sa 1853

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja at7 »

Sisu A-45 Cl kirjoitti:no perhana ku nettiä selailin niin löysin että tuo nivel pitäis rasvata rocol gp1 rasvalla ja Molykote BR 2 rasvalla tämmöinenkin löytyi, rocolista ei löytyny mitään mutta tosista löyty tämmönen pätkä
MOLYKOTE® BR2 PLUS
KIINTEITÄ VOITELUAINEITA SISÄLTÄVÄ MONITOIMIRASVA
Käyttökohteet: korkeasti kuormitetuille metalli/metalli pinnoille, hitaasta-nopeille liikkeille esim. vierintä- ja liukulaakerit, liuku-
ja rullaohjaimet, pallonivelet, kiilaura-akselit, kierrekarat.
Ominaisuudet: korkea kuormituksen kestokyky 3600N, pitkäaikainen voitelu, hyvä hapettumisen estokyky, hätävoitelu ominaisuus
kiinteillä voiteluaineilla ja korkeanpaineen lisäaineistuksella, hyvä vesihuuhtelunestokyky, erittäin hyvä korroosiosuoja
0, hyvä hankauskorroosiosuoja, lämpötila-alue -30…+130°C, lyhytaikaisesti +150°C, tippumispiste +175°C, NLGI 2, DN-arvo
450.000, väri: musta.
Koostumus: mineraaliöljy, saostin/litium saippua, kiinteät voiteluaineet, korkeanpaineen lisäaineistus, korroosionestoaine. nyt vain katotaan onko siinä nippa vai mikä, mistä tuota rasvaa laitetaan sisään
Helsingin seudulta sitä löytyi firmasta nimeltä ytm.
>Mlykote BR2 Plus kiinteitä voiteluaineita sisältävä monitoimirasva
>400g patruuna 14,40 (alv 0%) eli on se kuitenkin sen parikymppiä tuupi.
>Pakkauskoko on 10 -- ja niitä saa yksittäinkin.

http://www.ytm.fi/yhteys/kartta/
(hinta on muutaman vuoden takaa)
a.o rasva on selvästi jäykempää kuin "musta" vaseliini.


Kuva

Linkissä tarinaa rasvanipasta ja rasvauksesta...

http://www.sisua.net/gallery/d/8953-4/nivel3.jpg
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja at7 »

Sisu A-45 Cl kirjoitti:mistä löytys tämmöiseen korjaamo kirja.
löytyskö mistään tuommoista pressukangasta että vois paikata muutaman reijän ja mistä löytyis tuo perävaunun tunnusvalo mikä on hytän katossa keskellä.
Pressupaloja löytyy. Ostin niitä joskus nipun huutokaupasta. Ei maksa mitään, kun tulee tämmöiseen käyttöön (oulussa).
Kärryvalokin ei ole tarkkaan ottaen enään nyky(eu)lain mukainen, mutta jos se katolla on ei (varmaan) tarvise poiskaan ottaa..
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja at7 »

Tyrvää kirjoitti:Tutki nyt ekaks mistä vuotaa ilmat pihalle, jos saat paineen nousemaan jonkinverran, kone sammuksiin ja kuuntele mistä vuotaa, kasijarru päällä ja ilman. Jostain varmasti kuuluu aika pihinä, ehkä jarruventtiilistä, joka voi johtua jarrukellon tiivisteitten huonosta kunnosta. Sitten vielä siihen jäätymisenestoaineannostelijaan (ihmeen pitkä sana) laitat glykoli-jarruneste 1:1 sekotusta, se voitelee vettiiletä ja jarrukelloja sillä oitäs vuotojen vähetä.
EI JARRUNESTETTÄ PAINEILMAJARRUIHIN!!
Ohjekirjan mukaisesti 80% jäähdytinnestettä glygoli (vihreä) ja 20% vettä.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

at7 kirjoitti:
Sisu A-45 Cl kirjoitti:mistä löytys tämmöiseen korjaamo kirja.
löytyskö mistään tuommoista pressukangasta että vois paikata muutaman reijän ja mistä löytyis tuo perävaunun tunnusvalo mikä on hytän katossa keskellä.
Kärryvalokin ei ole tarkkaan ottaen enään nyky(eu)lain mukainen, mutta jos se katolla on ei (varmaan) tarvise poiskaan ottaa..
Kärryvalo saa olla ja sen saa vaikka lisätä jos ei ole kunhan auto on vuosimallia olikohan se -99 tai vanhempi.
Sisu A-45 Cl
Viestit: 37
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Sisu A-45 Cl »

voisko joku kertoa missä tämä summeri on mikä menee päälle kun laittaa tasauspyörästön lukot päälle ja jos joku on ottanut siitä kuvan niin aina vain parempi.
Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Touko »

Wonderi kirjoitti:voisko joku kertoa missä tämä summeri on mikä menee päälle kun laittaa tasauspyörästön lukot päälle ja jos joku on ottanut siitä kuvan niin aina vain parempi.
Kuvaa ei nyt tähän hätään ole, mutta jossain siellä kojelaudan alla se on, missä on kaikki johdot ja sulakkeet. :) Mittariston alla, mieluummin lähempänä auton keskilinjaa kuin kuskin ovea. Muistaakseni noin 5 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä (musta?) bakeliitti(?)mokkula. Voin muistaa myös väärin, koska muistikuvistani on aikaa jo viitisen vuotta. Ja lisäksi, kuten aina sanotaan, kaikki Protot on yksilöitä. Johtojahan se toimiakseen tarvitsee, joten lukkojen kytkimeen liittyvistä ilmaletkuista löytynee joku paineanturi, josta menee johdot summeriin.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Hassusti Touko lainasit kun en minä sitä kysynyt vaan edellinen, mutta eipä tuon väliä. :D

Yksilöitä on protot todella, mä en edes tiennyt että niissä on tasauspyörästön lukolle summeri, yhdessäkään ei ole ollut (ainakaan toimivana) millä minä aikanaan ajelin. Semmoinen tilanne pääsi kyllä sattumaan että olisi hyvä ollut summeri tai iso valo olla kun unohtui asfaltille asti lukko päälle.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja sisua »

Sisu A-45 Cl kirjoitti:voisko joku kertoa missä tämä summeri on mikä menee päälle kun laittaa tasauspyörästön lukot päälle ja jos joku on ottanut siitä kuvan niin aina vain parempi.
Valoa...eiku ääntä kohti ja summeri löytyy ;)

Tosin olen samoilla linjoilla Wonderin kanssa, että lukkojen päälläolosta on hyvä olla tietoinen.
Eli kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ainakin hetkellisesti.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mä otin omasta lukkojen summerin pois, kun piti niin pahaa ääntä metsässä. :roll:

Silloin oli vakio Nokia 14.5R20 renkaat alla, niin lukot oli päällä useasti. Nyt Nokia MPT 14.00-20 renkailla ei paljoa lukkoja tarvitse.

Tarkka silmäille tiedoksi; 14.00-20 renkaat on alla. Pasin ristikudosrenkaat, ja sisällä "makkara täyte", joka vastaa 1 bar painetta rikki ammuttuna.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Duracell_Pupu

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Ite kans laitoin vilkkuvalon summerin tilalle ja muutin lukot toimimaan erikseen etu- ja takapäässä.
Sisu A-45 Cl
Viestit: 37
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Sisu A-45 Cl »

ääntä kohen vaikee mennä ko ei se sano mitään vaikka lukot laittaa päälle ja lukot ei mene kun eestä päälle, vähän orpo olo tulee :(
Sisu A-45 Cl
Viestit: 37
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Sisu A-45 Cl »

oli kuva etuakselissa olevasta mutterista josta näkyy talttapää

tietäskö joku mitä tuosta tehään?
Viimeksi muokannut Sisu A-45 Cl, Ke Loka 15, 2014 9:34 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
yamaha
Viestit: 86
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja yamaha »

Taitaa olla vetopyörästön laakerin säätömutterin lukituspultti.
Sisu A-45 Cl
Viestit: 37
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Sisu A-45 Cl »

paljonko itte maksaisitta käytetystä lämityslaitteen kennosta. olis semmonen hakusessa.
ja oisko jollakin kuvia että miten se pressu kapeli on kiinni sieltä perästä, itellä ruostunu poikki ne putket lavan kohalta. vastauksista on ollu/on paljon apua
Välinivel ja vesipumppu rasvattu, onneks oli kardaani sovite rasvaprässiin.
Sisu A-45 Cl
Viestit: 37
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: sa 1853

Viesti Kirjoittaja Sisu A-45 Cl »

Onko muilla tasauspyörästön lukko epäkunnossa, itellä etuakselissa pelaa mutta ei takana. Tietäskö kukaan että pitääkö akseli käyttää auki, ku sinne ilma tulee mutta ei mene päälle ja lukkoon ei taija päästä käsiksi helpommin vai?
Vastaa Viestiin