Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Kesä 24, 2018 4:28 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 11:04 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Hienoa kun tänne saadaan muitakin pitkäkeulan omistajia antamaan lisäväriä palstalle :D Auto on komistunut kummasti niistä starttailu videoista lähtien ja mikä mukavinta alkuperäinen ilme on saatu säilymään :!: Tämä on varmaan nyt se sama sisu jolle joitain vuosia sitten annoin sähköpostin välityksellä "ensiapua" kytkentäkaavion muodossa 8)

Autolla on varmaan jossain vaiheessa vedetty peräkärryä sillä tuskin turhaan tota sinistä rekkavaloa on ruuvailtu katolle. Myös nuo tupla jarrusäiliöt viittaisivat samaan asiaan, sillä tuohon aikaan jyryt varustettiin kahdella paineilma säiliöllä jos autolla tultaisiin vetämään perävaunua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 12:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Kyllä tässä on se auto jonka sähköjohdoista osa oli "lainattu" johonkin tarpeellisempaan käyttöön(?) Valmiudet peräkärryn vetoon on myös olemassa. Nokasta puuttuvat listat ja Sisun merkki ovat Virossa korjattavana ja niklattavana. Pitäisi saada Vapuksi takaisin. Nuo kaksi paikallaan olevaa löytyi Pekka Mäkisen varastosta.
Käynnistys oli ikimuistettava hetki, koskaan en ole moottorin nähnyt lähtevä niin nöyrästi käyntiin. Edellinen omistaja muisteli sen käyneen edellisen kerran kahdeksan vuotta aikaisemmin. Öljyn vaihto, nesteet sisälle, kurkistus polttoainetankkiin, käsin muutama kierros konetta ympäri ja akut kiinni. Varovainen kokeilu toimiiko starttinappulasta. Jos sattuisi startilla pyöriin, mutta pamahti käyntiin jo ennen kuin kerkesi nappulaa edes kunnolla pohjaan painaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 9:04 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Nurmijärvi
Eikö ne keulamerkit tulis aidomman näköisiksi jos kromais ne? Miksi teetät pelkän niklauksen niille?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 9:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Lainaa:
Käynnistys oli ikimuistettava hetki, koskaan en ole moottorin nähnyt lähtevä niin nöyrästi käyntiin. Edellinen omistaja muisteli sen käyneen edellisen kerran kahdeksan vuotta aikaisemmin. Öljyn vaihto, nesteet sisälle, kurkistus polttoainetankkiin, käsin muutama kierros konetta ympäri ja akut kiinni. Varovainen kokeilu toimiiko starttinappulasta. Jos sattuisi startilla pyöriin, mutta pamahti käyntiin jo ennen kuin kerkesi nappulaa edes kunnolla pohjaan painaan.


Tuo ominaisuus moottorissa on itseänikin aina ihastuttanut. Tosin pisin aika jonka kone on ollut pysähdyksissä on n. yksi vuosi. Tällöinkin auto oli jäänyt seisomaan kesken katsastus- ja jakolaatikkoremontin. Itse jatkoin sitten seuraavana suvena homman loppuun jotta sain autosta omin voimin liikkuvan. Hyvin on muistissa kun ainoat manööverit ennen käynnistystä oli akkujen lataus ja nestepintojen tarkastus. Tosin taisin kokeilla ilmata, mutta se oli aivan turhaa sillä eihän siellä mitään ilmaa ollut.:lol:

Sitten yksi painallus napista ja heti pamahti käyntiin :D Aivan kuin autolla olisi juuri eilen ajettu viimeeksi.

Lainaa:
Nokasta puuttuvat listat ja Sisun merkki ovat Virossa korjattavana ja niklattavana. Pitäisi saada Vapuksi takaisin. Nuo kaksi paikallaan olevaa löytyi Pekka Mäkisen varastosta.


Muistaakseni tossa 90-luvun alussa etsittiin taas Pekan varastoista varaosia nytten uutta maskia ja listoja Jyryyn. Pekka oli valitellut huonoa tuuria isäukolle, sillä juuri edellisellä viikolla oli joku sisu harrastaja vienyt kaikki n. 10kpl tehdasuutta maskia :shock: Eli jollain on todennäköisesti vielä vino pino tallessa täydellisiä maskeja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 9:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Mäkisellä oli vielä yksi uusi maski ilman listoja ja merkkejä kun noi listat hain. Kukaan ei ollut kuulemma saanut niitä mihinkään sopiin. Ei ole itellekkä kyllä tullut vastaan noita listoja jotka sopisi tuohon omaan nokkaan kuin nuo kaksi. Alun perin ne on olleet niklattuja, siksi ne saavat nytkin saman pinnoitteen. Autossa oli kaikki listat paikallaan, mutta tosi pahasti ruostuneet ja ittellä tuntui taito ja aikakin loppuvan niin toimitettiin ne Viroon.
En ole mittaillut maskin mittoja sen paremmin, mutta yksi tietäjä oli sitä mieltä että TVH:n mallissa olisi ollut isompi syyläri ja maski siksi eri kokoinen kuin muissa malleissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 4:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Lainaa:
En ole mittaillut maskin mittoja sen paremmin, mutta yksi tietäjä oli sitä mieltä että TVH:n mallissa olisi ollut isompi syyläri ja maski siksi eri kokoinen kuin muissa malleissa.


Totta sillä itsekkin olen jostain kuullut saman asian. Muistaakseni jossain on kerrottu, että ensimmäisen kerran tämä maskimalli olisi esitelty TVH:n sisuissa :?: Itse olen muutaman kerran ihmetellyt miksi joissain Sisuissa listat ovat todella pahasti syöpyneet vaikka toisessa taasen vaikka maski on pelkkä harso niin listat kiiltelee kuin uudessa. Toi niklaus selittää sitten tämän :D

Lokasuojassa on aika lupaava muhku eli onko auto varustettu ohjaustehostimella :?:

Sitten katselin tuolta kuukunasta taas sitä ensimmäisen Jyryn kuvaa niin silmiin osui tuo alipainehöntterö :? Olen aina luullut, että Jyryissä on ollut aina ylipainejarrut mutta ei sitten ekassa :shock:

http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Raskaskalustoa-merkeitt_in/album32/Ensimm_inen_koskaan_tehty_Jyry_Sisu_omistaja_Frans_Wahlroos_Tampere_001.jpg.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 7:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Hartiatehostin, tuossa muhkurassa on simpukka. Jarruremonttia oli autoon jossain vaiheessa tehty perinteiseen tapaan, toisen etujarrun ja takajarrun jarruputkeen oli laitettu jarrukengän niitti ja liitos takaisin kiinni. Toin auton ajamalla kotio ja siellä löytöpaikalla koitin saada siihen jonkinlaiset jarrut, miksi se sitten onnistui vain kahteen pyörään (no ei ihan katsastukseen kelpaavasti....) selvisikin aikoinaan.
Jarrukengät laitettiin koulukaverin pajalla joka tekee jarrupaloja ammatikseen. Kysäisi siinä ennen kitkapintojen laittoa että laitetaanko semmoset että varmasti pysähtyy. Eivät kyllä kestä kuin 30tkm ajon. Sanoin, laita vaan ei taida meikäläinen keritä niin paljon ikinä ajeleen. Sitten leimalla katsastusmies ihmetteli miten tän ikäsessä voi olla tämmöset jarrut? Meni mittarit tappiin ja heitto molemmilla akseleilla 5%:a. Oli muutenkin hauska käynti konttorilla, jos katsastus olisi aina samanlainen tapahtuma niin kävisin siellä joka Perjantai töitten jälkeen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 8:13 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Tutulta kuullostaa tuo niitti jarruputkessa :lol: Tulipa tuota pikaremonttia tenavana seurattua yhden jos toisenkin kerran vierestä. Ruokatunnilla auto mahdollisesti vielä mällipäällä pikaisesti pihaan ja kuumeista niitin etsimistä samalla kun meikäläiselle jäi nesteen lisäys :lol: :lol:

Nuo jarrut toimiessaan eivät ikinä olleet huonot katsastuksessa vaan usein tuli kiitosmaininta näistä.

Tuo katsastus tapahtuma on nykyään muuttunut aika hauskaksi etenkin kun käy vähän vanhemman harrastusvehkeen kanssa konttorilla. Aika menee kuin iltamissa mukavia turistessa ja se vanha nipotus on tipotiessään. Meillä aikoinaan alkoi tuo katsastus saamaan myös hupaisia piirteitä. Jos joku nuoremman puoleinen katsuri sattui paikalle oli autolla koeajolenkki lähinnä koomillista seurata sivussa. Usein olivat tyytyväisiä, että saivat edes yhden vaihteen päällä jolla auto lähti liikkeelle :lol: Isompaa eivät edes uskaltaneet arpoa päälle. Siksi loppuaikoina käytiin autoa leimalla naapurikunnassa jossa oli vanhempi katsuri joka osasi autolla ajaa ja ymmärti näitten vanhempien Sisujen päälle vielä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 11:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 559
Toi vanha Jyry-malli, joissa Hn513DC kone, koneen tilavuus/teho 5.13l /140 hv jotenki uskomaton, mutta 8,55l vois olla lähenpänä totuutta... :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 4:58 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Napapiiri kirjoitti:
Toi vanha Jyry-malli, joissa Hn513DC kone, koneen tilavuus/teho 5.13l /140 hv jotenki uskomaton, mutta 8,55l vois olla lähenpänä totuutta... :roll:


Taas yksi virhetieto uusimmassa sisu historiikissa :evil: Eli yksi ääni täältäkin tuon isomman tilavuuden puolesta.
Alkoi homma kiinnostamaan sen verran, että aattelin etsiä varmistusta netistä. Homman piti olla helppoa senkun hieman googletusta :shock: Mutta eipäs ollutkaan helppoa, sillä teho oli kyllä kerrottu monessa paikassa ilman tilavuutta.

No sen verran sai selville, että moottoria oli käytetty Henschel HS 140 autoissa. Siitä sitten monen mutkan kautta löytyi joltain bussi sivulta sitten HS 140 N linja-auton tiedot vm.1950. Sivuilla kerrottin moottorista sen olevan 6 sylinterinen tilavuudeltaan 8600ccm ja teho 140hv kierroksilla 2200 r/min 8)

Myös jollain venäläisellä kuorma-auto sivulla oli varmaan kerrottu samat tiedot moottorista, mutta kun tuo itä-karjala ei oikein taivu meikäläiseltä :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 12:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Tässä vielä hieman teknisiä tietoja ja muutakin Jyry-Sisu K-33Lo.680 autosta:
4x2
Hydraulinen kippi yhdellä isolla sylinterillä, Mikon-Auto Oy
Leyland Motors Ltd
Engine type 680/62
Firding order 153624
Kompressori 225E89348
Tehoksi ilmoitetaan 152hv/2000r/min :mrgreen:
Perävälitys on melko tiuha, 6.83
Löysin perän jossa välitys on 5.25, osaako kukaan sanoa paljonko tuo perän vaihto vaikuttaa nopeuteen. Nyt pystyy matka-ajossa pitämään sellaista 70 km/h vauhtia.
Liikennevaloista kun lähtee ja sukkelasti keppiä heiluttelee niin risteyksen toisella puolella on vajaa 40:ä vauhtia ja enää yksi vaihde reservissä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 2:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 559
K-44SP kirjoitti:
Napapiiri kirjoitti:
Toi vanha Jyry-malli, joissa Hn513DC kone, koneen tilavuus/teho 5.13l /140 hv jotenki uskomaton, mutta 8,55l vois olla lähenpänä totuutta... :roll:


Taas yksi virhetieto uusimmassa sisu historiikissa :evil: Eli yksi ääni täältäkin tuon isomman tilavuuden puolesta.
Alkoi homma kiinnostamaan sen verran, että aattelin etsiä varmistusta netistä. Homman piti olla helppoa senkun hieman googletusta :shock: Mutta eipäs ollutkaan helppoa, sillä teho oli kyllä kerrottu monessa paikassa ilman tilavuutta.

No sen verran sai selville, että moottoria oli käytetty Henschel HS 140 autoissa. Siitä sitten monen mutkan kautta löytyi joltain bussi sivulta sitten HS 140 N linja-auton tiedot vm.1950. Sivuilla kerrottin moottorista sen olevan 6 sylinterinen tilavuudeltaan 8600ccm ja teho 140hv kierroksilla 2200 r/min 8)

Myös jollain venäläisellä kuorma-auto sivulla oli varmaan kerrottu samat tiedot moottorista, mutta kun tuo itä-karjala ei oikein taivu meikäläiseltä :mrgreen:


Löysin sellaista tietoa, että tilavuus 8553cm3, 145hv/2200rpm 57,2kpm/1000rpm, paino 605kg ja ominaiskulutus 238 g/kWh. Nämä tiedot 1/1954. :?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 5:57 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Lainaa:
Löysin perän jossa välitys on 5.25, osaako kukaan sanoa paljonko tuo perän vaihto vaikuttaa nopeuteen. Nyt pystyy matka-ajossa pitämään sellaista 70 km/h vauhtia.


Äkkiä ajatellen homma voisi mennä näin 6.83/5,25 X 70km/h = 91,1km/h :D
Liikkeellelähtö muuttuisi hieman, eli ennen jos lähti kakkosella niin nyt tuo kakkonen tuntuisi lähinnä entiseltä kolmoselta tai pikemminkin jäisi johonkin kakkosen ja kolmosen välimaastoon (toivottavasti sai selvää :lol: ). Tyhjiltäänhän Jyry lähtee jo aivan mukavasti tasasella jo kolmosella nykyvälityksillä.

Ykkönen olisi jo aika paljon nopeampi eli täydellä kuormalla ja vielä kärri perässä tulisi montulta lähtö vaikeammaksi. Tosin autolla varmaankin yli 99% ajoista ajetaan terveisiä, eli uskoisin auton olevan maantiellä jo paljon mukavampi 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 6:06 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Lainaa:
Löysin sellaista tietoa, että tilavuus 8553cm3, 145hv/2200rpm 57,2kpm/1000rpm, paino 605kg ja ominaiskulutus 238 g/kWh. Nämä tiedot 1/1954. :?


Näyttäisi olleen janosempi moottori kuin Leylandin vastaavat sillä näiden ominaiskulutus on 217g/kWh :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 8:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 11:46 am
Viestit: 93
Ensi kesänä toi nopeus selviää, kelit kun vähän lämpiää niin täytyy vaihtaa murikka ja kokeilla. Nyt ei ykköstä ole tarvinnut mihinkään. Epäilen ettei aurattuakaan tule............aura hukassa nimittäin. Onko kellään tietoa millainen kärkiaura on käytössä? Asennus nokalle on noin teoriassa selvää, mutta siinä taitaa olla omat pikku niksinsä kuinka auraus tehdään?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)