SA-1882

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia kovasti laakeri-infosta, tarkoitus olisi omaa jakolaatikkoa availla 1-2 vuoden sisällä talviprojektina. Saako tiedustella missä hintaluokassa kaikkien laakerien vaihto menee? Itsellä on yleensä ollut 1-2kpl varalaatikoita, mutta kiinnostaisi pistää tämä nykyinen uuden veroiseksi. Amerikkalainen laatikko, mutta en ole löytänyt rapakon takaa informaatiota onnistuisiko öljynlauhduttimen lisääminen mitenkään, tai joku muu kikka. Matka-ajossa voisi lämpötila olla jakolaatikossa vähän alempana. Pistä ihmeessä lisää kuvia jakolaatikko-projektista, kokemuksia jne.

Onnittelut lehtijutusta...!
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja sisua »

Kiitokset jakolaatikkotiedoista!
Ja lehtiartikkeli oli hyvää mainosta Proto-harrastelulle!
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

FBW kirjoitti:Kiitoksia kovasti laakeri-infosta, tarkoitus olisi omaa jakolaatikkoa availla 1-2 vuoden sisällä talviprojektina. Saako tiedustella missä hintaluokassa kaikkien laakerien vaihto menee?
Kuulostaa ettei tuhertelu ja dokumentointi ihan turhaa ollut jakolaatikon osalta, hienoa homma ja kiitokset onnitteluista ! :)
Kaikkien laakereiden ja stefojen uusinta vaikuttaa olevan noin tuhannen euron hintaluokassa (nämä hintatiedot pohjautuu firmoihin, joilta löysin nettikaupan hinnat). Pistin NomoGroupille ja Top-Osa Oy:lle tarjouspyyntöä laakereista, en ole vielä vastausta saanut mutta ilmoittelen täällä minkälaisia todellisia kustannuksia laakerointi tuottaa kohan se on tiedossa.
SA-1882
J.L
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.L »

J.Kivelä kirjoitti:Vapunkin jälkeistä elämää on ! Talvi alkaa taittua ja Taivalkoskellakin lumen pinta putosi alle metrin ! Kevätaurinko sai paikallislehden toimittajan aktivoitumaan sen verran, että osoitti mielenkiintoa rakasta harrasteajokkiani kohtaan ja kyseli lupaa saisiko tekaista jutun lehteen. No sehän vain passasi, mukavahan se on tuoda harrastusta julki muillekkin kyläläisille niin eivät aivan luule, jotta oltaisiin mobilisoimassa joukkoja kun tässä Itä-rajalla asustellaan näinkin levottomina aikoina. Pikkuinen virhekin oli faktoissa toimittajalta karannut koskien ajoneuvojen lukumäärää. Puhuin valmistusmäärän olevan 441 kpl, joista noin 100 jäljellä, lehdessä komeili jäljellä olevien protojen määräksi 450, annettakoon anteeksi kun asiasisältö muuten oli ihan hyvää :D
Leima kerkesi sisusta vanhaksi ja näyttää tulevan pitkä kevät, siispä näppäsin jakovaihteiston osiksi ja laakerointihommille ! Arvokkaita näkyvät laakerit olevan, vaan eipä se auta, vaihdettavakait ne on kun olivat niin kurjaan kuntoon pieksäyneet. :cry: Välinivelestä oli stefat ja vaihteiston puolen pyörä päässeet heikkoon kuntoon, omasta takaa löytyi jakovaihteiston puolen pyörä ja kangasaholta löysin toisen, itse väliholkki vielä kelpasi jatkoon. Jospa siitä nyt olisi sitten seuraavaan remonttiin asti kulukinetta :wink:

Minusta tuntui, että oisi ollu mukavampi alakaa tuohon laakerointihommaan, jos jostain olisi löytynyt valmiiksi laakerinumerot (olisi saanut touhuta osat valmiiksi), alkuperäiset varaosanumerothan kyllä oli saapusalla mutta en alkanut niitten saatavutta sen kummemmin selvittelemään. Hutasin paintilla luonnoksen jakovaihteistosta ja laakerinumeroista, sekä niiden sijaintipaikoista, jos se jotakuta helpottaa yhtään mikäli saman asian kanssa painii, olkaapa hyvät :!:
Mistä löytyis noita jakovaihteen stefoja? Ja Kytkimenpainelaakerikin sais löytyä. Proto on vm.81
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

J.L kirjoitti:Mistä löytyis noita jakovaihteen stefoja? Ja Kytkimenpainelaakerikin sais löytyä. Proto on vm.81
Suomenmaalta voi olla lujassa löytää mistään stefoja, tuumamittoissa ovat alunperin ja sempä takia ebay.sta taisin itsekin stefat etsiä. Tuohon piirrokseen palatakseni suhtautukaa varauksella niihin paineilmasylintereiden käyttämien akseleiden stefojen mittoihin, ne ovat alunperin myös tuumakoon mittoilla, nuo ilmoittamani millikoot ovat sinnepäin mittoja. Sovitan sinne itse jotku millikoossa ja varmistan tännepäin mitkä koot sinne tarkalleen sopii.
Ymmärtääkseni kytkimen painelaakereille olisi kysyntää enemmänkin, kiinnostunut olisin myös itse mistä moisen voisi vielä löytää ?
SA-1882
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

3vuotta verta ja hikeä, vähemmän niitä kyyneliä. Nyt se sitten on museoarvossa ja leimattu museoajoneuvoksi !
Mustia kilpiä en ottanut, tilasin valkoiset ilman EU-merkintää. Ovat ajanhenkeen paremmin sopivat, eikä naapurilla niin houkuta tukkimiehen kirjanpitoa pitää ajopäivistä :mrgreen:

Projekti on siis näiltä osin tullut päätökseen ja Sisun voisi sanoa olevan "valmis". Jatkoa toki seuraa mm. syöttöpumpun uusimisella ahdonalaisen omaavaksi ja muutenkin sisukset voisi päivittää, sekä suuttimet myös. Nyt alkaa se kuntoa ylläpitävä vaihe :wink:

Sen verran jäi polte puuhailusta, että on alettava harkitsemaan Sisulle isoveljen ostamista jahka niitä enempi alkaa PV.n huutokaupoista poistumaan :idea:

Kiitokset kaikille palstan jäsenille arvokkaista vinkeistä ja tiedon jyvistä ! Nollilta tähän projektiin lähettiin ja täältä löytyi kaikki tarvittava tieto kunnostuksen suhteen.

Mukavaa kesää jäsenille ja erittäin mukavia hetkiä oman harrastepelin parissa ! Kivelä kiittää ja kuittaa :!:
Liitteet
IMG_0380.jpg
SA-1882
sisupastilli
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1882

Viesti Kirjoittaja sisupastilli »

J.Kivelä kirjoitti:3vuotta verta ja hikeä, vähemmän niitä kyyneliä. Nyt se sitten on museoarvossa ja leimattu museoajoneuvoksi !
Mustia kilpiä en ottanut, tilasin valkoiset ilman EU-merkintää. Ovat ajanhenkeen paremmin sopivat, eikä naapurilla niin houkuta tukkimiehen kirjanpitoa pitää ajopäivistä :mrgreen:

Projekti on siis näiltä osin tullut päätökseen ja Sisun voisi sanoa olevan "valmis". Jatkoa toki seuraa mm. syöttöpumpun uusimisella ahdonalaisen omaavaksi ja muutenkin sisukset voisi päivittää, sekä suuttimet myös. Nyt alkaa se kuntoa ylläpitävä vaihe :wink:

Sen verran jäi polte puuhailusta, että on alettava harkitsemaan Sisulle isoveljen ostamista jahka niitä enempi alkaa PV.n huutokaupoista poistumaan :idea:

Kiitokset kaikille palstan jäsenille arvokkaista vinkeistä ja tiedon jyvistä ! Nollilta tähän projektiin lähettiin ja täältä löytyi kaikki tarvittava tieto kunnostuksen suhteen.

Mukavaa kesää jäsenille ja erittäin mukavia hetkiä oman harrastepelin parissa ! Kivelä kiittää ja kuittaa :!:
Todella hieno Sisu! 10 pistettä! Mukavan näköinen ilman maastokuviointia, tuollaisenahan se on tullut tehtaalta. Ihan oikea valinta kilpien suhteen, mustat ei kuulu kuin -72 ja vanhempiin, eikä niitä kuusimerkkisinä pitäisi edes myöntää, kun sellaiset eivät millään tavalla kuulu minkään auton historiaan.
Vastaa Viestiin