Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 4:02 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2011 7:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Niissä Sisuissa joissa suorat tuulilasit oli oli ne kapeat rivat maskissa ja niitä paljon enemmän.

Ne kapeat vanhemmat rivat olivat kromattuja, uudemmat leveät rosteria. Vaihtuivat 60 luvun alussa silloin kun K-138SV tuli markkinoille. Siinä oli ensimmäiset leveät.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 7:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
K-41ST jolla ajelin kulki mittarinsa mukaan 96 kmt. Kaverilla oli 75 Scania jossa piti olla 165 hv. Leylandissa 147 hv/2100 kmin. Pitäisi vain selvittää sen AVO laatikon kuutosen välitys. Eli ZF AK6-55 välitykset. Ylivaihde se kuutonen ainakin oli. Tuosta taitavat välitykset löytyä. Tuo tyyppi tarkoitti Allklauengetriebe 6v, max sisäänsyöttömomentti 55 kpm.
http://www.allrad-lkw-gemeinschaft.de/m ... 8ee367d7f8
BVO vaihteisto oli ZF AK6-70, mutta suurempi sisäänsyöttö momentti (70 kpm) oli saatu samasta laatikosta kaventamalla välitysaluetta.
Scanuassa oli 5v laatikko, joskin synkronoitu, mutta välitykset sopivat vähän huonommin nousuihin. Kun kysyin tuolla Humppilan baarissa että mikä siinä on kun Scania nousee noita mäkiä niin laiskasti alkoi ajamaan myötämaissa mitä Scania kulki. Sehän homma ei onnistunut koska Sisu oli nopeampi ja oli Michelinit alla.

Yhdessä Jyryssä oli ns bussiperä, olisiko ollut juuri välitys 5 ja jotain. Saksan baanalla kulki sen verran että nopeusmittari meni sen toisen S päälle SISU nimessä. Vastasi n. 140 kmt. Kuplat tuli takaperin vastaan. Eihän sitä uskaltanut ajaa kuorma päällä.

Vanhemmissa Jyryissä oli paineilmatehostetut nestejarrut. Uudemmissa S-nokka jarrut. Noin 1965 tuli K-141 mallit joissa Karjaan teräskoppi. Melko samaan aikaan kaikkiin Jyryihin, samalla siis tuli se ykkönen tyyppinumeron eteen. Edellinen eli ABE ohjaamo oli Kiitokorin tekemä. Siinä siis kaareva kaksiosainen tuulilasi. Vanhemmissä kaksi suoraa lasia. Arvioisin että vaihtui -60 luvun alussa.

Jotain erilaista oli Henschelin dieselprosessissa, olisko ollut esikammiokone, sillä suuriruokaisempi se ainakin oli. Ei ainakaan -60 luvulla kukaan enää kysynyt osia siihen eikä myöskään AMH (SH) moottoriin. AMH oli suurennus AMI moottorista, eli sivuventtiilikuutonen, kopio Herculeksen koneesta, mutta Sisun tekemä.

Kun Jyryllä ajoi n. 50 kmt niin sen koneen rytmi (säätimen) muistutti tuota perusrytmiä kappaleessa "Yö linjallain" Tapsa rautavaara tuli usein kuorma-automiesten mukana Tampereelta Helsinkiin maanantai aaumuyönä. Kitara mukana ja hauska kaveri se oli. Odotteli Tampereen asemaravintolassa kun kaverit lähtivät liikkeelle.

Jyryn tehostin oli ZF Hydrolenkung. Tehostamaton ZF Gemmerlenkung. Jossakin vanhassa mallissa saattanut olla Rossin simpukka.

Maskin kapeat listat olivat kromatut, ei niklatut. Niklaus on vähän kellertävä, kromaus on kromin väristä. Usein kromauksen alla käytettiin niklausta, mutta selvästi heikompaa kuin kromaus.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 9:53 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Manuel kirjoitti:
Noin 1965 tuli K-141 mallit joissa Karjaan teräskoppi. Melko samaan aikaan kaikkiin Jyryihin, samalla siis tuli se ykkönen tyyppinumeron eteen. Edellinen eli ABE ohjaamo oli Kiitokorin tekemä. Siinä siis kaareva kaksiosainen tuulilasi. Vanhemmissä kaksi suoraa lasia. Arvioisin että vaihtui -60 luvun alussa.


Tarkennetaan hieman vielä. Vuonna 1963 esiteltiin K-143SP ns. TVH mallinen Jyry jossa peltinen keula joka ullkonäöltään muistutti tulevaa muovikeulaa. Tässä oli jo peltihytti mallia ABM 01A.

Kaarevalasinen hytti ns. panoraama lasillinen tuli Sisuihin vuoden1959 kieppeissä. Suoralasista hyttiä asennettiin asiakkaan toiveesta vielä ainakin vuoteen 1963 asti, lähinnä valtion autoihin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 12:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Se TVH keula (lyhyempi) johtui kai siitä että pitkäkeulaisen aura kulki kaarteissa vähän tyhjän päällä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 09, 2014 10:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Tuossa kuvan Sisussa on pieni ristiriita. Leveät maskilistat mutta vanha Kiitokorin koppi suorilla laseilla. Leveitä listoja (rosteria) alettiin käyttämään vuonna 1963, Jyryssä samoihin aikoihin. Suorat lasit olivat kai vielä 1959. Kapeat olivat kromattuja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 13, 2014 2:16 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 453
Mitenkähän tuo sitten meni eli pistetään nyt ulkomuistista. Vuonna 1953 esiteltiin Jyry-Sisu ja siinä oli leveät rivat maskissa. Tämän jälkeen TVH:n autoissa oli monessa sama maski johtuen tehokkaammasta syyläristä jota tarvittiin auraushommissa.

Suoralasisia hyttejä on ollut sitten aataminajoista lähtien, mutta TVH tilasi näitä omien tietojeni mukaan vielä vuoteen 1963 asti, aivan kuin aikaisemmin totesin. Syy näihin suoralasisiin oli joidenkin jäärien mielipide, että panoraamallinen vääristää näkymää auratessa ja joitakin laatuongelmia oli myös?

Kapealistainen maski yleensä kertoi autossa olevan bensiini moottori ja näin olikin kontioluokassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 4:55 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Napapiiri kirjoitti:
Jaa, toi on ihan uus tuttavuus, oli myös malli K-33 Hn513DC vuodelta 1953... :roll: Ei olis kuvaa?.


Viittaa siihen että olisi ollut Henschel'in koneella.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)