SA-732 (AH-45)
Valvoja: sisua
SA-732 (AH-45)
Tallin nurkkiin kulkeutui vihdoinkin aito ja oikea AH-45, jossa on kaikki hydrauliikka vermeet paikoillaan ja vielä toimivatkin.
Suuret kiitokset tästä löydöstä eräälle harrastajalle Jalasjärven nurkille.
SA-732 on yksi kolmestatoista AH-45 Sisusta jotka puolustuslaitos hankki vuonna 1970. Autoissa oli ahdettu Leyland O.401 moottori, teholtaan 165hv. Niissä oli suurituottoinen (max. 300l/min ja 140 bar) hydrauliikkapumppu kampiakselin jatkona ja hallinta venttiili ohjaamossa.
Nopeudet on synkronoitu niin, että kahta alinta ajovaihdetta eteenpäin ja hidasta peruutusta voitiin kayttää nestemoottoreiden kanssa. Muilla nopeuksilla nestemoottorit kytkettiin vapaalle.
Vuosina 1976 -1977 AH-45 hankittiin 27 kpl lisää.
-80 luvun alussa autot peruskorjattiin, runkoa jatkettiin (3700) ja uudemmasta sarjasta riisuttiin nestemoottori varustus pois. Ainoastaan alkuperäiseen 1970 tulleeseen 13 kpl sarjaan nestemoottorit jätettiin.
Nestemoottoripatteriston tykkeinä oli Neuvostoliitosta hankitut 130 K 54 kenttätykit. 5 tonnia painava AH-45 pystyy kuljettamaan 8 tonnia painavaa tykkiä. Ilman nestevetoa, vetäjän olisi pitänyt olla massaltaan 16tn.
Autot on palvelleet ilmeisesti Draksvikin varuskunnassa, josta tämäkin yksilö peräisin.
*tiedot lainattu Markku Mäkipirtin kirjasta "puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000*
AH-45 on rekisteröity siviilikilpiin ja ollut liikenteessä armeija aikojen jälkeenkin. Tosin viimeiset 10 vuotta ollut hiljaiseloa ja viimeiseen neljään vuoteen autoa ei ollut edes käynnistetty.
Kertoillaan tarinaa tulevaisuudessa lisää.
Sisua hakemassa
Kapelleja korjailtu, öljyt vaihdettu jne.
Ammusperävaunun testausta
Suuret kiitokset tästä löydöstä eräälle harrastajalle Jalasjärven nurkille.
SA-732 on yksi kolmestatoista AH-45 Sisusta jotka puolustuslaitos hankki vuonna 1970. Autoissa oli ahdettu Leyland O.401 moottori, teholtaan 165hv. Niissä oli suurituottoinen (max. 300l/min ja 140 bar) hydrauliikkapumppu kampiakselin jatkona ja hallinta venttiili ohjaamossa.
Nopeudet on synkronoitu niin, että kahta alinta ajovaihdetta eteenpäin ja hidasta peruutusta voitiin kayttää nestemoottoreiden kanssa. Muilla nopeuksilla nestemoottorit kytkettiin vapaalle.
Vuosina 1976 -1977 AH-45 hankittiin 27 kpl lisää.
-80 luvun alussa autot peruskorjattiin, runkoa jatkettiin (3700) ja uudemmasta sarjasta riisuttiin nestemoottori varustus pois. Ainoastaan alkuperäiseen 1970 tulleeseen 13 kpl sarjaan nestemoottorit jätettiin.
Nestemoottoripatteriston tykkeinä oli Neuvostoliitosta hankitut 130 K 54 kenttätykit. 5 tonnia painava AH-45 pystyy kuljettamaan 8 tonnia painavaa tykkiä. Ilman nestevetoa, vetäjän olisi pitänyt olla massaltaan 16tn.
Autot on palvelleet ilmeisesti Draksvikin varuskunnassa, josta tämäkin yksilö peräisin.
*tiedot lainattu Markku Mäkipirtin kirjasta "puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000*
AH-45 on rekisteröity siviilikilpiin ja ollut liikenteessä armeija aikojen jälkeenkin. Tosin viimeiset 10 vuotta ollut hiljaiseloa ja viimeiseen neljään vuoteen autoa ei ollut edes käynnistetty.
Kertoillaan tarinaa tulevaisuudessa lisää.
Sisua hakemassa
Kapelleja korjailtu, öljyt vaihdettu jne.
Ammusperävaunun testausta
Viimeksi muokannut UN-Proto, Su Joulu 08, 2013 10:55 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: SA-732 (AH-45)
Hinoa, että yhdistelmä on koossa. Joko sait vetoa kärrynpyöriin?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-732 (AH-45)
Jeps, tuossa myräkässä vetää kyllä joka renkaaseen, mutta kyllä ihan hydraulisesti koko yhdistelmää jaksoi kärry liikuttaa. Tosin ilman ketjuja ei lumessa renkaat saa pitoa. Kärrystä pitää hieman putkiliitoksia tarkistella, kun meinaa piha muuttua sotatantereen näköiseksi. Hydrauliikassa kun on ATF öljyt. Ei lorona vuoda, mutta vuotaa kuitenkin.
Huoltokirjan mukaan NEMOa käytettäessä hydrauliikan öljynvaihtoväli on 20h.
Hieman hantaakit hytissä hakusessa, eikä käyttöohjeita netistä löydy.. Mikä mahtaa olla kuskin penkin vasemmalla puolella oleva pieni hantaaki, johon tulee jarruputken paksuiset putket?
Suuremmalla kahvalla mennään eteen/ taaksepäin. Kojelaudan ruuvista taas voi säätää järjestelmän työpainetta.
Tietoa NEMOn toiminnasta otetaan mielellään vastaan.
Huoltokirjan mukaan NEMOa käytettäessä hydrauliikan öljynvaihtoväli on 20h.
Hieman hantaakit hytissä hakusessa, eikä käyttöohjeita netistä löydy.. Mikä mahtaa olla kuskin penkin vasemmalla puolella oleva pieni hantaaki, johon tulee jarruputken paksuiset putket?
Suuremmalla kahvalla mennään eteen/ taaksepäin. Kojelaudan ruuvista taas voi säätää järjestelmän työpainetta.
Tietoa NEMOn toiminnasta otetaan mielellään vastaan.
Re: SA-732 (AH-45)
Kuvatuksia
Yleensä on tottunut näkemään Sisun akselin päissä "S" logon. Koska tälläinen on ollut käytössä?
Etusermissä roikkuu joku kankaan sisään ommeltu jousi, jossa on koukut molemmissa päissä. Mikä lie tarkoitus? NEMOn letkujen kannatin juttuja?
Hydrauliöljysäiliö. Turbo on miehekkään kokoinen.
Yleensä on tottunut näkemään Sisun akselin päissä "S" logon. Koska tälläinen on ollut käytössä?
Etusermissä roikkuu joku kankaan sisään ommeltu jousi, jossa on koukut molemmissa päissä. Mikä lie tarkoitus? NEMOn letkujen kannatin juttuja?
Hydrauliöljysäiliö. Turbo on miehekkään kokoinen.
Re: SA-732 (AH-45)
Tälle teolle vuoden Pro Finlandia tai ainakin Pro Sisua palkinto!
Viimeinkin tämä ainutlaatuinen yhdistelmä kasassa, hieno homma.
Oliskohan Germaanien suunnalla AH-45:sta ja hydrauliikasta tarkempaa tietoa?
Ja tietenkin Mäkipirtti osaa kertoa yhdistelmästä kaiken.
Viimeinkin tämä ainutlaatuinen yhdistelmä kasassa, hieno homma.
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, huoltoväli on melkoisen taaja (tuolla ei parane osallistua talvisotaan, mielummin olosuhteisiin, jossa öljylähteet ja Gulf-asema ovat näköetäisyydellä )UN-Proto kirjoitti: Huoltokirjan mukaan NEMOa käytettäessä hydrauliikan öljynvaihtoväli on 20h.
Oliskohan Germaanien suunnalla AH-45:sta ja hydrauliikasta tarkempaa tietoa?
Ja tietenkin Mäkipirtti osaa kertoa yhdistelmästä kaiken.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-732 (AH-45)
Samaa mieltä, erittäin hieno teko, arvostan suurestisisua kirjoitti:Tälle teolle vuoden Pro Finlandia tai ainakin Pro Sisua palkinto!
Viimeinkin tämä ainutlaatuinen yhdistelmä kasassa, hieno homma.
Re: SA-732 (AH-45)
Kiitos kiitos, mä kyllä osoittaisin sen palkinnon Lefalle, joka on koko projektin pelastanut ja alkuun laittanut.
Re: SA-732 (AH-45)
Vaunua nyt testattu vähän lisää ja kokeilemalla oppii. Veto toimii, tosin lumessa ei saa renkaat pitoa ilman ketjuja.
NEMOlla ajamisesta pitäisi kuulema olla jonkinlainen ohjekirja olemassa, muttei kaverikaan tiennyt siitä enempää, eikä sisullakaan olleen kuulleet asiasta?!
Jos sinulla olis tietoa, niin mielellään otetaan sitä vastaan tai vaikka kopio opuksesta.
Nosturikin heräsi henkiin, muttei kokeiltu sen enempää.
Pari videota ajokokeilusta
http://youtu.be/JTTXkxsnvPQ
http://youtu.be/mcM46u7TGEw
NEMOlla ajamisesta pitäisi kuulema olla jonkinlainen ohjekirja olemassa, muttei kaverikaan tiennyt siitä enempää, eikä sisullakaan olleen kuulleet asiasta?!
Jos sinulla olis tietoa, niin mielellään otetaan sitä vastaan tai vaikka kopio opuksesta.
Nosturikin heräsi henkiin, muttei kokeiltu sen enempää.
Pari videota ajokokeilusta
http://youtu.be/JTTXkxsnvPQ
http://youtu.be/mcM46u7TGEw
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-732 (AH-45)
Jos en ihan väärin muista niin jyväskylän SA-kaupan kirjahyllyssä oli pari vuotta sitten NEMOa-käsitteleviä ohjevihkosia myynnissä.
Nyt ei saata enää löytyä kun vaihtuvuus on noissa suurta, eikä se itsellekkään tarttunut mukaan kun korillinen muuta kirjallisuutta oli jo "löytynyt" ostettavaksi, lähinnä itä-kalustoa koskevaa.
Nyt ei saata enää löytyä kun vaihtuvuus on noissa suurta, eikä se itsellekkään tarttunut mukaan kun korillinen muuta kirjallisuutta oli jo "löytynyt" ostettavaksi, lähinnä itä-kalustoa koskevaa.
Re: SA-732 (AH-45)
Nämä jututhan menee ikäänkuin ketjussa, henkilö (harrastaja itsekin) jolta kärryn ostin ymmärsi sen historiallisen arvon ja myi sen minulle - halvemmalla mitä olisi maajusseilta saanut. Minä vain ikäänkuin säilyttelin kärryä muutamia vuosia ja sittenhän se löysi tiensä sinulle. Sinä hommasit kärrylle sopivan veturin ja ikuistit koeajotkin videolle - joten eiköhän se palkinto sinulle kuuluuUN-Proto kirjoitti:Kiitos kiitos, mä kyllä osoittaisin sen palkinnon Lefalle, joka on koko projektin pelastanut ja alkuun laittanut.
Kiitos siis videoista, hienosti näkyy toimivan ja hyvä että on vetäjässä hydrauliikka jo valmiina. Sinullahan taitaa olla vielä varalla se minulta ostettu uusi hydraulipumppukin joten ajoa riittää varmasti seuraavallekin elämälle!
Kärry teki minuun ainakin vaikutuksen, se on todella hyvin rakennettu ja toimiva prototyyppi. Eikä löydy kuin yksi vastaava yhdistelmä joka vetelee Ammusperävaunu I:stä, vetäjän kanssa Sotamuseon omaisuutta. Telissä on melkoinen liikkuvuus, mitä muistelen kun yritettiin nosturissa vetopäästä nostella lavetille. Tuolla yhdistelmällä on varmasti arvoa ihan harrastuksenkin kannalta kun on pilkki lavalla. Tottakai olisi ollut hienoa jos olisin voinut kärryn pitää, mutta vähintään yhtä paljon ilahduttaa nähdä että kärry meni juuri oikealle omistajalle! Pistähän videoita jatkossakin, veikkaan että kovin moni ei ole tälläistä yhdistelmää maastossa nähnyt.
Jatkan noiden NEMO-tietojen etsimistä, kun olisi tässä välissä useampi hallin muutto niin ovat joutuneet johonkin laatikkoon josta niitä ei ole osannut hakea.
Ps. Olehan Mäkipirttiin yhteydessä... Hän on varmasti kiinnostunut kärryn nykyisistä liikkeistä, voit pistää samalla minulta terveisiä että valitettavasti en saanut omaa yhdistelmää kokonaisuudessaan tänne. Kuljetus olisi ollut liian kallis ja myynnin takanahan oli lähiomaisen kuolema josta syystä piti kalustoa vähentää. Onneksi on taas yksi AH-45 kotona joten harrastus jatkuu hyvin ilman kärryäkin - varsinkin kun tietää että se on turvassa hyvällä omistajalla.
Ps2. Kuten varmaan tiedätkin niin ilman hydraulipainetta ei kärryä saa vetää, napamoottori saattaa rikkoutua - joka on muuten ainoa suomalainen moottorityyppi-keksintö!
Re: SA-732 (AH-45)
Ehjän AH-45:n löytäminen oli lähes kuin lottovoitto, nyt vaan tarviis sellaisen, että sais sen entisöityä alkuperäiseen loistoonsa.
Pumppu on hyvässä tallessa ja varmasti alkuperäinen kestää paremmin kun on varaosa olemassa.
Painetta eli vetopäällä pitää olla koko ajan moottoreissa, muuten ne alkaa "raklattaa" vaikka kävely vauhtia menisi. Jossain oli sanottu että ne kestää hitaan siirroon silleenkin, mutta en viitsi ottaa riskiä.
NEMO moottoreiden vapautukselle kärrissä on jonkinlainen paineilma sylinteri/ pumppu, mut siinä on jotain häikkää.
Mukava kuulla että protoilu saksan maalla on voimissaan ja videosi oli ehdottomasti paras vinssaus video. Harmi/ onneksi ei ole kuvaajaa yleensä mukana kun itse rämpii lepikossa.
Pumppu on hyvässä tallessa ja varmasti alkuperäinen kestää paremmin kun on varaosa olemassa.
Painetta eli vetopäällä pitää olla koko ajan moottoreissa, muuten ne alkaa "raklattaa" vaikka kävely vauhtia menisi. Jossain oli sanottu että ne kestää hitaan siirroon silleenkin, mutta en viitsi ottaa riskiä.
NEMO moottoreiden vapautukselle kärrissä on jonkinlainen paineilma sylinteri/ pumppu, mut siinä on jotain häikkää.
Mukava kuulla että protoilu saksan maalla on voimissaan ja videosi oli ehdottomasti paras vinssaus video. Harmi/ onneksi ei ole kuvaajaa yleensä mukana kun itse rämpii lepikossa.
Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Tammi 29, 2014 10:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-732 (AH-45)
Juu ei kannata NEMO rikkomaan lähteä, varaosia voi ehkä saada mutta maksavat varmasti saman verran kuin perävaunu käytettynä
Vinssausvideosta ei niin kummoista tullut, tulipahan kuitenkin ikuistettua väärä vaihteen valinta... NEMO-videot ovat kyllä platinaa niihin verrattuna!
Pistin tuonne yleiselle puolelle Two-in-One -esitteen kun löysin siitä kopion (mutta en alkuperäistä, prkle...). Lähetän sinulle myöhemmin sähköpostiin PDF-version...
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=2706
Vinssausvideosta ei niin kummoista tullut, tulipahan kuitenkin ikuistettua väärä vaihteen valinta... NEMO-videot ovat kyllä platinaa niihin verrattuna!
Pistin tuonne yleiselle puolelle Two-in-One -esitteen kun löysin siitä kopion (mutta en alkuperäistä, prkle...). Lähetän sinulle myöhemmin sähköpostiin PDF-version...
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=2706
- Liitteet
-
- 1.jpg (90.48 KiB) Katsottu 13569 kertaa
Re: SA-732 (AH-45)
Okay, kiitoksia!
Mäkipirtin kanssa myös keskustellut NEMOsta, suuret kiitokset myös Mäkipirtille.
Markun viestiä lainaten:
Kun sen saa varmistetuksi, niin täytyy kuvata ja kokeilla lisää perävaunun maasto ominaisuuksia. Ei noita proto videoitakaan liikaa ole ja se vasta harvinaisuus olisi, jos vanhoja NEMO videoita löytyisi.
Mäkipirtin kanssa myös keskustellut NEMOsta, suuret kiitokset myös Mäkipirtille.
Markun viestiä lainaten:
Ohjaamon pikku vipu (osa 6) on NEMO:n "vaihdevipu", toisessa asennossa se päästää vain PF30-pumpun nestevirran pyöriin vastaten I-nopeutta ja toisessa asennossa nestevirta tulee molemmista pumpuista vastaten II-nopeutta.
Vetäjä on vanhempaa mallia missä on ollut vai onko vielä vapaakytkentäpaineen kehittävä pumppu (osa 2). Jos pumppu on vielä olemassa niin kannattaa kytkeä se perävaunun vapaakytkentäpiiriin jolloin perävaunussa oleva vapaakytkentäkoneikko on tarpeeton. Vapaakytkentäpaineen tuotto perävaunussa tuli vaatimuksesta, että tykkiä ja perävaunua piti voida hinata tavanomaisellakin autolla.
Paineen käsisäätöä ei myöhemmässä mallissa ollut, joten kannattanee ajella täysillä paineilla.
Täytyy tarkistaa seuraavaksi pumpun tuottama paine ja kuinka perävaunuun asennettu pumppu on kytketty, että meneekö autosta tuleva vapaakytkentä paine NEMOille asti.Jos autossasi on järjestelmä kunnossa niin moottorin käydessä oikeanpuoleisen painemittarin pitäisi näyttää 0,5-1,5 bar painetta. Vapaakytkentä tapahtuu automaattisesti kun NEMO-veto kytketään pois.
Auton etulaitaan kiinnitetty jousi kannatteli takalaitaan kiinnitettynä tykkiin meneviä hydrauliletkuja. Perävaunuissa lyhyestä vetoaisasta johtuen sitä ei tarvittu. Kuvissa tykin letkuja kannattelee yleensä köysi tai hihna, ilmeisesti jousi on siinä vaiheessa jo hukkunut.
Kun sen saa varmistetuksi, niin täytyy kuvata ja kokeilla lisää perävaunun maasto ominaisuuksia. Ei noita proto videoitakaan liikaa ole ja se vasta harvinaisuus olisi, jos vanhoja NEMO videoita löytyisi.
Re: SA-732 (AH-45)
Puolustusvoimien moottoriajoneuvot -kirjan mukaan järjestelmään kuuluu vapaakytkentämahdollisuus. Eikö sellaista ollut kaikissa sovelluksissa?FBW kirjoitti:Ps2. Kuten varmaan tiedätkin niin ilman hydraulipainetta ei kärryä saa vetää, napamoottori saattaa rikkoutua - joka on muuten ainoa suomalainen moottorityyppi-keksintö!
Ei Nemo ainoa suomalaismoottori ole, onhan meillä Jantusen Z-moottori.
Re: SA-732 (AH-45)
NEMO vaatii hydraulipaineen, jotta sitä voi vapaasti vetää. NEMO:stakin on useita erilaisia malleja+kokoja, tämä ohjeeni pätee ko. perävaunuun.
Minulla on ollut käsitys että NEMO on ainoa "uusi" moottorityyppi joka on keksitty Suomessa (50-luvulla), voi hyvinkin olla että tietoni on hieman vanha kun olen sattumalta enemmän kiinnostunut vanhoista aparaateista
Minulla on ollut käsitys että NEMO on ainoa "uusi" moottorityyppi joka on keksitty Suomessa (50-luvulla), voi hyvinkin olla että tietoni on hieman vanha kun olen sattumalta enemmän kiinnostunut vanhoista aparaateista