Lyhyen proton välinivel
Valvoja: sisua
Re: Lyhyen proton välinivel
Sitähän Sisu sanoikin alunperin että pitää olla pidempi malli että tulee kunnollinen. Puolustusvoimat sanoi että ei käy, pitää olla lyhyempi ketterämpi. Sellainen sitten tehtiin, ja varmaan kiireellä.
Re: Lyhyen proton välinivel
Alunperin "Proto" oli suunniteltu pidemmäksi malliksi (+300mm) mutta sitten Armeija testatessaan oli todennut Suomen puuston olevan sellainen että pitää olla hieman lyhempi auto jotta mahtuu ketterästi kulkemaan "puustosta johtuen". Tästä tuli Sisulle iso ongelma, koska tuota lyhennystä ei voinut oikein mistään kohdasta tehdä. Ongelmaksi nivel muodostuu koska runkoa ja sen kiertymistä ei ollut suunniteltu tälläiselle ratkaisulle (moottori/vaihdelaatikko/jakolaatikko pitäisi olla ns. yhtä puuta), välinivel joutuu rungon kiertyessä suurelle rasitukselle koska kiertyessään vaihdelaatikon ja jakolaatikon suuntaus ei täsmää. Välinivel yleensä rikkoutuukin maastoajossa kun runko on voimakkaasti kiertynyt, nivel saavuttaa rajansa. Oikein kunnollista teknistä ratkaisu ei ongelmaa varmasti ole, kun välinivelen tulee olla aika kompaktin kokoinen jne. Sisulla tekivät parhaansa ja koska tästä välinivelestä muodostuikin sitten ongelmakohta, jatkettiin lyhyet Protot peruskorjausten yhteydessä sitten alunperin suunniteltuun mittaansa. Kaikkia Protoja ei toki peruskorjauksissa jatkettu.
Re: Lyhyen proton välinivel
Kuvia:
- Liitteet
-
- Proto3.JPG (151.69 KiB) Katsottu 14426 kertaa
-
- Proto2.JPG (115.14 KiB) Katsottu 14426 kertaa
-
- Proto1.jpg (156.33 KiB) Katsottu 14426 kertaa
Re: Lyhyen proton välinivel
Peuralan Konepaja teki tämä kaksiosainen kytkin mulle:
Re: Lyhyen proton välinivel
Mitä tuollainen tuli kustantamaan, pystyykö vihjaisemaan?