SA-1797 (UN)

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

No niin.. Kun ei jouluna muuta keksi, niin testataan proton (valmet) pakkas käynnistystä.
Yöllä ollut pakkasta -26 ja nyt käyntiin kokeltaessa -23. Pakkosyöttö päälle, kytkin pohjaan ja vouu vouu vouu.. Muutaman kierroksen jälkeen alkoi yksi pytty lupailee ja sai kaverikseen 10 sek sisällä loputkin. Komia, aluksi musta ja sitten valkoinen savuverho peitti maan.. :mrgreen:
Halppis akuissakin riitti poweria kiitettävästi. :D
Öljyinä 15-40w ja kesälaatua tankissa. :roll:
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja at7 »

jösses. että kesä naftaa. kai suodattimet on ainakin syksyllä vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty?

Mietin itsekin päivällä, että pitäisikö kokeilla... hehkun otin viime keväänä pois, mutta pakkosyöttö löytyy ja tankissa on TALVI naftaa... en kuitenkaan raskinut, pitääpä tuumata uudestaan aamulla. nyt olisi -26C oulussa.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

On suodattimet vaihdettu, silloin kun ostin proton.. :oops:
Kesälaatu on teboililta tankattua, se taitaa olla kaikista pakkaskestävintä -15/-25c. Toki dieselin eri laatuja on joillakin yhtiöillä jopa 5 erilaista.
A.K
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja A.K »

Tästä taisi olla puhetta,tuossa kylällä? :roll: Hienoksi on laitettu!
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tänään tuli kirppari kierrostehtyä ja jälleen löytyi jotain protoon liittyvää. Tuulilasi 4/2004

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuolla kuvat täysikokoisina http://www.sisua.net/gallery/v/un-proto ... ?g2_page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Sisustaja
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja Sisustaja »

UN-Proto kirjoitti:Tänään tuli kirppari kierrostehtyä ja jälleen löytyi jotain protoon liittyvää. Tuulilasi 4/2004

Kuva
Lefakos se siinä mulkoilee kameraan?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sisustaja kirjoitti:Lefakos se siinä mulkoilee kameraan?
Ei, tuo on joku vanhempi mies.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Vihdoinkin sai moottoripukin nikkaroitua valmiiksi ja ihan liiankin tukevalle vaikuttaa. :D
Kuva

Joskus oli puhetta mistä tunnistaa ahtamattoman ja ahdetun koneen männät, niin ahdetun männissä on suuttimen vastakkaisella puolella DS merkki. Mitä mahtoi lukea ahtamattomassa, pelkkä D ? Jos sitä jollain pi*lukiikarilla aikoo suuttimen reiästä katsella, niin ensin joutuu varmaan raaputtaa ainakin millin karstaa pois merkinnän päältä ja sitten huuhtelee vaikka CRC:llä. En tiedä miten käytännössä onnistuu. Sisua45 osaa kertoa enemmän aiheesta (männistä)

Kuva http://www.sisua.net/gallery/v/un-proto ... ewsIndex=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Koneesta löytyi öljyjä laskiessa ensin muutama desi nestettä ja sen jälkeen sitä ihteään. Kantta ruuvatessa huomasi sen olevan jykevämpää tekoa mitä näyttikään, yksin nostaessa tuntui painavan kuin corollan kone. Kannenpultit oli kasattu joskus kuparitahnan kera, kiitos siitä edelliselle asentajalle. Sylinterin seinämät kiillottuneet kivasti ja varmasti puolenmillin rappu putken ylä osassa. Ei ihmekään kun ei puristuksia. Voiko valmetin kannenpultteja käyttää useamman kerran?
Männän päällä näkyy jotain syöpymää, olisiko suuttimista johtuvaa?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Toimivan etulevyn sait aikaiseksi, ja värit ovat kauniita. :mrgreen:

C-sarjassa männissä luki C ja CS, D-sarjassa D ja DS. Helppoa, ja loogista. :wink: Nykyään ei C/CS mäntiä enää käytetä, vaan ne on korvattu D/DS männillä. Käytännössä ne ovat samat, palotila, lakikorkeus, yms.

P*llukiikarilla näkee kumpi mäntä on koneessa, näin siis periaatteessa. Hankalaa hommaa se on, kokeiltu juttu.

Kannenpultteja voi käyttää periaatteessa vaikka kuinka monta kertaa, jos kierteet ovat hyvät. 611 koneeseen tuli venymäpultit joskus 80-luvun alussa. Sitä ennen oli käytössä tavalliset pultit 14x150, 10.9 kovuudella. 612 on aina venymäpulteilla, ja uudempi 20-sarja. Venymäpulttejakin voi käyttää uudestaan, mutta ne kannattaa mitata, jos epäilee niiden kuntoa. Venymäpultit tunnistaa kannasta, siinä on V-kirjain, ja ohennetusta varresta. Venymäpultin mitta on 149,5-152,5mm. Sen pidemmät rauta romuun.

Venymäpultit vedetään 40 Nm + 60 astetta + 60 astetta + 60 astetta. Nykyään käytetään 40 Nm + 90 ast + 90 ast, sama lopputulos. Tavalliset pultit 180 Nm. Jos koneessa on vaarnaruuveja, niin niiden mutterit 160 Nm.

Ja samaan koneeseen ei sekaisin eri tyyppisiä pultteja...!!! :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja Velu »

sisua45 kirjoitti: P*llukiikarilla näkee kumpi mäntä on koneessa, näin siis periaatteessa. Hankalaa hommaa se on, kokeiltu juttu.
Löytyipä tuökalulle hyvä nimi :lol: Edoskooppi täytynee siis säilyttää tallissa *ittupihtien vieressä :wink: Pihtien hyvin muistettava nimihän tulee siitä, kun leukojen lukitus lipsahtaa tiukassa paikassa ja sormensa litistänyt käyttäjä lausuu pihien etuliitteen.

Pyöräytin itsekin juuri 411CS:ssään kevyen kunnostuksen. Ylimpienrenkaiden päittäisvälys oli 0,40, putket melkein puhki syöpyneet ja Putkien O-renkaat napsahtelivat poikki irrottaessa.

Turbon ja vaparin mäntien oleellisin ero on puristussuhteessa. Voikohan niitä vaparin mäntiä turbossa käyttää? Itse en uskaltanut.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Kannenpultit on tuollaisia, pituuksia en vielä ole mittaillut.
Kuva

1. pytyssä oli hieman kosteutta
Kuva

Jonka on aiheuttanut varmaankin pikkuiset syöpymät putken koko pituus matkalla. Oli rivissä kuin viivoittimella vedettynä.
Kuva

3. pytyn laakeri oli kaikista huonokuntoisin, kaikki muutkin tosin aavistuksen "punaisella"
Kuva

Suurin työ oli saada männät putkista ulos, sen pienen "rapun" takia. Putket irtosi todella helposti, siihen verrattuna, mitä erilaisia juttuja on kuullut. Männät oli ulkoisesti yllättävän hyvännäköisiä, tässä esim. 1. mäntä, tinneri rätillä pyyhkimisen jälkeen
Kuva

Sylinteri putkien O-renkaat oli kaikki tämännäköisiä, ei ihme jos vähän nestettä öljynseassa. Mihin vuoteen asti näitä kahdella O-renkaalla olevia olikaan käytetty?
Kuva

Onko putken ihan yläosassa oleva O-rengas vai jotain muuta möhnää? Aika palaneen oloinen, mutta aavistuksen joustava.
Kuva

Putketon kone
Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sulla on näköjään venymäpultit. Vaarnojen mitat ovat 181-184mm tai 193-196mm, riippuen mallista. Venymävaarnat vedetään samalla lailla kuin venymäpultit.

Kolmella O-renkaalla olevat sylinteriputket tulivat joskus 1985. En ole aivan varma vuodesta.

Yläpäässä ei pitäisi olla O-renkaita. Olen purkanut kahdella ja kolmella O-renkaalla olevia 611 koneita, enkä ole yläpäässä renkaita nähnyt. Tosin kaikenlaista tehdas on vuosien saatossa kokeillut, ettei sekään olisi pois suljettu vaihtoehto. Lisäksi se voi olla jonkun oma viritys, joko silikooni massaa, tai oikea O-rengas.

Laakerit ovat kyllä todella finaalissa.. :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Velu kirjoitti:
Turbon ja vaparin mäntien oleellisin ero on puristussuhteessa. Voikohan niitä vaparin mäntiä turbossa käyttää? Itse en uskaltanut.
Puristus suhteet ovat 17:1 C/D ja 16:1 CS/DS. Kyllä ahtamattoman mäntiä voi käyttää ahdetussa koneessa, mutta ahneeksi ei parane mennä. Ahneella nousee ensimmäinen puristus rengas männän päälle. :roll: Valurautainen tukirengas ei ole turhan takia. 20-sarjassa käytettiin paljon ahtamattoman mäntiä heikompi tehoisissa turbo koneissa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja Velu »

Omaan projektiin kun hommasin putkia, niin löysin hyväkuntoiset käytetyt putket, joissa tuo ylin O-rengas oli, 1,78mm 8363 29808. Uudemmissa noita on kuulema yleisesti ollut. Löysin korjaamokirjasta asennusohjeetkin tuollaisille putkille, lohkon olake pitäisi pyöristää kalvimella sitä O-rengasta varten ym. "kivaa". Siinäkin puhutaan noista ylimmistä renkaista maininnalla "if needed" eli ei niitä vissiin aina käytetä. Sen olakkeen kalvaaminen vieläkin heikommaksi ei tunnu oikein viisaalta.

Tosin paremmat ohjeet sain putkien myyjältä, niitä ylimpiä renkaita ei tarvita, kun ei niitä muissakaan putkissa ole. En siis niitä laittanut. :wink:

Nyt kun on moottorimiehiä paikalla, niin onko Valmetin koneissa painevoitelu kiertokangen helalle myös silloin kun moottorissa on öljyruiskut mäntien pohjiin? Siksi kysyn, kun tallissa on Scanian kasi levällään. Siinä on öljyporaukset kangissa ja kiertokangen heloissa mautta ei kiertokangen laakereissa. Helat ja tapit on kyllä kuluneet siihen malliin, että oksat pois, välystä oli 0,3mm. Laakereihin pitänee tehdä se poraus, että saa helatkin voitelua.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1797 (UN)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Kompuroista oli joskus juttua, tässäkin näyttää olevan se leylandin versio :wink: Luulin ensin joksikin muuksi.
Mistähän näihin saisi putkia, männänrenkaita laakereita? Tämä puhaltaa öljyä läpi kuin alustamassaruisku. :(
Varaosa putiikit myyvät vaan uusia kompuroita.
Onko kukaan kunnostellut näitä?

Kuva
Vastaa Viestiin