SA - 1830

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Sisu A-45 Ci-4x4 / 3400 alustan n:o 29566

Palvellut ainakin 90 luvulla Sodankylässä. Alkuperäinen lyhytversio, ei pidennetty.

Viimeinen huoltomerkintä 14.5.2002 suoritettu huollot A ja C.

Katsastettu 2004 tieliikenteeseen, 2008 vaihdettu valmetin 611 turbo.
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

käykää katsomassa pikatarina youtubessa haulla jeretube, muutama pikku videon pätkä kuinka tähän taas on päästy, pistän kuvia kun saan aikaseksi
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja sisua »

Kuvia lisätty galleriaan:
http://www.sisua.net/gallery/v/Minikone/
Esim.
Kuva
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Tässä kansiremontin yhteydessä kaivoin koneen kyljestä tuon valmistenumeron ja soitin linnavuoreen. Sieltä selvittivät kolmessa sekunnissa että edellis jouluna vaihtamani moottori on vm.1979 611 CSA kuulemma.

Piti äkkiä vaihtaa kannen tiivisteet jatkuvien lämpöongelmien takia.. No, pakkohan ne kannet oli viedä tasohiontaan kun vanhat tiivisteet oli palaneet niin raskaasti kiinni. Palvelu oli nopeaa Häihälässä, kun sanoin että samana päivänä on pakko saada kannet takaisin kiinni. Koneistaja soitteli, että venttiilijousten lautaset vai hatut, ne siinä jousien päällä joihin tulee ne lukituskiilat, on n iin kuluneet että jouset tulee kohta niistä läpi ja venttiilit tippuu männän päälle. Sitten vielä ilmoitti että tietysti se on omistajan asia jos ei halua vaihtaa mutta itse en tällaista asentaisi.....

Soitto TammerDieseliin.. Voi kuulemma itse tulla romulaatikosta kaivelemaan vanhoja..

Soitto Linnavuoreen.. kaikki loppu, tulee ensiviikolla..

Soitto Valtralle Suolahteen... sieltä yhdistettiin Pirkkalaan ja sieltä löytyi 8kpl juu otan kaikki... 10e / kpl.

Koneistajalta löytyi omista laatikoista puuttuvat neljä. On kuulemma sellainen ero alkuperäisillä ja näillä uusilla että uudet on karkaistu eivätkä jouset pääse kulumaan läpi.

Nyt ainakin alkuun pysyi lämmöt kurissa, pientä tihkumista paisuntasäiliön letkusta.. onkohan korkin jousi väsynyt...

Nyt viikolla vielä vinssi nokalle ja talvisotaan. Tosin sai eilen tuo paineilmasäiliön vedenpoisto aika kovan tällin kun säiliössä iso lommo ja ilmat ei tahtoneet pysyä sisällä. Kyllä Sisulla pääsi muutaman kilometrin vielä kotiin vaikka paineet oli kokoajan 3bar. Tietysti hieman oli jännitystä risteyksissä kun ei halunnut tuhlata ilmaa jarrutteluun ja "aavistuksen" oli takarummut lämpöiset kun kotiin pääsi..
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Minikone kirjoitti:Kyllä Sisulla pääsi muutaman kilometrin vielä kotiin vaikka paineet oli kokoajan 3bar. Tietysti hieman oli jännitystä risteyksissä kun ei halunnut tuhlata ilmaa jarrutteluun ja "aavistuksen" oli takarummut lämpöiset kun kotiin pääsi..
Sitten se pieni kylmä rinki takapuolessa, jos pitäisikin yrittää jarruttaa ja auto ei vastaa. Näin mullekkin kävi, kun ajoin Kontion kotiin, ei meinannut topata liikenneympyrään. Ja sitten reilusti kaasua, että saa paineita nostettua.
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Siinä näytettä Suomalaisesta Sisusta sanojen jokaisessa merkityksessä.. Kyllä kai siitä turbosta lisäpotkua saa..

http://www.youtube.com/watch?v=uPgTXN8oqeU" onclick="window.open(this.href);return false;
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja sisua »

Siinä sitä mentiin Protolla lumisen aukion yli että heilahti :)
Pakoputken sadelippa ei näytä mustaa savua vastustavan 8)
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Minikone kirjoitti:Siinä näytettä Suomalaisesta Sisusta sanojen jokaisessa merkityksessä.. Kyllä kai siitä turbosta lisäpotkua saa..

http://www.youtube.com/watch?v=uPgTXN8oqeU" onclick="window.open(this.href);return false;
Millä vaihteella tuossa ajoit?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Parempi kai vastata myöhemmin kuin ei milloinkaan...

Kyllä talvella lumihangessa yleisin liikkeelle lähtövaihde on 3 tai 4. pikkupuolella. Lappu vaan lattiaan ja antaa Valmetin tehdä työtä jonka takia se on syntynyt.
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja at7 »

Minikone kirjoitti:Parempi kai vastata myöhemmin kuin ei milloinkaan...

Kyllä talvella lumihangessa yleisin liikkeelle lähtövaihde on 3 tai 4. pikkupuolella. Lappu vaan lattiaan ja antaa Valmetin tehdä työtä jonka takia se on syntynyt.
Kuulin tuossa, ettei pikkupuolella kannattaisi käyttää ollenkaan 5-vaihetta. Ylivaihde rasittaa nimittäin vaihdelaatikkoa.
Itse olen päästellyt ketjut alla puolen metrin märässä luomessa. viitosella loppui veto kesken kun lumi alkoi kulkemaan auton edellä. Vaihtamisen tarpeen pienemmälle huomaisi myös käyntiäänestä, sekä siitä että sivulle päin tuli 4metriä mustaa savua.
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Sitten selvittelin siinä Linnavuoresta mikä kone tuolla sisussa tällähetkellä nauraa ja näin sanottiin: valm. 611 CSA valm.n:o 2555 vm.-79 se on toi turbokone.
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Ja varavalmetti, jonka otin aikoinaan pois Protosta on vapari.

Valmet 611 CA valm.n:o 20550 vm.81

Se on vasta 5 vuotta odotellut remonttia kun pääsi ilmanputsarista satamaan täyteen, ja minä näppäränä poikana väänsin avaimesta. Vähän tuli sellaista mäntäputua ulos. Josko siitä saisi joskus muokattua turbokoneen.
Liitteet
22112010469.jpg
22112010469.jpg (184.37 KiB) Katsottu 12231 kertaa
22112010470.jpg
22112010470.jpg (171.3 KiB) Katsottu 12231 kertaa
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Nyt viimeisenä tuli hommattua vielä "uusi" varavalmetti. On se vaan jännä juttu, mutta en tunnin etsimisen jälkeen löytänyt mistään sen valmistenumeroa. Kaikki tasaset pinnat raaputtelin moralla puhtaaksi, mutta ei löydy niin, ei löydy. Josko tosta tekisi sitten sellaisen voimamoottorin, niin ei tarttis aina hävetä. Kai tää hieman tuoreempi on kun noi muut, kun löytyy toi kuuleri imusarjakin. mutta kompura ja syöttöpumppu puuttuu.

Mikäs syöttöpumppu siihen kannattaa laittaa ?
Liitteet
22112010468.jpg
22112010468.jpg (154.96 KiB) Katsottu 12229 kertaa
22112010467.jpg
22112010467.jpg (164.83 KiB) Katsottu 12229 kertaa
22112010466.jpg
22112010466.jpg (151.84 KiB) Katsottu 12229 kertaa
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuo sininen moottori on 611 CSBJ. Koneessa näkyy olevan CAV suuttimet, ja kyljessä on paikka isolle Bosch "P"-pumpulle. Jos siinä olisi boschin suuttimet, niin se olisi uudempi DSB.

Moottori lienee SL-170 sisusta? SK-malleissa on taka pakosarja ohjaamon takia. 150 mallissa ei ole välkkäriä, ja 171 on jo isolohko-612.

Tuosta saa ihan mukavasti tehoa. 611 pasien koneissa oli 235hv/825Nm vakiona, ja SK/SL-170 taisi olla samoilla arvoilla. Ja pumpuksi tietenkin se pekka-pumppu, se on siihen bolt-on.

Claytonin kompura on näköjään myös hävinnyt maailmalle pumpun mukana. :wink: Onko muuten alumiini, vai peltinen öljypohja?

Edit: Luulen että tuo on joskus linnavuoressa remontoitu kone. Uudemman sinisen (cummins) alta paistaa läpi vanha vihreä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA - 1830

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Täytyi kaivaa vanha sotakaveri esiin, kun ensi viikonloppuna alkaa tuo Talvisota Nokialla. Elokuussa laitoin Sisun seisontaan ja ajoin hallin taakse. Sen jälkeen ei ole käytelty. Nyt ei kierrosta ehtinyt valmetti pyörähtää kun siilit ja hiiret lenteli jo pystyputkesta taivaalle. Hyvin on akut kestäneet talven pakkaset.

Nyt on myös pesty, puhdistettu ja maalattu syyläri ammattilaisten taholta. Toimii kuulemma hyvin ja lämpö siirtyy. No, sitten tein vielä uusiksi tuon flektien telineen ja tiivistin sen hyvin syyläriin etteivät ime välistä ohi.

Tosin isoin urakka tuli kun sattui olemaan Sisun edessä toista kymmentä nostinta seisseenä koko talven paikoillaan. Kyllähän ne siitä talkoilla käyntiin saatiin ja pois tieltä. Kyllä näitä lämpimiä kelejä sen takia jo ehdittiin jo odotellakkin.

Tosin oli tuo lavapressukin aika pinkeenä sisäpuolelta...
Liitteet
pr4.jpg
pr4.jpg (45.65 KiB) Katsottu 11847 kertaa
pr3.jpg
pr3.jpg (50.66 KiB) Katsottu 11847 kertaa
pr1.jpg
pr1.jpg (34.72 KiB) Katsottu 11847 kertaa
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Vastaa Viestiin