterinkin ilmat pois.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Valitettavasti Proton ensikäynnistys ei toteutunut syntymäpäiväjuhliin mennessä kun ei yksinkertaisesti kerennyt. Nyt jälkeenpäin oli sitten jo aikaakin kokeilla, mutta taitaa olla niin että uusien akkujen osto on edessä. Pari viikkoa olen yrittänyt latailla kumpaakin, mutta jännite tipahtaa latauksen jälkeen erittäin nopeasti 13.5V > 10-12V. Sen verran oli yhden kerran virtapiikkiä että startti kytkeytyi mutta ei jaksanut oikein pyörittää, tulipa kuitenkin todistettua että sähköt toimivat oikein ja auto varmasti käynnistyisi jos virtaa riittäisi. Täytyy yrittää saada boosteri jostain lainaan.

Keleistä ei ole ainakaan auton laittaminen kiinni, enemmänkin kysymys kestääkö mies. Koko viikon on ollut aikaa Sisun kanssa viilailla pikku juttuja, mutta lämpötilat ovat olleet koko viikon yli 30 C. Tänään koko päivä 38 C ja helpotusta on luvassa vasta ensi viikolla. Hermotkin ovat kuin viulunkieli kun korkeapaine puristaa ohimoita :evil: Auringossa palaa saman tien ja ei oikein jaksaisi edes mitään isompaa aloittaa. Tänään olisi muuten tekemätön päivä mutta tuli onneksi henkilöautolla ajohommia koko päiväksi, ja tulikin ajettua visusti ikkunat kiinni ja ilmastointi täysillä. No moottoritiellä kiinnitin huomiota että joku oli ostanut tai oli koeajolla (liikkeen kilvet) aivan uuden karhealla Rolls-Royce avoautolla. Mentiin samaan suuntaan ja suurinpiirtein samaa nopeutta joten mietin siinä että Rolssissa oli kanssa katto ylhäällä ja ikkunat visusti kiinni. Ostat tuollaisen talon hintaisen auton mutta sitten on niin kuuma ettei sillä voi ajaa katto alhaalla - sitten tuleekin taas sadetta ja kaikki toistuu uudestaan. Tulin siihen lopputulokseen että tälläinen kotimainen Sisu sopii minulle, hermot eivät kestäisi tuollaisen jalokiven puhtaana pitoa ja sitä hirveätä huolta että voiko sen jättää parkkiin jonnekin. Olin tyytyväinen että säästin tänään puolimiljoonaa ja voin sen kaiken investoida tähän Protoon. Juu, teoriassa :mrgreen:

Pieni päivitys kuitenkin Protoon, eli en löytänyt koskaan noita kojetaulussa olevien paineilmakytkimien (vinssi/etuveto jne.) kiinnitysruuveja. Niin pientä tulkkia ei ole että voisin sen asennuskierteestä tunnistaa, mutta varmaan se on sitten alunperin tuumainen (kuten moni muukin paineilmalaitteen kierre). Totesin että en ala tämän takia sellaisia pultteja metsästämään vaan vetäisin tylysti 4.2mm akkuporalla kierteet pois ja M5-kierre samalla koneella ja ns. viimeisellä kierretapilla suoraan tilalle. Paineilmakytkimet ovat jotain kevytvalua joten 8 kpl uusia kierteitä syntyi 5 minuutissa. Pistin nyt tuollaiset kuuskolopultit mutta varmaan joskus voi tilalle etsiä samanlaiset talttapää"ruuvit" kuin alunperin. Näissä Sisuissa saa varautua siihen että löytyy millisiä, tuumaisia ja jotain Whitworth-pultteja, varsinkin koneen kanssa pitää olla tarkkana ettei yksikään pikkuosa pääse hukkumaan. Ja sitten se arpominen sopiiko tähän millinen lenkki, tuumainen vaiko pistetäänkö suoraan jakoavain :mrgreen: Jakoavain, jota Saksassa itseasiassa kutsutaan "Engländer" eli englantilaiseksi: https://de.wikipedia.org/wiki/Engl%C3%A4nder_(Werkzeug)

Oikeasti on tullut laiteltua paljon muita pikkuasioita kuntoon, pidetään kuitenkin palstaa elossa pienilläkin päivityksillä.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Eilen ei kuumuuden takia jaksanut muuta kuin korvasin alkuperäiset paineilmasylinterit uusilla. Näiden tehtävä on varsinaisesti operoida vinssin kytkentää (1kpl) ja jakovaihteistoa (2kpl sylintereitä). Varsinaisesti isoa vikadiagnoosia ei ollut miksi nuo vaihdoin, mutta muistelin että viimeeksi muutama vuosi sitten kompura ei tahtonut jaksaa painaa niin paljon painetta mitä tarvittiin kun kaikki autossa oli kytketty (etuveto, neliveto, lukot, vinssi). Irroitellessa katselin että vanhoissa sylintereissä oli jotain ruskeaa moskaa sisällä joten varmaan tällä vaihdolla saadaan vähän ilmavuotoja vähennettyä. Normaaliajossa paineiden pidon/noston kanssa ei ole ongelmia. Toivon kuitenkin ettei vuotoja ole lukkojen puolella, vaan tällä homma sylinterien vaihdolla homma hoitui.

Eipä noiden kanssa muuta kuin puhdistaa vanhat "haarukat" metallille ja sitten spraysinkki päälle. Kuten kuvissa näkyykin. Tarkoitus olisi tänä kesänä uusia lähes kaikki paineilmapuolen laitteet. Heti kun Proto saadaan käyntiin olisi se tarkoitus siirtää etupihalle jossa on huomattavasti parempi työskennellä kuin kuusen alla. Olen varmaan maininnutkin että Sisussa asustelee tällä hetkellä useampi tuhat hämähäkkiä.

Eli lyhyesti kun Sisu on etupihalla nostetaan lava pois ja kunnostan/puhdistan/maalaan koko rungon ja käyn päältä käsin koko tekniikan lävitse. Sen jälkeen lavaa pitäisi vielä hieman jatkojalostaa/modifioida ja saada se lopulta sitten puhtaalle metallille ja maali päälle. Väriksi on ajateltu samaa vihreää kuin hytissä, yleensähän nämä ovat mattamustia. Tuosta käytetystä MIPA-maalista on tullut niin hyviä kokemuksia että ehkäpä sillä uskaltaa käsitellä sitten rungon ja lavankin.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kuvissa Sotamuseon omistuksessa oleva Sisu AH-45 vuodelta 1977 - siis oman Protoni sisar. Vuosina 1976-1977 puolustusvoimat hankki 27 näitä AH-malleja, ensimmäisten 13kpl lisäksi jotka oli hankittu vuonna 1970. Auton rekisterinro on SA-1603, alustanro 29050. Kyseinen yksilö oli ainakin vielä vuonna 2008 kätketty Mobilian ei näytteillä olevien autojen kokoelmaan (joita on "riittävästi"). Kävin tuolloin ottamassa satoja kuvia siitä, sekä runsaasti mittapiirustuksia ja vaikkakaan tarkoitus ei ole tätä nykyistä Protoa 100% entisöidä - on kuvista kyllä hyötyä koska jossain määrin haluasin säilyttää AH-ulkoasua. Alunperin näin ei ollut tarkoitus, mutta kun löysin näitä jo hukkaamaksi luulemiani kuvia - niin ajattelin että mikä ettei niitä voisi hyödyntää.

Alunperin näissä 1976-1977 malleissa on lavan ja hytin välissä hydraulikoneikko ja hydrauliöljysäiliö, tämän takia lava on itseasiassa vielä lyhyempi kapasiteetiltaan kun normaali lyhyt 3400mm malli. Hydrauliikka on itseasiassa pultattu hyttiin kiinni, jonka takaosassa on jonkinlainen tukirunko laitteistolle. Kaikki ko. vuosien autot ovat olleet alunperin AH-45CVT/3400-mallia, tuo Sotamuseon yksilö on säilynyt alkuperäisenä, toisin kuin omani joka on nykyään jatkettu AH-45CVT/3700. En osaa sanoa onko kaikki näiden vuosien autoja jatkettu, mutta ainakin ne 3kpl jotka minulla ovat olleet. Luulen kuitenkin että tuo Sotamuseon yksilö on aika uniikki auto, koska siinä on paljon alkuperäisyyttä jäljellä jota näissä jatketuissa on jo menetetty.

No joka tapauksessa, olen alunperin tehnyt tässä Protossa olevan lavan niin että siinä on mahdollisuus katkaista lavan etuosasta täsmälleen tuo alkuperäisen hydrauliikan vaatima määrä. Eli siellä on 60x40x3mm profiili odottamassa normaalin putken tilalla, ts. tuo profiili toimisi uutena etuseinänä. Hieman vaikea selittää :roll: Kuva ideasta löytyy skrollaamalla alaspäin.

Ajattelin nyt sitten tosiaan katkaista tuon lavan tuosta kohtaa poikki, itse keskellä menevät lavan runkopalkit 2kpl jatkuvat kyllä normaalisti jäähdyttäjälle asti josta lava on sitten yhdistetty runkoon. Tällöin hytin ja lavan väliin jää tuo n. +41cm aukko, jota en kyllä täytä alkuperäiseen tapaan hydrauliikalla vaan mietin tekeväni "valehydrauliikan", siis pelkät ulkokuoret. Optisesti Proto sitten näyttäisi alkuperäiseltä AH-mallilta, mutta noiden ulkokuorien alle voisi sitten rakentaa joko säilytystilaa työkaluille tai vaikkapa myöhempää asunto-osaa varten vaikkapa lisäaku(t), vesisäiliön tms.
Liitteet
DSC04136.jpg
DSC04134.jpg
Moottoria jää jonkinverran näkyviin lavan ja hytin väliin, omaani teen jonkinlaisen sadesuojapellin päälle.
Moottoria jää jonkinverran näkyviin lavan ja hytin väliin, omaani teen jonkinlaisen sadesuojapellin päälle.
Viimeksi muokannut FBW, La Kesä 24, 2017 8:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Eli kuten kuvassa näkyy, tarkoitus on katkaista uusi lava nuolten osoittamista paikoista, jolloin tuo etukulmapala puuttuu kuten alkuperäisyksilössä. Tällöin seuraavana oleva profiili toimii etuseinänä (normaalisti olisi putki, mutta onneksi tuli tätä mietittyä jo etukäteen, siis joskus vuonna 2009-2010 kun lava tuli tehtyä).

Tämä tietysti vaikuttaa sitten sen verran suunnitelmiin ettei tähän autoon asenneta aiemmin esittämääni BW-konttia asunto-osaksi (olisi sitten liian pitkä, vaan täytyy sitten kehittää jotain omatekemää, josta varmaan saadaan sitten kevyempikin. Siihen on kuitenkin vielä matkaa... Minusta tämän verran vähemmän asunto-osaa ei haittaa, onpahan intiimimpi tunnelma sisällä 8)
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Muita vaadittavia modifikaatioita ovat moottorikopan lyhennys ja tuohon etuseinään ("headache rack") tehtävä korjausluukku koneen huoltotoimenpiteitä varten. Samoin ilmanputsari pitää asentaa kuvien mukaisesti lavan ja hytin väliin ja siihen täytyy sitten miettiä putkitusta (alunperin on ollut käytössä aika mielenkiintoinen lasikuitukäyrä jota ei tietysti minulla ole vaan pitää kehittää jotain vastaavaa.
Liitteet
Lyhyempi konekoppa
Lyhyempi konekoppa
Koneen huoltoluukku
Koneen huoltoluukku
Ilmanputsari ja "käyrä" ;)
Ilmanputsari ja "käyrä" ;)
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Näin joulupyhinä on vihdoin ollut aikaa suunnitella tulevaa asuntokoppia Sisun lavalle. Ajattelin että lämmitystä varten olisi sekä kaasulämmitys että kamiina. Näköjään HawuPro Oy Suomessa on valmistamassa pientä telttakäyttöön sopivaa pelleteillä lämpiävää kamiinaa. Mitä nyt netistä olen oppinut, niin nuo pelletit palavat paljon pisempään kamiinassa kuin puut, 20kg säkki ei hirveästi maksa ja sillä lämmittää noin viikon näin pientä tilaa . Savotta näköjään myy tätä merkkiä. Muuten menisi joku armeijan telttakamiinakin, mutta niihin saa puita lisätä liian usein ja ehkäpä parempi käyttää pellettejä - kuin puuta jonka mukana helposti tulee kaikenmaailman mönkijöitä. Mielipiteitä saa esittää!

Hawun Blogista kuvaa: http://hawu.pro/blog/pellettikamiinan-t ... sailiolla/
(netistä löytää haulla lisää)

Voi tietysti olla ettei tuollaista uskalla ns. sisätiloissa käyttääkään :D

Kamiina ei tietysti olisi välttämätön, yksi ajatussuunta tässä projektissa olisi tehdä luonnonmukainen ratkaisu, eli tuo asunto-osakin olisi aika käytännöllinen ja telttaa tukevampi ratkaisu. Ehdottomasti ei liian monimutkainen luxus-yksiö, vaan Sisuun sopiva kevyt, kestävä ja kodikas eräasumus.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Asunto-osaa pääsee parhaimmillaan aloittelemaan ensi vuoden (2018) syksyllä, Proto pitäisi kyllä muuten saada asialliseen kuntoon kesäksi koska silloin sen täytyisi toimia meikäläisen hääautona 8) Tuli jouluna tyttöystävä kihlattua ja tein aika pian selväksi että hääauto on jo sitten valittu - muissa yksityiskohdissa olen joustava :mrgreen:

Asiasta kolmanteen, Facebookista luin että joku oli Leyland-koneeseen vaihtanut toisenlaiset suuttimet ja näillä savutus oli täysin loppunut. Näköjään tuo CAV-suuttimet vuotavat ihan uutenakin josta tuo savutus pääasiassa johtuu. Olisi mielenkiintoista tietää mikä olisi korvaava suutin jolla savutus loppuisi...? Suuttimen rungon koneistaminen Leylandiin sopivaksi ei liene ongelma. Tuntuu olevan niin salaista tietoa että yleensä kysymyksiin ei saa vastausta... :roll:
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Johtuneekohan Valmet moottorin savutus myös noista suuttimista?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

FBW kirjoitti:Näin joulupyhinä on vihdoin ollut aikaa suunnitella tulevaa asuntokoppia Sisun lavalle. Ajattelin että lämmitystä varten olisi sekä kaasulämmitys että kamiina. Näköjään HawuPro Oy Suomessa on valmistamassa pientä telttakäyttöön sopivaa pelleteillä lämpiävää kamiinaa. Mitä nyt netistä olen oppinut, niin nuo pelletit palavat paljon pisempään kamiinassa kuin puut, 20kg säkki ei hirveästi maksa ja sillä lämmittää noin viikon näin pientä tilaa . Savotta näköjään myy tätä merkkiä. Muuten menisi joku armeijan telttakamiinakin, mutta niihin saa puita lisätä liian usein ja ehkäpä parempi käyttää pellettejä - kuin puuta jonka mukana helposti tulee kaikenmaailman mönkijöitä. Mielipiteitä saa esittää!

Hawun Blogista kuvaa: http://hawu.pro/blog/pellettikamiinan-t ... sailiolla/
(netistä löytää haulla lisää)

Voi tietysti olla ettei tuollaista uskalla ns. sisätiloissa käyttääkään :D

Kamiina ei tietysti olisi välttämätön, yksi ajatussuunta tässä projektissa olisi tehdä luonnonmukainen ratkaisu, eli tuo asunto-osakin olisi aika käytännöllinen ja telttaa tukevampi ratkaisu. Ehdottomasti ei liian monimutkainen luxus-yksiö, vaan Sisuun sopiva kevyt, kestävä ja kodikas eräasumus.
Olikos sulla tulossa lämpöeristystä koppiin? Noissa kaminapohjaisissa jutuissa on tuo lämmönsäätö aika haasteellista jos on suljettu tila; teltat valskaa aika lailla ja noissa kaminapohjaisissa on potkua aika lailla joten tulee äkkiä saunakoppi jos laitat eristystä. Samaten sitten hiilloksen kanssa saa olla tarkkana jos tarttee lähteä tien päälle ennenaikojaan.

Tässähän on siin mielessä poikkeava ratkaisu muihin autoihin nähden että moottori on "lavalla" eli pystyskö siitä tulevaan lämpöä jotenkin hyödyntään? Olis lämmin koppi kun meet parkkiin tms?

Ja onnittelut kihlausrengastuksesta! ....Yksi rengas lisää jonka huoltamiseen kannattaa panostaa...
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

ralusa2006 kirjoitti: Olikos sulla tulossa lämpöeristystä koppiin? Noissa kaminapohjaisissa jutuissa on tuo lämmönsäätö aika haasteellista jos on suljettu tila; teltat valskaa aika lailla ja noissa kaminapohjaisissa on potkua aika lailla joten tulee äkkiä saunakoppi jos laitat eristystä. Samaten sitten hiilloksen kanssa saa olla tarkkana jos tarttee lähteä tien päälle ennenaikojaan.

Tässähän on siin mielessä poikkeava ratkaisu muihin autoihin nähden että moottori on "lavalla" eli pystyskö siitä tulevaan lämpöä jotenkin hyödyntään? Olis lämmin koppi kun meet parkkiin tms?

Ja onnittelut kihlausrengastuksesta! ....Yksi rengas lisää jonka huoltamiseen kannattaa panostaa...
Olen leikitellyt ajatuksella tehdä metallirunkoprofiilinen (40x40x3mm terästä) koppi jossa seinät n. 25-30mm käsittelemätöntä lehtikuusta ilman lisäeristystä. Tällöin kamiina sopisi tyyliinkin, huono puoli tietysti että tälläinen koppi vastaa lämmöneristykseltään jotain puutarhamökkiä ja tulee pakostakin kylmäsiltoja. Sikäli homma on kiinnostanut että en ole puusta mitään tälläistä tehnyt, metallirunko pitäisi olla sen takia että koppi kestää kasassa iskuista huolimatta. Lehtikuusen valinta johtuu sen hyvästä kestävyydestä ulkolaudoituksena, käsittelemättönä sen pitäisi harmaantua kauniiksi ajan kuluessa - aika moni terassi on tehty samasta tavarasta. Kiinnostavuus tälläiseen ratkaisuun johtuu siitä että puu olisi materiaali josta en ole koskaan mitään järkevää tehnyt (osaamattomuutta) :D Lisäksi kiinnostaa luonnonmukaisuus ja ratkaisusta saattaisi tulla ihan kodikaskin, tosin tarkoitus olisi olla pelkistetty mutta toimiva ratkaisu - jostakin kyllä luin että lehtikuusi ei tuoksu niin hyvälle kuin muut puulajit. Puurakenteisena kopin korkeus olisi omien suunnitelmien mukaan matalahko 1.6 metriä.

Tämä kopin korkeus on yksi kynnyskysymyksistä, Proto olisi tarkoitus pitää niin matalana kuin mahdollista jotta maastokelpoisuus säilyisi - toisaalta mitä korkeampi koppi on kyseessä sitä käyttökelpoisempi se olisi retkeilykäyttöön. Periaatteessa ykkösvaihtoehto on ollut tehdä koppi vanhasta armeijan kontista (kuten aiemmin esitelty), se olisi kaikin puolin järkevin ja kustannustehokkain ratkaisu. Olen vertaillut Sisua muista merkeistä rakennettuihin expedition-kuorkkeihin ja jos kontin jättäisi täyskorkeaksi (hieman päälle 2m) tulisi autolle korkeutta n. 3.5-3.6 metriä - sama kuin "kilpailijoilla". Se on Protolle ehkä liian korkea, olen nimittäin seurannut pitkärunkoiselle Unimogille rakennetun kuorkin käyttäytymistä kontti niskassa. Kun huonolla tiellä auto heilahtaa puolelta toiselle lisää kontin korkeus/painopiste melkoisen reippaan heiton jonka ansiosta jopa rengas saattaa nousta ilmaan(!) vastapuolelta. Tämä on hinta hyvästä maastoliikkuvuudesta "letkurungolla" ja Proton runko on todella joustava. Hyvänä puolena olisi täyskorkeana helppo rakennettavuus, eli konttilukot lavaan ja koppi olisi aina helposti irroitettavissa tai poistettavissa miten haluaakin. Seisomakorkeus kopissa miellyttäisi tyttöystävääkin, minua vaan huolettaa tuo ajettavuus ja ajoneuvon korkeus joka rajoittaa kanssa liikkumista (sillat, puut jne.).

Kun tässä nämä sadepäivät hellittävät ajattelin tehdä puusta ja muovista "kulissiseinän", eli armeijan kontin kokoisen seinän joka selventäisi kuinka korkea Protosta sitten ihan luonnossa tulisi täyskorkealla kopilla. Toki sitä koppikonttia voi jälkikäteen muokatakin matalammaksi, oma työnsä siinäkin tietysti on.

Eli nämä olisivat tällä hetkellä vaihtoehtoina, oma rakenne puusta tai armeijan kontti. Kolmas vaihtoehto on suljettu pois, eli omavalmiste sandwich-rakenne joka olisi kaikista paras mutta liian kallis ratkaisu tähän käyttöön. Sandwich-rakenteella voisi tehdä myös nostettavalla katolla olevan kopin josta onkin jo kokemusta - siinäkin tosin on omat huonot puolensa. Ratkaisuja miettiessä voi helposti kuluttaa koko elämänsä saamatta mitään aikaan :mrgreen:

Olisiko tälläinen puurakenteinen koppi sitten sopivan "falskaava" että ylimääräinen kamiinasta tuleva lämpö siirtyy ulos mahd. pian? Ainakin muutamia ratkaisuja on täällä näkynyt, kokemuksista en tiedä... Totta että Proton kone lämmittää vähän aikaa, mutta sen jälkeen sitä kautta tulee kyllä reilusti kylmääkin. Häkävaroitinkin pitäisi olla kamiinan kanssa.

Ps. Noissa armeijan konteissa on joissakin valmiina diesel-lämppäri ja ilmastointi, ovat vain aika isoja kokonaisuuksia ja äänekkäitä, aika harva on niiitä jättänyt paikoilleen. Tämä yleisesti expedition-käyttöön tarkoitettu Zeppelin-kontti on melko perinteinen ratkaisu, mutta vähän pidetty Dornier-kontin seinälevyt ovat itseasiassa keskeltä onttoja - tyhjässä tilassa kiertää lämmityslaitteen ilma. Käytännössä nuo Donierit ovat kylmiä, täynnä kylmäsiltoja ja homettakin saattaa esiintyä runsaista vuotomahdollisuuksista johtuen. Noita Doniereita olisi melkein naapurissa useitakin kappaleita, olisin jo hakenut ellei niistä olisi liikkeellä paljon huonoja kokemuksia.

Kiitos onnitteluista!
Liitteet
Esimerkki kamiinasta ja puukopista
Esimerkki kamiinasta ja puukopista
puu.jpg (217.9 KiB) Katsottu 5272 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Näihin expedition-kuorkkeihin liittyen on aika paljon erilaisia foorumeita ja harrastus on aika suosittu etenkin saksaa puhuvissa maissa. Ehkäpä siitä johtuen on monenlaista "puritaania" joille kaiken pitää olla vain parasta. Kaikilla ei vain ole sellaista budjettia käytössä. Hyvä esimerkki on minusta oheisen linkin Münchenistä kotoisin olevan pariskunta jotka ovat tehneet vanhasta Steyr 680-kuorkista ja asuntovaunusta matkailuauton jolla on käyty Himalajalla saakka - tarkoituksena kiertää koko pallo. Minua ratkaisu miellyttää ja varsinkin se että otetaan jotain yksinkertaista ja tehdään unelmasta totta kohtuu pienellä rahalla. Joku vakava harrastaja olisi jo kotisohvaltaan tuominnut koko homman, mutta justiinsa tällä tavalla minusta pitääkin matkustaa. Jos jotain leviää tienpäälle, korjataan se itse ympäriltä löytyvistä materiaaleista ja matka jatkuu.

http://rightbeyondthehorizon.com/en/our ... steyr-680/

Pisteet vielä alustasta, eli varmasti toimiva vanha armeijan auto jossa ei ole turhia mukavuuksia 8) Jos matkabudjetti olisi olemassa, olisi Sisukin jo matkalla kohti käymättömiä korpimaita ;)
Liitteet
1Manali-leh-36.jpg
1Manali-leh-36.jpg (288.54 KiB) Katsottu 5246 kertaa
Avatar
koowee
Viestit: 22
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja koowee »

Ensin onnittelut kihlautumisesta!

Lämppärinä toimivin ratkaisu olisi joko kaasulla tai naftalla toimiva ilmapuhalluslämmitys. Lämmin saadaan jaettua putkistolla ympäri kopperoa minne halutaan ja itse lämmitin voidaan sijoittaa melkein minne vaan "hukkatilaan", tarvittaessa vaikka kopperon ulkopuolelle. Lisäksi haluttaessa lämpimän käyttöveden lisäys systeemiin helppo. Näitä järjestelmiä löytyy valmiina paketteina matkailuajoneuvo puolelta tai raskaankaluston käytöstä (myös käytettyinä). Helppoa, halpaa ja toimivaa. Eikä tarvitse miettiä pellettien tai klapukoiden lisäystä keskellä yötä. Tietty tuoreen vaimon kanssa ainakaan ekoilla reissuilla ei niin oleellista :oops:

Kamina toimii aina käytännössä pistelämmittimenä, kaminan ympäristö polttavan kuuma, muualla kylmä (vrt. puolijoukkueteltta) Kamina pitäisi sijoittaa muutoinkin pienissä ja ahtaissa tiloissa keskeiselle paikalla ja tietty huomioida vielä suojaetäisyydet korkean pintalämpötilan vuoksi (myös hormissa). Lisäksi kopin ulkopuolelta on tuotava laitteelle polttoilma jota ei pysty ohjaamaan suoraan palopesään. Kylmää ja vetoa tulee väkisinkin melko reilusti. Noissa kaasu- ja naftalämmittimissähän paloilma johdetaan suoraan palotilaan jolloin lämppäri kierrättää vain lämmitettävää sisäilmaa.

Kopperon rakennus (umpi)puusta on mielenkiintoinen ajatus. Senhän voisi helposti toteuttaa vaikka kevythirrestä (jonka saat näppärästi harmaannettua rautaoksidilla tai -sulfaatilla). Näiden puurakenteiden yksi ongelma on varmaankin paino. Lämmin kevyt ja kestävä rakenne syntyisi esim. alumiini tai rauta profiilikehikosta, väliin 30 mm polyuretaanilevy, sisälle sisustusvaneri, paneli tms. mitä nyt vaimo haluaa :roll: Ulkopuoli ohuesta lasikuitulevystä (vrt. umpiperävaunu). Helppo korjata jos tulee osumia, pienempiä naarmuja ei edes huomaa kuten alumiiniseinässä. Korirakenteen voi toteuttaa hyvinkin kevyesti kun miettii korin sisäpuolisen jäykistämisen kalusteiden ja muiden rakenteiden avulla. Esim. seinän yläosaan kannattaa aina miettiä jonkinlaiset yläkaapit jotka sitovat seinän ja katon toisiinsa. Ilman kunnolla mietittyä kalusteiden sijoittelua korirakenteesta tulee yleensä melko hapero. Jos melkein mistä tahansa tehdastekoisesta matkailuautosta tai -vaunusta poistetaan sisältä kalusteet kori lysähtää kasaan ennen kuin laitteen saa liikkeelle.

Jos haaveilet kuusilaudan tuoksusta ja savun vienosta aromista kun köllitte vaimon kanssa porontaljoilla kaminan loimotuksessa voi ylläoleva tuntua hieman vieraalta :lol: Sori siitä. Kun jossain vaiheessa palaat todellisuuteen ja mietit miten asiat voisivat oikeesti toimia voi tilanne olla toinen.... Onnea ja menestystä sekä tulevaan avioelämään että rakennusprojektiin :wink:
Vastaa Viestiin