Pitkä-aikainen haaveilu loppui kun tontille hinattiin nelivetoinen Kontio-vanhus vm71.
Puunkuljetusfirman metsä- ja laaniautona on tiettävästi monikymmenvuotisen uransa painanut läpi ja vasta muutama vuosi takaperin on arkinen aherrus päättynyt. Nosturi ja hydrauliikat oli jo purettu uudempaan laitteeseen ja koko autoa uhkasi heitteillejättö. Moottoria oli suunniteltu hyödynnettäväksi työkoneessa, mutta onnekkaasti oli jäänyt kone tästä autosta purkamatta sopivamman moottorin löydyttyä nopeasti tilalle. Niin päätyi tämä laitos sopivasti minun haltuuni.

Ennen lumia sain polttoainetankin irti ja sisätiloihin. Pakkasten aikaan oli ajatus harjailla alustan pultteja puhtaiksi ja suihkia irrotusöljyä. Ilahduttavan rasvatuilta näyttävät kaikki alustan nipat, ainakin yksi jousenhela/tappi silti vaihtokunnossa. Isoin kokonaisuus kunnostushankkeessa olisi hytin lattioiden uudelleen teko. Olen tuossa aprikoinut että ottaisiko koko hytin irti ja talliin vai touhuaisiko tuon pohjan kuntoon hytin ollessa paikallaan. Molempi varmaan parempi. Paineilmapuolta ja sähköjä täytyy ainakin jossain määrin käydä myös läpi, mutta tekniikka vaikuttaa ainakin päällisin puolin olevan ihan ok-kuntoista. Sen verran on käytönjälkiä autossa että tiukkapipoinen museointi jää ainakin minulta tekemättä, ajatus olisi tuosta enemmän tehdä pihakone / jonkunlainen kesäkauden ajopeli. Nykyinen päällirakenne eli aivan rungon perällä oleva nosturinpeti ja parit metriset tukkipankat sekä järjettömän raskaaksi tehty apurunkokokonaisuus tuosta lähtevät jossain kohtaa kävelemään. En vielä tiedä mitä tilalle kehittelisi, joko vl-laitteet tai sitten nosturi + pikkulava olisivat tuumailulistan kärjessä.
Tästä se kumminkin lähtee...
