SA-1318

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

"Pikkusen hurahtanutkin" löysi vihdoin omansa.
Sisu A-45 CV-4x4/3700 -73.Turboton leyland kuten tunnuksesta näkyy.
Huoltokirja alkaa vuodesta-86 paikkana Rovaniemen ilmatorjuntapatteristo.Peruskorjaus tehty 22.3.-88.
Eli runko pidennetty ja jarrut muutettu 2-piiriseksi.Peruskorjauksessa mittarilukema 78500.
Auto siirtyi Karjalan Lennostoon -91.Viimeinen huoltomerkintä 6.6.-02.
Myyty huutokaupassa 7.5.-03.Oleskelee nyt Imatralla.Tarkoitus museorekisteröidä auto.
Suurimmat puutteet ovat pressukehikko ja pressu.Myös akut lopussa.Kaikki muut osat näyttäisi olevan
tallessa.Moottori kävi ilman ylimääräisiä kolinoita ja liikkui eteen-ja taaksepäin.
Kevättä odotellessa!!
sotarauta
Viestit: 236
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

yamaha kirjoitti:"Pikkusen hurahtanutkin" löysi vihdoin omansa.
Sisu A-45 CV-4x4/3700 -73.Turboton leyland kuten tunnuksesta näkyy.
Huoltokirja alkaa vuodesta-86 paikkana Rovaniemen ilmatorjuntapatteristo.Peruskorjaus tehty 22.3.-88.
Eli runko pidennetty ja jarrut muutettu 2-piiriseksi.Peruskorjauksessa mittarilukema 78500.
Auto siirtyi Karjalan Lennostoon -91.Viimeinen huoltomerkintä 6.6.-02.
Myyty huutokaupassa 7.5.-03.Oleskelee nyt Imatralla.Tarkoitus museorekisteröidä auto.
Suurimmat puutteet ovat pressukehikko ja pressu.Myös akut lopussa.Kaikki muut osat näyttäisi olevan
tallessa.Moottori kävi ilman ylimääräisiä kolinoita ja liikkui eteen-ja taaksepäin.
Kevättä odotellessa!!
Ei muuta kuin tervetuloa Imatralle Proto. Täytyy pitää silmät auki kun ajelee tuolla kylillä jos sattuis jossain pihassa sun autos bongaamaan.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sisua »

Täältä löytyy kuvia: http://www.sisua.net/gallery/v/SA-1318/

Malliksi pari:
Kuva

Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Asiasta näin puukenkään, Katsoin tuota alimmaista kuvaa jossa A-45 on lavetilla, niin kettingit on laitettu etuvetopisteestä, ja takaa vetokoukusta?. Aikoinaan intissä opetettiin, että pitäis laittaa vetoakseleiden ympäri nuo ketjut, jotta kiinnityksestä jäisi pois jousien aiheuttama painuminen ja "nyökkäily".
Mites muut kiinnittää jousitetut vehkeet lavaan/lavetille? (en epäile etteikö tuo 45:nen pysyisi noilla kiinnityksillä lavetissa kiinni...) :wink:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onneksi olkoon uudesta hankinnasta. Sisu A-45 CV-4x4/3700 vm 1973 on loistava valinta. :wink:

Multa puuttuu (vielä) vasen takasivulasi, ja varotusvalot on pyöreitä. Muuten ne on samanlaisia, mutta sun auto on siistimpi.

Tyyppikilvessä, sijaitsee kuskin penkin vieressä, on myös moottorinumero. Katso onko lohkon kupeessa, imusarjan alla, olevassa leukun lätkässä sama numero. Luultavasti eri, peruskorjauksessa on koneita vaihdettu.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Kiitoksia vaan toivotuksista.Ja kiitokset Sisua:lle kuvien laitosta.Tuo kuvan lavettisankari ei varmaan ole käynyt SA-inttiä, puhui vähän outoa murretta eikä oikein ymmärtänytkään mitä sanottiin.Pääasia että lasti tuli perille.Tosin varuiksi auton paperit ei tulleet samassa kyydissä.
Pitää tsekata ne numerot jos vaikka ois "matching number" yksilö.Tosin huoltokirja puhuu peruskorjauksesta ei vaihdosta.
Mutta katsotaan.
Jos Sotarauta haluaa tulla kylille niin ilmoita, sovitaan tällit.
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Jokunen kuva projektin aloittamisesta.Pikselit vähän pienellä, mutta saahan noista selvää.
Liitteet
PC120032.JPG
PC120032.JPG (108.49 KiB) Katsottu 14069 kertaa
PC120030.JPG
PC120030.JPG (105.59 KiB) Katsottu 14069 kertaa
PC120029.JPG
PC120029.JPG (112.98 KiB) Katsottu 14069 kertaa
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Lisää kuvia
Liitteet
PC120052.JPG
PC120052.JPG (109.87 KiB) Katsottu 14066 kertaa
PC120048.JPG
PC120048.JPG (111.87 KiB) Katsottu 14066 kertaa
PC120046.JPG
PC120046.JPG (107.21 KiB) Katsottu 14066 kertaa
sotarauta
Viestit: 236
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

Siitä se sitten lähtee. Joko talli on saavuttanut normaalilämmön?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sisua »

Projektikuvat on aina mielenkiintoista kateltavaa - niitä lisää :)
Kuvissa on selvästi Talvisodan meininkiä, pakkanen ja lumi ei hommaa tunnu haittaavan ;)
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Juu on talli jo lämmin,15 astetta putos tallin lämmöt ja 2 päivää meni kun rauta lämpes.Nyt on mukava alkaa tuunaamaan.Kaljakin maistuu paremmin lämpimässä.Eihän tuo pakkasessa purku mitään herkkua oo, kumiosat kovia kun kivi ja muoviset hajoo kun vähän vääntää.Vaan kun tallin ovi 20cm liian matala.Pitäiskö tulevat projektikuvat lähettää suoraan galleriaan? Mitä sanoo valvoja?
Ja jos löytyy käyttäjäkokemuksia Temadur 20 maalista,miten kestänyt käytössä jne jne,olisi kiva kuulla.
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Jokunen kuva vielä
Liitteet
PC120054.JPG
PC120054.JPG (109.83 KiB) Katsottu 13998 kertaa
PC120055.JPG
PC120055.JPG (107.37 KiB) Katsottu 13998 kertaa
PC120061.JPG
PC120061.JPG (107.61 KiB) Katsottu 13998 kertaa
roope
Viestit: 85
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja roope »

:D Hyvältä näyttää. Meinaat ilmeisesti tehdä kerralla kunnollisen "konservoinnin"?
Oliko muuten miten paha rasti tuo kopin irroitus ? Pitäs meinaan SA-1335:n koppi myös siistiä museokuntoon,
runko ja lava on melkein valmiit.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja sisua »

yamaha kirjoitti:Pitäiskö tulevat projektikuvat lähettää suoraan galleriaan? Mitä sanoo valvoja?
Ja jos löytyy käyttäjäkokemuksia Temadur 20 maalista,miten kestänyt käytössä jne jne,olisi kiva kuulla.
Gallereriaan voin laittaa paremmalla resoluutiolla oleviea kuvia; laita kuvat sähköpostiinii, niin teen niille oman osion. Kuvien nimeäminen valmiiksi informatiivisesti helpottaa minun hommaa paljon.

Temadur on hyvä maali, töistä tuttu ja vaativia käyttökohteita on tuolla maalilla menestyksekkäästi käsitelty.
(sitten joskus oman Proton vastaavassa restauroinnissa tulen käyttämään samaa maalia)
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1318

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Juu meinasin käydä läpi vähän tarkemmin kun teen tuon itselleni,tietääpähän missä kunnossa ajoneuvo on ja paikallinen museotarkastaja tuntuu olevan pirun tarkka.Eniten olin huolissani ikkunoista nostossa etteivät rapsahtele halki.Kumitiivisteet oli niin kovat tolla pakkasella etten käynyt ulkona irrottelemaan.Tosin hajoishan ne tuolla maastoajossakin jos niissä ois liian pienet toleranssit.Ainut ongelma oli ohjauspylvään hydrauliletkun liittimet kun eivät mahtuneet lattian reijistä läpi,joten lievä reikien avarrus auttoi.Lattia oli sen verran tiukassa että tuo oli nopein tapa saada auto ja ukot lämpimään.Lattia vanerit menee uusiks joka tapauksessa.Muuten kopin irrotus oli peruskauraa.
Missä vaiheessa nuo alustat ruvettiin maalaamaan mustaks?Alunperinhän olivat koko vihreitä.Tuntuis olevan hyvä valinta tuo temadur.Saa eri himmeys asteina,sävytettynä syntalin väreihin ja ei oo ylimaalausaikaa.
Vastaa Viestiin