4x4 Kontio projekti

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

JuMu S
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2019 8:45 am

4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S » Pe Tammi 25, 2019 8:44 am

Tervehdys!

Pitkä-aikainen haaveilu loppui kun tontille hinattiin nelivetoinen Kontio-vanhus vm71.
Puunkuljetusfirman metsä- ja laaniautona on tiettävästi monikymmenvuotisen uransa painanut läpi ja vasta muutama vuosi takaperin on arkinen aherrus päättynyt. Nosturi ja hydrauliikat oli jo purettu uudempaan laitteeseen ja koko autoa uhkasi heitteillejättö. Moottoria oli suunniteltu hyödynnettäväksi työkoneessa, mutta onnekkaasti oli jäänyt kone tästä autosta purkamatta sopivamman moottorin löydyttyä nopeasti tilalle. Niin päätyi tämä laitos sopivasti minun haltuuni. :D

Ennen lumia sain polttoainetankin irti ja sisätiloihin. Pakkasten aikaan oli ajatus harjailla alustan pultteja puhtaiksi ja suihkia irrotusöljyä. Ilahduttavan rasvatuilta näyttävät kaikki alustan nipat, ainakin yksi jousenhela/tappi silti vaihtokunnossa. Isoin kokonaisuus kunnostushankkeessa olisi hytin lattioiden uudelleen teko. Olen tuossa aprikoinut että ottaisiko koko hytin irti ja talliin vai touhuaisiko tuon pohjan kuntoon hytin ollessa paikallaan. Molempi varmaan parempi. Paineilmapuolta ja sähköjä täytyy ainakin jossain määrin käydä myös läpi, mutta tekniikka vaikuttaa ainakin päällisin puolin olevan ihan ok-kuntoista. Sen verran on käytönjälkiä autossa että tiukkapipoinen museointi jää ainakin minulta tekemättä, ajatus olisi tuosta enemmän tehdä pihakone / jonkunlainen kesäkauden ajopeli. Nykyinen päällirakenne eli aivan rungon perällä oleva nosturinpeti ja parit metriset tukkipankat sekä järjettömän raskaaksi tehty apurunkokokonaisuus tuosta lähtevät jossain kohtaa kävelemään. En vielä tiedä mitä tilalle kehittelisi, joko vl-laitteet tai sitten nosturi + pikkulava olisivat tuumailulistan kärjessä.

Tästä se kumminkin lähtee... 8)

Avatar
Sisu SM
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja Sisu SM » Pe Tammi 25, 2019 7:29 pm

Mahtava juttu että pelastit Sisun, näitä projekteja ei ole koskaan liikaa. 8) Pistä vaan heti kuvamateriaalia kun pystyt. :D
KuvaKuvaKuva

nuhvi63
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 5:54 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja nuhvi63 » La Tammi 26, 2019 10:49 am

Ota hytti irti, saat korjattua kunnolla.
Onko telivehje vai kaks akselinen :?:
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...

David Brown
Viestit: 59
Liittynyt: To Helmi 09, 2017 4:43 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja David Brown » La Tammi 26, 2019 11:42 am

Oli noin 3-4 tunnin homma ottaa hytti irti mun Jyrystä, luulis että Kontio on aika pitkälti samalla tavalla rakennettu.
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

JuMu S
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2019 8:45 am

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S » Su Tammi 27, 2019 12:08 am

Kaksiakselinen auto kyseessä, akseliväli 4,3m. Laitan kuvia kun saadaan projekti hiukan käyntiin.

Ok, täytyy tuota hytin irrotusta ruveta pohtimaan tosimielellä. Lattiapelti ja "helmakotelot" täytyy tosiaan tehdä uusiksi, samoin muutama pintapellin pala ja lattian alla olevia tukipalkkeja. Kanttikoneella noiden kaikkien korjuupalojen muotoilusta onneksi selviää ja kotelot taitavat alkujaankin olla huonekaluputkea tms. :D

Etulokarit joka tapauksessa syytä irrottaa ennen hitsailuja, näyttäisi siltä että noiden poiston jälkeen pystyisi hytin jo nostamaan pois kunhan rattiakselin sekä putket ja piuhat irrottelee, samoin kaikki voimansiirron vipujen linkut. Onneksi ei noita irroteltavia tämänikäisessä laatuautossa paljoa ole. :)

JuMu S
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2019 8:45 am

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S » Ma Elo 19, 2019 2:43 pm

No niin menipä jonkun aikaa ennenkuin muistin tänne päivitellä kuulumisia.

Tässä välillä on auto saatu käyntiin ja liikkumaan. Vanha päällirakenne on nostettu auton päältä sivuun ja odottelee jatkojalostustaan. Hytti on vielä paikallaan mutta ensi talveksi on tarkoitus saada hänet siirrettyä tallin sisätiloihin hitsattavaksi. Etulokarit irrotin ja aikomus on vielä ennen kelien jäähtymistä koittaa laminoida korjauspaloja niihin.

Tankin putsasin kiehuvalla vedellä ja konetiskiaineella, p*skan oloista ja hajuista leväkasvustoa tuli tuolta ulos aika tavalla mutta nyt on puhdas. Vedenerottimen putsasin myös ja suodattimet uusin toki. Pari 65Ah henkilöauton akkua kävin hakemassa ja niillähän tuo Leukku hörähti tulille ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Käy muuten nätisti ja tasaisesti. 8)

Uudemmasta purkuautosta irrottelin paineilmaventtiilit sekä säiliöt joilla on tarkoitus uudistaa vanhuksen jarrut kaksipiirisiksi. Vanhat metalliset ilmaputket ovat paikoitellen aika pelottavassa kunnossa. Kompura täytyy ottaa talven mittaan pöydälle, ilmaa tekee ihan ok tahtiin mutta vuotaa takapäästään öljyä aivan norona. Onko kellään palstalaisella kokemusta vastaavasta remontista?

Kytkimen työsylinterin jouduin uusimaan, vanha oli täysin yhtä puuta eikä liikkunut mihinkään. En tiedä oliko auton alkuperäinen sylkky kun oli hitsaamalla kiinnitetty paikalleen korvakkeen joskus murruttua. :roll: Vastaavilla mitoilla (7/8" halkaisija ja kiinnityskorvat suunnilleen samat) kuitenkin löytyi ebayn ihmemaasta Mersu Sprinterin (vm2000) sylkky jossa ainoana erona letkunipan lähtö sivulle. Maksoi posteineen noin 40e eli ihan kustannustehokas vaihtoehto vanhan kunnostamiselle. Kiinnitysreiät olivat aikaisemmin kiinni olleeseen verrattuna hiukan eri jaolla mutta kun laittoi M6 pultit alkuperäisiin 8mm reikiin niin toimii. Jämerämpi työntötanko piti vielä jälkitöinä sorvissa pyöräyttää kevyemmälle käytölle tarkoitetun n 7mm tangon tilalle. Kesti Mersun työntotanko polkea niin kauan kun auto oli sammuksissa, ekan kerran kun auton käydessä polkaisi niin tanko solmuun ja mäntä pihalle. :mrgreen:

Ennen käynnistystä kun konetta käsipelissä pyörittelin kiinnittyi huomio laatikon suunnalta tulevaan "sproing" ääneen joka toistuu kolmisen kertaa kampiakselin kierrokselle. Endoskoopilla mitä vakoilin niin kytkinkopan sisällä on kaikki paikallaan. Ääni on sellainen mikä lähtee kopautettaessa päistä popniitillä kiinnitettyyn pitkään peltiin josta toisen pään niitti irti. Laatikossa ei kait mitään rämisevään pääsevää irtotavaraa kuuluisi olla eli oma veikkaus olisi asetelman käpälien palautusjouset tms. Kaikki vaihteet menee nätisti päälle joten mikään siirtäjän tai synkron jousikaan tuskin on irti. Koneen käydessä kuuluu samainen ääni melko terävänä naputuksena joka loppuu heti kun kytkimen polkaisee pohjaan, ääni erottuu selkeästi myös auton liikkuessa eikä kuormituksella tunnu siihen olevan mitään vaikutusta.

Kytkin oli jumissa mutta alkoi nyt suht helpolla irrottamaan kun sain koneen käytettyä lämpimäksi. Kytkinkopan miesluukku oli irtonaisena autossa kun auto minulle tuli, en tiedä mitä tuolta kautta on yritetty tehdä mutta on mielestäni mahdollista että jos tuolta on jollain tuurnalla koitettu kytkintä saada irtoamaan on joku jousi voinut ottaa itseensä. Ideoita ja näkemyksiä kuunnellaan. :?

Tänään toi posti uuden öljynsuodattimen joten seuraavaksi pääsee jossain kohtaa vaihtamaan Leukkuun öljyjä. Piti filtteri tilata aina UK:sta asti Malpasonline-verkkokaupasta kun ei paikallinen autotarvikeliike kyennyt keltään tukkuriltaan sopivaa löytämään.

4wdman
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja 4wdman » Ti Elo 20, 2019 8:27 am

Voisitko laittaa tuon kytkimen työsylinterin tilauslinkin tänne näyviin, tarviis omaankin kontioon sellaisen kun on hävinny kokonaan edellisen omistajan aikana.

JuMu S
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2019 8:45 am

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S » Ke Elo 21, 2019 8:03 am

^No toki.
Juuri tämä tuote tuli tilattua, useita eri vaihtoehtoja näytti tarjolla olevan. Tämä oli tuolloin se toiseksi halvin, joka vanhan viisauden mukaan yleensä on se joka kannattaa ostaa. :lol:

https://www.ebay.com/itm/192178389828?ul_noapp=true

En tiedä minkälainen on oikeasti se vipu jota tämä käyttää, omassa autossa sen varressa on S-mutka joka ajaa sen aika kauas kytkinkopan kyljestä ja sen takia piti konstruoida sitä haarukkaa/työntötankoa pariinkin otteeseen. Oli alkujaan vahvasti itse sepitetyn oloinen, nyt toimii hyvin.

Sellainen eroavaisuus tietenkin syytä huomioida kun saksalaisesta korvikeosasta puhutaan, että tuo letkunipan kierre on MF12 kun aiemmassa banjossa (alkuperäinen?) kierre on 5/16UNF. Täytyi hakea kaupasta pari jarruputkinippaa ja hitsata niistä adapteri väliin kun ei äkkiseltään parempaakaan ratkaisua mieleen tullut. Ihan vinkkinä kytkimen ilmaamiseen että se kävi melko näpsäkästi sylkyn ollessa irrallaan ja ilmausnippa kohti taivasta. Paineli sekä polkimella että tuolla työsylinterin männällä ilmaa pois niin homma sujui aika joutuin. Pitemmän kaavan mukaan piti ilmata kun jumia etsiessä tuli putki avattua pääsylinterinkin päästä, toisaalta onpa nyt varmasti tuoreet nesteet koko systeemissä. :D

Vastaa Viestiin