SA-1882

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

siistiä jälkeä. Iso peukku!!!!

Nuo sisäpuoliset koukut lienee asetta varten.
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Lava tuli purettua paljaaksi ja positiivista oli huomata, ettei tarvitse hitsiä valjastaa. Hiontaa ja maalausta tiedossa :D
Näpläsin jakovaihteistoon molempien kardanien lähtöihin uudet stefat ja huomasin siinä samalla että alkaa olemaan laakerointi meleko karseassa kunnossa :shock: En löytänyt mistään tietoja, mitkä laakerit siellä on. Onko kellään ylhäällä mitä sinne pitäisi tilata ? Auttaisi kovasti, jos saisi edes sen alimmaisen akselin laakeroinnin uusittua niin pärjäisi ensikesään.
Liitteet
IMG_3330.JPG
IMG_3330.JPG (173.64 KiB) Katsottu 12654 kertaa
SA-1882
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Etulähdön laakerit 385A/382A 2 kappaletta, alimmaisen akselin etulaakeri 33472/33225 ja takalaakeri 59412/59201.
Etulähdön ja takalähdön akseleiden välillä on vielä hela, mitoiltaan 1.19"/1.0"/1.13" (u/s/p)
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

vr4 kirjoitti:Etulähdön laakerit 385A/382A 2 kappaletta, alimmaisen akselin etulaakeri 33472/33225 ja takalaakeri 59412/59201.
Etulähdön ja takalähdön akseleiden välillä on vielä hela, mitoiltaan 1.19"/1.0"/1.13" (u/s/p)
Repullinen kiitoksia !
Onko tämän lisäksi tietoa löytyykö Suomesta firmaa, joka toimittaa näitä ?
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Etukardanin lähdön laakerointi uusittu ja lava kunnostettu, enää lavanlaidat entrata ja ollaan lähellä loppusuoraa - vai ollaanko ?
Epäilenpä että tunteja pajalla kertyy laitojenkin jälkeen vielä vähintään yhtä paljon kuin ajotuntejakin :lol:
Onni on olla ystäviä ja ystävillä kalustoa, ei tarvi käsipelillä jyngätä niinko Egyptin pojat aikanaan pyramideja kyhätessä, väkipyöriä ja miestappioita, huhhei.. Pilikkimisavusta kiitokset Taivalkosken paikalliselle hinausyrittäjälle :!: :P
Liitteet
38.jpg
38.jpg (370.98 KiB) Katsottu 12327 kertaa
39.jpg
39.jpg (309.57 KiB) Katsottu 12327 kertaa
40.jpg
40.jpg (269.41 KiB) Katsottu 12327 kertaa
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Kuukauden myöhässä nämä viimesimmät päivitykset taas.. Sen verran kirvelee vieläkin tuo juhannusviikon karkea aloitus :roll:
Olipa ajatuksena raapasta Sisulla mutka Kuusamossa kilvet "hakemassa" mutta kohtalo päätti toisin ja päätti tarjota pelkästään kohmelon..
Het alkumatkasta mielessä kävi koplata mikä se on protossa mukava matkavauhti ja tottakaihan se piti selvittää mitä se huilaa, jotta osaa siitä sitten sopivasti tiputtaa alaspäin nopeutta..
NNOH, 400rpm päälle punarajan vienoon alamäkeen ja sitte valametti päätti että empähän kehtaa, alko ahistamaan ja niin se sitten sammua tupsahti.. Pikaset tarkastelut moottoriin ja kaikki päällepäin ok, nestettä ja öljyä on.. Kammesta heilautus ja eikun tulelle ! Huohotus oli vähintään miehekästä, tehoja edelleen mukavasti.
Auto ympäri ja tallille, ei sitten katsasteta.. Kallista ois kuitenni ollu tiseli itärajalla näin juhannusviikolla :wink:

Kuten kuvasta todeta saattaa, lämmintä oli palotilassa ollut ilmeisesti riittävästi, kaikissa männissä kuiten renkaat urissaan !
Kolme mäntää meni samaan kuntoon kuin kuvassa oleva, 2, 4 ja 5 mäntä.

Eihän se sitten auttanut kuin mennä paikalliseen ravintolaan (joka onneksi oli viikollakin auki, pienellä kylällä kun ollaan) nauttimaan juomakulttuurista. Paikalliset juokaleet kunnioitti minun suruhetkeä poissaolollaan, olin ainut maksava asiakas ja sain ihan yksin otatella, oli siinä urakkaa koittaa yksin pittää firmaa pystyssä. Onneksi se ei ollut murheista suurin sillä hetkellä :mrgreen:
Liitteet
42.jpg
42.jpg (150.66 KiB) Katsottu 12324 kertaa
43.jpg
43.jpg (190.78 KiB) Katsottu 12324 kertaa
44.jpg
44.jpg (197.49 KiB) Katsottu 12324 kertaa
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Vaan mehän ei pienistä lannistuta, SISUkasta kansaa kun ollaan.. :twisted:
Nostelin kaikki sylinteriputket pois, harmittavan hyväkuntoisia olivat lukuunottamatta pieniä vauhtiraitoja.
Koneliike Mähöseltä löytyi järkihintaan hyväkuntoiset käytetyt putket ja männät, siihen näppäsin kaveriksi uudet rengassarjat ja hoonailin putket. Aevan hyvä siitä tuli ! Budjetti alkoi sen verran kiristymään etten raskinut tähän saumaan uusia kamppeita tilata.. Mäntiä rengastaessa panin merkille ylimmän rengasuran olevan vahvistettu, turbokoneen männät vaikka kolmirenkaiset ?
Suuttimet käytin myös penkissä ja kaikissa oli avautumispaineet 160bar luokkaa, säätiin 190bar seudulle.

Eilen sain sitten kasailtua loppuun ja pikkuisen koekäytettyä ja ajettua, hienosti tuntuu toimivan. Käyntiääni paljon miellyttävämpi ja huohottaminen katosi lähes kokonaan, huhhei :P

Tänään sain sitten viikonlopuksi siirtokilvet sillä verukkeella oman pitäjän alueelle, että saa ajella/säädellä miten se toimii, ettei tuu toistamiseen paluuta katsastusreissulta mielipahan kera.. Jännityksellä ootan paljonko poijjalla oli ahtoja, pitää ensimmäisen jälkikiristyksen yhteydessä asentaa mittari ja säätää syöttöä vähän maltillisemmaksi, mikäli oikein reippaasti puhaltelee :D Täällä löysin juttua, että 0,6bar olis semmonen järkiratkasu ?

Rohkeana varasin oikeen katsastusajankin ensviikolle, jospa sitä ei tarvi tälläkertaa perua :roll:
Liitteet
45.jpg
45.jpg (201.77 KiB) Katsottu 12317 kertaa
47.jpg
47.jpg (244.02 KiB) Katsottu 12317 kertaa
46.jpg
46.jpg (238.9 KiB) Katsottu 12317 kertaa
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Tuli tuossa iltana muutamana purettua tuo vinssikin osiksi.
SUOSITTELEN lämpimästi käyttämään auki tuon momenttisuojan, jos et ole sitä vielä tehnyt. Tämän yksilön purkaminen aiheutti suunnattoman määrän takaraivon kaljuuntumista ja paskasia korvantauksia. Omasta ymmärtämättömyydestä ja osittain opiskelumateriaalin puutteesta lähin perse-edellä puuhun ja leväytin päreiksi koko kapistuksen kun ei suosiolla irronnut tuo alempi ketjupyörä (oi kyllä, pelkästään sen olisin vaihtanut, vaan nyt ei kaduta että käytin auki koko laitoksen).
Prässi ja männänrengaspuristin on kätevä apu tuota momenttisuojaa kasatessa, eikä suojalasitkaan haitaksi ole; suhteellisen joutuin karkaa nuo jousikuorman alla olevat naplukat kun niitä jännittää ja jos - tai siis kun ne sitten lipeää..

Perusteellinen putsaus ja voitelu oli riittävät toimenpiteet vinssin osalta 8)
Liitteet
33.jpg
33.jpg (171.48 KiB) Katsottu 12311 kertaa
34.jpg
34.jpg (236.21 KiB) Katsottu 12311 kertaa
35.jpg
35.jpg (270.46 KiB) Katsottu 12311 kertaa
SA-1882
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja proto »

0,6 bar on järkiratkaisu jos ei ole vahvistettuja männänrengasuria.
Joku muu osaa sanoa mitä pitäisi kestää kun on vahvistetut.
Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja Katiska »

Mainio kuvatrio tuossa 20. heinäkuuta tulleessa viestissä:

1. (Sisu kiitää maantiellä): "Nyt lähtee, nyt lähtee!" :twisted:

2. (Kärsinyt mäntä): "Ei lähteny" :?

3. (Baaritiskillä): "Nyt lähtee..." :roll:


Mutta hienoa, että moottori (ja vinssi) on jälleen tikissä :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

J.Kivelä kirjoitti: Mäntiä rengastaessa panin merkille ylimmän rengasuran olevan vahvistettu, turbokoneen männät vaikka kolmirenkaiset ?
Männän laessa lukee teksti CS tai DS. Molemmat käy, ja ovat tosiaan kolmella männän renkaalla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Noniin ja halojaa taas ! Näpsin moottorin kasaan, leima tuli haettua ja testiajoja on suoritettu parin kuukauden ajan. Loistavasti tuntuu sisu pelaavan, jopa niin hyvin että uhkaavasti näyttää lavanlaitojen kunnostaminen lykkääntyvän - mukava välillä nauttia työn hedelmästä :mrgreen:
Nojoo.. Syystuulet uhkaavasti jo puhaltelee ja ensilumet ei ole kaukana, laidatkin hiljalleen valmistuu, toivoa on vielä että saadaan sisulle takki niskaan talveksi ! :wink:
Jos on jollain jäänyt joutilaaksi vaihdekepin nuppia niin mielellään voisin ostaa, nykyiselle tuli käyttötunnit täyteen ja poksahti kolmeen osaan. Toinen kysymys vielä, kellään tietoa saako nuita ovien rajoitinremmejä ostettua mistään uusia ?
Liitteet
50.JPG
50.JPG (96.19 KiB) Katsottu 11686 kertaa
49.JPG
49.JPG (170.42 KiB) Katsottu 11686 kertaa
48.JPG
48.JPG (128.81 KiB) Katsottu 11686 kertaa
SA-1882
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

Komea Proto! Jotenkin jäänyt tämän projektin näkeminen väliin, pitääpä lukea ihan alusta asti... :D Eniten motivoi itseäni katsella toisten projekteja, tulee sitten samalla haaveiltua miltä se oma ajoneuvo näyttänee valmiina. Ei tosin ehkä yhtä hienolta paitsi ilman silmälaseja ;) Ja niitä en käytä koska maailma näyttää paljon paremmalta ilman :mrgreen:

Pistelehän päivitystä tulemaan, hienolta näyttää!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ovien rajoitinkumeja en tiedä saako Suomesta, yleensä porukka on ostellut kumiosia Tampereelta Korjakumista - kannattaa sieltä kysyä ensiksi.

Varmasti saa täältä Saksasta, olen itse ostanut tuolta aiempiin ajoneuvoihin (linkki alempana). Mittaa ennen kuin tilaat että ovat sopivat (eri kokoja on ollut aiemmin saatavilla, nyt näyttäisi olevan 120mm pitkiä, 40mm korkeita). Maksaa 22,49 Eur/kpl :shock: Jos mitat käyvät, niin tuo on täsmälleen sama osa kuin Sisun käyttämä. Joudut hakemaan osan tuolta: http://www.lkw-restauration.de/ ja sitten menusta "Ersatzteile > Karosserieausrüstung" . Tuotteen nimi on "Türfangband 120/40", tuotenumero 1031. On hyvä paikka tilata suosittelen, kannattaa katsoa sieltä löytyy ehkä muutakin.

Nämä Protot ovat siitä hyviä laitteita että saksalaisista osia on pääasiassa käytetty kaikkiin pikkuosiin (ja isompiinkin). Melkein kaikkea saa vieläkin, ylläolevan kaltaisista firmoista saa sitten vanhaa varastoa joita ei enää muuten löydä.
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

FBW:lle kiitokset huomionosoituksesta, kyllä se itteäkin suuresti on motivoinut kun on seurannut muiden tekemiä projekteja ! Tarvii vaan aina sen hetkisen aikaa näperrellä näitä kuvia laitteelta toiselle ja näinpoispäin.. Mutta sittenhän ne on siellä arkistoituna omaksi ja muiden iloksi kun kehtaa hetken nähä vaivaa 8) Tuo restauration.de näyttää olevan hyvä kanava touhuilla nuita kumiosia, hyvä löytö !
SA-1882
Vastaa Viestiin