SA-1882
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-1882
siistiä jälkeä. Iso peukku!!!!
Nuo sisäpuoliset koukut lienee asetta varten.
Nuo sisäpuoliset koukut lienee asetta varten.
Re: SA-1882
Lava tuli purettua paljaaksi ja positiivista oli huomata, ettei tarvitse hitsiä valjastaa. Hiontaa ja maalausta tiedossa
Näpläsin jakovaihteistoon molempien kardanien lähtöihin uudet stefat ja huomasin siinä samalla että alkaa olemaan laakerointi meleko karseassa kunnossa En löytänyt mistään tietoja, mitkä laakerit siellä on. Onko kellään ylhäällä mitä sinne pitäisi tilata ? Auttaisi kovasti, jos saisi edes sen alimmaisen akselin laakeroinnin uusittua niin pärjäisi ensikesään.
Näpläsin jakovaihteistoon molempien kardanien lähtöihin uudet stefat ja huomasin siinä samalla että alkaa olemaan laakerointi meleko karseassa kunnossa En löytänyt mistään tietoja, mitkä laakerit siellä on. Onko kellään ylhäällä mitä sinne pitäisi tilata ? Auttaisi kovasti, jos saisi edes sen alimmaisen akselin laakeroinnin uusittua niin pärjäisi ensikesään.
- Liitteet
-
- IMG_3330.JPG (173.64 KiB) Katsottu 12714 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
Etulähdön laakerit 385A/382A 2 kappaletta, alimmaisen akselin etulaakeri 33472/33225 ja takalaakeri 59412/59201.
Etulähdön ja takalähdön akseleiden välillä on vielä hela, mitoiltaan 1.19"/1.0"/1.13" (u/s/p)
Etulähdön ja takalähdön akseleiden välillä on vielä hela, mitoiltaan 1.19"/1.0"/1.13" (u/s/p)
Re: SA-1882
Repullinen kiitoksia !vr4 kirjoitti:Etulähdön laakerit 385A/382A 2 kappaletta, alimmaisen akselin etulaakeri 33472/33225 ja takalaakeri 59412/59201.
Etulähdön ja takalähdön akseleiden välillä on vielä hela, mitoiltaan 1.19"/1.0"/1.13" (u/s/p)
Onko tämän lisäksi tietoa löytyykö Suomesta firmaa, joka toimittaa näitä ?
SA-1882
Re: SA-1882
Etukardanin lähdön laakerointi uusittu ja lava kunnostettu, enää lavanlaidat entrata ja ollaan lähellä loppusuoraa - vai ollaanko ?
Epäilenpä että tunteja pajalla kertyy laitojenkin jälkeen vielä vähintään yhtä paljon kuin ajotuntejakin
Onni on olla ystäviä ja ystävillä kalustoa, ei tarvi käsipelillä jyngätä niinko Egyptin pojat aikanaan pyramideja kyhätessä, väkipyöriä ja miestappioita, huhhei.. Pilikkimisavusta kiitokset Taivalkosken paikalliselle hinausyrittäjälle
Epäilenpä että tunteja pajalla kertyy laitojenkin jälkeen vielä vähintään yhtä paljon kuin ajotuntejakin
Onni on olla ystäviä ja ystävillä kalustoa, ei tarvi käsipelillä jyngätä niinko Egyptin pojat aikanaan pyramideja kyhätessä, väkipyöriä ja miestappioita, huhhei.. Pilikkimisavusta kiitokset Taivalkosken paikalliselle hinausyrittäjälle
- Liitteet
-
- 38.jpg (370.98 KiB) Katsottu 12387 kertaa
-
- 39.jpg (309.57 KiB) Katsottu 12387 kertaa
-
- 40.jpg (269.41 KiB) Katsottu 12387 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
Kuukauden myöhässä nämä viimesimmät päivitykset taas.. Sen verran kirvelee vieläkin tuo juhannusviikon karkea aloitus
Olipa ajatuksena raapasta Sisulla mutka Kuusamossa kilvet "hakemassa" mutta kohtalo päätti toisin ja päätti tarjota pelkästään kohmelon..
Het alkumatkasta mielessä kävi koplata mikä se on protossa mukava matkavauhti ja tottakaihan se piti selvittää mitä se huilaa, jotta osaa siitä sitten sopivasti tiputtaa alaspäin nopeutta..
NNOH, 400rpm päälle punarajan vienoon alamäkeen ja sitte valametti päätti että empähän kehtaa, alko ahistamaan ja niin se sitten sammua tupsahti.. Pikaset tarkastelut moottoriin ja kaikki päällepäin ok, nestettä ja öljyä on.. Kammesta heilautus ja eikun tulelle ! Huohotus oli vähintään miehekästä, tehoja edelleen mukavasti.
Auto ympäri ja tallille, ei sitten katsasteta.. Kallista ois kuitenni ollu tiseli itärajalla näin juhannusviikolla
Kuten kuvasta todeta saattaa, lämmintä oli palotilassa ollut ilmeisesti riittävästi, kaikissa männissä kuiten renkaat urissaan !
Kolme mäntää meni samaan kuntoon kuin kuvassa oleva, 2, 4 ja 5 mäntä.
Eihän se sitten auttanut kuin mennä paikalliseen ravintolaan (joka onneksi oli viikollakin auki, pienellä kylällä kun ollaan) nauttimaan juomakulttuurista. Paikalliset juokaleet kunnioitti minun suruhetkeä poissaolollaan, olin ainut maksava asiakas ja sain ihan yksin otatella, oli siinä urakkaa koittaa yksin pittää firmaa pystyssä. Onneksi se ei ollut murheista suurin sillä hetkellä
Olipa ajatuksena raapasta Sisulla mutka Kuusamossa kilvet "hakemassa" mutta kohtalo päätti toisin ja päätti tarjota pelkästään kohmelon..
Het alkumatkasta mielessä kävi koplata mikä se on protossa mukava matkavauhti ja tottakaihan se piti selvittää mitä se huilaa, jotta osaa siitä sitten sopivasti tiputtaa alaspäin nopeutta..
NNOH, 400rpm päälle punarajan vienoon alamäkeen ja sitte valametti päätti että empähän kehtaa, alko ahistamaan ja niin se sitten sammua tupsahti.. Pikaset tarkastelut moottoriin ja kaikki päällepäin ok, nestettä ja öljyä on.. Kammesta heilautus ja eikun tulelle ! Huohotus oli vähintään miehekästä, tehoja edelleen mukavasti.
Auto ympäri ja tallille, ei sitten katsasteta.. Kallista ois kuitenni ollu tiseli itärajalla näin juhannusviikolla
Kuten kuvasta todeta saattaa, lämmintä oli palotilassa ollut ilmeisesti riittävästi, kaikissa männissä kuiten renkaat urissaan !
Kolme mäntää meni samaan kuntoon kuin kuvassa oleva, 2, 4 ja 5 mäntä.
Eihän se sitten auttanut kuin mennä paikalliseen ravintolaan (joka onneksi oli viikollakin auki, pienellä kylällä kun ollaan) nauttimaan juomakulttuurista. Paikalliset juokaleet kunnioitti minun suruhetkeä poissaolollaan, olin ainut maksava asiakas ja sain ihan yksin otatella, oli siinä urakkaa koittaa yksin pittää firmaa pystyssä. Onneksi se ei ollut murheista suurin sillä hetkellä
- Liitteet
-
- 42.jpg (150.66 KiB) Katsottu 12384 kertaa
-
- 43.jpg (190.78 KiB) Katsottu 12384 kertaa
-
- 44.jpg (197.49 KiB) Katsottu 12384 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
Vaan mehän ei pienistä lannistuta, SISUkasta kansaa kun ollaan..
Nostelin kaikki sylinteriputket pois, harmittavan hyväkuntoisia olivat lukuunottamatta pieniä vauhtiraitoja.
Koneliike Mähöseltä löytyi järkihintaan hyväkuntoiset käytetyt putket ja männät, siihen näppäsin kaveriksi uudet rengassarjat ja hoonailin putket. Aevan hyvä siitä tuli ! Budjetti alkoi sen verran kiristymään etten raskinut tähän saumaan uusia kamppeita tilata.. Mäntiä rengastaessa panin merkille ylimmän rengasuran olevan vahvistettu, turbokoneen männät vaikka kolmirenkaiset ?
Suuttimet käytin myös penkissä ja kaikissa oli avautumispaineet 160bar luokkaa, säätiin 190bar seudulle.
Eilen sain sitten kasailtua loppuun ja pikkuisen koekäytettyä ja ajettua, hienosti tuntuu toimivan. Käyntiääni paljon miellyttävämpi ja huohottaminen katosi lähes kokonaan, huhhei
Tänään sain sitten viikonlopuksi siirtokilvet sillä verukkeella oman pitäjän alueelle, että saa ajella/säädellä miten se toimii, ettei tuu toistamiseen paluuta katsastusreissulta mielipahan kera.. Jännityksellä ootan paljonko poijjalla oli ahtoja, pitää ensimmäisen jälkikiristyksen yhteydessä asentaa mittari ja säätää syöttöä vähän maltillisemmaksi, mikäli oikein reippaasti puhaltelee Täällä löysin juttua, että 0,6bar olis semmonen järkiratkasu ?
Rohkeana varasin oikeen katsastusajankin ensviikolle, jospa sitä ei tarvi tälläkertaa perua
Nostelin kaikki sylinteriputket pois, harmittavan hyväkuntoisia olivat lukuunottamatta pieniä vauhtiraitoja.
Koneliike Mähöseltä löytyi järkihintaan hyväkuntoiset käytetyt putket ja männät, siihen näppäsin kaveriksi uudet rengassarjat ja hoonailin putket. Aevan hyvä siitä tuli ! Budjetti alkoi sen verran kiristymään etten raskinut tähän saumaan uusia kamppeita tilata.. Mäntiä rengastaessa panin merkille ylimmän rengasuran olevan vahvistettu, turbokoneen männät vaikka kolmirenkaiset ?
Suuttimet käytin myös penkissä ja kaikissa oli avautumispaineet 160bar luokkaa, säätiin 190bar seudulle.
Eilen sain sitten kasailtua loppuun ja pikkuisen koekäytettyä ja ajettua, hienosti tuntuu toimivan. Käyntiääni paljon miellyttävämpi ja huohottaminen katosi lähes kokonaan, huhhei
Tänään sain sitten viikonlopuksi siirtokilvet sillä verukkeella oman pitäjän alueelle, että saa ajella/säädellä miten se toimii, ettei tuu toistamiseen paluuta katsastusreissulta mielipahan kera.. Jännityksellä ootan paljonko poijjalla oli ahtoja, pitää ensimmäisen jälkikiristyksen yhteydessä asentaa mittari ja säätää syöttöä vähän maltillisemmaksi, mikäli oikein reippaasti puhaltelee Täällä löysin juttua, että 0,6bar olis semmonen järkiratkasu ?
Rohkeana varasin oikeen katsastusajankin ensviikolle, jospa sitä ei tarvi tälläkertaa perua
- Liitteet
-
- 45.jpg (201.77 KiB) Katsottu 12377 kertaa
-
- 47.jpg (244.02 KiB) Katsottu 12377 kertaa
-
- 46.jpg (238.9 KiB) Katsottu 12377 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
Tuli tuossa iltana muutamana purettua tuo vinssikin osiksi.
SUOSITTELEN lämpimästi käyttämään auki tuon momenttisuojan, jos et ole sitä vielä tehnyt. Tämän yksilön purkaminen aiheutti suunnattoman määrän takaraivon kaljuuntumista ja paskasia korvantauksia. Omasta ymmärtämättömyydestä ja osittain opiskelumateriaalin puutteesta lähin perse-edellä puuhun ja leväytin päreiksi koko kapistuksen kun ei suosiolla irronnut tuo alempi ketjupyörä (oi kyllä, pelkästään sen olisin vaihtanut, vaan nyt ei kaduta että käytin auki koko laitoksen).
Prässi ja männänrengaspuristin on kätevä apu tuota momenttisuojaa kasatessa, eikä suojalasitkaan haitaksi ole; suhteellisen joutuin karkaa nuo jousikuorman alla olevat naplukat kun niitä jännittää ja jos - tai siis kun ne sitten lipeää..
Perusteellinen putsaus ja voitelu oli riittävät toimenpiteet vinssin osalta
SUOSITTELEN lämpimästi käyttämään auki tuon momenttisuojan, jos et ole sitä vielä tehnyt. Tämän yksilön purkaminen aiheutti suunnattoman määrän takaraivon kaljuuntumista ja paskasia korvantauksia. Omasta ymmärtämättömyydestä ja osittain opiskelumateriaalin puutteesta lähin perse-edellä puuhun ja leväytin päreiksi koko kapistuksen kun ei suosiolla irronnut tuo alempi ketjupyörä (oi kyllä, pelkästään sen olisin vaihtanut, vaan nyt ei kaduta että käytin auki koko laitoksen).
Prässi ja männänrengaspuristin on kätevä apu tuota momenttisuojaa kasatessa, eikä suojalasitkaan haitaksi ole; suhteellisen joutuin karkaa nuo jousikuorman alla olevat naplukat kun niitä jännittää ja jos - tai siis kun ne sitten lipeää..
Perusteellinen putsaus ja voitelu oli riittävät toimenpiteet vinssin osalta
- Liitteet
-
- 33.jpg (171.48 KiB) Katsottu 12371 kertaa
-
- 34.jpg (236.21 KiB) Katsottu 12371 kertaa
-
- 35.jpg (270.46 KiB) Katsottu 12371 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
0,6 bar on järkiratkaisu jos ei ole vahvistettuja männänrengasuria.
Joku muu osaa sanoa mitä pitäisi kestää kun on vahvistetut.
Joku muu osaa sanoa mitä pitäisi kestää kun on vahvistetut.
Re: SA-1882
Mainio kuvatrio tuossa 20. heinäkuuta tulleessa viestissä:
1. (Sisu kiitää maantiellä): "Nyt lähtee, nyt lähtee!"
2. (Kärsinyt mäntä): "Ei lähteny"
3. (Baaritiskillä): "Nyt lähtee..."
Mutta hienoa, että moottori (ja vinssi) on jälleen tikissä
1. (Sisu kiitää maantiellä): "Nyt lähtee, nyt lähtee!"
2. (Kärsinyt mäntä): "Ei lähteny"
3. (Baaritiskillä): "Nyt lähtee..."
Mutta hienoa, että moottori (ja vinssi) on jälleen tikissä
Re: SA-1882
Männän laessa lukee teksti CS tai DS. Molemmat käy, ja ovat tosiaan kolmella männän renkaalla.J.Kivelä kirjoitti: Mäntiä rengastaessa panin merkille ylimmän rengasuran olevan vahvistettu, turbokoneen männät vaikka kolmirenkaiset ?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1882
Noniin ja halojaa taas ! Näpsin moottorin kasaan, leima tuli haettua ja testiajoja on suoritettu parin kuukauden ajan. Loistavasti tuntuu sisu pelaavan, jopa niin hyvin että uhkaavasti näyttää lavanlaitojen kunnostaminen lykkääntyvän - mukava välillä nauttia työn hedelmästä
Nojoo.. Syystuulet uhkaavasti jo puhaltelee ja ensilumet ei ole kaukana, laidatkin hiljalleen valmistuu, toivoa on vielä että saadaan sisulle takki niskaan talveksi !
Jos on jollain jäänyt joutilaaksi vaihdekepin nuppia niin mielellään voisin ostaa, nykyiselle tuli käyttötunnit täyteen ja poksahti kolmeen osaan. Toinen kysymys vielä, kellään tietoa saako nuita ovien rajoitinremmejä ostettua mistään uusia ?
Nojoo.. Syystuulet uhkaavasti jo puhaltelee ja ensilumet ei ole kaukana, laidatkin hiljalleen valmistuu, toivoa on vielä että saadaan sisulle takki niskaan talveksi !
Jos on jollain jäänyt joutilaaksi vaihdekepin nuppia niin mielellään voisin ostaa, nykyiselle tuli käyttötunnit täyteen ja poksahti kolmeen osaan. Toinen kysymys vielä, kellään tietoa saako nuita ovien rajoitinremmejä ostettua mistään uusia ?
- Liitteet
-
- 50.JPG (96.19 KiB) Katsottu 11746 kertaa
-
- 49.JPG (170.42 KiB) Katsottu 11746 kertaa
-
- 48.JPG (128.81 KiB) Katsottu 11746 kertaa
SA-1882
Re: SA-1882
Komea Proto! Jotenkin jäänyt tämän projektin näkeminen väliin, pitääpä lukea ihan alusta asti... Eniten motivoi itseäni katsella toisten projekteja, tulee sitten samalla haaveiltua miltä se oma ajoneuvo näyttänee valmiina. Ei tosin ehkä yhtä hienolta paitsi ilman silmälaseja Ja niitä en käytä koska maailma näyttää paljon paremmalta ilman
Pistelehän päivitystä tulemaan, hienolta näyttää!
Pistelehän päivitystä tulemaan, hienolta näyttää!
Re: SA-1882
Ovien rajoitinkumeja en tiedä saako Suomesta, yleensä porukka on ostellut kumiosia Tampereelta Korjakumista - kannattaa sieltä kysyä ensiksi.
Varmasti saa täältä Saksasta, olen itse ostanut tuolta aiempiin ajoneuvoihin (linkki alempana). Mittaa ennen kuin tilaat että ovat sopivat (eri kokoja on ollut aiemmin saatavilla, nyt näyttäisi olevan 120mm pitkiä, 40mm korkeita). Maksaa 22,49 Eur/kpl Jos mitat käyvät, niin tuo on täsmälleen sama osa kuin Sisun käyttämä. Joudut hakemaan osan tuolta: http://www.lkw-restauration.de/ ja sitten menusta "Ersatzteile > Karosserieausrüstung" . Tuotteen nimi on "Türfangband 120/40", tuotenumero 1031. On hyvä paikka tilata suosittelen, kannattaa katsoa sieltä löytyy ehkä muutakin.
Nämä Protot ovat siitä hyviä laitteita että saksalaisista osia on pääasiassa käytetty kaikkiin pikkuosiin (ja isompiinkin). Melkein kaikkea saa vieläkin, ylläolevan kaltaisista firmoista saa sitten vanhaa varastoa joita ei enää muuten löydä.
Varmasti saa täältä Saksasta, olen itse ostanut tuolta aiempiin ajoneuvoihin (linkki alempana). Mittaa ennen kuin tilaat että ovat sopivat (eri kokoja on ollut aiemmin saatavilla, nyt näyttäisi olevan 120mm pitkiä, 40mm korkeita). Maksaa 22,49 Eur/kpl Jos mitat käyvät, niin tuo on täsmälleen sama osa kuin Sisun käyttämä. Joudut hakemaan osan tuolta: http://www.lkw-restauration.de/ ja sitten menusta "Ersatzteile > Karosserieausrüstung" . Tuotteen nimi on "Türfangband 120/40", tuotenumero 1031. On hyvä paikka tilata suosittelen, kannattaa katsoa sieltä löytyy ehkä muutakin.
Nämä Protot ovat siitä hyviä laitteita että saksalaisista osia on pääasiassa käytetty kaikkiin pikkuosiin (ja isompiinkin). Melkein kaikkea saa vieläkin, ylläolevan kaltaisista firmoista saa sitten vanhaa varastoa joita ei enää muuten löydä.
Re: SA-1882
FBW:lle kiitokset huomionosoituksesta, kyllä se itteäkin suuresti on motivoinut kun on seurannut muiden tekemiä projekteja ! Tarvii vaan aina sen hetkisen aikaa näperrellä näitä kuvia laitteelta toiselle ja näinpoispäin.. Mutta sittenhän ne on siellä arkistoituna omaksi ja muiden iloksi kun kehtaa hetken nähä vaivaa Tuo restauration.de näyttää olevan hyvä kanava touhuilla nuita kumiosia, hyvä löytö !
SA-1882