SA-1860
Valvoja: sisua
SA-1860
Hei, ostin muutama viikko sitten pitkällisen harkinnan ja valtavan kuumeen jälkeen itselleni proton, Alavieskasta löytyi hyväkuntoinen vm1981 ja valmetin koneella oleva proto joka oli rekisteröity työkoneeksi. Mutta jonka aion kuorma-autoistuttaa ja vieroittaa tuosta luvan kanssa käytetystä punaisesta polttoaineesta...
Autona ilmeisesti hyvä kun yhtään peltihommia ei joudu tekemään?
Hain 2 viikkoa sitten koneen ajamalla kotiin (n. 500km koeajolenkki parin mutkan kautta) ja toimi moitteettomasti pientä savutusta ja ketunhäntää lukuunottamatta (ruuvasin pumppua 3 kierrosta pienemmälle ja vieläkin puskee haaleaa huntua...)
Puutteina on ilmeisesti kummatkin mittarinvaijerit, ehjä vararengas, kapellipressu, ovenkahva, VALOT, äänieristeet ja paremmat maalit... (ehkä myöhemmin 14.00-20 ja camper koppi)
http://aijaa.com/SKQwQ0
Paluumatkan pimeissä ajellessa huomasin että alkup. pitkät valot ovat aivan surkeat, olen tottunut käyttöpelissä 4kpl xenonlisävaloihin ja hyllyssä olisi ylimääräiset 225 boschit jotka haluaisin asentaa tuonne puskurin sisälle alkup. valojen ulkopuolelle. Hirtetäänkö minut sukukalleuksista proton kardaaniin jos rei'itän hyväkuntoisen puskurin tai maalaan joskus koko auton mattamustaksi?
Mistä tuota vihreää pressumuovia saa kun pitäisi paistaa pari paikkaa?
Olisiko foorumilaisilla kiinnostusta ostaa vinssinvapautusavaimia jos on niin mihin hintaan? kun omaani joudun sen teettämään ja samalla vaivalla tulisi sitten hieman useampi..
Autona ilmeisesti hyvä kun yhtään peltihommia ei joudu tekemään?
Hain 2 viikkoa sitten koneen ajamalla kotiin (n. 500km koeajolenkki parin mutkan kautta) ja toimi moitteettomasti pientä savutusta ja ketunhäntää lukuunottamatta (ruuvasin pumppua 3 kierrosta pienemmälle ja vieläkin puskee haaleaa huntua...)
Puutteina on ilmeisesti kummatkin mittarinvaijerit, ehjä vararengas, kapellipressu, ovenkahva, VALOT, äänieristeet ja paremmat maalit... (ehkä myöhemmin 14.00-20 ja camper koppi)
http://aijaa.com/SKQwQ0
Paluumatkan pimeissä ajellessa huomasin että alkup. pitkät valot ovat aivan surkeat, olen tottunut käyttöpelissä 4kpl xenonlisävaloihin ja hyllyssä olisi ylimääräiset 225 boschit jotka haluaisin asentaa tuonne puskurin sisälle alkup. valojen ulkopuolelle. Hirtetäänkö minut sukukalleuksista proton kardaaniin jos rei'itän hyväkuntoisen puskurin tai maalaan joskus koko auton mattamustaksi?
Mistä tuota vihreää pressumuovia saa kun pitäisi paistaa pari paikkaa?
Olisiko foorumilaisilla kiinnostusta ostaa vinssinvapautusavaimia jos on niin mihin hintaan? kun omaani joudun sen teettämään ja samalla vaivalla tulisi sitten hieman useampi..
Re: SA-1860
Akateemisesta mielenkiinnosta kysyn... Kun Sisu on rekisteröity työkoneeksi, niin onko siitä otettu lava pois? Käsittääkseni lavaa ei saa olla kuorma-auto-työkoneessa.
Tuommoisen avaimen tein ite, materiaalina 10x100 ja 10x50 lattarauta.
Tuommoisen avaimen tein ite, materiaalina 10x100 ja 10x50 lattarauta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Lava tallessa, mutta täytetty...
Kiinteästi asennettu 1000l vesisäiliö, 200l hydrauliikkasäiliö, työkalulaatikosto sekä työpöytä poistavat kuorman kuljetukseen tarvittavan tilan, autossa lisänä paineilman jakoverkko. Papereissa luki että käytettäisiin kaivos-alueella louhinta-autona.
Ja olen jo käynyt avaintasi ja renkaitasi kuolaamassa, piirsin eilen kuvat 50cm varrelle jossa 92mm lenkkipää päässä ja pistin pomolle kyselyä menemään...
Kiinteästi asennettu 1000l vesisäiliö, 200l hydrauliikkasäiliö, työkalulaatikosto sekä työpöytä poistavat kuorman kuljetukseen tarvittavan tilan, autossa lisänä paineilman jakoverkko. Papereissa luki että käytettäisiin kaivos-alueella louhinta-autona.
Ja olen jo käynyt avaintasi ja renkaitasi kuolaamassa, piirsin eilen kuvat 50cm varrelle jossa 92mm lenkkipää päässä ja pistin pomolle kyselyä menemään...
Re: SA-1860
Ittees ketuttaa sitten kun museorekisteröit jos meet puskurin pilaan. Sehän on halvempi kuluiltaan museoituna, kun työkoneenena ja katsastuskin vain joka toinen vuosi. Nykyisin ei museorekisteröinti vaadi mitään ihmeitä, ei tartte olla mikään uutta parempi, vain "käyttöentisöinti" ja ikähän tosa riittää heti! Kyllähän tota alkuperäis naamiomaalia saa ja voi ihan sutilla maalata, niinhän noi on alunperinkin vedetty sutilla, vai onko ne joukkko-osastoissa tehtyjä värjäyksiä!
Re: SA-1860
Toi joka toinen vuosi katsastus kiinnostaisi mutta taidan silti pitää kuorma-autona, suunnitteilla on tuppikiinnitteinen kappaletavaranosturi taakse ja aura keulaan, ja ohjaamon äänieristämisen jälkeen viimeistään saa heittää museointihaaveet pois...Tyrvää kirjoitti:Ittees ketuttaa sitten kun museorekisteröit jos meet puskurin pilaan. Sehän on halvempi kuluiltaan museoituna, kun työkoneenena ja katsastuskin vain joka toinen vuosi. Nykyisin ei museorekisteröinti vaadi mitään ihmeitä, ei tartte olla mikään uutta parempi, vain "käyttöentisöinti" ja ikähän tosa riittää heti! Kyllähän tota alkuperäis naamiomaalia saa ja voi ihan sutilla maalata, niinhän noi on alunperinkin vedetty sutilla, vai onko ne joukkko-osastoissa tehtyjä värjäyksiä!
On noita protoja sen verran museoitu että jälkipolville joitain alkup. kuntoisiakin jää?
Re: SA-1860
Projekti edistyy hiljalleen, "kierroslukumittarin vaijeri" korjattu, pumpun päässä oleva sokka oli ilmeisesti väljistynyt reikäänsä, pari napakkaa vasarannapautusta ja ei enää pyörinyt tyhjää reiässään kun leveni senverran... Kun näki kierrokset mittarista niin seuraava projekti olikin pumpun säätö.... kone otti varvia noin 3500rpm ei tarvinnut ihmetellä miksi kulki pikkupyörillä 105km/h vaikkei ollut edes poljin lattiassa... Ruuvailin maximit 2700, kyllä se sen kestää jos se on kestänyt reilusti yli 3000rpm, ei voi valmettia moittia kun tuollaisen kestää!
Oven kahvan tilasin ikh:lta, malli oli db/leyland reikävälillä 36mm sitä joutui hieman reunasta hiomaan mutta tarkemmissa tutkimuksissa toisenpuolen kahvakin oli identtinen...
20mm pehmeää äänieristettä ostettu 2m2 vielä pitäisi bitumit hankkia ja alkaa proto hiljenemään!
Ja miten olette tehneet proton rengastöitä? eilen taisteltiin yli tunti siinä että saatiin traktorikaivurilla 1 sökö kumi pois vanteelta!
http://aijaa.com/fU3QxO
http://aijaa.com/Ex1fym
http://aijaa.com/1eWjKs
Oven kahvan tilasin ikh:lta, malli oli db/leyland reikävälillä 36mm sitä joutui hieman reunasta hiomaan mutta tarkemmissa tutkimuksissa toisenpuolen kahvakin oli identtinen...
20mm pehmeää äänieristettä ostettu 2m2 vielä pitäisi bitumit hankkia ja alkaa proto hiljenemään!
Ja miten olette tehneet proton rengastöitä? eilen taisteltiin yli tunti siinä että saatiin traktorikaivurilla 1 sökö kumi pois vanteelta!
http://aijaa.com/fU3QxO
http://aijaa.com/Ex1fym
http://aijaa.com/1eWjKs
Re: SA-1860
Kyllähän se on välillä melkoista taistelua noitten renkaitten kanssa...
Tuo alemman kuvan ZILin kummi oli todella kireässä, kun ruostetta oli joka välissä. ZILissä on vielä renkaan ja vanteen välissä "kiristyspanta", sitä kuvassa kaivetaan esiin. Hommassa oli käytössä pyöräkuormaaja ja rengasliikkeen raskaan kaluston rengaskone, mutta kummallakaan ei valmista tullut. Loppujen lopuksi käsipelillä vääntäen osat irtosivat.
Toisen kuvan Masin rengas lähti "vähän" helpommin vanteelta, oli valmiiksi "mureutettu".
Tuo alemman kuvan ZILin kummi oli todella kireässä, kun ruostetta oli joka välissä. ZILissä on vielä renkaan ja vanteen välissä "kiristyspanta", sitä kuvassa kaivetaan esiin. Hommassa oli käytössä pyöräkuormaaja ja rengasliikkeen raskaan kaluston rengaskone, mutta kummallakaan ei valmista tullut. Loppujen lopuksi käsipelillä vääntäen osat irtosivat.
Toisen kuvan Masin rengas lähti "vähän" helpommin vanteelta, oli valmiiksi "mureutettu".
- Liitteet
-
- CIMG4345.jpg (158.91 KiB) Katsottu 15494 kertaa
-
- pic00379.jpg (89.56 KiB) Katsottu 15494 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Projekti edistynyt hiljalleen, nopeusmittarin vaijeri irrotettu ja todettu katkenneeksi, pitäisi seuraavalla oulun reissulla viedä vaijeri malliksi vaijeripajalle...
Pressua hommattu, enää tarvitaan rulla millä rullata muovit yhteen..
Ja taas 1 tyhmä kysymys, ohjaustehostimen pumppu näytti olevan aivan tavallinen hydrauliikkapumppu, kestääkö se minkälaista painetta? paljon se tuottaa? voiko öljyn vaihtaa 32 hydrauliikkaöljyksi, lisätä paluusuodattimen ja isomman säiliön? en löytänyt pumpusta mitään tyyppikilpeä.. Suunnitelmissa olisi 4-5tm nosturi tuppikiinnitteiseksi ja tarvitsisin n. 25l/min ja 210bar hydraulista tehoa.
Pressua hommattu, enää tarvitaan rulla millä rullata muovit yhteen..
Ja taas 1 tyhmä kysymys, ohjaustehostimen pumppu näytti olevan aivan tavallinen hydrauliikkapumppu, kestääkö se minkälaista painetta? paljon se tuottaa? voiko öljyn vaihtaa 32 hydrauliikkaöljyksi, lisätä paluusuodattimen ja isomman säiliön? en löytänyt pumpusta mitään tyyppikilpeä.. Suunnitelmissa olisi 4-5tm nosturi tuppikiinnitteiseksi ja tarvitsisin n. 25l/min ja 210bar hydraulista tehoa.
Re: SA-1860
Pumpun paine mitattaessa tulee olla 100 bar - 10%. Pumpun paine säädetään 105 bar. Jos siihen ei ylletä, pumppu vaihdetaan tai korjataan.
Sisun korjaamo käsikirjasta katsottu numero arvot.
Sisun korjaamo käsikirjasta katsottu numero arvot.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
uu
Mutta mitä ohjauslaitteet tykkäsivät 32 hyd. öljystä? Ja mikä on pumpun tyyppi?
Nuo arvot siellä varmaan onkin, mutta kyse oli siitä paljonko pumppu tuottaa ja kestää. Paine on rajoitettu mutta minkä vupksi? Jos pumppu kestää 200 Bar niin nosturikäytön ajaksi öljy eri reittiä erillisten varoventtiilien ja letkujen kautta nosturille.sisua45 kirjoitti:Pumpun paine mitattaessa tulee olla 100 bar - 10%. Pumpun paine säädetään 105 bar. Jos siihen ei ylletä, pumppu vaihdetaan tai korjataan.
Sisun korjaamo käsikirjasta katsottu numero arvot.
Mutta mitä ohjauslaitteet tykkäsivät 32 hyd. öljystä? Ja mikä on pumpun tyyppi?
Re: SA-1860
Alla olevissa kuvissa eräs toteutus nosturista Proton perässä.
Proto sijaitsee Kauhajoellla valtatien varrella, josta ohi ajaessa napsin pari kuvaa.
Proto sijaitsee Kauhajoellla valtatien varrella, josta ohi ajaessa napsin pari kuvaa.
- Liitteet
-
- 2014-08-27-829.jpg (97.5 KiB) Katsottu 15167 kertaa
-
- 2014-08-27-830.jpg (36.64 KiB) Katsottu 15167 kertaa
Re: SA-1860
Harmi kun on niin kaukana, olisi mukava käydä vakoilemassa hydrauliikkaa ja nosturin kiinnitystä.
Itsellä suunnitteilla 15mm levyt pulttaamalla runkopalkkien kylkiin takajousien etukorvakoille asti ja niihin hitsaamalla rhs palkit tupeiksi vararenkaan paikalle.
Ja ilmeisesti traktorimallin tuplapumpun osto jakopäähän, harmittaa vain se turha öljynvatkaus siirtoajossa.
Edit. Päivä googlattu traktorifoorumeita, siellä yhdistellään kummankin pumpun virtauksia joten pumppu taitaa väliaikaiset paineen nostot kestää. Mitäpä sanoo ohjauspuoli tavallisesta hyd öljystä? Ohjauksen paine pysyy vakiona.
F12 volvossa ei huomannut eroa oli järjestelmässä 32 tai atf....
045 hiabista kauppoja hierotaan..... Painaa "vain" n.750kg joten kantavuuttakin jää...
Minkäslaisia sakkeleita olette käyttäneet vinssin vaijerissa? Nykyiset ovat jotain hd mallia (ei pakoputkiklemmari mallia) ja eivät mahdu kidasta ilman kidan ylimääräistä purkamista.
Itsellä suunnitteilla 15mm levyt pulttaamalla runkopalkkien kylkiin takajousien etukorvakoille asti ja niihin hitsaamalla rhs palkit tupeiksi vararenkaan paikalle.
Ja ilmeisesti traktorimallin tuplapumpun osto jakopäähän, harmittaa vain se turha öljynvatkaus siirtoajossa.
Edit. Päivä googlattu traktorifoorumeita, siellä yhdistellään kummankin pumpun virtauksia joten pumppu taitaa väliaikaiset paineen nostot kestää. Mitäpä sanoo ohjauspuoli tavallisesta hyd öljystä? Ohjauksen paine pysyy vakiona.
F12 volvossa ei huomannut eroa oli järjestelmässä 32 tai atf....
045 hiabista kauppoja hierotaan..... Painaa "vain" n.750kg joten kantavuuttakin jää...
Minkäslaisia sakkeleita olette käyttäneet vinssin vaijerissa? Nykyiset ovat jotain hd mallia (ei pakoputkiklemmari mallia) ja eivät mahdu kidasta ilman kidan ylimääräistä purkamista.
Re: SA-1860
http://aijaa.com/CntJpY
Ai piru, pumppu olikin valmetin tekosia joten voikin olla tarkoitettu pienemmille paineille... Numeroista päättelisin kyseessä olevan 16cm3/r tuotolla varustettu pumppu, litrat olisivat 25l/min @1500rpm
Re: SA-1860
Sulla ei ole enää tuota alkuperäistä vaijerin "kiila-hirtto härveliä" mukana? Se sopii rullakidoista läpi, kun ottaa yhden rullan pois.Juhnu kirjoitti:Minkäslaisia sakkeleita olette käyttäneet vinssin vaijerissa? Nykyiset ovat jotain hd mallia (ei pakoputkiklemmari mallia) ja eivät mahdu kidasta ilman kidan ylimääräistä purkamista.
Kuvassa tavallinen halpa sakkeli, nykyään on paikalla luokiteltu nostosakkeli. Eli sellainen, missä on maalattu tappi, ja kyljessä lukee nostokyky.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Nykyisellään on vaijeri kaksinkerroin, päässä munanmuotoinen (koussi?) ja paketti pysyy kasassa kahdella vaijerilukolla.
Onkos jollain myytävänä tuota alkup. mallia tai voisiko joku ottaa kuvan mittanauhan kanssa? Moni millistä proton vaijeri kuuluisi olla? Minun mielestä mun vaijeri on järeämpi kuin kuvassa oleva...
Onkos jollain myytävänä tuota alkup. mallia tai voisiko joku ottaa kuvan mittanauhan kanssa? Moni millistä proton vaijeri kuuluisi olla? Minun mielestä mun vaijeri on järeämpi kuin kuvassa oleva...