Lyhyen proton välinivel
Valvoja: sisua
Lyhyen proton välinivel
Minulla on vm.1981 proto (valmetin koneella) se on jatkamatonta mallia, eli akseliväli on 3400mm. Tässä varsiossa on päävaihteiston ja jakovaihteiston välissä uudenman mallinen välinivel, eli ns. "hammaskytkin" . Nyt toi on voitelemattomana kulahtanut hampailtaa, niin että alkoi lyödä "yli". Varaosana ei taida löytyä vai löytyykö?
Onko kenelläkään tuon korjaamiseen / modifioimiseen hyviä ehdotuksia.
Onko kenelläkään tuon korjaamiseen / modifioimiseen hyviä ehdotuksia.
Re: Lyhyen proton välinivel
Kysyppä Sorvaamo Karpiolalta kuvien kera millä hinnalla tekevät kyseisen osan.
Re: Lyhyen proton välinivel
Kerran näin yhdessä protossa todella lyhyen "kardaanin" tuossa välissä. Ei varmaan 15cm pidempi. Harmi kun ei ollut kamera silloin mukana. Se oli jotenkin "ristikko ristikossa".
Kuinka tuon välinivelen saa helpoiten pois paikoiltaan? Täytyis yhdestä protosta vaihteisto purkaa pois ja siinä on tuollainen välinivel.
Kuinka tuon välinivelen saa helpoiten pois paikoiltaan? Täytyis yhdestä protosta vaihteisto purkaa pois ja siinä on tuollainen välinivel.
Re: Lyhyen proton välinivel
UN-Proto kirjoitti:Kerran näin yhdessä protossa todella lyhyen "kardaanin" tuossa välissä. Ei varmaan 15cm pidempi. Harmi kun ei ollut kamera silloin mukana. Se oli jotenkin "ristikko ristikossa".
Kuinka tuon välinivelen saa helpoiten pois paikoiltaan? Täytyis yhdestä protosta vaihteisto purkaa pois ja siinä on tuollainen välinivel.
Se ristikko-ristikossa on tätä edeltävä malli, joten tuskin sekään hyvä, kun tällä yritetty korvata.... lopulta totesivat, ettei auta muuta kuin jatkaa sen 300mm, eli alkuperäiseen 3700mm akseliväliin, että saa kunnon kartaanin väliin, niin kuin alkuperäisessä protossakin on kaiketi ollut.
Periaatteessa, kun löytäisi noihin vaihdelaatikkojen akseleille ne alkuperäiset kiinnityslaipat (kardaanimallin), niin niitten väliin voisi virittää jonkun teollisuuskytkimen vaikkakin tilaa ei laippojen väliin jaa kuin n.56mm.
Re: Lyhyen proton välinivel
Tommoninen on minullakin paikoillaan. Löytyy tarvittaessa korjaamokirjasta kuvia uudesta ja vanhasta ratkaisuista.
Voiko tuota purkaa paikoillaan, jos joskus hajoaa mettässä?
Voiko tuota purkaa paikoillaan, jos joskus hajoaa mettässä?
Re: Lyhyen proton välinivel
Jakolaatikko on otettava irti, että saa ton hammaspyörämysteerion poikesat7 kirjoitti:Tommoninen on minullakin paikoillaan. Löytyy tarvittaessa korjaamokirjasta kuvia uudesta ja vanhasta ratkaisuista.
Voiko tuota purkaa paikoillaan, jos joskus hajoaa mettässä?
Re: Lyhyen proton välinivel
Teollisuudessahan tuollaisia enemmän käytetään. Osaakohan joku kytkimiä/ kardaaneja valmistava paja tarjota jotain vaihtoehtoa?
http://www.sks.fi/tuotteet/ESCO_escogear_hammaskytkimet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sks.fi/tuotteet/ESCO_escogear_hammaskytkimet" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lyhyen proton välinivel
Yksi paikka mistä kannattaas kysyä apuja on Peuralan Konepaja Lapualla.Hehän tekee näitä sakarakytkimiä ja alennusvaihteita teollisuuteen ja koneenvalmistukseen. Sieltä on saanut kyllä hyvän palvelun tälläinen pikkuasiakaskin. Kukahan nuo muuten alunperin on tehneet? Sisun akselitehdas vai joku alihankkija?
Re: Lyhyen proton välinivel
Nyt löyty yhdeltä purkaamolta toi väliintuleva holkki, mutta vielä on hakusassa toi isompireikänen hammaspyörä (jossa 10-urainen boorireikä), joka on jakovaihteen puolella.
Kyseinen purkaamo oli myynyt useamman jakovaihteen (hammaspyörä kiinni) jollekkin turvekoneen tekijälle, joka oli sitten hammaspyörään hitsannut oman laipansa kiinni....
Kyseisellä purkaamolla olisi ollut tuohon laatikkoon sopivaa 4-reikäista nivelakselilaippaa repullinen ja siihen olisi turvemiehenkin ollut helpompi tehdä omat virityksensä...
Ei voi kuin lainata kaverin mottoa: "siksi järki on niin kallista, kun sitä usein tarvitaan ja hukaamattoman vahinko on aina suuri"
Kyseinen purkaamo oli myynyt useamman jakovaihteen (hammaspyörä kiinni) jollekkin turvekoneen tekijälle, joka oli sitten hammaspyörään hitsannut oman laipansa kiinni....
Kyseisellä purkaamolla olisi ollut tuohon laatikkoon sopivaa 4-reikäista nivelakselilaippaa repullinen ja siihen olisi turvemiehenkin ollut helpompi tehdä omat virityksensä...
Ei voi kuin lainata kaverin mottoa: "siksi järki on niin kallista, kun sitä usein tarvitaan ja hukaamattoman vahinko on aina suuri"
Re: Lyhyen proton välinivel
Minulla on nyt sama ongelma . Mikä on tämän päivän tilanne ? Mistä purkaamosta saa välinivelin osat ?
Re: Lyhyen proton välinivel
Saisiko kuvaa kyseisistä osista mitkä rikkoontuu.Tiedän mitä etsiä/kysellä tutuilta.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: Lyhyen proton välinivel
Vanhan mallinen lyhyen Proton välinivel.
Uudemman mallinen lyhyen Proton välinivel.
Seuraava askel olikin sitten se pitkä akseliväli, ja rehellinen kardaani.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Lyhyen proton välinivel
Tämän syksyn Tervolan huutokaupassa meni yksi varaosalaatikko, jossa oli kolme tai neljä kappaletta uutta kyseistä väliniveltä. Nivelhän koostuu kaikkiaan kolmesta hammaspyörästä ja päätytiivistelevyistä, molempien akseleiden päissä pienemmät hammaspyörät ja ympärillä aksiaalisuuntaan liukuva iso jäähdytysrivoilla oleva hammaspyörä sisähammastuksella. Kaikkiaan ei näyttänyt neljää täyttä sarjaa olevan.. itselleni olisin kans varalle uuden halunnut kun ääntää jo niin ikävästi nykyinen. Toinen huutaja oli myös kiinnostunut nivelistä niin luovutin suosiolla, saipahan joku järkihintaan uusia niveliä En tullut kysyneeksi yhteystietoja huutajasta, jos ko. henkilö sattuu lukemaan ja tuntee että on yli omien tarpeiden niitä niveliä nurkissa niin yhteystietoja otetaan vastaan
SA-1882
Re: Lyhyen proton välinivel
Varmaan muutkin huomasi tuolta UN-Proton linkittämältä sivustolta, että siellä oli nivelakseleita myynnissä. Alla olevasta linkistä aukeaa PDF, jossa aika mielenkiintoisia kohtia mm. Laippaliitokset ja Tuplaliitokset, mikäli suunnittelee välinivelen korvaamista jollakin: http://www.sks.fi/www/sivut/9754DC06598 ... 100108.pdf
Re: Lyhyen proton välinivel
Työn puolesta kun olen tekemisissä teollisissa sovelluksissa, ihmettelen tuota alkuperäistä kytkinratkaisua koneen ja jakolaatikon välillä.
Moottori ja jakolaatikko pitäisi moisessa ratkaisussa olla tukevasti ja jäykästi rungossa, ettei Leylandin (ehkä Valmetinkin) julmettu vääntö muuta aksiaalista linjaa. Proton runko on muutenkin tehty notkeaksi, niin parannettu ja toimiva lopputulos oli sitten jatkettu runko ja nivelakseli.
Moottori ja jakolaatikko pitäisi moisessa ratkaisussa olla tukevasti ja jäykästi rungossa, ettei Leylandin (ehkä Valmetinkin) julmettu vääntö muuta aksiaalista linjaa. Proton runko on muutenkin tehty notkeaksi, niin parannettu ja toimiva lopputulos oli sitten jatkettu runko ja nivelakseli.
SKF kirjoitti:Nivelakseleiden avulla voima on mahdollista siirtää aksiaalisesti eri linjoissa olevien akseleiden välillä. Nivelakseli on ainoa koneenrakennuskomponentti, jossa tämä ongelma kyetään järkevästi ratkaisemaan.