SA-1631 (Proto GM V8)
Valvoja: sisua
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Miksihän ei ole konetta otettu 24v sähköillä? Hummerissakin on 24v järjestelmä. Anturit yms on "kaksnelosia".
Juu, niinhän ne valot kuuluu palaa, siviilissä ei kuulema kelpaa.
Miten on, protoja katsasteneet, onko joutunut takavaloja millä tavoin muuttamaan?
Juu, niinhän ne valot kuuluu palaa, siviilissä ei kuulema kelpaa.
Miten on, protoja katsasteneet, onko joutunut takavaloja millä tavoin muuttamaan?
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Siinä on proton mittaristosta kuva, luulin ettei koneella ole kuvaa, mutta olihan sellanen.
EDIT: oho, tuli vähän isokuva, mutta näkyy paremmin
EDIT: oho, tuli vähän isokuva, mutta näkyy paremmin
- Liitteet
-
- Proton mittaristo2.jpg (246.96 KiB) Katsottu 10868 kertaa
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Jestas, tuotahan on oikein tuunattu. VDO:n elementeistä on näppärä rakentaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Automaatin kepistä olisi myöskin kuva.
- Liitteet
-
- Proton automaatti2.jpg (211.43 KiB) Katsottu 10852 kertaa
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
En tiedä sitten, olisiko nuo koneet pöllitty jostain chevyn vanista... Muistaakseni jossain tyyppikilvessä luki GM 6,2D Heavy Duty, eli tämä olisi samanlainen juurikin kuin esim. hummerissa? En tiedä sitten paljonko näillä on eroa onko ns. tavallinen 6,2 vai heavy.UN-Proto kirjoitti:Miksihän ei ole konetta otettu 24v sähköillä? Hummerissakin on 24v järjestelmä. Anturit yms on "kaksnelosia".
Juu, niinhän ne valot kuuluu palaa, siviilissä ei kuulema kelpaa.
Miten on, protoja katsasteneet, onko joutunut takavaloja millä tavoin muuttamaan?
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Täähän on rasin mittaristo.Mika A. kirjoitti:Siinä on proton mittaristosta kuva, luulin ettei koneella ole kuvaa, mutta olihan sellanen.
EDIT: oho, tuli vähän isokuva, mutta näkyy paremmin
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Ostaissa oli tuossa minunkin autossa (vm 1981) keltaiset jarruvalot -- saivat varmaan olla armeijan poikkeusluvalla.Duracell_Pupu kirjoitti:Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Mikäli en hirveästi muista väärin, niin nuo kaikki GM V8-koneet (4 kpl) on asennettu näihin neli-vitosiin peruskunnostuksen yhteydessä Hämeenlinnassa silloisella Sisu Defencellä. Mittariston osat ovat tosiaan samoja, kuin esim. SA-130:ssä. Koneet olivat näihin tullessaan ihan uusia eli niitä ei olla otettu mistään Vanista käytettynä. Moottori ja loota on hyvin pitkälti sama paketti joka löytyy mm. Hummer H1:sen ensimmäisistä versioista ja sitä on käytetty meillä paljon mm. Nasuissa (NA-110/140 Diesel).
T: Ville
T: Ville
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
- Pikku_Timppa
- Viestit: 107
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
1796:rek otteessa muistaakseni mainittiin koneen olevan 6,22l Detroit Diesel..
Kauas on pitkä matka.
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
GM:n 6.2 on omaa sukua Detroit Diesel. 5.7 ja 6.5 koneista en peremmin tiedä, mutta uusin 6.6 on Isuzun käsialaa. Muutenkin jenkit luottavat osto tekniikkaan. Fordin diesel V8:t ovat Internationalin, ja Dodgen 5.9 on Cummins.
Onpa noita osto-koneita ollut eurooppalaisillakin. Esim VW LT:n vanha diesel kone oli neli sylinterinen 2.7 Perkins, ennenkuin omat 2.4 kuutoset tulivat.
Onpa noita osto-koneita ollut eurooppalaisillakin. Esim VW LT:n vanha diesel kone oli neli sylinterinen 2.7 Perkins, ennenkuin omat 2.4 kuutoset tulivat.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
...ja päätyivät mm. Volvon nokalle.sisua45 kirjoitti:Esim VW LT:n vanha diesel kone oli neli sylinterinen 2.7 Perkins, ennenkuin omat 2.4 kuutoset tulivat.
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Ja Detroit Diesel oli vuoteen '88 GM:n kokonaan omistama.sisua45 kirjoitti:GM:n 6.2 on omaa sukua Detroit Diesel.
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Duracell_Pupu kirjoitti:Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Mun laite on vm.81 ja Kantoniemi aikoinaan Tampereen konttorilla mielestään löysi päätöksen ettei tarvinnut vaihdella takavaloja, ei niihin ole sen jälkeen kukaan puuttunut..
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
SA - 1830
Re: SA-1631 (Proto GM V8)
Vanha kunnon "Katsastajan käsikirja" antaa varsin hyvin tietoa siitä, mitä varusteita autossa pitää olla/saa olla. Kaikki auton käyttöönottovuoden perusteella. Siellä on mm. keltaruskeat jarruvalot mainittu. Opus voinee olla ihan hyödyllinen, jos tulee näkemyseroja katsastusmiehen kanssa, ainakin jos on itse oikeassa Löytyy helposti googlettamalla opuksen nimellä.
Sähköratkaisu GM Protossa on kieltämättä aika erikoinen. Yleensä kai kaksijännitejärjestlmä, jos sellaiseen päädytään, on 12V "hotellikuorma" ja 24V käynnistysjärjestelmä kahdella akulla ja salamakytkimellä...
Sähköratkaisu GM Protossa on kieltämättä aika erikoinen. Yleensä kai kaksijännitejärjestlmä, jos sellaiseen päädytään, on 12V "hotellikuorma" ja 24V käynnistysjärjestelmä kahdella akulla ja salamakytkimellä...
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone