Sitten olisi vähän asiaa noista Leyland-koneista ja savutuksesta. Omassa koneessa savua tulee ihan justiinsa yhtä paljon kuin pakoputkessa on läpimittaa, siihen täytyy kyllä saada muutosta koska muuten ei saa ajella kaikissa naapurimaan tunneleissa (voivat olla hyvinkin pitkiä yli 10km). Muuten pidän Leylandin koneesta jo ihan nostalgisista syistäkin - minusta kone on luotettavakin. Vaikuttaisi siltä että ainakin yksi savutuksen syy ovat Leylandin käyttämät suuttimet, jotka hieman tiputtavat jo uutenakin. Muutama on tänne palstalle ja FB:n puolelle postitellut noista vaihtoehtoisista osista Puolasta, jossa on käytössä Leylandista lisenssillä tehtyjä koneversioita. Keräsin niistä tähän vähän tietoa jotka itse netistä urkin, eli jos pistäisi tilaten Puolasta uudet suuttimet - niiden pitäisi EHKÄ käydä myös tähän O.410-koneeseen.
Eli tässä vähän lisää "Puolan Leyland"-aiheesta (tiedot netistä):
SW400-moottori jota valmistettiin Andoria Engine -tehtaalla Andrychòwissa perustui vuonna 1966 tehtyyn lisenssisopimukseen British Leyland O.400-moottoreista. Vaikkakin
moottorissa oli paljon kehityspotentiaalia, jätettiin moottorin sylinterihalkaisija, iskunpituus, palotila ja suoraruiskutus muuttumattomiksi - sama OHV-ajoitus ja ruiskupumppu systeemi jätettiin käyttöön. Moottoria (eri versioineen) käytettiin eri bussi-, kuorma-auto- ja maatalouskone-malleissa.
https://translate.google.de/translate?h ... i%2FSW-400
Moottori: SW400 r3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16:1
Turbo: EI
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2400
Max. Vääntö: Ei tied.
Max. Teho: 100/115 Hp
Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 432 Nm
Max. Teho: 138 Hp
Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 490 Nm
Max. Teho: 150 Hp
Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 600 Nm
Max. Teho: 170 Hp
Moottori: 6CT107-3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2200
Max. Vääntö: 760 Nm
Max. Teho: 190 Hp
Moottori: 6CT107-3/A4
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2500
Max. Vääntö: 730 Nm
Max. Teho: 206 Hp
--------------------------------------------------------------------
Suuttimet:
Leyland O.400/O.401 ja O.410 -koneissa käytetty ruiskusuutin Sisun osanro: 609661. Näihin on varaosaluettelossa ilmoitettu jälkikäteen uusittuja osia, esim. vahvemmat jouset. En ole löytänyt tietoa onko O.400 ja turbollisessa O.410 -koneessa samat varaosanumerot, mutta veikkaan suurella varmuudella että samat suuttimet ovat kyseessä.
Alkuperäisiä suuttimia valmistanut:
Leyland, CAV, osanumerot..?
American Bosch
Osanro: AKN-83M-6609A
(Made in Italy)
Muita valmistajia?
...Puolaksi kannattaa vastaavia Puolan koneeseen tarkoitettuja suuttimia hakea hakusanoilla "6CT107 wtryskiwacz".
------------------------------------------
Ohessa kuvat Leyland alkuperäissuuttimista ja vielä vertailuksi Puolan 6CT107:n suutin. Pitäisi vielä selvittää onko noissa Puolan eri tehoisissa koneissa myös erilaisia suuttimia käytetty, ken tietää enemmän avatkoon sanaisen arkkunsa?!