SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua »

FBW kirjoitti:Mitenkäs ne valot oikein alunperin olivatkaan :mrgreen:
Ei paha, tarkemmin katsottuna originaali ratkaisu on suorastaan tyylikäs :)

Tähän sopii Agricolan päivän kunniaksi mietelause:
"Silmäsi (= tässä "valosi") ovat kuin tähdet, ei niin kirkkaat, mutta kaukana toisistaan"
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

FBW kirjoitti:Mitenkäs ne valot oikein alunperin olivatkaan :mrgreen:
Kun olet näköjään päättänyt minkä aikakauden ulkonäköä haet, niin koskas tuo avo/pressukatto muutos on tulossa? :wink:

Kunhan et mene niin pitkälle, että hankit myös Kirkstallin akselit alle.
ZAU
Viestit: 681
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Vitsi jostain menneisyydestä

Poliisi pidättää autoilijan jolla toinen ajovalo rikki,poliisi kertoo kuskille että joku voi luulla autoa moottoripyöräksi kun yksi valo vain palaa tähän autoilija nohevasti vastaa että onko siinä sitten kaksi moottoripyörää jos molemmat valot kunnossa. Sori off topic
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:
Kun olet näköjään päättänyt minkä aikakauden ulkonäköä haet, niin koskas tuo avo/pressukatto muutos on tulossa? :wink:

Kunhan et mene niin pitkälle, että hankit myös Kirkstallin akselit alle.
Hehe, olen kyllä varmaan täälläkin maininnut että seuraavasta Sisun hytistä saattaa tulla avo. Ei minua kiinnosta tehdä KB-kopioita mutta hytti olisi ainakin uniikki. En ole koskaan avokattoa (siis kangasta) tehnyt, muutenhan metallityönä hytissä olisi saman verran töitä kuin umpinaisessakin. Tietysti avohytti ei välttämättä sovi käyttötarkoitukseen jos takana on asuntokoppi :D

Aikaisemmin taisin esitellä jo kauan aikaa sitten tekemäni Proton hytin joka tuli tämän auton mukana takaisin. No se oli kevyessä pintaruosteessa 10v seisson (ladossa) jälkeen, oli pakko viedä se romurautaan kun ei yksinkertaisesti ollut tilaa tallissa. Paljon muutakin romua tuli vietyä, mm. 2 kpl Leyland O.410 turbokoneita, akseleita jne. Testasimme yhdellä 750kg akselilla pudottamalla sen Proton uuden hytin päälle että hytti ei itseasiassa mennyt miksikään - on aika jämäkkä rakenne vaikkei uskoisi. Nyt kun tuli tämä paljastettua niin varmaan joku lähettää tappajat perään :mrgreen:

Ajattelin kuitenkin tehdä tulevaisuudessa tähän uuden hytin ja siitä teen heti sellaisen kun mielessä on pyörinyt. Esimerkiksi tuossa ensimmäisessä oikeassa Protossa ei ole lämmityslaitetta ollenkaan - ajattelin tehdä uuteen hyttiin ilmanottoputken/putsarin repsikan ikkunan alle, koska tämä Protoissa yleinen ratkaisu (ilmanottoaukko puskurin yläpuolella) on jotenkin Susi jo syntyessään... Siitähän tulee sateella ja ajaessa vesi lämppäriin sisälle, tai sitten se valuu etuseinän sisäpinnalla rakenteisiin ja ruostevauriot on näissä käytetyissä yksilöissä hyvin nähtävissä. Muutenkin sähkö"keskus" tekisi mieli tehdä ylemmäksi matkustajan puolelle vedenkestävään laatikkoon jne. Siksi uudesta hytistä tulee sitten joskus sellainen haaveprojekti jonka kanssa voi toteuttaa itseään. Nyt on kuitenkin vielä turha siitä haaveilla kun ensin pitää saada auto hyvään kuntoon ja sitten ajan kanssa voi rakennella uusia juttuja mutta Proto säilyy koko ajan ajossa. Kuten tästä nykyisestä hytistä ja sen kunnostuksesta näkee, en ole edes yrittänyt mitään näyttely-yksilöä - pääasia että auto on käyttökelpoinen. Sisu tulee toimimaan toivottavasti vaikka lopun ikää ns. terapiprojektina - sellaiselle onkin tarvetta, parempaa kohdetta ei tule edes mieleen...

Keskustelun ei missään nimessä pidä liikkua asialinjoilla, off-topicci on tervetullutta! Kiva kun foorumille tulee elämää ja toisten projekteja tulee luettua ja toivottua että päivityksiä tulisi useammin.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kivinen on jo lupautunut tulemaan tänne kesäkuun alussa häävieraaksi. Tiedän kyllä miten siinä käy. Muutaman drinkin jälkeen häät jäävät tärkeämpien asioiden tieltä pois ja otamme sen suurimman rälläkän mitä tallista löytyy - sillä lähtee Proton katto nopeasti pois!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

En uskalla ihan "yleiselle" puolelle postittaa, mutta tuossa on historiaa Unimogista (enklanniksi).

https://www.youtube.com/watch?v=_BXPZonKDvA

MB kuorkkien historiaa (siansaksaksi):
https://www.youtube.com/watch?v=wavHO6wZm_A
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Kaato »

FBW kirjoitti:
Neliveto Sisu kirjoitti:Noista led-valoista vielä, että noita saman tyylisiä kuin tuossa ylemmässä viestissä olevat valot, ostettiin pari vuotta sitten tienhoitoautoon alusterän työvaloiksi, näkyvyys on hyvä, mutta ajan kanssa kosteus tunkeutuu valaisimeen ja yksi kerrallaan led-polttimot sammuvat. En tiedä onko näissäkin mitä aiot protoon laittaa sama vika, tuli vain tuosta valaisimen ulkomuodosta mieleen mitä meillä kävi näiden valojen kanssa.
Kiitos kokemuksista, tuohon hintaan (7,-/kpl) ei varmasti saa kunnon valoja. Jos ne kosteudesta tuhoavat itsensä niin sitten kannattaa ehkä sijoittaa valoihin vähän enemmän. Olisi hienoa jos joku osaisi suositella jotain kohtuuhintaisia valoja jotka olisivat toimivia myös tulevaisuudessa? Voiko kiinalaisista valoista edes löytää sellaisia??
Tilasin joku aika sitten kiinasta 50cm pitkän led barin. Valotehoa luvattiin jotain 30000lumenia, jonka arvasin jo etukäteen olevan lähinnä hatusta vedetty lukema. Valo saapui viime viikolla ja testailin sitä tuossa pihalla. Kun ottaa huomioon että kustannus oli 27e, niin siihen nähden valaisee oikeastaan ihan hyvin. Käyttökokemuksia ei vielä enempää ole, valossa on kuitenkin alumiinirunko ja liitoksissa tiivisteet joten ehkä se kosteuttakin jossain määrin kestää. Mitään E-hyväksyntöjä näissä ei tietenkään ole, joten tieliikennekäyttöön sopii huonosti.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia kokemuksista, veikkaan että tiedänkin minkä mallin olet ostanut. Olisihan toisaalta nuo ledi-pötkötkin ihan asialliset, mutta en tiedä sopiiko tälläiseen "Old School"-autoon. Toisaalta matalammat valot eivät tarttuisi niin helpolla oksiin yms.

....

Ajelin tänään 3km tunnelissa kun Sveitsin Armeija ajeli hitaammalla kaistalla 6x6 Saurer 10DM:llä, se on ulkomuodoltaan aika lähellä Rasia. Kun toiset yrittivät nopeasti kolonnan ohitse niin itse nautiskelin vierellä ajamisesta vaikka kieltämättä melko Leylandmäiset höyryt tulivat hyttiin asti. Näissä vanhan koulukunnan autoissa vielä kuulee kun on niin pirusti liikkuvia osia - meteliä oli ihan sopivasti, ja pakoäänet törkeän hienot. Näitä tietysti kaikki nykyautoilijat katsovat karsaasti, mutta kummasti piristi päivää. Kun ajelen Sveitsin puolella joka työpäivä niin erilaisia kolonnia tulee jatkuvasti vastaan (taitaa olla armeijan budjetti kunnossa), vähemmässä ovat nykyään nämä Saurerit, enemmänkin Steyr-merkkisiä ja sitten uudempaa kalustoa DAF, Mercedes ja Duro. Pitää kyllä jatkossa pitää kameraa mukana, tosin tien päällä on hankala ottaa kuvia kun pitäisi samalla ajaakin.

Yhtenä päivänä harmitti oikein tosissaan kun ei ollut kameraa mukana, joku päästeli siviilirekisterissä olevalla 8x8 Mowag panssariajoneuvolla, valkoinen kypärä vain näkyi kuskilla olevan. Harvemmin tälläisiä huviajelulla näkee...!

....

Tilasin tässä joku aika sitten Turun Jarruosasta tuplasti kaikki kumiosat kytkin työ-ja poljinsylinteriin, jotta on myös varalle. En ole saanut vielä kytkintä ilmattua mutta epäilin että joku kumeista oli pehmeä. Eilen iski sitten oikea helle (26 astetta!) ja pistin kummatkin sylinterit osiksi - kummastakin kumit pehmenneet. Voin pistellä tänne osanumeroita ja hintoja jos jotakin kiinnostaa. Firma toimii kyllä tosi nopeasti ja osat olivat juuri oikeat, suosittelen! Jos huomenna kerkiäisi ilmaamaan, olen vielä hommannut parempia työvälineitä siihen tarkoitukseen, Proto-miehellä pitää olla näitä riittävä repertuaari ;)
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Minäkin tilasin tuossa muutamia viikkoja sitten kytkinsylinterin kumit Kontioon Turun jarruosasta. Silloin myyjä mainitsi, että joku oli juuri tilannut samat kumit Saksaan. Tuli jo silloin mieleen, että varmaan oli kyseessä "FBW".... :lol:

Eipä muuten ollut pölysuojakumi ihan oikea Kontion kytkimen Girling työsylinteriin, mutta kyllä se siihen silti menee. Oikea löytyisi ainakin Ranskan Ebaystä, sama numero kumissa kuten alkuperäisessä...
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hehe, maailma on pieni :mrgreen:

Täältä rajan vuoristoisemmalta puolelta (CH) saa Deredinger nimisestä osaketjusta poljinsylinterin korjaussarjaa, joka sisältää uuden männän kumeineen ja muut tilpehöörit, noita haitarikumejakin saa sitten erikseen. Korjaussarja maksaa muistaakseni jotain alle 30,- eur. Suosin kuitenkin suomalaista liikettä kun Turun Jarruosasta sai sitten työsylinterinkin kumit, enkä uutta mäntää tarvinnut.

Mulla oli kummassakin sylinterissä vielä uuden veroiset haitarit joten niitä ei vaihdettu, näin jälkihuomautuksena.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Häät ovat vajaan kuukauden kuluttua ja Sisu on ihan pakko saada liikuntakuntoon. Nykyisessä paikassaan talomme vieressä (puun alla vähän huonossa paikassa) se on viettänyt jo monta vuotta, viimeeksi moottori on ollut käynnissä yli 3v sitten (noin suurin piirtein muistin mukaan). Rehellisesti sanoen budjetti ei ole antanut myöten ostaa uusia akkuja kun nämä häävalmistelut kaikkine kuluineen ovat kyllä pitäneet huolen että pankissa kaikuu vain tyhjät seinät - mutta onpahan sitten isot juhlat tiedossa :D No, ilman akkuja Proto ei voi saada liikuntakykyiseksi - mutta huomasin että yhdellä naapurilla oli "vanha" auton akku jossain nurkassa. Kysäisin että mikähän on sen kohtalo ja naapuri sanoi että vaihtoivat sen kun sen akun takia heidän autossaan oli ongelmia. Vikakuvauksesta kävi minulle heti selväksi että akku on varmasti hyvä - sain sen lahjaksi ja yön yli latauduttuaan se oli testauksen jälkeen ihan uuden akun veroinen... Toiseksi pariksi otin akun meidän pakusta.

Protohan räjähti kerrasta käyntiin! Tosin se piti sammuttaa nopeasti koska etupää oli pukeilla hytin irroituksen takia. Tämä johtuu siitä että kun ohjaussysteemistä on pitänyt ottaa öljyt pois, täytyy se luonnollisesti täyttää uudella öljyllä ja ilmaaminen tapahtuu kääntämällä renkaita ääriasentojen välillä. Sinne hukkui n. 3 l öljyä ja sitten uskalsi jo konetta käyttää lämpimäksi asti. Pieni pelko persiissä että kaikki sähköt kytkin hytistä varmasti oikein, samoin jarrut yms. olisi toivottavasti oikein kytketty. Mutta hitaasti paineiden kohotessa nollasta kaikki varoitusvalot toimivat oikein ja jarrutkin vapautuivat käsijarrusta. Jumankekka, sehän toimii! ...ja savua tulee just niin paljon pakoputkesta kuin muistelinkin.

Sen verran pitää mainita että kun toisessa viestiketjussa kyselin mikähän olisi Proton akkujen minimikoko, niin kyllä se iloisesti pärähtää tulille vaikka ihan vaatimattomilla henkilöauton akuilla. Voi hyvillä mielillä siirtää oikeiden akkujen hankintaan sinne tulevaisuuteen kun Protolla päästään sen tavoitteeseen, matkustamaan!

Vielä oli kytkin ilmaamatta, mutta olinhan siihen jo viime päivityksessä maininnutkin että kaikki uudet kumit oli vaihdettu sylintereihin. Raahasin huomattavalla vaivalla ison kompuran Sisun viereen ja piikkipuskien läpi sitten viemään voimavirtaroikkaa (jäljet näkyvät paljaissa säärissä vielä varmasti pari viikkoa). Kun Svetlanaa ei ole käytössä, on parhaimmaksi "imuttajaksi" osoittautunut tuollainen purkki joka paineilman avulla luo alipaineen, käsipelillä ei kyllä enää ranne kestänyt kun ilmaa oli koko putkiston täydeltä. Tämän jälkeen sitten hyvällä tippakannulla työsylinteriltä takaisin hyttiin päin nestettä ja sillä paineella kytkin tuli kerralla hyväksi. Heti konetta käyntiin ja hetken päästä vaihdetta silmään, mutta jakolaatikko pyörikin tyhjää. Tuli viime vuonna vaihdettua ne vedon kytkentäsylinterit, joten varmaan sen takia jakolaatikko ei kytkeytynyt heti päälle. No kyllä se laatikko lopulta löysi oikein kohdan ja Proto suorasta pomppasi haudastaan takaisin ihmisten ilmoille. Naapuritkin näyttivät helpottuneilta, kellään ei ollut tosin ikkuna auki... Köh.

Kaikki toimii muuten todella täydellisesti, paitsi öljynpaine anturilta tulee väärää viestiä (tai väärä johto kytketty) - paineet näyttävät täysiä koko ajan. Muuten viime viikonloppuna "kalibroin" kaasupolkimen niin hyväksi ettei koskaan ole ollut niin herkkä. Tätä varten piti tehdä uusi vaijerinjalka hytin alle, vanhan kanssa oli liikaa ongelmia. Uudella vaijerilla ja uusilla jousilla homma toimii tosi liukkaasti. Itseasiassa, ennen kuin tätä Sisua aloin laittamaan oli tuo kaasu niin säädetty ettei edes kaasu pohjassa ollut koneen päässä kaasu täysillä. Jonkinlainen rajoitin siis tullut huonon säädön takia. Nyt on taas kaikki tehot käytössä...

Olin juuri saanut Proton parkkiin talon etupuolelle kun aivan vierestä (tosin tiellä) menee hitaasti pitkä kolonna vanhoja kiiltäviä kuorma-autoja, perhana unohdin että joka vuotinen kokoontumisajo oli samalla päivällä! No muutama niska meni kyllä nurin siinä letkassa kun takuulla uniikki hämäkkien peittämä Sisu seisoo pihassa ja vähintään yhtä likainen äijä tuijottaa epäuskoisena silmät lautasen kokoisina hienosti entisöityjä kuorkkeja. Mutta kyllä oli hymy leveä koko päivän kun Sisu oli vihdoin etupihalla ja se toimi aivan ongelmitta!

Tänään sunnuntaina iski sitten 30 asteen helle ja päätin polttaa itseni vapaaehtoisesti tekemällä Protoon uudet lavavanerit. Olin ne jo pari vuotta sitten ostanut, itseasiassa aika pitkän shoppailun jälkeen. Yllättävän kalliilta ensin näyttivät, melkein järjestään pyydettiin 50,-/m2 vanerista, mutta lopulta löysin koko levyjä 2500x1250mm hintaan 55,-/kpl. Proton lavaan tarvitaan neljä kappaletta, joten kustannusta hieman päälle pari sataa. Voi vaikuttaa aika erikoiselta tehdä vielä maalaamattomaan ja vähän pintaruosteiseen lavaan ensin vanerit, mutta tarkoitus on pitää Sisu häissä näytillä ja kyllä siinä silloin pitää olla vanerit paikalla ettei näytä ihan projektilta. Alunperin oli tarkoitus pitää Proto jopa hääautona, mutta on käynyt ilmi että uusia siirtokilpiä ei saa ellei autoa ole rekisteröity. Proton rekisteröiminen täytyisi heti tehdä museokilpiin ja siihen on vielä niin paljon matkaa että joku muu saa meidät kuskata ja Proto saa kaunistaa niittyä sen aikaa.

Lavasta tulee viimeisteltynä periaatteessa 90% sama kuin alkuperäisestä, paitsi että se on täysin tasainen moottorikoppaa lukuunottamatta. Auton tankkaus tapahtuu lavan alta. Teen siitä asuntokopista sitten irroitettavan kopin (vähän kuin kontin), tästä on hyötyä ihan sen takia että Sisun ja asuntokopin voi rakentaa erillään toisistaan. Samoin jos myöhemmin tulee tarvetta esim. moottorin vaihtoon - voi asuntokopin nostaa pois ja koneen vaihtaa ilman lavaa nostamatta. Samoin jos asunto-osa joskus hajoaa tai vaatii vaihtoa on se itsessään helppo vaihtaa mutta auto säilyy ajokuntoisena. Eräs seikka on kanssa se että tämä Proto pitää saada 7.49 ton painoluokkaan koska lait ovat Saksassa muuttuneet ja enää ei edes yksityiskäytössä olevalla isommalla kuorkilla voi ajaa sunnuntaisin jne. Sakot siitä ovat sen verrat komeat että kieltoa on parasta noudattaa. No yleensähän tälläisellä pelillä lähdetään sitten tulevaisuudessa pikku reissulle juuri viikonloppuisin. Eli Proto itsessään pitää jäädä melko kevyksi joten lavassa ei ole mitään turhaa. Alkuperäinen konekoppa joutaa sitten pois kun asuntokoppi on tehty, eli varmaan lopulta koko koppi tehdään sitten siitä Sandwich-levystä vaikka tuleehan siitä aika arvokas. Toisaalta asuntokopista saa silloin varusteineen n. 1000kg kokonaispainoisen (ei tule mitään luxuskämppää) ja Proton saan varmasti pidettyä sen verran kevyenä että auto saadaan pienempään painoluokkaan. Katsastukseen mennään tyhjällä tankilla ilman varapyörää jne.

Lavavanerit ovat kiinni ruuveilla joten vanerit voi minuuteissa irroittaa lähitulevaisuudessa itse lavarungon puhdistusta, hitsauksia ja maalausta varten. Tämä projekti toivottavasti saa alkunsa jo ensi kuussa kun päästään takaisin arkeen. Lavaan jätin yhä huoltoaukon n. 1100 x 710mm joka normaalisti on kaksiosainen saranoitu systeemi mutta tässä tehty siten että vain yksi osa pitää nostaa paikaltaan. Saattaa olla että rakenne on myöhemmin sellainen että lavavanereita ei ole ollenkaan vaan asuntokoppi kiinnittyy suoraan lavarunkoon. Tämän takia lava pidetään myös aika selkeän yksinkertaisena ja ylimääräisiä teräshiluja ei lavan päällä saa olla.

Mutta jumalauta, se on ajokuntoinen! "Pientä" positiivisuutta ilmassa.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Lopuksi vielä sattumaotos tältä päivältä. Eli kuvassa meidän pikkukylä, kuvan keskilinjasta kun katsoo hitaasti oikealle päin - on toinen valkoinen talo meidän ja Sisu asustelee nyt talon toisella puolella. No se ei varmaan ketään kiinnosta, mutta sattumalta kuvaan tallentui klassikkoauto jota en kuvaa ottaessa edes huomannut. Kuka tunnistaa merkin ja mallin :D

Nyt kun on asuinpaikkamme on lähes tiedossa, niin jokainen Sherlock Holmes on tervetullut kuokkimaan hääjuhliimme!
Liitteet
maisema.jpg
maisema.jpg (122.59 KiB) Katsottu 6538 kertaa
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

FBW kirjoitti:Eräs seikka on kanssa se että tämä Proto pitää saada 7.49 ton painoluokkaan koska lait ovat Saksassa muuttuneet ja enää ei edes yksityiskäytössä olevalla isommalla kuorkilla voi ajaa sunnuntaisin jne. Sakot siitä ovat sen verrat komeat että kieltoa on parasta noudattaa. No yleensähän tälläisellä pelillä lähdetään sitten tulevaisuudessa pikku reissulle juuri viikonloppuisin.
Koskeeko sunnuntaiajokielto vain kuorma-autoksi rekisteröityjä autoja, bussilla, matkailuautolla sun muilla saa ajaa?

Maisema on kyllä nätti. Paikkakunta on liian helppo tunnistaa saksalaisista rekisterikilvistä. :D
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S.A-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Wonderi kirjoitti: Koskeeko sunnuntaiajokielto vain kuorma-autoksi rekisteröityjä autoja, bussilla, matkailuautolla sun muilla saa ajaa?
Se tosiaan koskee kuorma-auto yli 7.5ton ja kaikkia kuorma-autoja joissa on perävaunu (rekkoja). Kielto on voimassa la-su välisestä yöstä 00:00 klo 22:00 Sunnuntai-iltaan asti, samoin juhlapyhät on kiellossa - eli juuri kun olisi vapaata ajella. Noilla muilla mainitsemillasi autoilla saa ajaa, mutta ongelma tulee siinä että Proto pitää saada museokilpiin. Ajattelin että se museorekisteröidään "radiokopilla" kuorma-autoksi, silloin siellä voi olla jotain sisustusta sisälläkin - museokelpoiseksi ajoneuvoksi osoittaminen olisi melkeinpä mahdotonta. Jos auto on melko uutena rakennettu matkailuautoksi, saa sen toki museokilpiin matka-autona, mutta ihan niin hyväuskoisia eivät edes katsastusmiehet täällä ole että suoraan Suomen Armeijan rekisteristä uskoisivat tehdyn matkailuauto varustuksella :mrgreen:

Muistaakseni sakon kokoluokka on jotain n. 250,- kuljettajalle ja joka on ajon järjestänyt saa yli 500,- laskun. Jos kuski ja järjestelijä ovat sama asia, on sakko ihan mukava... Samanlainen kielto on Ranskan puolella ja Sveitsissä on omat kieltonsa (Sveitsissä ainakin ammattiliikenteelle - iltaisin/öisin/viikonloppuisin ei saa ajaa). Silloin saa kyllä kaikissa maissa ajella jos kuormana on jotain tuoretavaraa kuten vaikkapa vihanneksia.

Kai sekin päivä vielä nähdään että kaikki museoajoneuvot ovat ajokiellossa :evil:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua »

FBW kirjoitti:sattumalta kuvaan tallentui klassikkoauto jota en kuvaa ottaessa edes huomannut. Kuka tunnistaa merkin ja mallin
MB 500K tai Cord?
Liitteet
IMG_20180509_175228.png
Vastaa Viestiin