Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Marras 21, 2017 11:20 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 203 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2017 9:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
...jatkoa :D

Ohessa kopio Nestemoottoriperävaunun ohjekirjasta, tälläinen alkuperäinen on ollut ainakin SA-INT:lle jaettu. Tämä yhdistelmä saattaa olla sama kuin ylempänä näkyvä sotilasvärinen Two-In-One yhdistelmä, mutta siviilimallisella värillä. Muistaakseni tuota perävaunua ihmeteltiin Yleistä-puolella, löysin itseasiassa kuvia alkuperäisistä piirustuksista - eli minulla on joskus ollut nekin :oops:

Alempi kuva (piirustuskuva):
Vasemmalla oleva kärrynpiirustus on Traktoriperävaunun alusta, pyörissä jarrulliset Sisu-Nestemoottorit. Renkaat 8.25-20, 10.00-20 tai 18.00-19.50. Omapaino 1350kg, pituus 5520mm. Piirustus päivätty 29.7.1965.

Oikealla oleva kärry on myös Traktoriperävaunu jossa pyörissä jarrulliset Sisu-Nestemoottorit. Kuorma 20m3 (12000kg). Omapaino 3450kg, pituus 7280mm. Renkaat 10.00-20, 8.25-20 tai 18.00-19.50. Piirustus päivätty 28.7.1965.

Piirustuksia vertaamalla voi havaita että vasempi on sama kärry kuin oikealla, ilman tuota hydraulisesti kippaavaa puurunkojen siirtoon tarkoitettua "lavaa".


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Nestemoottoriperävaunun ajajan ohjekirja.
DSC00078.jpg
DSC00078.jpg [ 96.5 KiB | Katsottu 1948 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Nestemoottoriperävaunun-piirustukset
DSC00077.jpg
DSC00077.jpg [ 197.62 KiB | Katsottu 1948 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2017 9:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Veikkaan että Hydraulivarustetuille AH-45 protoille on tehty kaikkiaan 3kpl peräkärryjä.

1kpl tuo ylemmässä Two-In-One yhdistelmässä näkyvä Nestemoottorivetoinen "traktorinperävaunu", esittelykäyttöön. Valmistaja SISU.

2kpl Ammusperävaunuja (Ammusperävaunu I ja II), ensimmäinen kippaavalla lavalla (museoitu) ja toinen kiinteällä lavalla ja nosturilla varustettu (yksityisomistuksessa). Suunnittelija SA-INT Markku Mäkipirtti ja valmistus sama paikka.

Tykkejä on sitten varmasti tuntematon kappalemäärä varustettu nestemoottorivedolla.

Varmasti tuon Sisun-valmistaman Nestemoottoriperävaunun pohjalta on tehty sitten hankintapäätöksiä Hydraulivarustetuista Protoista ja päätetty kahden prototyyppivaunun valmistuksesta. Valitettavasti näiden prototyyppien perusteella ei perävaunujen osalta hankintapäätöstä tehty, joten asia jäi siihen.

_________________
1977 Sisu AH-45


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2017 7:09 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm
Viestit: 491
Arvokasta tietoa olet tallentanut ,onneksi ei päässyt tuhoutumaan , omalla kohdalla kone kans teki tepposet ja sinne jäi 2014-2015 huutokauppa kuvat,muut ovat tallessa monellakin tikulla ja dvdllä.

_________________
Porttaali Uaz
JeeP wrangler


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Helmi 05, 2017 3:14 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Tästä kun saisi kopioita, olisi hieno seinäjuliste alan miehille.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2017 10:08 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
sisua45 kirjoitti:
Tästä kun saisi kopioita, olisi hieno seinäjuliste alan miehille.


Niin olisi, tuon voisi kyllä piirtää vaikka uudestaan mutta jatketun rungon mittoihin. Aika pitkälti kaikki mitat löytyisivät jo koneelta ja puuttuvat voisi käydä ulkona mittaamassa. Kyllä kovasti harmittaa että alkuperäinen on kateissa, mutta tilanne ei ole menetetty kun uuden printtaaminen onnistuu nykyään edullisesti vaikkapa netissä. Kyllä uuden saisi alkuperäiseltä/vanhalta näyttämään. Jos tässä ilmaantuu hieman ylimääräistä aikaa niin voisi jopa lämmitellä AutoCAD:ä, yritin jo viikolla uusinta versiota latailla valmistajan sivuilta mutta jostain syystä ei saa koko pakettia koneelle. Vanha versio joka minulta löytyy ei toimi enää Windows 10:ssä, vaikka mitä tekisi. Muut CAD-ohjelmat ovat minulle hieman vieraita ja hitaita käyttöliittymältään (olen se hidaste).

Tämä kuukausi ja tod.näk. seuraavakin on täynnä töitä, mutta sen jälkeen voisi olla aikaakin :) En tiedä mitä Sisu sanoo jos uudet piirustukset tekisi ja jakaisi näin harrastajille ihan ilmaiseksi? Nuohan eivät ole mitkään yksityiskohtaiset mittapiirustukset, mutta tuleeko jotain lakia rikotuksi...?

_________________
1977 Sisu AH-45


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Maalis 22, 2017 5:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Tämmöinen kuva hyppäsi netistä silmille. Uskallan kuvan tähän liittää koska lähde josta sen löysin ei varmasti omaa mitään oikeuksia. Veikkaan että alunperin kuva on Sisun tai jonkun aikalaisen valokuvaajan arkistosta?

Mutta tämä siis liittyy tuohon Two-in-One keskusteluun, yksityiskohdat ovat paremmin nähtävissä 8)


Liitteet:
sisu-aa.jpg
sisu-aa.jpg [ 48.27 KiB | Katsottu 1165 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2017 9:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Hieman on ollut hiljaista, mutta tänään tuli yllättäen hyvä ilma ja pääsi vetämään värin päälle taas muutamiin osiin. Tuntuu ettei kesä tule koskaan kun joka päivä on pelkkää koiran ilmaa...

Lämppäri tuli lähes valmiiksi, vielä puuttuu lämppärin etuosaan tuleva kumimatto - muuten olisi valmis. Oli siinä vähän hiomista ja puhdistamista, mutta nyt on sisältä ja ulkoa taas asiallisessa kunnossa. Tyttöystävä kävi lenkillä ja sanoi että maalin haistoi puolen kilometrin päähän ;) Minä en haista nykyisin enää mitään, edes vierestä :mrgreen: Lämppärikenno on Protossa jo letkuissa kiinni, seuraavalla hyvällä ilmalla pistetään kuoret sitten ympärille...


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Lähtökohta
heater0.jpg
heater0.jpg [ 164.34 KiB | Katsottu 917 kertaa ]
heater1.jpg
heater1.jpg [ 198.08 KiB | Katsottu 917 kertaa ]
heater2.jpg
heater2.jpg [ 260.94 KiB | Katsottu 917 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2017 9:48 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Ei paljoa malttanut odottaa maalin kuivumista että saa palapeliä kasaan...


Liitteet:
heater3.jpg
heater3.jpg [ 206.54 KiB | Katsottu 907 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2017 9:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Kuskinpenkkiä kevensin hieman, kaikki etualan osat on tiputettu pois. Penkin ylös-alas liike on käytännössä ihan turha "varuste", aika monessa Protossa on alatueksi penkkiin vielä laitettu puolikas halko ettei maastoajossa penkki tipahda alas. Hieman moukarointia kaipasi että kiskot sai pois, penkkiin kuitenkin jää eteen-taakse säätö, mitä kanssa ei välttämättä tule koskaan käytettyä...

Puhdistamista ja maalia olisi vailla, penkit päällystäisin mielellään itse vaikka jollain muulla materiaalilla kuin vinyylillä - täytyy katsoa jos saisi jostain kunnon ompelukoneen lainaan. Materiaalit ei paljoa maksa.


Liitteet:
penkki.jpg
penkki.jpg [ 277.65 KiB | Katsottu 903 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2017 10:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Etupuskurin kanssa meni kanssa enemmän aikaa kuin olisi olettanut. Nyt kun ajovalot on siirretty puskurin ulkolaitoihin ja alunperin hitsasin aukkoihin samanlaiset poikittaiset suojarivat kuin alkuperäisissä valoissa oli "keskiasennuksessa" - totesin että rivat pitää pitää poistaa. Kun ajovalot ovat liian "sisällä" puskurissa niin valaistus on aika heikko siihen nähden mikä potentiaali olisi 24V heittimissä. Poistin sitten ne laittamani suojarivat ja nyt valot ovat kohtuullisella etäisyydellä puskurin ulkoreunasta. Katselin vanhoista kuvistani että alunperin VR:n protoissa ajovalot ovat olleet aivan puskurin pinnassa, katsoin kuitenkin että omassa muutama sentti taaemmaksi suojaa valoja paremmin, vaikka sitten menettäisikin valotehosta. Täytyy vielä pitää muistissa että joskus tämä varmaan pitää rekisteröidäkin ja katsastusmiehen pitäisi antaa leima max. olutkorin kokoisella erikoislahjuksella ;) Enempään ei ole varaa.

Tämäkin homma olisi kannattanut hiekkapuhalluttaa, mutta tuli taas käytettyä kohtuullisen pitkä aika epäkeskolla ja käsin hionnalla. Kuten aiempana on tullut mainittua muutin nuo ajovalojen paikat vanhalla Kempin puikkokoneella. Jouduin käyttämään kompromissia virran kanssa joten ihan läpiasti eivät saumat tulleet. Tästä syystä pistin vielä varmuudeksi sisäpuolelle hitsisaumoihin korisaumamassaa. Isommilla virroilla puskurista olisi tullut kiero tai hommaan olisi mennyt pari päivää :mrgreen: Ehkä tuo massa oli hieman "ylivarmistelua"...

Lamppujen kiinnikkeet tein alkuperäisestä Proton valotelineestä, pistin niihin M12-kierteet jotta ovat irroitettavissa, mutteri ei mahtuisi puskurin sisäpuolelle, sen verran lähelle lamppuasennus tulee.

En ole löytänyt mistään sellaisia säädettäviä valojen tukia, joita Suomessa saa yleisesti lisävaloasennuksiin, taitavat olla jopa pakolliset siellä? Sellaiset pitää vielä hommata että valot pysyvät "säädöissään".

Ajovalot on Protoon ostettu 2007, ne on nyt taas kunnostettu uutta vastaaviksi. Pitkä juttu, mutta jostain syystä tähän hommaan meni tuhottomasti aikaa, metallityöt, kittaukset/pohjatyöt, saumamassat, pohjamaalaukset uretaanilla ja pintavärit. Naurattaa vieläkin että tämmöiseen saa tuhlattua näin paljon energiaa :mrgreen:


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Valot istuvat nyt hyvin, riittävä asennusvara ja ovat taas uutta vastaavat.
bumber2.jpg
bumber2.jpg [ 175.98 KiB | Katsottu 891 kertaa ]
bumber3.jpg
bumber3.jpg [ 236.62 KiB | Katsottu 891 kertaa ]
bumber4.jpg
bumber4.jpg [ 249.54 KiB | Katsottu 891 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2017 10:40 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Lopulta olisi pintaväri tässäkin osassa. Vasemmalla näkyy vielä vinssivaijerin jättämät jäljet puskin alaosassa, niitä en alkanut peittemään - tarkoitus olisi tulevaisuudessa saada lisää vastaavia käytön merkkejä.

Juu, ei käy ilmi tuosta kuinka älytön aika tuli käytettyä. Homma on hieman vaikeampaa kuin joutuu ulkona työskentelemään ja on säiden armoilla, samoin kaikki pintakäsittelyt vaatii aina esityöt ja kuivumisaikaa. Kannattaisi aina viedä kaikki osat kerralla hiekkapuhallukseen, sitten kerralla pohjatyöt ja värit päälle. Olis jo valmis 8)


Liitteet:
bumber1.jpg
bumber1.jpg [ 268.38 KiB | Katsottu 888 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Touko 28, 2017 5:47 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Taas muutama täyspäivä töitä Sisun parissa, vaikka ei ehkä näy päälle :D Yllättävän paljon aikaa mennyt hieroessa...

Sisusta on aikalailla kasassa, vielä pitäisi niputtaa johdot jne. Kaikki olisi muuten testikunnossa, mutta huomasin hukanneeni kytkimen työsylinterin kiinnityslaipan, prkle. Asensin sen sijaan lopun sisustan paikalleen, vaikka istuimia ei ole vielä verhoiltu. Hytin sähköt on kytketty, mutta totesin akkujen hukanneen virtansa, joten ovat nyt olleet jo useamman päivän latauksessa. Hehkutus ja käynnistys kyllä toimisi jos vain virta riittäisi. Aikaa meni kaikenlaiseen pikkunäpräilyyn, jouduin ottamaan käsikaasun pois kun vaijeri oli niin loppu. Sammutusvaijeri oli täysin jumissa mutta toimii taas kuin uusi. Kaasu"vaijerihan" on jo uusittu, mutta en ehtinyt vielä säätämään sen liikerataa viimeisen päälle.

Sisäpuolella on vielä aika monta saumaa jotka halusin tiivistää, sen sijaan että olisin käyttänyt kallista 17,50 eur/hylsy maksavaa ns. oikeaa koritiivistettä - ostin eräästä halpapaikasta jostain jääneen erän perus tiivisteliimaa/tiivistettä hintaa 1,-/kpl (siis sellaisia prässihylsyjä, miksi niitä kutsutaan?). Samaan hintaan sain jotain akryylitavaraa mutta huomasin että se halkeilee kuivuessa, kumpikin on kuitenkin päälle maalattavia joten tällä hintaa en jäänyt miettämään miten sisäpuolelta käsin saumoja tiivistellään. Uusi tavaraa näkyy sisäkuvissa valkoisena, vedän niihin värin päälle seuraavassa sessiossa.

Sisälämppärin asentamisessa meni tuhottomasti aikaa, sen ja etuseinän väliin tarvitaan tiivisteet, jotka "lainasin" meidän käyttöautosta Ford Fiestasta :lol: Hyvin istuu nyt paikalleen. Ulkopuolelta ei ole tuota lämppärin imuaukkoa vielä tukittu kun puuttuu sopiva tiiviste (kuin ikkunatiiviste), siitä johtuen kuvissa näkyy ilmastointiteipin rippeet etupellissä jotka ovat pitäneet vähän suojamuovia tukkeena. Varmaan joutuu tuota etuseinää sen osalta vielä ruiskulla maalaamaan, ihan helpolla eivät nuo liimat tunnu lähtevän - eli tinnerilla jatketaan...

Käynnistys olisi sitten seuraava operaatio, varmasti kyllä käynnistyy mutta pitää tehdä etuakseli pukeilla. Ohjaustehostimen öljynpintaa pitää tarkkailla ja öljyä lisätä rattia kääntäen laistaa laitaan niin tulee ilmattua samalla, ohjauspylväs kun oli tässä välissä pois paikaltaan.

Uusin päävirtakatkaisimen, en muusta syystä kuin siitä että sellainen uusi oli jo olemassa. Tämä siis muuten samanlainen kuin alkuperäinen, paitsi uuden mallisella käynnistys"avaimella". Ja niin, oli ihan kohtuu lämmin viikonloppu, lämpötilat kuulemma huidelleet parhaimmillaan 32-34 C, paino tipahti pari kiloa tämän johdosta...


Liitteet:
sisusta2.jpg
sisusta2.jpg [ 149.31 KiB | Katsottu 543 kertaa ]
sisusta.jpg
sisusta.jpg [ 191.76 KiB | Katsottu 543 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45


Viimeksi muokannut FBW, Su Touko 28, 2017 6:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Touko 28, 2017 5:50 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Ja ulkoa pari kuvaa. "Uuden" puskurin johdosta silmienväliä kuin karkuun päässeellä kalalla ;) Puskurista vielä puuttuu pultin reijät rungosta tulevilla kiinnitysputkille (jotka "roikkuvat" kuvissa), tulee heti kun kerkiää.


Liitteet:
sisu2.jpg
sisu2.jpg [ 441.21 KiB | Katsottu 543 kertaa ]
DSC08983.jpg
DSC08983.jpg [ 227.93 KiB | Katsottu 543 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Touko 28, 2017 6:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 70
FBW kirjoitti:
Ja niin, oli ihan kohtuu lämmin viikonloppu, lämpötilat kuulemma huidelleet parhaimmillaan 32-34 C, paino tipahti pari kiloa tämän johdosta...


Täällä Oulussa ei kyllä noihin lukemiin ole päästy, yöllä menee vieläkin melko lähelle nollaa, ja olisiko paras ollut jotkut +15 C koko keväänä? Ja tänään, sunnuntai valkeni rattoisassa viiden asteen lämpötilassa, siihen navakka tuuli vielä päälle, ja kaiken kruunasi puolilta päivin alkanut vesisade :mrgreen:

No, en minä niitä helteitä kyllä kaipaakaan, ja kun asutaan täällä hieman pohjoisemmassa, saattaa kevät joskus olla hyvinkin kolea, kuuluu mielestäni asiaan. Mielenkiinnolla odotan, saadaanko miten kylmä kesä :D


Ja täytyy kyllä kysyä: mikä mahtaa olla kissanrontin vointi tällä hetkellä? :|


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Su Touko 28, 2017 10:10 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 582
Paikkakunta: Saksa
Kesä on tullut ja mennyt jo monta kertaa tänä vuonna :mrgreen: Oulun on tietysti vähän eri leveysasteilla, mutta kyllä siellä on sitten muita etuja joita ei täältä löydy 8)

Kiitos kysymästä, kissa on 110% kunnossa. Kaikkia taikavoimia käytettiin shamanismista lähtien, tai ainakin jotain sinne päin. Vaikutti jo hetken aikaa toivottomalta jos ihan rehellisiä ollaan, mutta aika sisukas kissa oli kun selvisi :)

_________________
1977 Sisu AH-45


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 203 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)