Voimansiirron ja alustan kestävyys

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Onkos Protoissa akselit kestäneet rynkytystä? Meinaan etta jos akseliputket tai vetopyörästön runko hajoaa tulee kallis pieti eikä varaosia saa välttämättä edes tilauksesta. Joustavan rungon korjauksenkin kanssa voi olla vähän niin ja näin.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Meinasitko uutena osana ostaa akseliputken rikkoutuneen tilalle vai mistä moinen ajatus?
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

En ole ostamassa, kyselin vain kokemuksia. Onko jossain sitten vanhoja tai armeijan varastosta yli jääneitä akseliputkia jouten? Ja hajoavatko akseliputket helposti?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Akseliputki on varmaan viimeisiä asioita joka hajoaa. Seinämävahvuus oli luokkaa 20 mm.

Kuva

Mulla on yksi etuakseli varaosina, joka on PV:n räjäyttämästä Protosta. Telamiinalla oli saatu toinen kääntöpää pettämään, mutta kaikki muu oli ehjää. Blower kunnosti tuon räjäytetyn A-45:sen: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... 3%A4ytetty

Kääntöpäästä sain kierteet pettämään, jolloin ohjausvarsi irtosi. Muita murheita ei ole akselien kanssa ollut. Tai onko se nyt ongelma kun mulla ei ole panssaria etupäässä, niin tasauspyörästön kotelosta kuluu kiinnitysmutterit. Kaksi pinnapulttia on katkennut samasta syystä.

En ole ainakaan kuullut, että kenelläkään olisi ollut rungon kanssa ongelmia? Samanlaisia joustavia runkoja on ollut myös Unimogissa ja ehkä vähän tahattomasti myös Chevyissä.
onre
Viestit: 98
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja onre »

kivinen kirjoitti:...ehkä vähän tahattomasti myös Chevyissä.
:mrgreen: taidatkos sen paremmin sanoa...
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

kivinen kirjoitti:
En ole ainakaan kuullut, että kenelläkään olisi ollut rungon kanssa ongelmia? Samanlaisia joustavia runkoja on ollut myös Unimogissa ja ehkä vähän tahattomasti myös Chevyissä.
Protoissa tulee runkoihin murtumia. Mullakin on pienet murtuman alut etuakselin tienoolla. :roll: Niihin on hitsattu laput päälle, mutta nekin ovat meneet mutkalle. Sen saa kyllä korjattua, ei siinä mitään. Vaatii vaan kaasupillit, ison lekan, kunnon hitsauskoneen, kaksi tervettä kättä ja paljon kaljaa. :mrgreen:

Rungon etupää tekee protossa mutkia, ja hitsaus saumoista se tahtoo repeillä. Masissa tais olla jo suora runko.

Mutta proton voimansiirto-ongelmista en ole juurikaan kuullut. Kytkimiä tietysti menee, ja päälaatikko on melko hentoinen. Mutta muu voimansiirto on tukevaa tekoa. Onko kellään mennyt vetaria maasto-sisusta? Gazeista ja Zileistä niitä on hajonnut.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Noissa putkissa epäilyksiä herättää lähinnä hitsaussaumojen kestävyys. Vetopyörästön puoleisesta päästä laipan sauma on molemmin puolin läpihitsattu, mutta paljon on myös koneistettu pois. Mutta jos niitä ei kerran ole hajoillut, niin uskotaan sitten. :) Olihan samanlainen rakenne kyllä ensimmäisissä Paseissakin - niitä on kyllä tosin jouduttu uusimaan.

Onko putken vahvuus tosiaan 20 mm? SA-130:issä käytetyissä DEB-mallisissa akseleissa banjon seinämävahvuus on kai 10 mm.

Menee vähän alkuperäisen asian vierestä, mutta Niinisalon varuskunnassa näin keväällä 2008 vetävällä etuakselilla varustetun SK-sisun jossa oli DEB-mallin akselirunko (eli banjo) mutta BEA-malliset kolmiplaneettaiset navat. Ihmettelin että mikä sekasikiö se oli :shock: ja mahtaako niitä olla enemmänkin.

Millä keinoin olette runkoa hitsanneet? Oletteko siis käyttäneet esilämmitystä ja jälkilämmitystä vai pelkästään hitsanneet ilman sen kummempia kikkailuja?
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eikös proton akseleita käytetä raskaammissakin sisuissa, niin että ainakin takana akselimassana on koko proton kokonaismassa? Tai ainakin lähelle. Ja muutenkin alustan osia ja voimansiirtoa on lainattu tuplasti raskaammista Sisuista.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Wonderi kirjoitti:Eikös proton akseleita käytetä raskaammissakin sisuissa, niin että ainakin takana akselimassana on koko proton kokonaismassa?
A-45: kokonaispaino 9500 kg, akselipainot 5000 kg edessä ja takana.
KB-45: kokpaino 8600 kg, akselipainot 4400 kg edessä ja takana.

Muitakin painoja lukee valmistekilvissä, mutta nämä ovat ainakin yleisiä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Niin tarkoitin sen järeämmän kuormurin taka-akselimassaa joka paripyörien päällä yleensä on isompi.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Wonderi kirjoitti:Eikös proton akseleita käytetä raskaammissakin sisuissa, niin että ainakin takana akselimassana on koko proton kokonaismassa? Tai ainakin lähelle. Ja muutenkin alustan osia ja voimansiirtoa on lainattu tuplasti raskaammista Sisuista.
Tietääkseni palasista koottuja käytettiin vain sotilasajoneuvoissa, kaikissa siviilimallisissa oli banjot. Olen melko varma tästä, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Gwafton kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Eikös proton akseleita käytetä raskaammissakin sisuissa, niin että ainakin takana akselimassana on koko proton kokonaismassa? Tai ainakin lähelle. Ja muutenkin alustan osia ja voimansiirtoa on lainattu tuplasti raskaammista Sisuista.
Tietääkseni palasista koottuja käytettiin vain sotilasajoneuvoissa, kaikissa siviilimallisissa oli banjot. Olen melko varma tästä, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Palasista koottuja käytettiin neliveto karhuissa edessä. Takana oli perinteinen banjo-malli.

Maastosisujen akseleita (kolmella planeettapyörällä olevia) ei tietääkseni ole koskaan käytetty paripyörien kanssa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

sisua45 kirjoitti:Palasista koottuja käytettiin neliveto karhuissa edessä. Takana oli perinteinen banjo-malli.

Maastosisujen akseleita (kolmella planeettapyörällä olevia) ei tietääkseni ole koskaan käytetty paripyörien kanssa.
Tämä on uusi tieto! Mutta tosiaan, olihan vetäviä etuakseleita jo ennen banjorunkoista DEB-akselia. Eikä Sisulla tainnut olla vetävää etuakselia, missä olisi ollut banjo, ennen 1980-lukua? Vai oliko?

Viisiplaneettainen DEB-akseli kehitettiin alun perin Scanialle, sittemmin se tuli Sisuihinkin. Siitä tehtiin myös ei-ohjaava malli ja se oli käytössä Paseissa XA-185:stä eteenpäin, sitten SA-130:ssä, maasto-Eemeleissä jne. Niillä on ajettu Dakar-rallin voittoonkin muutaman kerran. Nykyisen mallinumeroinnin mukaan akselin tunnus on FSDP-10.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti: Eikä Sisulla tainnut olla vetävää etuakselia, missä olisi ollut banjo, ennen 1980-lukua? Vai oliko?
Oli jo 50-luvulla esim. Kontio-Sisu K-26SU ja K-44SU.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Voimansiirron ja alustan kestävyys

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Gwafton kirjoitti:
Viisiplaneettainen DEB-akseli kehitettiin alun perin Scanialle, sittemmin se tuli Sisuihinkin. Siitä tehtiin myös ei-ohjaava malli ja se oli käytössä Paseissa XA-185:stä eteenpäin, sitten SA-130:ssä, maasto-Eemeleissä jne. Niillä on ajettu Dakar-rallin voittoonkin muutaman kerran. Nykyisen mallinumeroinnin mukaan akselin tunnus on FSDP-10.
Niitä oli myös SL ja SM malleissa. Tais olla myös SK-250 6x6 MIL?

Millä autolla on ajettu ralli voittoja Sisun akseleilla?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin