Voimansiirron ja alustan kestävyys

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

sisua45 kirjoitti:Millä autolla on ajettu ralli voittoja Sisun akseleilla?
Ainakin kaksi tiimiä ovat käyttäneet Sisu-Akseleita: KamAZ Master ja DeRooy. KamAZ ei paljon esittelyjä vaadi, mutta DeRooy on hollantilainen yksityistalli jonka ajoneuvot pohjautuvat DAFiin / Ginafiin. Vuonna 2009 (vai 2008?) tuli neloisvoitto Sisu Akseleille kun kaksi ensimmäistä sekä neljäs auto olivat KamAZ Mastereita ja kolmanneksi tuli DeRooy.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Gwafton kirjoitti:
Onko putken vahvuus tosiaan 20 mm? SA-130:issä käytetyissä DEB-mallisissa akseleissa banjon seinämävahvuus on kai 10 mm.
Kattelin tänään pajalta, mutta en löytänyt tuota akseliputken pätkää. Kai se on laitettu joskus kierrätykseen, niin en päässyt mittaamaan. Mutta kyllä se muistin varassa oli tuossa 20 mm luokassa, ei varmasti vähempää kuin 15 mm. Olen ehkä johonkin kirjoittanut paksuuden, mutta sielu ei kestä selata vanhoja kirjoituksia. :twisted:

Tuossa sorvailin yhtä Tojotan akselia, siinäkin akseliputken paksuus oli n. 10 mm luokassa. Se palanen voisi vielä löytyä kaverilta jostakin.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Onko täällä kellään tietoa onko Proton suunnittelussa otettu kylmän sään vaikutukset huomioon? Käyttöohjekirjassa ainakin kerrotaan miten jarrujärjestelmän jäänesto hoidetaan -50 asteen pakkasessa, mutta miten teräs- ja kumiosien kestävyyden kanssa?

Ainakin jousien ja rungon hitsaussaumojen osalta voisi kuvitella kylmähauraudella olevan jotain vaikutusta kestävyyteen...?

Jos kuvitellaan tilanne jossa olisi tuo -50 pakkasta ja jollain nuotiolla saisi polttoaineen ja valmetin sulateltua käynnistyskuntoon, niin tyssääkö matka ensimmäiseen isoon kuoppaan jonkun osan katketessa iskusta? Ainakin venäläiskalustolla on kokemusta pyöränpulttien katkeilusta siperian ääriolosuhteissa.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Onko täällä kellään tietoa mitä teräslaatua proton rungossa on käytetty?
Tuskin on ihan tavallista rakeeneterästä...?
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Onkos lukkoja rikkonut kukaan? Tuossa joku aika takaperin istui sisu akseleistaan lumihankeen, ja jonkin ajan hapettelun jälkeen päätin heittää ketjuja niskaan, mutta ihmettelin, kun ei toinen takanen suostunukkaan enää vetämään, vaikka lukot oli olleet päällä koko ajan. Mitään ylimääräsiä ääniä ei kuulunu, öljyjä ei oo tullu vielä vaihettua.
Aattelin vaan, jotta voisko huohotin olla sen verran tukossa ja akselissa kasvanu paine painas lukon pois päältä, vai oisko oikeesti lukon kytkentähampaat voineet hävitä?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Akselissa pitäisi olla joku momenttia rajoittava kytkin tasauspyörästössä, joka antaa periksi ennenkuin akseli hajoaa. Olikohan se kuparilevyistä(en muista?) tehty, mutta kitkaan perustuva kuitenkin? Jos se on joskus saatu luistamaan oikein kunnolla, niin kai se väljistyy ja antaa helpommin periksi?

Tälläkin foorumilla on ollut tuosta kytkimestä puhetta, mutta en löytänyt millään. Kilpurista tuota ominaisuutta ei ole vielä löytynyt, mutta jos löytyy, niin kemppi tarjoaa sinne pitävämmän kitkasarjan.

Ennen suurempia toimenpiteitä kannattaisi varmaan tarkistaa tuleeko lukolle ilma? Voihan se kytkentäholkin tiiviste olla niin sohlo, että päästää ilmat läpi eikä kytke enää. Jos sieltä akselista on jotain ihan oikeasti rikki, niin mulla lojuu yksi varaosa-akseli tallin nurkassa.
Vastaa Viestiin