"Uudemmissa moottoreissa on O-rengas tiiviste myös sylinteriputken yläpäässä. Korvattaessa vanhoja sylinteriputkia O-renkaalla varustetuilla putkilla, tehdään sylinteriryhmään sylinteriputkentilaan yläpään ohjaukseen 15 asteen viiste O-renkaan paikalleen menon helpottamiseksi. Viiste tehdään kalvaimella 46."Velu kirjoitti:Omaan projektiin kun hommasin putkia, niin löysin hyväkuntoiset käytetyt putket, joissa tuo ylin O-rengas oli, 1,78mm 8363 29808. Uudemmissa noita on kuulema yleisesti ollut. Löysin korjaamokirjasta asennusohjeetkin tuollaisille putkille, lohkon olake pitäisi pyöristää kalvimella sitä O-rengasta varten ym. "kivaa". Siinäkin puhutaan noista ylimmistä renkaista maininnalla "if needed" eli ei niitä vissiin aina käytetä. Sen olakkeen kalvaaminen vieläkin heikommaksi ei tunnu oikein viisaalta.
Tosin paremmat ohjeet sain putkien myyjältä, niitä ylimpiä renkaita ei tarvita, kun ei niitä muissakaan putkissa ole. En siis niitä laittanut.
Nyt kun on moottorimiehiä paikalla, niin onko Valmetin koneissa painevoitelu kiertokangen helalle myös silloin kun moottorissa on öljyruiskut mäntien pohjiin? Siksi kysyn, kun tallissa on Scanian kasi levällään. Siinä on öljyporaukset kangissa ja kiertokangen heloissa mautta ei kiertokangen laakereissa. Helat ja tapit on kyllä kuluneet siihen malliin, että oksat pois, välystä oli 0,3mm. Laakereihin pitänee tehdä se poraus, että saa helatkin voitelua.
Noin sanoi korjaamokäsikirja, elokuussa 1984. Eli on niitä yläpään O-renkaita joskus viljelty, mutta pian ovat poistuneet, ja en ole niitä nähnyt. 645 moottoreiden putkissa käytettiin muuten kapeaa kromattua aluetta hetken aikaa. Myöhemmin kromaus jäi pois, kun putkea, ja ryhmä muutettiin.
Mitä tarkoitit tuolla painevoitelulla? Männän tappi on valmeteissa aina roiskevoideltu, ja kaikissa kangissa on reikä yläpäässä. Leylandeissa, OE.401 ainakin, on paineöljyvoitelu männän tapille. Kiertokankeen on porattu reikä alasilmästä yläsilmään.