SA-1797 (UN)

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Velu kirjoitti:Omaan projektiin kun hommasin putkia, niin löysin hyväkuntoiset käytetyt putket, joissa tuo ylin O-rengas oli, 1,78mm 8363 29808. Uudemmissa noita on kuulema yleisesti ollut. Löysin korjaamokirjasta asennusohjeetkin tuollaisille putkille, lohkon olake pitäisi pyöristää kalvimella sitä O-rengasta varten ym. "kivaa". Siinäkin puhutaan noista ylimmistä renkaista maininnalla "if needed" eli ei niitä vissiin aina käytetä. Sen olakkeen kalvaaminen vieläkin heikommaksi ei tunnu oikein viisaalta.

Tosin paremmat ohjeet sain putkien myyjältä, niitä ylimpiä renkaita ei tarvita, kun ei niitä muissakaan putkissa ole. En siis niitä laittanut. :wink:

Nyt kun on moottorimiehiä paikalla, niin onko Valmetin koneissa painevoitelu kiertokangen helalle myös silloin kun moottorissa on öljyruiskut mäntien pohjiin? Siksi kysyn, kun tallissa on Scanian kasi levällään. Siinä on öljyporaukset kangissa ja kiertokangen heloissa mautta ei kiertokangen laakereissa. Helat ja tapit on kyllä kuluneet siihen malliin, että oksat pois, välystä oli 0,3mm. Laakereihin pitänee tehdä se poraus, että saa helatkin voitelua.
"Uudemmissa moottoreissa on O-rengas tiiviste myös sylinteriputken yläpäässä. Korvattaessa vanhoja sylinteriputkia O-renkaalla varustetuilla putkilla, tehdään sylinteriryhmään sylinteriputkentilaan yläpään ohjaukseen 15 asteen viiste O-renkaan paikalleen menon helpottamiseksi. Viiste tehdään kalvaimella 46."

Noin sanoi korjaamokäsikirja, elokuussa 1984. Eli on niitä yläpään O-renkaita joskus viljelty, mutta pian ovat poistuneet, ja en ole niitä nähnyt. 645 moottoreiden putkissa käytettiin muuten kapeaa kromattua aluetta hetken aikaa. Myöhemmin kromaus jäi pois, kun putkea, ja ryhmä muutettiin.

Mitä tarkoitit tuolla painevoitelulla? Männän tappi on valmeteissa aina roiskevoideltu, ja kaikissa kangissa on reikä yläpäässä. Leylandeissa, OE.401 ainakin, on paineöljyvoitelu männän tapille. Kiertokankeen on porattu reikä alasilmästä yläsilmään.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

UN-Proto kirjoitti:Kompuroista oli joskus juttua, tässäkin näyttää olevan se leylandin versio :wink: Luulin ensin joksikin muuksi.
Mistähän näihin saisi putkia, männänrenkaita laakereita? Tämä puhaltaa öljyä läpi kuin alustamassaruisku. :(
Varaosa putiikit myyvät vaan uusia kompuroita.
Onko kukaan kunnostellut näitä?

Kuva
Juu, leukku-malli on, valmistaja taisi olla Clayton..? Tuosta voiteluletkun alle jäävästä sileästä kohdasta on hiottu LEYLAND-teksti pois linnavuoressa. :wink: Lisäksi kiinnityslaipasta on alhaalta sahattu pieni suikale pois. Made In Finland. :mrgreen:

Kun ottaa kompuraa pois, niin täytyy ottaa etukannen peltikansi irti, ja poistaa kompuran käyttöpyörä. Sen alla on kaksi 5/16 BSF pulttia, niitä ei parane sekoittaa vieressä oleviin lähes saman näköisiin M8x25 pultteihin. Jos kompura on rempattu, niin sinne on saatettu vetää 5/16 UNC-helicoil kierre. Tai sitten joku made in itse-asentaja on vääntänyt väkisin M8 pultin sinne. :roll:

Kuva

Tuossa minun kompurassani on erilainen kansi, ja öljyputket eri tavalla. Ikäeroa näillä on vissiin 8 vuotta, jos eivät ole vaihdettu. Sinulla on kompuran takakansi paksu umpiraudasta koneistettu, minulla alumiini valua, ja ohuempi. Tuo rautainen takakansi on muistaakseni made in linnavuori-tuotantoa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

x
Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Elo 25, 2010 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nykyään ei olla käytetty yläpäässä O-renkaita, ovat pitäneet ilmankin. Toki, ei niistä haittaakaan ole. Koitan varmistaa, että onko putkissa eroja.

Ruiskutuspumpun voi jättää telineeseensä, jos haluaa. Kompuran ja pumpun välisestä koplingista voi ottaa auki. Samalla tarkista, että koplingin teräslevyt ovat kaikki ehjiä. Niitä tais olla yhteensä 6 kpl, jos oikein muistan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Jakopään ajoitusmerkit etsitty ja sattui jo 4:llä kierroksella kohdilleen. Kampiakselin ja välipyörän välystä mittailin, niin .20 liuska menee väliin, mut .25 on jo liian paksu. Tyhjäkäynnillä kuului jakopäästä sellaista metallista kolinaa, johtuneeko ratasvälyksestä vai jostain ihan muusta. Korjausohjekirja antaa välykseksi 0.05-0.25.

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tänään tuli pestyä osia, käytössä oli asiaan sopivaa nosto kalustoa :wink: Kiitoksia pesupaikasta Blue Truck Servicelle. :D

Kuva

Lohko ennen pesua
Kuva

Lohko pesun jälkeen. Pikkuisen jäi tummaa, mutta alkoi punainen väri liueta helpommin pois kuin musta öljy?! niin en viitsinyt aivan uutta vastaavaa tehdä.
Kuva

Kannet tulipestyä kokonaisina, vesikanavista lähti uskomattoman paljon "suklaakiisseliä" :lol:
Mikä tuo kansissa oleva numerointi on? Kannenpultien kiristys järjestys? :roll:
Kuva

Kompurakin tuli pestyä sisältä, kampikammio oli puolillaan pikeentynyttä öljymoskaa. Eli kompurasta öljypohja tai oikeammin pohjapelti pois, niin pääsee näkemään sisälle. Siitä ei ole vielä kuvaa.
Pesun jälkeen paineilmalla kuivaus ja kaikkiin osiin ja kanaviin reilusti crc:tä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mikä tuo kansissa oleva numerointi on? Kannenpultien kiristys järjestys? :roll:
Juuri se.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja Velu »

sisua45 kirjoitti:
Velu kirjoitti:Omaan projektiin kun hommasin putkia, niin löysin hyväkuntoiset käytetyt putket, joissa tuo ylin O-rengas oli, 1,78mm 8363 29808. Uudemmissa noita on kuulema yleisesti ollut. Löysin korjaamokirjasta asennusohjeetkin tuollaisille putkille, lohkon olake pitäisi pyöristää kalvimella sitä O-rengasta varten ym. "kivaa". Siinäkin puhutaan noista ylimmistä renkaista maininnalla "if needed" eli ei niitä vissiin aina käytetä. Sen olakkeen kalvaaminen vieläkin heikommaksi ei tunnu oikein viisaalta.

Tosin paremmat ohjeet sain putkien myyjältä, niitä ylimpiä renkaita ei tarvita, kun ei niitä muissakaan putkissa ole. En siis niitä laittanut. :wink:

Nyt kun on moottorimiehiä paikalla, niin onko Valmetin koneissa painevoitelu kiertokangen helalle myös silloin kun moottorissa on öljyruiskut mäntien pohjiin? Siksi kysyn, kun tallissa on Scanian kasi levällään. Siinä on öljyporaukset kangissa ja kiertokangen heloissa mautta ei kiertokangen laakereissa. Helat ja tapit on kyllä kuluneet siihen malliin, että oksat pois, välystä oli 0,3mm. Laakereihin pitänee tehdä se poraus, että saa helatkin voitelua.
"Uudemmissa moottoreissa on O-rengas tiiviste myös sylinteriputken yläpäässä. Korvattaessa vanhoja sylinteriputkia O-renkaalla varustetuilla putkilla, tehdään sylinteriryhmään sylinteriputkentilaan yläpään ohjaukseen 15 asteen viiste O-renkaan paikalleen menon helpottamiseksi. Viiste tehdään kalvaimella 46."

Noin sanoi korjaamokäsikirja, elokuussa 1984. Eli on niitä yläpään O-renkaita joskus viljelty, mutta pian ovat poistuneet, ja en ole niitä nähnyt. 645 moottoreiden putkissa käytettiin muuten kapeaa kromattua aluetta hetken aikaa. Myöhemmin kromaus jäi pois, kun putkea, ja ryhmä muutettiin.

Mitä tarkoitit tuolla painevoitelulla? Männän tappi on valmeteissa aina roiskevoideltu, ja kaikissa kangissa on reikä yläpäässä. Leylandeissa, OE.401 ainakin, on paineöljyvoitelu männän tapille. Kiertokankeen on porattu reikä alasilmästä yläsilmään.
Saman tekstin minäkin luin ja minulla todellakin on paikallaan sellaisia putkia, jossa tuo renkaan paikka on, se rengas tosiaankin puuttuu. Muuten putki on ihan samanlainen, ainoastaan yläpäähän on se yksi ura sorvattu.

Muistelin, että valmitissa olisi paine tullut männän tapille, mutta niin ei siis ole. Scanian tapaus meni nyt niin, että siinä tappi todellakin on voideltu paineella. Kun asiaa tarkemmin tutkin, niin liuskan päässä on lovi ja laakeripesässä on poraus tuohon kohtaan ja siitä se öljy pääsee paineella yläpäähän nousemaan. Öljykanava tulee siis sinne laakeriliuskan yläpuolelle ja siitä on tehty vielä lisäporaus liuskan päähän, jossa on liuskassa se lovi. Huonoa asiassa on se, että kerkesin ne reiätkin porata liuskoihin. Eli nyt on sitten tuplareiät. Meninköhän minä nyt munaamaan tämän homman? 5,5 mm reikä on nyt juuri liuskan rasitetuimmassa kohdassa.

Kiertokangen helat ja ainakin männäntapit tulevat uudet, joten öljynpaine ei pahasti pääse sieltä nyt karkaamaan. Lähinnä huolestutta kiertokangen laakeriliuskan tuleva elämä. Se kun on yleensä aika kovilla Scanian koneessa.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tulipahan tehtyä protolle profiili tuollaiselle sivustolle. Ei paljoa muita sisuja näkynyt.
http://minunauto.com/auto/22857" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kyllä Lumikki sitten on sievä!
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Konetta taas on hiplattu pikkuhiljaa ja alkaa olla kaikki osat irti ja puhdistetuja. Kompuran (leyland) käytin auki ja se vaikutti ihan terveeltä. 1. sylinteri päästänyt vaan öljyä lävitseen, olisiko johtunut männänrenkaiden asennosta tms, kun ei ollut naarmuja pytyssäkään. Männissä on 2 puristusrengas uraa, joissa on 2 rengasta/ ura eli 4 yhteensä + öljyrengas. Kuvia ei tullut otettua kompuran sisuskaluista, oli vauhti päällä. :lol:

Kompura paikoillaan, ei siistitty kuvaa varten
Kuva

Kompura kiinnittyy 2:lla pultilla myös jakopää kotelon sisältä, noista jotka puuttuu ja reiissä näkyy punaista tiivisteliimaa. Kierteet ovat jotain hämärää kokoa, ei kannata sotkea tavallisiin pultteihin
Kuva

Kompura irrallaan
Kuva
Kuva

Lohkon etupäätä puhdistaessa löytyi 3mm reikä, joka jää vesipumpun takalaipan taakse ja menee sylinteri putken uraan.Oli täynnä tiivisteliimaa Olisiko "juoru" reikä?!
Kuva
Kuva

Tiivisteessä on kolo reiän kohdalla. Lohkon tiiviste pinnat aika "karkeaa" tekoa, joten päädyin käyttää liimaa tiivisteen lisänä. Täytyy yrittää rakentaa "kuiva kone" :mrgreen:
Kuva

Keräsin "kone osina" kuvia gallerian puolelle, jos niistä olis joskus hyötyä http://www.sisua.net/gallery/v/un-proto ... ?g2_page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakopäähän vaihdan välihammaspyörän laakerit (7207 BG) ja ohjautehostimen pumpun laakerin (6009). Pumpun laakeri maksaa n.14e ja välihammaspyörän laakerit (2kpl) ovh 90e/kpl. Myynti hinta n.40e/kpl

Sylinterin kannet menee koneistamoon, koska seetirenkaat kuluneet ja venttiilin kosketus pinta seetiin on yli 3mm. Suositus 1,5mm
Syöttöpumppu kävi huollossa, josta tuli myös suuttimet uusilla kärjillä, mallia CAV "turbo"

Pumpun jalusta Bosch, jota ei suositella irroitettavaksi lohkosta, ettei pumpun linjaus muuttuisi
Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hammaspyöräkotelon ja kompuran väliset pultit ovat 5/16 BSF. Eivät mitään hämäriä, ihan tuttua kauraa Leyland-miehille. Sulla on koneessa vain kaksi niitä, mutta monta sataa. :mrgreen:

Se pieni reikä lohkon yläpäässä on todellakin juorureikä. Eli jos sylinteriputki alkaa vuotamaan yläpäästä, niin vuotaa ulos. Se oli yhden suunnittelijan idea 80-luvulla. Sittemmin reikä jäi pois. Se on vähän niinkuin makuasia, tukitko sen, vai jätätkö auki.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Pikku_Timppa
Viestit: 107
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja Pikku_Timppa »

Selailin tuossa armeijassa näpsimiäni kuvia, löytyi kuva Niinisalon "hylkypihalta" kesältä 07. Kuvassa näkyy 1797:n hyttiä.
Liitteet
DSC02093.jpg
DSC02093.jpg (142.28 KiB) Katsottu 10493 kertaa
Kauas on pitkä matka.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onko kampiakseli jo paikoillaan? Meinasin vaan kun hammaspyörä kotelo (hp-kot) on. Akselihan ei mene paikoilleen, jos hp-, tai vp-kot (vauhtipyörä kotelo) on paikoillaan.

Eikä muutenkaan kannata kasata kauheasti romua, ennenkuin sylinteriputket on sovitettu, ja niiden korkeus mitattu.

Hyvä kokoamisjärjestys on: putket, kampiakseli, männät+kanget. Sitten voi koota vaikka etupään. Ruiskupumpulle on enemmän asennus tilaa kun kansi (ja erityisesti pakosarja) ei ole tiellä. Jos kokoaa takapään, niin sen jälkeen voi niputtaa alapään, öljypumppu, imuputki, paineputki, öljypohja. Sen jälkeen kannet kaikkine hiluineen kiinni.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Kuva vaparin ja turbon männistä. Vapari se musta.
Kuva

611 kampiakseli x2
Kuva
Vastaa Viestiin