SA-1882
Valvoja: sisua
SA-1882
Vuodelta -81, jatkamaton, peruskorjauksesta ei tietoa, alunperin ahtamattomalla valmetin 611 moottorilla. Palvellut ensimmäiset 10vuotta rauhanturvaajatehtävissä afrikassa, vuonna 1991 siirretty Sodankylän prikaatiin. 2005 (se Tervolan suuri huuto, missä meni 70 muutai A-45:sta) myyty yksityiselle Kuusamoon, josta minä ostin sen itselleni Taivalkoskelle.
Alkaa nyt olla vuoden verran takana kunnostustyötä, talvi oli aika hiljasta rakentelun osalta, laiskuuden piikkiin kun pihalla pitää autoa säilyttää niin aina oma sulattaminen jne. ennenku oikeasti pääsee töihin. Helpompi olisi ollut alusta saakka kirjotella ja pitää ajantasalla mitä tapahtuu, mutta sepä on myöhästä rypistellä niin alotellaan nyt tätä dokumentointi puolta !
Lähtökohta tässä yksilössä ei ollut ihan mahdoton, vaikkakin kaiken vapaa-ajan tuntuu saavan kulumaan tallilla meleko tehokkaasti.. Melkein kaikki osat oli olemassa, että eikun entraamaan vaan niin siitä se hilijalleen. Lavapeite oli suurin puutos tähän astisista, se löytyi ihan KÄYTTÄMÄTTÖMÄNÄ Sodankylästä, liekkö lajinsa viimeinen Vaihteiston ulosoton kuoret oli hajonneet, sen mehtääminen otti aikansa. Noh, etsivä löytää kun ei anna periksi. Muita puutteita oli lähinnä auton "henkilökohtaiseen" varustukseen kuuluvia tavaroita, kuten työkaluja. Jopa puhalluslamppu oli paikoillaan omassa kotelossansa Kansipahvit oli poltettu samassa ryteikössä mihin vinssatessa oli ulosotto särkynyt. Kansipahvit uusittiin ja purkaamolta löytyi vastaavasta moottorista ahdin, öljylinjat ja imusarjan lähtö, joten näppäilin ne kiinni (syöttöä oli valmiiksi jo ruuvattu niin että näkyy). Pumpulle en ainakaan vielä ole tehnyt mitään, täytynee alkaa sitten hienosäätämään ja miettimänä muita siirtoja, kun auton muuten saa valmiiksi.
Tavoitteena olisi tälle kesälle saada kunnosteltua sisu loppuun ja leimalle, jännätään miten äijän käy..
Lisäilen tässä kuvia hiljalleen niin saa tämän kuluneen vuoden kiinni ja pääsee vähän paremmin ko yksilöstä jyvälle, mitä sen kans on tullut puuhailtua. Ratin keskiön alta löytyi terveiset, liekkö viimesiä koitoksia ollut sisuparalla varusmiesten otteissa Mutta siinäpä kuvat lähtötilanteesta, olkaa hyvät.
SA-1882
Re: SA-1882
Hyvä hyvä lisää juttua vaan kehiin.Muistaisin että niitä protoja myytiin tervolassa silloin 77kpl ja yksi niistä oli palo-auto versio.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
JeeP wrangler
Re: SA-1882
Hieno homma että uusia projekteja tulee sivustolle
Ratin keskiöön tuli itsekkin piilotettua terveiset vuonna 90 vaasassa, siellä ei ollut kuitti autoja joten rek.tunnuksesta ei tietoa.
Ratin keskiöön tuli itsekkin piilotettua terveiset vuonna 90 vaasassa, siellä ei ollut kuitti autoja joten rek.tunnuksesta ei tietoa.
Re: SA-1882
Jepjep, oikeassa taidat olla lukumäärästä, 77 kappalettahan niitä oli tarjolla.
Päivitän tässä nyt kertarymmäyksellä muutaman kuvan enämpi. Keulapeltiä kun alkoi rapsuttelemaan paljaaksi, paljastui hienosti isot UN kirjaimet alta, se sininen ovessa oleva logo ei enää erottunut, se olisi kyllä hienonnäköinen jos olisi tullut valkeaksi tehtyä. Ruostetta löytyi jonkuverran, (yllättävän vähän), hitsaushommia ei kuitenkaan ole tarvinnut tehdä (pintaruosteen poistoa sitten senkin edestä).
Helpoimmalta tuntui aloittaa korin kunnostus hytin ulkopinnoista, luonnollisesti ovethan piti irroittaa ja purkaa osiksi, että saa hiplattua joka nippelin ja nappelin irtaallaan, miten noin yksinkertaseen rakenteeseen saadaankin mahutettua niin monta irto-osaa?!? SIsustukseen löytyi näppärästi paikallisesta huonekaluliikkeestä lähes alkuperäistä vastaavaa kokolattiamattoa verhoiluksi, puukolla muotoon ja sprayliimalla kiinni, nopeaa ja helppoa
Päivitän tässä nyt kertarymmäyksellä muutaman kuvan enämpi. Keulapeltiä kun alkoi rapsuttelemaan paljaaksi, paljastui hienosti isot UN kirjaimet alta, se sininen ovessa oleva logo ei enää erottunut, se olisi kyllä hienonnäköinen jos olisi tullut valkeaksi tehtyä. Ruostetta löytyi jonkuverran, (yllättävän vähän), hitsaushommia ei kuitenkaan ole tarvinnut tehdä (pintaruosteen poistoa sitten senkin edestä).
Helpoimmalta tuntui aloittaa korin kunnostus hytin ulkopinnoista, luonnollisesti ovethan piti irroittaa ja purkaa osiksi, että saa hiplattua joka nippelin ja nappelin irtaallaan, miten noin yksinkertaseen rakenteeseen saadaankin mahutettua niin monta irto-osaa?!? SIsustukseen löytyi näppärästi paikallisesta huonekaluliikkeestä lähes alkuperäistä vastaavaa kokolattiamattoa verhoiluksi, puukolla muotoon ja sprayliimalla kiinni, nopeaa ja helppoa
SA-1882
Re: SA-1882
Kattohan se yllätäen vuoti saumoista, olihan tuota tilkitty rumasti sieltä sun täältä, oli punasta ja oli mustaa liimaa.. Hyhhyh. Kyllä se pois oli käytettävä että saa fiksun näköisen jälen aikaan.
SA-1882
Re: SA-1882
Jo muilta täällä lukeneena ja jännityksen sekaisin tuntein purin lämmityslaitetta ja ei ollut jännitys turhaa ! Löytyhän sieltä Lusikkahaarukkamysteeriä, räkäpäitä, olipa joku ressukka joutunut joskus laskemaan liikennettäi kirjanpidon perusteella.. Repullinen pattereitakin oli löytänyt tiensä siitä pienestä kolosesta ikuiseen säilöön. Ehkä parhaimpana löytönä mainittakoon kuvassakin näkyvä sininen avaimenperä auton omalla SA-tunnuksella Ootteko muuten jotenkin siististi tilkinnyt sitä rakoa siinä lämppärin vieressä "hansikaslokerosta" ?
Siinä pari kuvaa viimesyksyltä, maalina on telalla vedetty Teknoksen puolihimmeä peltikattomaali ja sävynä RAL 6031.
Siinä pari kuvaa viimesyksyltä, maalina on telalla vedetty Teknoksen puolihimmeä peltikattomaali ja sävynä RAL 6031.
SA-1882
Re: SA-1882
Paikallisella työpajalla oli osaamista nahan ompelusta, joten touhusin uutta nahkaa ja teetätin istuimiin uudet päälliset, lisäsivät samalla vähän toppausta sinne mistä oli ajanhammas narskutellut vähäksi. Vänkärin istuimen (vai onko se tähystäjän vaiko molempien) alunen pursui tavaranmäärästä, joten sieltäkin irtosi jätesäkillinen törkyä kun purki pois ja maalaili paikat kuntoon. Istuimen pohjavaneri oli saatu kans säpäleiksi, joten taas sai paikallinen levyliike kannatusta Lattiavaneri olis tehny mieli kans uusia hytin puolelle, laiskuus vaan iski kun kuitenkin ehjä on, värit vaan kuluneet.
Kuvassa lämmityslaite kunnostettuna, laitoin vielä kirkasta kiveniskuteippiä ettei rapaiset kengät ilkeästi naarmuttele kun lähtee ryöjäymään maaston puolelle, ei kaiketi tasaisimmasta päästä aina se kyyti maastossa ole
Välillä saa jonkun aina huijattua talkoohommiinkiin matkaan, ei kaikkea tarvii yksin näprätä. Matkaan aina mahtuu jos vain pensseli käjessä pyssyy
Kuvassa lämmityslaite kunnostettuna, laitoin vielä kirkasta kiveniskuteippiä ettei rapaiset kengät ilkeästi naarmuttele kun lähtee ryöjäymään maaston puolelle, ei kaiketi tasaisimmasta päästä aina se kyyti maastossa ole
Välillä saa jonkun aina huijattua talkoohommiinkiin matkaan, ei kaikkea tarvii yksin näprätä. Matkaan aina mahtuu jos vain pensseli käjessä pyssyy
SA-1882
Re: SA-1882
Kapelliputket oli kertakaikkiaan niin hyvässä kunnossa, että ei tullu mieleenkään alkaa niitä elvyttämään.. Onneksi vielä myyvät suoraa putkea kaupassa siihen hintaan, että duunarikin raskii ostaa ja veistellä omasta päästä uutta. Sen verran oli apua vanhoista putkista että pikkusen sai mittoja kuitenkin katella. Hivenen saattaa harmittaa jos näppäsee kapellit ja sitte ei pressu sovikkaan päälle
Sotavalot sai kans uutta pintaa.
Sotavalot sai kans uutta pintaa.
SA-1882
Re: SA-1882
Karkeannäköinen on kuljettajalla ohjaamo, jos ei alunperinkään niin kovin ergonominen niin voisihan sille jotain tehdä viihtyvyyttä silmälläpitäen, purkua, hiontaa ja maalausta..
SA-1882
Re: SA-1882
Meleko näpräämistä, onneksi johdot kuitenkin on järkevästi numeroitu ja jonkulainen alkukantainen sähkökaaviokin on tarjolla hienojen kanssaharrastajien toimesta
Mittareita en lähtenyt avamaan, olivat puhtoiset sisältä ja kaikki toimii. Tyydyin maalaamaan kehykset ja pohjalevyn, johon koko mittaristo on kasattu. Kuusamon tuherolla kun porakoneen kans jyrysi pohjalevyn, sai hienon metallisen pintakuvion taustalevyyn. Koitin kuvalle tallentaa mitä tarkoitan.
Ei liene yllätys, että niin ikään kierrolukumittarin vetotappi, kuin nopeusmittarinkin tappi oli kulunut pyöreäksi. Itseasiassa nopeusmittarin pyörittäjästä en löytänyt koko tappia.. Noh, kätevähän nopsaan nikkaroi uudet ja taas pelaa (hetken)
Miten muilla on nopeusmittarin vaijeri toteutettu ? Tässä yksilössä se oli kolmesta pätkästä. Ensimmäinen mittarilta autoon päin pitkä ja sen perässä kaksi lyhyttä (noin 40cm pätkiä). Viimenen pätkä oli poikkiviassa sisältä, joten jouduin reitittämään vaijerin uudestaan että yltää. Saa nähä riittääkö pituus rungon kiertyessä ilman sitä viimeistä pätkää..
Mittareita en lähtenyt avamaan, olivat puhtoiset sisältä ja kaikki toimii. Tyydyin maalaamaan kehykset ja pohjalevyn, johon koko mittaristo on kasattu. Kuusamon tuherolla kun porakoneen kans jyrysi pohjalevyn, sai hienon metallisen pintakuvion taustalevyyn. Koitin kuvalle tallentaa mitä tarkoitan.
Ei liene yllätys, että niin ikään kierrolukumittarin vetotappi, kuin nopeusmittarinkin tappi oli kulunut pyöreäksi. Itseasiassa nopeusmittarin pyörittäjästä en löytänyt koko tappia.. Noh, kätevähän nopsaan nikkaroi uudet ja taas pelaa (hetken)
Miten muilla on nopeusmittarin vaijeri toteutettu ? Tässä yksilössä se oli kolmesta pätkästä. Ensimmäinen mittarilta autoon päin pitkä ja sen perässä kaksi lyhyttä (noin 40cm pätkiä). Viimenen pätkä oli poikkiviassa sisältä, joten jouduin reitittämään vaijerin uudestaan että yltää. Saa nähä riittääkö pituus rungon kiertyessä ilman sitä viimeistä pätkää..
SA-1882
Re: SA-1882
Kuljettajan istuimeenkin on kyllä osattu kasata jos jonkunäköistä pellin pätkää, vaan niimpä toimii säädötkin liukkaasti kun kehtasi purkaa ja rynsteerata uusiksi tuon jakkaran. Takaseinäänkin tuli uusi puhdas verhoilu. Hajukin auton sisällä muuttuu kummasti kun saa poistettua vanhat ja vettyneet, sekä TJ-tekstein koristellut verhoilut. Toki istuimien tuore nahkakin tuoksuu hyvältä.
Mitä käyttöä varten hytin takaseinän sisäpuoliset koukut ovat ?
Mitä käyttöä varten hytin takaseinän sisäpuoliset koukut ovat ?
SA-1882
Re: SA-1882
Niinhän se sitten kävi, että kun hytistä alkoi loppua tekeminen niin seuraavakasi lava pois ja tekniikka tarkempaan syyniin
Pintaruostetta, öljyvuotoja, järkyttävä määrä epämääräistä öljymoskaa ja hiekkaa niin paljon ja aivan jokapaikassa, vaikka kuin kiertää painepesurilla, paineilmalla ja rasvanpoistolla niin ei tahdo puhtaaksi saada. Tässä vaiheessa olin jo laittanut ahtimen kiinni ja hätäpäissään suorasta putkesta veistin pakoputken ja imuputken, tarvinnee siistiä myöhemmin että ilkeää peltiä raottaa naapurillekkin
Pintaruostetta, öljyvuotoja, järkyttävä määrä epämääräistä öljymoskaa ja hiekkaa niin paljon ja aivan jokapaikassa, vaikka kuin kiertää painepesurilla, paineilmalla ja rasvanpoistolla niin ei tahdo puhtaaksi saada. Tässä vaiheessa olin jo laittanut ahtimen kiinni ja hätäpäissään suorasta putkesta veistin pakoputken ja imuputken, tarvinnee siistiä myöhemmin että ilkeää peltiä raottaa naapurillekkin
SA-1882
Re: SA-1882
No nyt.. Loputtoman pesun jälkeenhän sitä piti pistää tuoretta pintaa, selkeyty kokonaiskuva tekniikasta mukavasti kun sai puhdasta pintaa näkyville
Vielä ois akkukotelon läpikäynti edessä, jos sitä sitten sen lavan kimppuun, vanerit on jo tilauksessa
Moottoriin meni sama teknoksen puolihimmeä peltikattomaali RAL 6016. Tuota oliivin vihreän sävyä, millä maalasin vaihteiston ja jakovaihteiston en äkkiseltään muista, ihan rehellinen oliivin vihreän sävy se ei ollut, kun ei kone löytänyt sävyä sille alkuperäistä vastaavalle RAL-koodille.. Luottanee tuonne
Flektiin keltaista vasaralakkaa, paljon huonompi oli levittää entä tuo teknosin tuote.. Pensselillä sutasin tuon tekniikkapuolen ja runkoon Dinitrolin musta ruiskumassa, lähinnä siinä ajattelin paikkamaalaamisen helppoutta jatkossa. Jännä nähä kuin arka se sitten on käytännössä.. Kait pakoputkistoon löytyy joku kuumankestävä musta, mitä vois ajatella pensselillä levitettäväksi ja ihan paikalleen maalattuna ?
Nyt alkaa olla tämä tarina siinä pisteessä että viimesin kuva on alle 2viikkoa vanha. Jatkoa seuraa..
Vielä ois akkukotelon läpikäynti edessä, jos sitä sitten sen lavan kimppuun, vanerit on jo tilauksessa
Moottoriin meni sama teknoksen puolihimmeä peltikattomaali RAL 6016. Tuota oliivin vihreän sävyä, millä maalasin vaihteiston ja jakovaihteiston en äkkiseltään muista, ihan rehellinen oliivin vihreän sävy se ei ollut, kun ei kone löytänyt sävyä sille alkuperäistä vastaavalle RAL-koodille.. Luottanee tuonne
Flektiin keltaista vasaralakkaa, paljon huonompi oli levittää entä tuo teknosin tuote.. Pensselillä sutasin tuon tekniikkapuolen ja runkoon Dinitrolin musta ruiskumassa, lähinnä siinä ajattelin paikkamaalaamisen helppoutta jatkossa. Jännä nähä kuin arka se sitten on käytännössä.. Kait pakoputkistoon löytyy joku kuumankestävä musta, mitä vois ajatella pensselillä levitettäväksi ja ihan paikalleen maalattuna ?
Nyt alkaa olla tämä tarina siinä pisteessä että viimesin kuva on alle 2viikkoa vanha. Jatkoa seuraa..
SA-1882