4x4 Kontio projekti

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tervehdys!

Pitkä-aikainen haaveilu loppui kun tontille hinattiin nelivetoinen Kontio-vanhus vm71.
Puunkuljetusfirman metsä- ja laaniautona on tiettävästi monikymmenvuotisen uransa painanut läpi ja vasta muutama vuosi takaperin on arkinen aherrus päättynyt. Nosturi ja hydrauliikat oli jo purettu uudempaan laitteeseen ja koko autoa uhkasi heitteillejättö. Moottoria oli suunniteltu hyödynnettäväksi työkoneessa, mutta onnekkaasti oli jäänyt kone tästä autosta purkamatta sopivamman moottorin löydyttyä nopeasti tilalle. Niin päätyi tämä laitos sopivasti minun haltuuni. :D

Ennen lumia sain polttoainetankin irti ja sisätiloihin. Pakkasten aikaan oli ajatus harjailla alustan pultteja puhtaiksi ja suihkia irrotusöljyä. Ilahduttavan rasvatuilta näyttävät kaikki alustan nipat, ainakin yksi jousenhela/tappi silti vaihtokunnossa. Isoin kokonaisuus kunnostushankkeessa olisi hytin lattioiden uudelleen teko. Olen tuossa aprikoinut että ottaisiko koko hytin irti ja talliin vai touhuaisiko tuon pohjan kuntoon hytin ollessa paikallaan. Molempi varmaan parempi. Paineilmapuolta ja sähköjä täytyy ainakin jossain määrin käydä myös läpi, mutta tekniikka vaikuttaa ainakin päällisin puolin olevan ihan ok-kuntoista. Sen verran on käytönjälkiä autossa että tiukkapipoinen museointi jää ainakin minulta tekemättä, ajatus olisi tuosta enemmän tehdä pihakone / jonkunlainen kesäkauden ajopeli. Nykyinen päällirakenne eli aivan rungon perällä oleva nosturinpeti ja parit metriset tukkipankat sekä järjettömän raskaaksi tehty apurunkokokonaisuus tuosta lähtevät jossain kohtaa kävelemään. En vielä tiedä mitä tilalle kehittelisi, joko vl-laitteet tai sitten nosturi + pikkulava olisivat tuumailulistan kärjessä.

Tästä se kumminkin lähtee... 8)
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Mahtava juttu että pelastit Sisun, näitä projekteja ei ole koskaan liikaa. 8) Pistä vaan heti kuvamateriaalia kun pystyt. :D
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
nuhvi63
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja nuhvi63 »

Ota hytti irti, saat korjattua kunnolla.
Onko telivehje vai kaks akselinen :?:
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
David Brown
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja David Brown »

Oli noin 3-4 tunnin homma ottaa hytti irti mun Jyrystä, luulis että Kontio on aika pitkälti samalla tavalla rakennettu.
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kaksiakselinen auto kyseessä, akseliväli 4,3m. Laitan kuvia kun saadaan projekti hiukan käyntiin.

Ok, täytyy tuota hytin irrotusta ruveta pohtimaan tosimielellä. Lattiapelti ja "helmakotelot" täytyy tosiaan tehdä uusiksi, samoin muutama pintapellin pala ja lattian alla olevia tukipalkkeja. Kanttikoneella noiden kaikkien korjuupalojen muotoilusta onneksi selviää ja kotelot taitavat alkujaankin olla huonekaluputkea tms. :D

Etulokarit joka tapauksessa syytä irrottaa ennen hitsailuja, näyttäisi siltä että noiden poiston jälkeen pystyisi hytin jo nostamaan pois kunhan rattiakselin sekä putket ja piuhat irrottelee, samoin kaikki voimansiirron vipujen linkut. Onneksi ei noita irroteltavia tämänikäisessä laatuautossa paljoa ole. :)
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No niin menipä jonkun aikaa ennenkuin muistin tänne päivitellä kuulumisia.

Tässä välillä on auto saatu käyntiin ja liikkumaan. Vanha päällirakenne on nostettu auton päältä sivuun ja odottelee jatkojalostustaan. Hytti on vielä paikallaan mutta ensi talveksi on tarkoitus saada hänet siirrettyä tallin sisätiloihin hitsattavaksi. Etulokarit irrotin ja aikomus on vielä ennen kelien jäähtymistä koittaa laminoida korjauspaloja niihin.

Tankin putsasin kiehuvalla vedellä ja konetiskiaineella, p*skan oloista ja hajuista leväkasvustoa tuli tuolta ulos aika tavalla mutta nyt on puhdas. Vedenerottimen putsasin myös ja suodattimet uusin toki. Pari 65Ah henkilöauton akkua kävin hakemassa ja niillähän tuo Leukku hörähti tulille ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Käy muuten nätisti ja tasaisesti. 8)

Uudemmasta purkuautosta irrottelin paineilmaventtiilit sekä säiliöt joilla on tarkoitus uudistaa vanhuksen jarrut kaksipiirisiksi. Vanhat metalliset ilmaputket ovat paikoitellen aika pelottavassa kunnossa. Kompura täytyy ottaa talven mittaan pöydälle, ilmaa tekee ihan ok tahtiin mutta vuotaa takapäästään öljyä aivan norona. Onko kellään palstalaisella kokemusta vastaavasta remontista?

Kytkimen työsylinterin jouduin uusimaan, vanha oli täysin yhtä puuta eikä liikkunut mihinkään. En tiedä oliko auton alkuperäinen sylkky kun oli hitsaamalla kiinnitetty paikalleen korvakkeen joskus murruttua. :roll: Vastaavilla mitoilla (7/8" halkaisija ja kiinnityskorvat suunnilleen samat) kuitenkin löytyi ebayn ihmemaasta Mersu Sprinterin (vm2000) sylkky jossa ainoana erona letkunipan lähtö sivulle. Maksoi posteineen noin 40e eli ihan kustannustehokas vaihtoehto vanhan kunnostamiselle. Kiinnitysreiät olivat aikaisemmin kiinni olleeseen verrattuna hiukan eri jaolla mutta kun laittoi M6 pultit alkuperäisiin 8mm reikiin niin toimii. Jämerämpi työntötanko piti vielä jälkitöinä sorvissa pyöräyttää kevyemmälle käytölle tarkoitetun n 7mm tangon tilalle. Kesti Mersun työntotanko polkea niin kauan kun auto oli sammuksissa, ekan kerran kun auton käydessä polkaisi niin tanko solmuun ja mäntä pihalle. :mrgreen:

Ennen käynnistystä kun konetta käsipelissä pyörittelin kiinnittyi huomio laatikon suunnalta tulevaan "sproing" ääneen joka toistuu kolmisen kertaa kampiakselin kierrokselle. Endoskoopilla mitä vakoilin niin kytkinkopan sisällä on kaikki paikallaan. Ääni on sellainen mikä lähtee kopautettaessa päistä popniitillä kiinnitettyyn pitkään peltiin josta toisen pään niitti irti. Laatikossa ei kait mitään rämisevään pääsevää irtotavaraa kuuluisi olla eli oma veikkaus olisi asetelman käpälien palautusjouset tms. Kaikki vaihteet menee nätisti päälle joten mikään siirtäjän tai synkron jousikaan tuskin on irti. Koneen käydessä kuuluu samainen ääni melko terävänä naputuksena joka loppuu heti kun kytkimen polkaisee pohjaan, ääni erottuu selkeästi myös auton liikkuessa eikä kuormituksella tunnu siihen olevan mitään vaikutusta.

Kytkin oli jumissa mutta alkoi nyt suht helpolla irrottamaan kun sain koneen käytettyä lämpimäksi. Kytkinkopan miesluukku oli irtonaisena autossa kun auto minulle tuli, en tiedä mitä tuolta kautta on yritetty tehdä mutta on mielestäni mahdollista että jos tuolta on jollain tuurnalla koitettu kytkintä saada irtoamaan on joku jousi voinut ottaa itseensä. Ideoita ja näkemyksiä kuunnellaan. :?

Tänään toi posti uuden öljynsuodattimen joten seuraavaksi pääsee jossain kohtaa vaihtamaan Leukkuun öljyjä. Piti filtteri tilata aina UK:sta asti Malpasonline-verkkokaupasta kun ei paikallinen autotarvikeliike kyennyt keltään tukkuriltaan sopivaa löytämään.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Voisitko laittaa tuon kytkimen työsylinterin tilauslinkin tänne näyviin, tarviis omaankin kontioon sellaisen kun on hävinny kokonaan edellisen omistajan aikana.
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^No toki.
Juuri tämä tuote tuli tilattua, useita eri vaihtoehtoja näytti tarjolla olevan. Tämä oli tuolloin se toiseksi halvin, joka vanhan viisauden mukaan yleensä on se joka kannattaa ostaa. :lol:

https://www.ebay.com/itm/192178389828?ul_noapp=true

En tiedä minkälainen on oikeasti se vipu jota tämä käyttää, omassa autossa sen varressa on S-mutka joka ajaa sen aika kauas kytkinkopan kyljestä ja sen takia piti konstruoida sitä haarukkaa/työntötankoa pariinkin otteeseen. Oli alkujaan vahvasti itse sepitetyn oloinen, nyt toimii hyvin.

Sellainen eroavaisuus tietenkin syytä huomioida kun saksalaisesta korvikeosasta puhutaan, että tuo letkunipan kierre on MF12 kun aiemmassa banjossa (alkuperäinen?) kierre on 5/16UNF. Täytyi hakea kaupasta pari jarruputkinippaa ja hitsata niistä adapteri väliin kun ei äkkiseltään parempaakaan ratkaisua mieleen tullut. Ihan vinkkinä kytkimen ilmaamiseen että se kävi melko näpsäkästi sylkyn ollessa irrallaan ja ilmausnippa kohti taivasta. Paineli sekä polkimella että tuolla työsylinterin männällä ilmaa pois niin homma sujui aika joutuin. Pitemmän kaavan mukaan piti ilmata kun jumia etsiessä tuli putki avattua pääsylinterinkin päästä, toisaalta onpa nyt varmasti tuoreet nesteet koko systeemissä. :D
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tässä välillä on tullut rakenneltua uutta tuhtia etupuskuria ja pienempiä rautarakenteita. Perävaunun ohjausventtiili paineilmaputkistoineen tuli purettua rungosta pois ja molemmat ovet odottelevat tallissa pieniä ruostekorjauksiaan. Pieni pala ulkopeltiä täytyy kumpaankin oveen vaihtaa alimman saranan tienoille. Etulokarit tuli korjauslaminoitua siten että ovat nyt yhtenä kappaleena kumpikin, viimeistely jatkuu sitten kelien taas lämmittyä. 8)

Kontion hytin irroitus ja siirto sisätiloihin ruostekorjauksia varten alkaisi seuraavaksi. Nostetaan sisälle konepeittoineen ja syylareineen jolloin painopiste varmaan suht lähellä tulipeltiä. Konepeiton voi sitten kantaa irtonaisena takaisin paikalleen hoitamaan virkaansa pressun kanssa talven yli.

Tässä kohtaa kysymys homman tehneille että mistä kohdin olisi järkevintä laittaa mikäkin liitos poikki?

- Jakolaatikolle lähtevät vivut jo irti, samoin ulosoton vipu. (Kysymys: mikä on kiertyvä irtovipu ulosoton kiertyvän kytkentävivun vieressä? Onko joku vapautus/lukitusvipu, ei ole missään tangossa kiinni?)
- Etujarrujen "puolittajaventtiili" vipuineen nousee hytin mukana, venttiililtä vaan liitokset irti
- syylarin ja lämmityslaitteen letkut irti siten että letkut jäävät kiinni moottoriin/alustaan
- Kytkinsylinteri kokonaisuudessaan on hytissä kiinni, ainoastaan kiinnitysrauta irti laatikosta (tai sylkky kiinnitysraudasta) ja nousee mukana nätisti.
- Jarruputkista taitaa olla fiksuinta irrottaa paineensäätimen päästä putki joka tulee säiliöltä sekä poljinventtiililtä alas (takajarruille) lähtevä putki? Muut nousevat mukana?
- Etujarrusylinterien letkut irti hytin päästä
- Rattipylväs irti simpukalta niin on helppo irrottaa hytistä. Seisontajarruventtiilin kumiputket irti mistä helpoiten saa
- Sammuttimen ja käsikaasun vaijerit sekä kaasuvivustot irti pumpun päästä
- päävirtakaapelit vetämällä hytin lattiasta läpi, jäävät kiinni alustaan
- Kuskin puolelta "riviliittimestä" johdot irti, numeroinnin jälkeen tietysti. :D

Kumityynyt irti ja tunkilla sen verran hyttää ylös että saa muutamia kakkosnelosia lattian alle. Etummainen liina jostain moottorin puolenvälin tienoilta pitkittäispalkkeihin kiinni ja toinen läheltä hytin takareunaa. Eiköhän tuo sillä keinoin etukuormaajalla nouse ha-kärryn päälle. :roll:
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vanhan hytin irroitus:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja uuden hytin paikoilleen laitto :D
Kuva
Kuva
Kuva


Uuteen hyttiin tuli kaikki paineilmaputket ja letkut uusiksi, sähköt joutui siirtämään vanhasta uuteen jne... Sellaista pikkulaittoa oli tuon hytin vaihdon kanssa. :D
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kiitokset kuvista! Vaikka hiukan näkyvät tuhruisesti näkee tuosta ainakin että kuinka korkealle tulee koppia nostaa ja suurinpiirtein että mitä kaikkea on kiinni moottorissa ja mitä hytissä. :D

Sen verran tuosta aiemmasta unohtui että ohjaustehostimen säiliökin on tuossa hytin rungossa kiinni mutta taitaa letkut antaa sen verran myöten että kun hänet irrottaa pulteistaan saa hirtettyä moottorin kylkeen pois tieltä. Sen verran vähän on tuossa auton lattiassa kantavaa rakennetta jäljellä että taidan vielä oviaukkoihin hitsailla putket ristiin ettei nostaessa retkahda takaseinä alhaalta kiinni tulipeltiin. Pitkittäisistä palkeista on hytin alla jäljellä lähinnä sivuseinät joten jos huoletta lähtee nostelemaan lisääntyy äkkiä kokonaistyömäärä turhan isoksi.

Toinenkin kysymys jäi esittämättä: Öljynpainemittarillehan tulee moottorilta paineputki, miten tuon irrotus tapahtuisi siten että mittari olisi toimiva vielä jatkossakin? Onko tuolla putkessa suoraan öljynpaine vai onko täytetty kaasulla? :roll:
Kontio kirjoitti: To Marras 07, 2019 11:26 pm
Uuteen hyttiin tuli kaikki paineilmaputket ja letkut uusiksi, sähköt joutui siirtämään vanhasta uuteen jne... Sellaista pikkulaittoa oli tuon hytin vaihdon kanssa. :D
Koko auton paineilmaputket meinasin uusia minäkin nyt samalla kun kerran alustana on ja joka paikkaan pääsee helpolla käsiksi. Muoviputki ei maltaita maksa eikä liitoksiakaan montaa tule. Purkuautosta irrottelin tarkoituksella kaikki toimilaitteet sekä säiliöt. Sähköt ovat tässä niin sekaisin että täytyy joka tapauksessa käydä läpi. Onneksi sen verran vähän on digiä ja väylää että pystyy erikseen käymään läpi hytin sähköt ja alustassa ei montaa johtoa olekaan. :lol:
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Öljynpainemittarin putkessa / letkussa on ihan vain moottoriöljy.
Itse vaihdoin sen öljynpainemittarin putken nylon paineilmaputkeen.

Syy miksi jouduin vaihtamaan kaikki putket ja sähköt vanhasta uuteen oli se, että hytti oli uudemmasta Karhusta peräisin. Ja uudemmassa oli kaikki erillaista paineilmajärjestelmästä sähköjärjestelmään. Joten "uudessa" hytissä on kaikki sisuskalut vanhasta hytistä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Armeija aikoina minulla oli kuitilla A-45 ja Valmet koneinen Kontio. Tuossa Kontiossa oli joskus vuoto öljynpainemittarin takana, ja öljyä tippui suoraan kytkin polkimelle. Muutama liikkeellelähtö tapahtui hieman äkkinäisesti, kun ei nahkasaapas oikein pitänyt polkimella...

Sain kiristettyä vuodon pois mittarin takaa. Polkimen kumin pesin Aerolilla, kun sitä sattui olemaan matkassa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kiitokset kuvista ja infosta!

Mistäs kohtaa on järkevintä irrottaa ohjaustehostimen letkut? Lähinnä kyselen ilmaamisessa mahdollisesti ilmenevien haasteiden takia. Simpukalla ovat ainakin liitokset helposti saatavilla ja jäisivät samalla letkut moottorin kylkeen suojaan tuulelta ja tuiskulta.

Kytkimen pääsylinterikin näkyy sitten vuotavan. Saanee uusilla kumeilla korjattua, ainakin mitä olen palstaa lueskellut.

Tuo kytkinperäiseksi arvelemani rallatus on nyt paikallistettu vaihdelaatikkoon. Taitaa olla joku pääakselin laakeri entinen, sama naputus kuuluu kaikilla vaihteilla ja seuraa moottorin kierroslukua. Ei merkitystä onko veto päällä tai ei. Remonttipaikalle siirron yhteydessä sen verran härnäsin Leukkua että lähti hyrräkin tosissaan pyörimään. Kyllä ihanasti laulaa. 8)
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hytti on ollut sisällä tallissa jonkun aikaa ja uutta lattiaa sekä kylkien pieniä korjauspaloja saa alkaa pian tinailemaan kun on kantavat rakenteet nyt tehty metritavarasta uusiksi.Hytti oli oikeasti niin laho että pilkuntarkkaan entisöintiin en pysty näkemään mitään perusteita, erilaisista valmiista profiileista on valmista tullut nopeasti sen sijaan että levyistä olisi alkuperäisosia koittanut uusiksi pokkailla. :D

Loppujen lopuksi nousi trukinpiikeillä ihan nätisti kun tein kakkosnelosesta nostokehikkoa pitämään kajuuttaa muodossaan, lattiarakenteiden keston varaan en mitään uskaltanut laskea.

Kaikki lattialla sijainneet vivut ovat nyt lilluneet löpössä kuukausia ja jonkin verran ovat ajan kuluessa norjistuneet.
Ihan ulosoton vivun vieressä sijainnut toinen "käännettävä" vipu herättää edelleen kummastusta, mikähän tuo on?

Nyt kun hytti on tiessään oli ajatus rakennella paineilmavedot uusiksi ja käyttää tuota ilkeästi ääntelevää laatikkoa sen verran pöydällä. Laatikkoa mitä olen katsellut niin helpolta näyttää irrotus, kardaani pois lootan hännän ja jakolaatikon välistä ja kaavelinpulttien irrotuksen jälkeen saa yläkautta nätisti pois. Täytyy katsoa mikä tuolla rallattaa, oma veikkaus edelleen kytkinakselin laakeroinnissa kun ei tunnu olevan vedon suuruudella ja suunnalla mitään merkitystä, ja kuuluu aina kytkinakselin pyöriessä. Hinaamalla kun tuotiin kotipihaan ei äännellyt sen kummemmin eli diagnoosi on aika vahva. :roll:

Clayton-kompurakin odottaa ainakin takapäähänsä uutta stefaa. Mitäs kaikkea muuta kuin pumpun ajoitus täytyy huomioida kompressoria irti käytettäessä? Saako tuon kompressorin rattaineen irrotettua kun poistaa "holkin" kompuran ja pumpun väliltä ja availee pultit jolla kompura kiinnittyy moottorin etupäähän, vai tarviiko pumppuakin saada tönittyä taaksepäin tieltä pois? Vai olisiko helpointa irrottaa pelkkä kompuran takakansi joka näkyy olevan vain muutamalla pultilla kiinni, tuon järkeilin olevan irrotettavissa kun poistaa vetolaipan kampiakselin takapäästä?
Vastaa Viestiin