SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » Ke Syys 12, 2018 9:14 am

Lavan kevennys ja viimeistely käynnissä. Aika paljon hiottavaa edessä :? Rakenne tulee vielä hieman yksinkertaistumaan lähipäivien aikana, seuraavalla parille viikolla on luvassa aurinkoa joten homma täytyy saada pian purkkiin. Eilinen oli itseasiassa niin kuuma päivä että oli pakko lopettaa pikku-rälläkällä työskentely sen kuumentuessa melkoisesti. Vähän tehokkaampia pikkurälläköitä olisi 3 kpl mutta jokaisessa on johtovikaa, yleinen ongelma tänä päivänä. Isot rälläkät on hieman hankalia tarkempaan työhön, joten pitää toivoa viileämpiä mutta aurinkoisia ilmoja.
Liitteet
DSC_0194.jpg
DSC_0194.jpg (408.56 KiB) Katsottu 5415 kertaa
Merkin sovittelua..
Merkin sovittelua..
DSC_0200.jpg (273.31 KiB) Katsottu 5415 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » To Marras 08, 2018 1:05 am

Vapaa-aikaa on ollut aika heikosti käytettävissä mutta olen yrittänyt aina sopivan sään ja tilaisuuden salliessa saada Proton lavaa valmiiksi. Välillä ei ole pystynyt kuin tekemään tunnin päivässä, mutta jotenkin tähän kerääntyi n. 60 tuntia töitä kaikkine ruosteen poistoineen, hitsauksineen, muutoksineen, pinnan viimeistelyyn (hionta jne.) sekä tietysti pohja- ja päällivärin maalaukseen. Ruoste lähti pieni alue kerrallaan teräsharjalaikalla ja kulmahiomakoneella, hankalat alueet käsitöinä. Selkeytin lavan rakennetta poistamalla joitakin jo rakennettuja osioita, sekä tein läpiviennit tankin huohotusletkuille (16mm putkea 4mm seinämällä, sisäreiäksi jää 8mm per puoli jonka luulen riittävän "hengitykseen" tankatessa). Periaatteessa vain 4kpl reikiä menee runkopalkkien lävitse (lavan edessä olevaa tukea/jalkaa varten johon mm. jäähdytin on kiinnitetty), jotka "putkitin", eli hitsasin reikiin 18mm putkea 3mm seinämällä - nämä on hitsauksen jälkeen sitten porattu 14mm sisäreiälle M14 kiinnityspultteja varten. Kuvissa lavan etutuki/jalka ei ole näkyvissä koska en asenna sitä ennen ensi kesää, eli vasta silloin kun on tiedossa jätänkö alkuperäisen jäähdyttimen vai tuleeko erilainen (=erilainen kiinnitys joten etujalkaan saattaa tulla muutoksia).

Kaikki maalaukset hoidin polyuretaanilla, nämä maalit on tarkoitettu siltojen maalaukseen joten kestävät kulutusta ja suojaavat terästä kymmeniä vuosia. Melkein koko lavan profiileihin ja putkiin olen porannut yhden reiän alapuolelle, sitä kautta on tarkoitus myöhemmin pistää suljettuihin rakenteisiin kotelosuojat sisälle. Nämä lavathan periaatteessa kaikki ruostuvat sisältä ulospäin... Kotelosuoja-ainetta ei ole kuitenkaan tarkoitus vielä lisätä koska ei ole vielä selvillä millainen koppi lavan päälle rakennetaan. Se on kuitenkin nyt selvää että sen pitää olla konttityyppinen, nopeasti irroitettavissa oleva. Sitten kun sitä varten on kiinnityssysteemit selvillä ja hitsattu, niin voi laittaa koteloihin suojat sisälle (eivät enää pala).

Lavan peräpeili on alunperin hitsattu, joka on ruostumisen kannalta huono ratkaisu. Vesi pääse peräpeilin ja profiilien väliin ja hiljalleen ruoste sitten syövyttää koko takapään. Irroitin peräpeilin hitsauksistaan ja tarkoitus on jatkossa pitää se kaksi osaisena - lopulta se liimataan paikalleen ja samalla hoituu kiinni pysyminen ja kosteus ei pääse enää metallien väliin.

Kaikkia muutoksia ei varmaan tarvitse käydä lävitse, mutta mielestäni lopputuloksesta tuli ihan onnistunut - lavahan on ollut uusi jo n. 10 vuotta - mutta nyt se vasta tuntuu uudelta kun on vihdoinkin saatu ensi väri pintaan! Pintaväri on muuten puolikiiltävä musta, autosta ei tule koko matta joten varmaan enemmän auton valmistuessa selviää miltä kokonaisuus tulee näyttämään. Siihen saattaa kuitenkin kulua vielä muutama vuosi... Pelkästään tähän lavaan upposi huomattavasti enemmän töitä kuin olisi alussa uskonut.

Koko Proto on tarkoitus käydä lävitse vähän vastaavasti, eli yksinkertaistan/selkeytän asioita missä voin ja yritän pitää painon kurissa (oma paino onkin jo melkein karannut käsistä!). Sen verran Protosta löytyy vielä töitä että varmaan se tehdään ensin siistiksi ja mahdollisimman luotettavaksi, lopuksi tehdään tai hommataan koppi päälle. Mielikuvitus jo laukkaa miltä kokonaisuus tulee näyttämään, raha vain rajoittaa aikataulua...

Ps. Siihen vanhaan Kempin Tylarc puikkokoneeseen olen kyllä ihan oikeasti rakastunut, niin hyvää konetta ei kyllä tänä päivänä enää tehdä. Aiemmin melkein vihasin puikkohitsausta, mutta kyllä näin tasaisesti toimivalla koneella ja hyvillä puikoilla homma alkanut toimimaan ja oikein ilolla odottelee että taas pääsee jotakin "liimaamaan".
Liitteet
110.jpg
110.jpg (153.69 KiB) Katsottu 5206 kertaa
211.jpg
211.jpg (129.56 KiB) Katsottu 5206 kertaa
312.jpg
312.jpg (102.74 KiB) Katsottu 5206 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » To Marras 08, 2018 1:08 am

Jos saisi paikalleen n. viikon kuluessa, naapurin isännän traktorilla nosto onnistuu hieman helpommin kuin hartiavoimin.

Kyllä hieman pistää silmään Proton runko ja muut osat kun lava ja hytti ovat uudessa värissä.
Liitteet
413.jpg
413.jpg (74.37 KiB) Katsottu 5206 kertaa
Siellä se Sisu taka-alalla odottelee reppuansa.
Siellä se Sisu taka-alalla odottelee reppuansa.
514.jpg (111.62 KiB) Katsottu 5206 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » Ti Marras 20, 2018 1:55 pm

Tänä aamuna saatiin lava Proton selkään :) Naapurin kalustolla homma vei 5min 8)
Liitteet
1.jpg
1.jpg (154.08 KiB) Katsottu 4994 kertaa
2.jpg
2.jpg (159.28 KiB) Katsottu 4994 kertaa
3.jpg
3.jpg (166.4 KiB) Katsottu 4994 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » Ti Marras 20, 2018 7:16 pm

Auto näytti vähän paskalta ennen kuin lava tuli laitettua kuntoon ja se näyttää yhä paskalta ;) Keväällä sitten runko ja akselit uuteen maaliin niin varmaan ulkonäöllisesti Proto alkaa olemaan kunnossa. Jäähdytin vuotaa jostain paikasta joten pitää talvella selvittää mistä, otan koneesta vedet ulos talveksi ihan varmuudeksi. Lavavanerit eivät ole mitenkään kiinni, mutta talveksi saavat olla paikalla autoa suojaamassa pressujen alla. Kuten näkyy peräpeiliä ei ole asennettu, talven aikana pistän sen kuntoon ja tarkoitus on kiinnittää se muutamalla pultilla ja Sikaflexillä paikalleen. Perävaloja on ollut useampikin erilainen suunnitelmissa, saattaa olla käännyn vielä ledeihin niiden helppohoitoisuuden/hinnan takia.

Viimeinen voitelu ja talviunille :) Lavan valmistuminen oli kuitenkin merkittävä merkkipaalu. Konekoppahan on nyt vain kahdella pultilla kiinni ja lavavanereita ei ole koskaan tarkoitus kiinnittää oikeasti paikalleen. Kummatkaan eivät tule Protoon jäämään vaan tilalle tulee sitten joku sopiva kontti, mutta varmaan ei vielä ensi vuonna kun alustassa on vähän tekemistä. Hieman mielekkäämpiä asioita kuitenkin kuin tuon lavan kanssa puuhaaminen.

Pakoputki vaimentajasta ulospäin pitää kanssa tehdä uusiksi.
Liitteet
1.jpg
1.jpg (153.07 KiB) Katsottu 4945 kertaa
2.jpg
2.jpg (124.15 KiB) Katsottu 4945 kertaa

Karhu 4x4+2
Viestit: 298
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 » Pe Marras 23, 2018 5:40 pm

Suomessa metsä nosturia ohjataan lämpimässä kopissa.sielkö kuski roikkuu ulkona :?: :?:

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » La Marras 24, 2018 9:18 pm

Ei noin pieneen kärryyn taida koppi mahtua :D Eikä ole kunnon talvista tietoakaan, onko se sitten kasvihuoneilmiö vai mikä lie syynä :?

Avatar
Sisu SM
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » La Marras 24, 2018 11:02 pm

FBW kirjoitti:Ei noin pieneen kärryyn taida koppi mahtua :D Eikä ole kunnon talvista tietoakaan, onko se sitten kasvihuoneilmiö vai mikä lie syynä :?
Suomessa traktorin metsäkärryä ohjataan traktorin hytistä. :wink:
KuvaKuvaKuva

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » To Marras 29, 2018 7:37 pm

Sisu SM kirjoitti: Suomessa traktorin metsäkärryä ohjataan traktorin hytistä. :wink:
No siinä on kyllä enemmän järkeä talvikäyttöön kuin tässä kärryssä :mrgreen: Aika tukevaa tekoa kyllä oli, Made in Germany.

Hieman välillä naurattaa kun näkee traktorien perässä "Mengele"-merkkisiä kärryjä... On muuten kyseisen ex-sota"sankarin" suvun omistama, ainakin ollut - ihme kun nimi jätetty henkiin sodan jälkeenkin, miehestähän henki lähti. Nykyään jonkun hollantilaisen firman omistuksessa.

ZAU
Viestit: 580
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU » La Joulu 29, 2018 8:51 pm

Onkos projekti edennyt.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » Su Joulu 30, 2018 2:20 pm

Kiitos kysymästä, ei hirveästi - auto on huolellisesti peiteltynä pressujen alla, vaikka talvea ei vielä olekaan varsinaisesti näkynyt. Vettä ja sumua on kyllä riittänyt :( Ikävä kyllä ulkoisesti kunnostamani jäähdytin vuotaa jostakin näkymättömästä paikasta kennostosta tai kennoston sivusta. Seisontaa varten tyhjensin jäähdyttimen (tyhjenisi kyllä itsestäänkin), mutta huonojen kelien takia ei ole saanut irroitettua tarkempaan tarkasteluun. Koneestakin päästin vedet pihalle, mutta lisäsin pohjalle 100% jäähdytinnestettä että pakkasten saapuessa ei vedä jäähän. Taitaa kuitenkin oikea talvi olla lähinnä haaveissa ;)

Camper-kopin tai kontin tekemiseen olisi aikomus saada joku valmis eristetty kontti aihioksi. Sopivan kopin etsiminen on aloitettu ja siinä tarvitaan erityisesti Gerdin apua. Gerd on pitkä-aikainen kaveri ja ns. yhden miehen kierrätyskeskus. Häneltä löytyy melkoinen kokoelma kaikkea, kuorma-autoista vaikka mihin rakennusmateriaaleihin. Kun tälläisen kontin haku tuli puheeksi kävi ilmi että Gerd oli juuri hoitanut jonkun hyväkuntoisen kopin kierrätykseen, nämä materiaalithan ovat sellaisia että tuollaisesta kontista joutuu maksamaan että siitä pääsee eroon. Haussa on siis eristetty koppi pituus väh. 4.5 metriä, jonka pitäisi olla vettymätön. Joku lasikuitu/polyuretaani/lasikuitu sandwich-seinä 50-60mm juttu olisi hyvä lähtökohta. Tästä sitten leikkaamalla/liimaamalla oikean kokoinen koppi Protoon ja kiinnitys lavaan voisi olla vaikkapa pulteilla niin tarpeen vaatiessa kontin saisi irroitettua vaikkapa moottorin vaihtoa varten. Hyvässä lykyssä lähtökohta ei maksa mitään...

Hyvät Uudet Vuodet kaikille!

Avatar
Kaato
Viestit: 159
Liittynyt: Su Marras 19, 2017 12:32 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Kaato » Ma Tammi 07, 2019 12:56 pm

Video josta voi saada inspiraatiota camperin rakentamiseen.

https://www.youtube.com/watch?v=vG-2HhOpbqc
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » Ke Tammi 09, 2019 6:36 pm

Kiitos linkistä, toi video on itseasiassa tullut TV-dokumenttina muutamankin kerran katsottua 8) Saisi enemmänkin olla vastaavia ohjelmia :D

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » To Tammi 10, 2019 8:47 pm

Kiinnostava expedition-kuorkki on vaikkapa venäläinen Burlak joka on rakennettu pohjoisnapa-reissua varten, itseasiassa siitä on tehty pari versiota.
Autosta voi etsiä lisäkuvia vaikkapa Googlella "Burlak 6x6". Projektin rakentamisesta on aika paljon kuvia jotka ovat mielenkiintoisia, autohan on rakennettu sellaiseksi että se myös kelluu ja sillä voi propellin avulla matkata vaikka jäiden seassa.

Itsekantava kori on tehty teräskehikosta joka kuorrutettu 1-2mm alumiinilevyllä. Eristykseen on käytetty 30mm Isolon-materiaalia ja synteettistä mattoa.

Autosta on englanninkieliset videotkin:
Osa 1: https://www.youtube.com/watch?v=LnLfCIWOL8w
Osa 2: https://www.youtube.com/watch?v=npvYuVq6Ep8
Osa 3: https://www.youtube.com/watch?v=v1-qEjHVcFY

Auton tiedot:
6.6m x 2.9m, korkeus 3.2m
Paino tyhjänä 3.7 ton, täydellä kuormalla 7ton
10 hengelle tehty, 8 nukkumapaikkaa
Moottori Toyota 1KD-FTV turbo-diesel 170hp/360Nm(1800rpm)
Automaattivaihteisto, jakolaatiko(t)
Hydrauliohjaus
Polttoainesäiliö 360l, kulutus 30l/100km
Max.Nopeus 88km/h, vedessä 6km/h
Liitteet
710.jpg
710.jpg (259.33 KiB) Katsottu 3930 kertaa
a504841s-960.jpg
1_1.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 770
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW » La Maalis 02, 2019 1:44 pm

Kevät-sesonki alkaa, pressut poistettu, uudet iskarit asennettu, katse suunnattu sähköihin... :mrgreen:
Liitteet
53002314_296443464327054_5573589496789729280_n.jpg
53002314_296443464327054_5573589496789729280_n.jpg (148.26 KiB) Katsottu 3490 kertaa

Vastaa Viestiin