Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Marras 16, 2018 6:28 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 277 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 2:36 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
UN-Proto kirjoitti:
Kuva vaparin ja turbon männistä. Vapari se musta.
Kuva


Onko suihku tuon männässä olevan kolon keskellä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 4:56 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
at7 kirjoitti:
Onko suihku tuon männässä olevan kolon keskellä?


Mitä tarkoitat? Palotilan keskellä on "nänni", joka on ylempänä.

Ahdetun männässä näkyy hyvin neljä reikäisen suuttimen jättämä jälki.

UN voisi putsata tuon vaparin männän, ja katsoa lukeeko C vai D siinä. Ahdettu taitaa olla DS. Uusia C ja CS mäntiä ei enää myydä, D ja DS ovat korvanneet ne.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 5:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
x


Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Elo 25, 2010 10:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 6:19 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 431
nyt kun on turbon ja vaparin männät pöydällä niin onko alapuolella eroa mistä voisi tunnistaa ne toisistaan?
sitä tällä haen että voisi tarkistaa öljypohjan kautta mäntien "kestävyyden" :idea:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 6:23 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
proto kirjoitti:
nyt kun on turbon ja vaparin männät pöydällä niin onko alapuolella eroa mistä voisi tunnistaa ne toisistaan?
sitä tällä haen että voisi tarkistaa öljypohjan kautta mäntien "kestävyyden" :idea:


Periaatteessa ei pysty tunnistamaan alakautta luotettavasti. Mutta annetaan UN:n nuuskia mäntiä. :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 9:23 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
x


Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Elo 25, 2010 10:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 9:28 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Kuvia maastoöljypohjasta

Kuva

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:10 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Tuosta puhalletusta männästä saa siistin tuhkakupin, kun naputtelee siihen 40 mm kuppitulpat molemmille puolille tapin reikiin. :wink:

Männän alapuolella oleva valunystyrä osoittaa muuten vauhtipyörän suuntaan. Olen nähnyt kaikissa saksalaisissa männissä (mahle, nüral, kolbe smith) tuommoisen. Taitaa brasialaisissa metal leve-männissä olla myös tuo.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:17 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
x


Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Elo 25, 2010 10:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 677
Paikkakunta: Tuusula
Onkos ammattimiehet kuullu sellasesta, että terävät kulmat palotilassa muodostaisi "hot spotteja", eli kuumenisi ympäristöään enemmän? Ilmenee varsinkin ahdetuissa moottoreissa? Sikäli nuo männät olisi aivan pielessä, mutta halkeama ei ole terävimmässä osassa pohjalla vaan "palotilan" reunassa.

Olisiko muuton virittäjän ratkaisu käyttää vaparin mäntiä turbokoneessa? Kovempi peruspuristus, jne?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:31 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Todellakin, mietin jo miksi turbon männissä kuopan laita on pyöristetty ja vaparin männissä lähes veitsen terävä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:32 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
kivinen kirjoitti:
Olisiko muuton virittäjän ratkaisu käyttää vaparin mäntiä turbokoneessa? Kovempi peruspuristus, jne?


Vaparin männissä ei ole ylimmässä puristus renkaassa valurautaista tukirengasta, joten kovemmalla kuormalla se nousee männän päälle. :roll:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2010 10:37 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Voisiko sisua45 valaista välipyörän laakerointi asiaa, ettei muiden tule tehtyä samaa virhettä jonka itse tein, kun laitoin uudet laakerit samalla tavalla kuin vanhatkin olivat. Aina ei edellinen kasaaja ole välttämättä kasannut oikein.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Su Touko 09, 2010 1:56 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Do dii.. Kuvia männistä

Tältä puolelta näyttää samanlaisille
Kuva
Kuva

Tällä puolella pieni ero. Numero 5 oli jossain ahtamattoman männässä 6. Yksi ero on ainakin R/1 leima (tässä) ahdetun männässä, kaikkia niitä en ehtinyt käydä läpi. Numero sarjan 8 tulkinnan varainen, joissain näytti 6:lle. Varmasti koneessa ollessa hankala selvittää kumpiko on, kun todennäköisesti mustan karstan tms peitossa.
Kuva
Kuva

Kannenpultteja tiukatessa tuli käytettyä tuollaista apuna, paperille tulostettuna ja laminoituna.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1797 (UN)
ViestiLähetetty: Su Touko 09, 2010 8:07 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
UN-Proto kirjoitti:
Voisiko sisua45 valaista välipyörän laakerointi asiaa, ettei muiden tule tehtyä samaa virhettä jonka itse tein, kun laitoin uudet laakerit samalla tavalla kuin vanhatkin olivat. Aina ei edellinen kasaaja ole välttämättä kasannut oikein.


Laakerit kuuluvat olla "selät vastakkain", eli leveämmät sisä koolit ulospäin.

Noista mäntien numeroista en lähtisi vetämään tarkkoja johtopäätöksiä. Ne ovat valunumeroita, jotka vaihtelevat eri ikäisissä koneissa. Nuo osat ovat kumpikin 80-luvun alusta, siksi pitkälle saman kaltaisia. Noita numeroita osaa luotettavasti tulkita vain Kolbe Smith. :roll:

Tehtaalla kun vedetään kannenpultteja kulmaan, niin pultin kantaan piirretään tussilla viiva. Pultin keskeltä laitaan, ja kaikki viivat samaan suuntaan, esim itseen päin. Kulmaan kiristettäessä näkee sitten silmällä, kuinka paljon on kiristänyt pulttia. Se on riittävän tarkka tapa, kiristys ei ole ihan asteen päälle.

Sulla on kannet jo kiinni, koska saat savut koneesta...? :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 277 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)