SA-1318
Valvoja: sisua
Re: SA-1318
tehtaalla runko on maalattu vihreällä.
Armeija (naamio)maalasi sitten rungon ja akseleiden näkyvät osat mustalla syntaalilla.
Armeija (naamio)maalasi sitten rungon ja akseleiden näkyvät osat mustalla syntaalilla.
Re: SA-1318
Kunnioitettava projekti! Olis ihan kiva pistäijä paikan päällä kahtomassa. Samat hommat olis itelläkkii tiedossa. Ronttosella ku liikuskelee kylillä nii se herättää huomiota ja monela on hanska pystyssä. Aattelin tuossa hommata ommaan ronttoseen uuvet renkaat alle ja misukat XZL. Siitä jäis sitte 2 hiton hyvvee taka pyörää ja asiallinen etu rengas; vara pyörän kanssa on ajoo sitkuteltu vajoo vuos.
Re: SA-1318
Kahtomaan voi tulla kyllä.Ilmottaa vaan ensin hän milloin tullee, että ossaan olla kotona.P.040-7356008
Re: SA-1318
TJG-811. Elä päästä niitä renkaita ( jos tulevat joutavaksi ) pois paikkakunnalta.
SA-1335 tarvitsee parempia renkaita. Viestittele, kiitos
SA-1335 tarvitsee parempia renkaita. Viestittele, kiitos
Re: SA-1318
Mun -82 mallisessa ei ole runko ollu vihree, tuskin armeija sentään hiekkapuhalsi runkoja ennen mustaksi vetämistä.at7 kirjoitti:tehtaalla runko on maalattu vihreällä.
Armeija (naamio)maalasi sitten rungon ja akseleiden näkyvät osat mustalla syntaalilla.
- Vedenkeittäjä
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-1318
Lupaavan näköinen projekti. Oli Pasin kanssa puhetta käydä nurkilla, mutta tuli poika kipeäksi niin lykkääntyi taas jälleen kerran. Toimeksiantosi on vielä kesken. On näköjään liian vaikeaa nousta 2,5 m ylöspäin olohuoneesta. Asia hoidetaan kyllä.
"Jos ihmisellä ei ole muuta mielenharmia, ostakoon moottorin"
Re: SA-1318
Pitää omasta rapsutella puukolla maaleja ja katsoa löytyykö alta vihreää.Nyt ainoa näkyvä vihreä osa on pitkä vaihteensiirtotanko(ja leyland)
Jos Vedenkeittäjä tarkoittaa vannetta, niin ei oo kiirusta.Tää ei oo yhen viikonlopun homma.Tullee kun kerkee.
Jos Vedenkeittäjä tarkoittaa vannetta, niin ei oo kiirusta.Tää ei oo yhen viikonlopun homma.Tullee kun kerkee.
Re: SA-1318
Juu ei löytyny vihreetä mustan alta rungosta eikä akseleista.Oisko ne käyty niin tarkkaan läpi peruskorjauksessa että oisivat puhaltaneet ja maalanneet kokonaan uusiks.Olihan se rungon jatkaminen aika iso jobi.
Re: SA-1318
Tässä kuvassa on A-45 melko tuore, tehtaalla vedetty vihreä oikein kiiltää.
- Liitteet
-
- saint6.jpg (36.57 KiB) Katsottu 11692 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1318
Miksihän niitä ei ole tehtaalla maalattu samantien "oikean" väriseksi?
Re: SA-1318
Mikä nyt sitten on "oikea" väri. Armeijan maalausteemat ovat vaihdelleet vuosien saatossa, nykyäänkin on eri maalaus kuin protojen palvelus aikana. Nykyään suositaan tuollaista pehmeä reunaista maastomaalausta. Paljon on myös yksi värisiä matta vihreitä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1318
Tarkoitin sitä maastoväritystä mikä protoon on siihen aikaan maalattu ennen sen palvelukseen astumista. Ei niitä ainakaan kiiltävän vihreinä metsään ole tarkoitettu. Hassulta tuntuu nimenomaan Suomen pv:lle suunniteltu ja valmistettu autosarja jossa kaikki muu on mittatilauksena mutta oikeaa väriä ei saisi tehtaalta.
Re: SA-1318
Markku Mäkipirtin teoksia selaillessa olen saanut sellaisen käsityksen, että maastokuviota tai naamiomaalausta ei vielä puolustusvoimissa yleisesti käytetty, kun ekat protot (KB-45 vuodesta -65 ja A/AH-45 70-luvun alusta) otettiin käyttöön. Eli maastokuvio ja oikea naamiomaali (Syntal?) olisi tullut käyttöön vasta 70-luvun lopulla. Ja näin ollen se olisi lisätty aiemman vuosikerran protoihin vasta perus- tai muussa laajassa korjauksessa.Wonderi kirjoitti:Tarkoitin sitä maastoväritystä mikä protoon on siihen aikaan maalattu ennen sen palvelukseen astumista. Ei niitä ainakaan kiiltävän vihreinä metsään ole tarkoitettu. Hassulta tuntuu nimenomaan Suomen pv:lle suunniteltu ja valmistettu autosarja jossa kaikki muu on mittatilauksena mutta oikeaa väriä ei saisi tehtaalta.
Mäkipirtti kirjoittaa kirjassaan "Puolustusvoimien autovarikko 1939-2007" naamiomaalauksesta:
70-luvun lopussa Pääesikunnan Pioneeriosasto alkoi kehittää ajoneuvojen naamiomaalausta. Kuljetusvälinevarikko oli aloittanut Sisu KB-45 -maastokuorma-autojen peruskorjauksen samoihin aikoihin. Auton valmistuttua varikko maalasi ne Pioneeriosaston ohjeiden mukaisiksi... (välissä pitkä litania ongelmakohtia)... Nyt oli löydetty oikea kuviotekniikka. Tästä eteenpäin pääasiassa Kuljetusvälinevarikko yksin kehitti lopullisen naamiokuvion, jota käytettiin koko Sisu A-45 -sarjassa ja tulevissa muissa maastoautoissa.
Tulevaisuuden entisöijille vink-vink: em. kirjassa on selkeät mittapiirrokset Masin (SA-150) maastomaalaukselle!
A-45:n peruskorjausta käsittelevässä kuvasarjassa mainitaan:
Hiekkapuhallettu runko on tutkittu tunkeumavärillä, repeämät korjattu ja runkoa jatkettu 300 mm. Maalattuun runkoon on kiinnitetty kunnostetut jouset ja akselit.
Eli alkuperäisestä väristä ei välttämättä saa vihiä maalikerroksia raaputtamalla.
Re: SA-1318
Olin -81-82 Los Vekarasissa palveluksessa ja silloin ei ollut vielä kalustossa naamiovärejä. Joten tuo Toukon lainaus Mäkipirtin kirjasta pitää paikkansa.
Silloin myös kuulin eräältä automosurilta ensikertaa Protojen peruskorjauksesta.Samainen kuski selosti myös tarkkaan Pahkajärven "pikataipaleen" varsinkin vapari Proton äänen perusteella,kuten nyt ollaan siinä ja siinä mutkassa ja nyt aukes se ja se suora(valitettavasti en enää muista kyseisen pikataipaleen nimistöä,dementia on jo iskenyt muistiin).Tietojeni mukaan ainakin yksi Proto tuolta pikataipaleelta meni ns. lunastukseen eli kai se meni uudelleen rakennettavaksi.
Silloin myös kuulin eräältä automosurilta ensikertaa Protojen peruskorjauksesta.Samainen kuski selosti myös tarkkaan Pahkajärven "pikataipaleen" varsinkin vapari Proton äänen perusteella,kuten nyt ollaan siinä ja siinä mutkassa ja nyt aukes se ja se suora(valitettavasti en enää muista kyseisen pikataipaleen nimistöä,dementia on jo iskenyt muistiin).Tietojeni mukaan ainakin yksi Proto tuolta pikataipaleelta meni ns. lunastukseen eli kai se meni uudelleen rakennettavaksi.
Re: SA-1318
Tässä näkyy vähän tuota alkuperäistä vihreää -81 mallista...Tyrvää kirjoitti:Mun -82 mallisessa ei ole runko ollu vihree, tuskin armeija sentään hiekkapuhalsi runkoja ennen mustaksi vetämistä.at7 kirjoitti:tehtaalla runko on maalattu vihreällä.
Armeija (naamio)maalasi sitten rungon ja akseleiden näkyvät osat mustalla syntaalilla.