Sa-1394
Valvoja: sisua
Sa-1394
Moi
Tuli hankittua Sa-1394 proto. Vähän taustaa autosta mitä tiedän:
Sisu A-Cvt 1977. Leylandin turbo kone on. Nyt mittarissa 65 tkm.
-92 peruskunnostuksen jälkeen palvellut uudenmaan prikaatissa. Sitä aijempaa palveluspaikkaa ei minulla tiedossa.
Ostettu Kalkusta Lokakuussa -04 ja sen jälkeen museorekisteröity Marraskuussa -04. Eli tämä ollut aika hyvä kuntoinen yksilö tai ahkeria entisöijiä...
Auton alusta, akselistot sun muut näyttää olevan hyvässä kunnossa, tai ainakin maalissa.
Lava alkaa melko pehmeä olla, jota tarkoitus uusia.
Paljonko lava suunnilleen painaa? kun kaikki mitä siitä helposti irti saa on irti. Voi ruveta jo suunnittelemaan millä sen pois nostan. Onhan tässä onneksi vielä 5 vuotta aikaa museotodistuksen uusimiseen.
Nopeusmittari ei näytä n.40 km/h kovempaa vauhtia. Kilometrit kuitenkin kertyvät normaalisti. Tästä päättelin että vika on mittarissa.
Vilkun merkkivalo vilkkuu satunnaisesti vilkuttaessa. Nopealla puolella ei saa ykköstä päälle, eikä hitaalla pakkia.
Hitaalta nopealle vaihtamisen jälkeen ei hetkeen löydy mitään vaihdetta.
Vaihekeppi on muutenkin aika "epämääräinen".
Lueskelin jo täältä muutaman topikin missä tätä vikaa korjattiin.
Kone ei välillä suostu starttaamaan, kuuluu vain vaimea naksahdus, ikään kuin virta olisi loppu. Kytkintä ja keppiä veivaamalla lopulta starttaa ihan iloisesti. Onko tässä joku esto? että jos ei kytkin pohjassa ja/tai vaihde vapaalla, ei starttaa.
Jarrut ovat mallia kaksi asentoa, joten jarrutukset ovat aika mielenkiintoisia kun lukitsee heti kaikki renkaat kun jarrua hipaisee. Näitä vois varmaan säätää, kun tietäis mitä ruuvia pyörittäis.
Eikait oo väliä minkäväristä pakkasnestettä tuohon jarrujen pakkassuojapumppuun laittaa?
Mites teillä on lämmöt Leulandeissa? Kaupungissa tai metässä ajaessa ei juuri mittari nouse. Maantie marssissa viisari vaakatasossa 0 kelissä.
Kumman nopeasti vaikuttaa mäet lämpöihin.
Ei tartte pitkä mäki olla niin nousee jo puolenvälin yli ja heti tasasella laskee alle. Eristelin nuita lämmityslaitteen letkuja,
syylärin edessä pahvi ja poistin tämän tohulämppärin kierrosta. Ei kait haittaa?
Näillä sain viisarin nousemaan, mutta ei sisälle kyllä kovin lämmintä tule.
Siispä oli pakko ajaa metsään lämmittelemään... Nytkun oli -20 pakkasta ei lämpö noussut 50 ylemmäksi missään vaiheessa.
Eikö neste kierrä kunnolla lämmityslaitteella asti? Jos se siitä kiikastaa niin pitäs laittaa kiertovesipumppu. Ei tässä semmosta varmaan vakiona ole?
Onko kukaan muuten viritellyt nuotio paikkaa lavalle? Aina ei välttämättä ole mahdollisuutta ajaa metänpuolelle tulille,
niin olisihan hyvä jos lämmittelypaikka kulkisi mukana.
Mitäs raati on mieltä onko soveliasta laittaa museoautoon isompia renkaita? Sain auton mukana uudet 14.00/20 venäläiset painavat! renkaat.
Houkuttas laittaa ne noitten kuluneitten 14,5/20 tilalle. Liekkö katsastusmies tuollaiseen kehtaa puuttua?
Äkkiä ajateltuna 14.00/20 rengaskokohan kuulostaa pienemmältä kuin tuo vakio...
Koskeeko tämä max 51mm isompi rengassääntö maastokuorma-autoa?
Ja tietysti kiinnostaa tuo museostatuksen uusiminen, miten tarkasti kaikki pitää olla tiptop kunnossa?
Turvavyöthän tähän saisi laittaa, mutta jos sen tekee, tuleeko samalla myös käyttöpakko?
Niin, ja onhan minulla entistäkin kokemusta kuorma-autoilusta, nimittäin autokoulusta. Se nyt ehkä näkyikin tästä viestistä...
Tuli hankittua Sa-1394 proto. Vähän taustaa autosta mitä tiedän:
Sisu A-Cvt 1977. Leylandin turbo kone on. Nyt mittarissa 65 tkm.
-92 peruskunnostuksen jälkeen palvellut uudenmaan prikaatissa. Sitä aijempaa palveluspaikkaa ei minulla tiedossa.
Ostettu Kalkusta Lokakuussa -04 ja sen jälkeen museorekisteröity Marraskuussa -04. Eli tämä ollut aika hyvä kuntoinen yksilö tai ahkeria entisöijiä...
Auton alusta, akselistot sun muut näyttää olevan hyvässä kunnossa, tai ainakin maalissa.
Lava alkaa melko pehmeä olla, jota tarkoitus uusia.
Paljonko lava suunnilleen painaa? kun kaikki mitä siitä helposti irti saa on irti. Voi ruveta jo suunnittelemaan millä sen pois nostan. Onhan tässä onneksi vielä 5 vuotta aikaa museotodistuksen uusimiseen.
Nopeusmittari ei näytä n.40 km/h kovempaa vauhtia. Kilometrit kuitenkin kertyvät normaalisti. Tästä päättelin että vika on mittarissa.
Vilkun merkkivalo vilkkuu satunnaisesti vilkuttaessa. Nopealla puolella ei saa ykköstä päälle, eikä hitaalla pakkia.
Hitaalta nopealle vaihtamisen jälkeen ei hetkeen löydy mitään vaihdetta.
Vaihekeppi on muutenkin aika "epämääräinen".
Lueskelin jo täältä muutaman topikin missä tätä vikaa korjattiin.
Kone ei välillä suostu starttaamaan, kuuluu vain vaimea naksahdus, ikään kuin virta olisi loppu. Kytkintä ja keppiä veivaamalla lopulta starttaa ihan iloisesti. Onko tässä joku esto? että jos ei kytkin pohjassa ja/tai vaihde vapaalla, ei starttaa.
Jarrut ovat mallia kaksi asentoa, joten jarrutukset ovat aika mielenkiintoisia kun lukitsee heti kaikki renkaat kun jarrua hipaisee. Näitä vois varmaan säätää, kun tietäis mitä ruuvia pyörittäis.
Eikait oo väliä minkäväristä pakkasnestettä tuohon jarrujen pakkassuojapumppuun laittaa?
Mites teillä on lämmöt Leulandeissa? Kaupungissa tai metässä ajaessa ei juuri mittari nouse. Maantie marssissa viisari vaakatasossa 0 kelissä.
Kumman nopeasti vaikuttaa mäet lämpöihin.
Ei tartte pitkä mäki olla niin nousee jo puolenvälin yli ja heti tasasella laskee alle. Eristelin nuita lämmityslaitteen letkuja,
syylärin edessä pahvi ja poistin tämän tohulämppärin kierrosta. Ei kait haittaa?
Näillä sain viisarin nousemaan, mutta ei sisälle kyllä kovin lämmintä tule.
Siispä oli pakko ajaa metsään lämmittelemään... Nytkun oli -20 pakkasta ei lämpö noussut 50 ylemmäksi missään vaiheessa.
Eikö neste kierrä kunnolla lämmityslaitteella asti? Jos se siitä kiikastaa niin pitäs laittaa kiertovesipumppu. Ei tässä semmosta varmaan vakiona ole?
Onko kukaan muuten viritellyt nuotio paikkaa lavalle? Aina ei välttämättä ole mahdollisuutta ajaa metänpuolelle tulille,
niin olisihan hyvä jos lämmittelypaikka kulkisi mukana.
Mitäs raati on mieltä onko soveliasta laittaa museoautoon isompia renkaita? Sain auton mukana uudet 14.00/20 venäläiset painavat! renkaat.
Houkuttas laittaa ne noitten kuluneitten 14,5/20 tilalle. Liekkö katsastusmies tuollaiseen kehtaa puuttua?
Äkkiä ajateltuna 14.00/20 rengaskokohan kuulostaa pienemmältä kuin tuo vakio...
Koskeeko tämä max 51mm isompi rengassääntö maastokuorma-autoa?
Ja tietysti kiinnostaa tuo museostatuksen uusiminen, miten tarkasti kaikki pitää olla tiptop kunnossa?
Turvavyöthän tähän saisi laittaa, mutta jos sen tekee, tuleeko samalla myös käyttöpakko?
Niin, ja onhan minulla entistäkin kokemusta kuorma-autoilusta, nimittäin autokoulusta. Se nyt ehkä näkyikin tästä viestistä...
Re: Sa-1394
Älä vaan pakkasnestettä paineilma järjestelmään laita.
Siihen jäänesto pumppuun kuuluu esim. aerol 100 http://www.lasol.fi/ktt_lasol/2013/Aero ... fi-fin.PDF
Siihen jäänesto pumppuun kuuluu esim. aerol 100 http://www.lasol.fi/ktt_lasol/2013/Aero ... fi-fin.PDF
Re: Sa-1394
Eikö sillon oo termarissa vika jos lämmöt ei nouse ilman rasitusta mutta rasituksen kanssa liikaakin? Syynä jälkimmäiseen siis se, että neste kiertää liian nopeasti eikä ehdi jäähdyttämään kunnolla.
Re: Sa-1394
Vanhaan sisuun mielummin glykolia. Ite laitoin joskus aerollia, hävisi samantien pois.Tojo4wd kirjoitti:Älä vaan pakkasnestettä paineilma järjestelmään laita.
Siihen jäänesto pumppuun kuuluu esim. aerol 100 http://www.lasol.fi/ktt_lasol/2013/Aero ... fi-fin.PDF
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sa-1394
Eikös pakkasneste oo glykolia? Ohjekirja käskee käyttämään 80% glykolia.Tojo4wd kirjoitti:Älä vaan pakkasnestettä paineilma järjestelmään laita.
Siihen jäänesto pumppuun kuuluu esim. aerol 100 http://www.lasol.fi/ktt_lasol/2013/Aero ... fi-fin.PDF
Onko tähän varaosia vielä myytävänä uusia?
Että menen tuohon lähimpään varaosamarkettiin ja sanon: Protoon yksi termostaatti, kiitos
Tässä ketjussa on puhe termostaateista. Liekkö numerot täsmäisi myös tähän cvt koneeseen?http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1536
Tai jos jollain on uusi tähän käypäinen termostaatti, niin saa tarjota! Ja yhen nupin tarten kanssa, sen millä tuo keltanen katto lyhty sytytetään.
Käyttöohjekirja on kyllä tosi hyvä. Vois ottaa nykyisetkin valmistajat mallia siitä!
Sieltähän se jarrujen säätöohjekkin löytyi
Re: Sa-1394
karppinen kirjoitti:Eikös pakkasneste oo glykolia? Ohjekirja käskee käyttämään 80% glykolia.Tojo4wd kirjoitti:Älä vaan pakkasnestettä paineilma järjestelmään laita.
Siihen jäänesto pumppuun kuuluu esim. aerol 100 http://www.lasol.fi/ktt_lasol/2013/Aero ... fi-fin.PDF
Onko tähän varaosia vielä myytävänä uusia?
Että menen tuohon lähimpään varaosamarkettiin ja sanon: Protoon yksi termostaatti, kiitos
Tässä ketjussa on puhe termostaateista. Liekkö numerot täsmäisi myös tähän cvt koneeseen?http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1536
Tai jos jollain on uusi tähän käypäinen termostaatti, niin saa tarjota! Ja yhen nupin tarten kanssa, sen millä tuo keltanen katto lyhty sytytetään.
Käyttöohjekirja on kyllä tosi hyvä. Vois ottaa nykyisetkin valmistajat mallia siitä!
Sieltähän se jarrujen säätöohjekkin löytyi
No sitten sitä.
Aina oppii jotain uutta.
Re: Sa-1394
Tervetuloa ja onneksi olkoon!
Jälleen yksi ex. NEMO veturi lisää. Kuinka monta niitä mahtaa palstalaisilla olla?
Onko siinä jäljellä vielä hydraulipumpun teline moottorin etupuolella?
Jos hidas/ nopea alue kytkeytyy hitaasti, voitele ensin jakolaatikon luona olevat paineilmasylinterin ulkoiset liikkuvat osat ja nivelet, vaikka kokeeksi WD-40 tms. Myös vinssin sylinterin osat kannattaa rasvailla silloin tällöin. Jos vieläkin jumittaa, voi sylinteri olla sisältäpäin ruosteessa/ hapettunut. Sen pystyy purkaa ja puhdistaa.
Jäähdyttäjän edessä pitäis olla kaihdin, mut harvassa toimii. Vaikuttaa termostaatti ongelmalta.
Jälleen yksi ex. NEMO veturi lisää. Kuinka monta niitä mahtaa palstalaisilla olla?
Onko siinä jäljellä vielä hydraulipumpun teline moottorin etupuolella?
Jos hidas/ nopea alue kytkeytyy hitaasti, voitele ensin jakolaatikon luona olevat paineilmasylinterin ulkoiset liikkuvat osat ja nivelet, vaikka kokeeksi WD-40 tms. Myös vinssin sylinterin osat kannattaa rasvailla silloin tällöin. Jos vieläkin jumittaa, voi sylinteri olla sisältäpäin ruosteessa/ hapettunut. Sen pystyy purkaa ja puhdistaa.
Jäähdyttäjän edessä pitäis olla kaihdin, mut harvassa toimii. Vaikuttaa termostaatti ongelmalta.
Re: Sa-1394
Tosiaan, se hitaalta nopealle vaihto kestää siis jonkin aikaa, ja sillä välillä ei löydä mitään vaihteita. Pitääpä rasvailla. Nopealta hitaalle vaihtuu heti. Samalla katsoa näkyykö tyhjiä telineitä.
Jos intoudun vaikka joulumielellä kiskomaan ojasta rekkaa ylös, niin mikä pettää vinssistä ekaks? jos siis joku pettää. Vaijeri poikki? Kytkin? Ketju? vai kone vaan sammuu kun ei jaksa?
Juu kaihdinta ei ole. Säätö rulla on ja vaijerin pätkät jäljellä. Uusia/toimivia ei varmaan enää löydä mistään...
Minkä muun auton vanteet käy Protoon? Pittee noille venäläisille hommata omat.
Jos intoudun vaikka joulumielellä kiskomaan ojasta rekkaa ylös, niin mikä pettää vinssistä ekaks? jos siis joku pettää. Vaijeri poikki? Kytkin? Ketju? vai kone vaan sammuu kun ei jaksa?
Juu kaihdinta ei ole. Säätö rulla on ja vaijerin pätkät jäljellä. Uusia/toimivia ei varmaan enää löydä mistään...
Minkä muun auton vanteet käy Protoon? Pittee noille venäläisille hommata omat.
Re: Sa-1394
Mites tuo starttimoottorin ajoittainen naksahtelu? Tuli ensimmäisenä mieleen, että solenoidi siellä oikuttelee, silloin kannattaisi käydä vasaralla hieman koputtelemassa?
En ole itsekään mikään tekniikan ihmelapsi, joten jatkoa odotellaan mielenkiinnolla
En ole itsekään mikään tekniikan ihmelapsi, joten jatkoa odotellaan mielenkiinnolla
Re: Sa-1394
Tuossa Leyland 272 traktorissa oli vaan esto että vaihde päällä ei starttaa. Siitä ajattelin onko tässä sama?
Mutta siellä tosiaan joku vaimeasti naksahtaa, ihan kuin virta olisi karannut jonnekkin.
Sitten kun keppiä olen runkannut kaikkiin ilmansuuntiin, on startannut iloisesti, kuin olisi juuri ladatut akut!
Mutta saattaa siinä olla tietysti sattumallakin oma osansa mukana
Mutta siellä tosiaan joku vaimeasti naksahtaa, ihan kuin virta olisi karannut jonnekkin.
Sitten kun keppiä olen runkannut kaikkiin ilmansuuntiin, on startannut iloisesti, kuin olisi juuri ladatut akut!
Mutta saattaa siinä olla tietysti sattumallakin oma osansa mukana
Re: Sa-1394
Ehkäpä sadatta kertaa linkitän tämän, mutta menkööt vielä kerran:karppinen kirjoitti:
Jos intoudun vaikka joulumielellä kiskomaan ojasta rekkaa ylös, niin mikä pettää vinssistä ekaks? jos siis joku pettää. Vaijeri poikki? Kytkin? Ketju? vai kone vaan sammuu kun ei jaksa?
http://forums.offipalsta.com/showthread ... =cat+ploto
Tuohan nyt ei ihan suoraan vastaa kysymykseen, jos Sisussa on mekaaninen versio. Näyttäisi, että vaijeri purkautuu ensinnä, jos muu tekniikka on kunnossa. Ketjun olen nähnyt parikin kertaa hyppäävän pois paikaltaa Sisulla vinssatessa, joten siihen kai kannattaisi kiinnittää huomiota.
Re: Sa-1394
Kiitos linkistä.
Olit siis tuohon vaihtanut tehokkaamman vinssin, hydraulisen. Se on siis tehokkaampi kuin proton originelli mekaaninen. Kokeilitko koskaan tuon voimamittarin kanssa vakio vinssin vetoja?
Ohjekirja ilmoittaa näköjään vähän yläkanttiin tehon. n.70 tonnia
Voisko tuota vinssin välitystä muuttaa noita ketjun rattaita vaihtamalla? sais lisää voimaa. vai vaikuttaako se sittenkään voimaan mitään? muuttus vaan hitaammaksi
Olit siis tuohon vaihtanut tehokkaamman vinssin, hydraulisen. Se on siis tehokkaampi kuin proton originelli mekaaninen. Kokeilitko koskaan tuon voimamittarin kanssa vakio vinssin vetoja?
Ohjekirja ilmoittaa näköjään vähän yläkanttiin tehon. n.70 tonnia
Voisko tuota vinssin välitystä muuttaa noita ketjun rattaita vaihtamalla? sais lisää voimaa. vai vaikuttaako se sittenkään voimaan mitään? muuttus vaan hitaammaksi
Re: Sa-1394
Onkohan tuossa "pikku"-leylantissa samanlainen termari kun 690:ssä? Sellainen olis mulla ylimääräinen hyllyssä......
Re: Sa-1394
Ei ole on pienempi pikkuleukussaSR-300 kirjoitti:Onkohan tuossa "pikku"-leylantissa samanlainen termari kun 690:ssä? Sellainen olis mulla ylimääräinen hyllyssä......
Laitoin yv;tä tuleen...
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: Sa-1394
Ei ollut minun Sisu, olin vain mukana testaamassa. Tuossa Cat Plotossa(älä kysy kuka keksi nimen) oli hydrauliikka, niin hydraulivinssi oli luonteva jatke. Sitä en muista mikä vinssi siinä alunperin oli, mutta ei varmaan ollut mekaaninen. Luulen, että mekaaninen vetää enemmän kuin tuo hydraulinen, mutta varovainen pitää olla kun alkaa vanhat vaijerit kiristymään.karppinen kirjoitti:Kiitos linkistä.
Olit siis tuohon vaihtanut tehokkaamman vinssin, hydraulisen. Se on siis tehokkaampi kuin proton originelli mekaaninen. Kokeilitko koskaan tuon voimamittarin kanssa vakio vinssin vetoja?
Ohjekirja ilmoittaa näköjään vähän yläkanttiin tehon. n.70 tonnia
Tuota vaakaa vasten vetäminen on kyllä todella kova testi, taisi rasitukset käydä aika paljon kovemmissakin lukemissa kun vinssissä ollut nosturivaijeri alkoi purkaantumaan.
Tuo ohjekirjan 70 tonnia voi tarkoittaa taakan raahaamista jollakin kallistuksella olevaa mäkeä ylös. Silläkin tavalla on vinssien vetokykyä kuvattu.