SA-1882

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Ihan ei oo jouten oltu syksylläkään, vaikka viime postauksesta onkin jo aikaa.. :roll:
Laidat sai uudet vanerit ja värit. Takalaitaa lukuunottamatta oli terveet metalliosat, yllättäen oli peruutusharjotuksia suorittaessa saatu laita mutkille ja sitä sitten pikaseen pajalla paikkailtu.. Noo pätkä uutta väliin ja maalia päälle niin taas mennään :wink:
Liitteet
52.JPG
52.JPG (128.78 KiB) Katsottu 12276 kertaa
51.JPG
51.JPG (121.97 KiB) Katsottu 12276 kertaa
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Talveksi oli hyvä saada Sisulle takki niskaan, ja onhan se kokonaisuutena vähän mukavemman näköinen (ainakin omaan silmään), kun on uusi ja ehjä peite päällä :P
Liitteet
54.JPG
54.JPG (158.18 KiB) Katsottu 12271 kertaa
53.JPG
53.JPG (142.97 KiB) Katsottu 12271 kertaa
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Puhalluslampun puulaatikkoon oli ajanhammas päässyt sen verran nakertamaan, että pitihän se sitten uus laatikko nikkaroida, toki justiin samanlainen kuin alkuperäinenkin. Metalliosat säästin alkuperäisestä laatikosta. Lampun käytin osissa ja kiillotin osat, piti vielä koekäyttää malliksi ja komeat lieskathan sieltä näyttää irtoavan. Hetkisen lämmettyä liekki muuttui huomattavasti puhtaammaksi ja siniseksi, kuvan liekki vaan oli näyttävämmän näköinen :mrgreen:
Liitteet
56.JPG
56.JPG (88.25 KiB) Katsottu 12263 kertaa
55.JPG
55.JPG (112.56 KiB) Katsottu 12263 kertaa
SA-1882
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

No nyt näyttää ryhdikkäältä 8) Alkaa tuossa vaiheessa olemaan jo omistamisen iloa kaiken työn jälkeen. Piru kun olisi jo itsekin noin pitkällä... Varmasti tuossa matkan varrella on ollut monta "mielihyvä-hetkeä", kun pari osaa on taas maalattuna paikallaan niin antaa ihmeesti kipinää jatkaa eteenpäin.

Ihan mielenkiinnosta, mitä pressu kustansi? Alkuperäinen pressu minultakin löytyy, mutta on kyllä muuttunut aika kovaksi - uusi pressu on aina uusi (tosin omaani ei tule pressulavaa).

Tuo sinun Toho-kuvasi selventää miksi SA-INT luopui niiden käytöstä Protojen yhteydessä :mrgreen: Tupakansytytin helvetistä :twisted:

Nuo Tohot muuten kiillottuvat aika mukavasti takkatulen äärellä näperrellen, ikävä puoli että tuo SWEDEN lukee vain noin isolla... Ei tänä päivänä enää noin laadukkaista materiaaleista mitään tehdä.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja sisua »

J.Kivelä kirjoitti:Talveksi oli hyvä saada Sisulle takki niskaan, ja onhan se kokonaisuutena vähän mukavemman näköinen (ainakin omaan silmään), kun on uusi ja ehjä peite päällä :P
Siistin näköinen Proto :)
Kerrotko pressuhankinnasta viimeisimpiä uutisia (paikka ja hinta kiinnostavat). Kuten Lefa kertoikin, pressusta tulee vanhemmiten korppuja; oman Proton Pressua piikatessa sitä piti käsitellä varsin varovaisesti, repeili helposti saumoistaan.

Viimeksi pressuhankintapaikat taidettiin kartoittaa lähes 10 vuotta sitten :mrgreen:
ZAU
Viestit: 682
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Ylistaron Ala-peitettä on tullut ite käytettyä pressujen korjaamiseen,palvelu hyvää eikä hinnatkaan mitään järisyttäviä ole olleet.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

FBW kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mitä pressu kustansi? Alkuperäinen pressu minultakin löytyy, mutta on kyllä muuttunut aika kovaksi - uusi pressu on aina uusi (tosin omaani ei tule pressulavaa).
Touhusin viimesyksynä tuon pressun, se oli Sodankylästä jonkun täällä olevan foorumilaisen viimeinen kappale. Ilmoitus oli jo silloin jonkun vuoden vanha mutta kokeilin onneani. Käyttämtön, pehmyt ja puhdas peite, 200 euroa. Tuskin olisi halvemmalla ainakaan kukaan ruvennut tekemään :roll:
Liekkö lajinsa viimeinen :oops:
SA-1882
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

No tuota halvemmalla ei kyllä uutta pressua löydä, ei riitä edes materiaaleihin :shock: Jos tuo pressu olisi ollut jatkettuun Protoon, olisi se varmaan kadonnut silmänräpäyksessä - pirusti onnea löytää alkuperäinen pressu.

Täällä päin uusi pressu kustantaisi paljon. Tyttöystävä osti joskus jonkun vanhemman 3.5ton Mersu-avolavan ja teetätti siihen pressun, hinta oli tuhansia euroja :shock: Itseasiassa pressu maksoi enemmän kuin oli auton arvo. Teoriassa pressun pystyisi itsekin väsäämään, materiaalia on kyllä saatavilla mutta ei varmaan ihan niin helppo juttu saada tuollainen ison pressun leikkaukset/mitat oikein, liimaukset/ompelut jne. Varmaan ei istuisi ollenkaan paikalleen, siksi jää minulta ainakin teoriaksi :mrgreen:

Mikä juttu noiden peilinvarsien kanssa on, ovatko tarkoituksella erilaiset eri puolilla autoa? Minulla on vain 1kpl uusi varsia (samanlainen kuin sinulla kuljettajanpuolella), pitää ehkä teettää hydrauliikkaliikkeessä toinen kappale. Uudet peilit maksavat pari kymppiä kappale traktoritarvikeliikkeissä. Pidän silti vielä vaihtoehtona perinteistä "yksi vartista" peiliä, tästä syystä en vielä talveksi tehnyt peileille reikiä "uusiin" oviin. Tuo Sisun putkihässäkkä-peilinvarsi on jossain määriin ruma ja tarttuu joka oksaan, vanhoissa protoissa oli vain normaali yksi vartinen peili. Isoja päätöksiä täytyy miettiä pitkään :roll:
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

Etsi toiminnolla löyty tämmöinen keskustelu pressuista. Eli muotopeite oy tampereella

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... essu#p4236
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

J.Kivelä kirjoitti:Takalaitaa lukuunottamatta oli terveet metalliosat, yllättäen oli peruutusharjotuksia suorittaessa saatu laita mutkille ja sitä sitten pikaseen pajalla paikkailtu.
Perinteine tapa saada perälauta solmuun on kärry perässä unohtaa takalaita auki. Aisa sopii koloon vain suoralla. :lol:

Hienon näköinen vekotin!
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

FBW kirjoitti:Mikä juttu noiden peilinvarsien kanssa on, ovatko tarkoituksella erilaiset eri puolilla autoa?:
Samaa on useampi kysellyt ja itsekin sitä selvittelin aiemmin, muuan tiesi sanoa että on törmännyt nimenomaan UN mallissa aiemminkin samanlaiseen ratkaisuun toisen peilin osalta. Ilmeisesti se on aluperinkin ollut tuollainen viritys kun ovesta ei toisia kiinnitysreikiä löydy :roll:
SA-1882
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

Epäilen että sinulla on toinen ovi vaihdettu, tai siten korjattu ettei toisia reikiä enää löydy. Ovien vaihtuminen ei ole harvinaista, omassakin autossa on kuljettajan ovi vaihdettu. Rauhanturvakäytössä on ollut erilaisia peilivirityksiä, mutta silti symmetrisesti samanlaiset kummallakin puolella, toki kenttäkorjaukset ovat sitten eri asia. Ulkomaille lähetetyt autot ovat olleet periaatteessa ihan riviautoja Suomesta, joihinkin on sitten lisätty esim. hakuvalo katolle tai jotain tingeltangelia kuten vaikkapa paineilmatorvi :mrgreen:

Yksi aiemmin omistamistani Protoista on myös ollut UN-väreissä, osahan noista Protoista jätettiin ulkomaille melkoisen huonossa kunnossa. Kovinkaan huolella ei noita joskus aikanaan valkoisiksi maalattu. Ei se elämä siellä etelässä varmasti helpompaa ollut kuin pohjoisessakaan :? Netistä löytyy kuvia UN-Protoista, niissä on tosin rauhanturvatehtävissä ollut eri rekisterinumero esim. "UNIFIL-1234", jos tietää oman UNIFIL-numeronsa voi hyvinkin löytää omasta autostaan kuvan tai muuta historiaa.

Ohessa muutamia linkkejä jos kiinnostaa kuvia UN-Protoista yms. rauhanturvatehtävistä. En viitsi kuvia tänne linkata ettei tule kenenkään tekijänoikeuksia rikottua:

http://www.supataulut.net/albumi.html
(Esim. UNIFIL-kansiot)

http://jmma.kuvat.fi/kuvat/Libanon+88-91/018.jpg

http://jmma.kuvat.fi/kuvat/Golan+92,+pos+60,+Syyria/
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti:
Ohessa muutamia linkkejä jos kiinnostaa kuvia UN-Protoista yms. rauhanturvatehtävistä. En viitsi kuvia tänne linkata ettei tule kenenkään tekijänoikeuksia rikottua:

http://www.supataulut.net/albumi.html
(Esim. UNIFIL-kansiot)

http://jmma.kuvat.fi/kuvat/Libanon+88-91/018.jpg

http://jmma.kuvat.fi/kuvat/Golan+92,+pos+60,+Syyria/
Helkkari, Sisu SA-110 myös kuvissa. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Vapunkin jälkeistä elämää on ! Talvi alkaa taittua ja Taivalkoskellakin lumen pinta putosi alle metrin ! Kevätaurinko sai paikallislehden toimittajan aktivoitumaan sen verran, että osoitti mielenkiintoa rakasta harrasteajokkiani kohtaan ja kyseli lupaa saisiko tekaista jutun lehteen. No sehän vain passasi, mukavahan se on tuoda harrastusta julki muillekkin kyläläisille niin eivät aivan luule, jotta oltaisiin mobilisoimassa joukkoja kun tässä Itä-rajalla asustellaan näinkin levottomina aikoina. Pikkuinen virhekin oli faktoissa toimittajalta karannut koskien ajoneuvojen lukumäärää. Puhuin valmistusmäärän olevan 441 kpl, joista noin 100 jäljellä, lehdessä komeili jäljellä olevien protojen määräksi 450, annettakoon anteeksi kun asiasisältö muuten oli ihan hyvää :D
Leima kerkesi sisusta vanhaksi ja näyttää tulevan pitkä kevät, siispä näppäsin jakovaihteiston osiksi ja laakerointihommille ! Arvokkaita näkyvät laakerit olevan, vaan eipä se auta, vaihdettavakait ne on kun olivat niin kurjaan kuntoon pieksäyneet. :cry: Välinivelestä oli stefat ja vaihteiston puolen pyörä päässeet heikkoon kuntoon, omasta takaa löytyi jakovaihteiston puolen pyörä ja kangasaholta löysin toisen, itse väliholkki vielä kelpasi jatkoon. Jospa siitä nyt olisi sitten seuraavaan remonttiin asti kulukinetta :wink:

Minusta tuntui, että oisi ollu mukavampi alakaa tuohon laakerointihommaan, jos jostain olisi löytynyt valmiiksi laakerinumerot (olisi saanut touhuta osat valmiiksi), alkuperäiset varaosanumerothan kyllä oli saapusalla mutta en alkanut niitten saatavutta sen kummemmin selvittelemään. Hutasin paintilla luonnoksen jakovaihteistosta ja laakerinumeroista, sekä niiden sijaintipaikoista, jos se jotakuta helpottaa yhtään mikäli saman asian kanssa painii, olkaapa hyvät :!:
Liitteet
57.JPG
58.JPG
59.png
SA-1882
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

On se kyllä komee. Väri hyvin onnistunut ja kyllä toi takki kuuluu asiaan. Tulee kunnon körmyniska...
Vastaa Viestiin