Jyryn museointi?

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

ma-ki
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja ma-ki »

Ostin Jyryn tuolta pohjoisen huutokaupasta (Finavia). Mukava peli. Nyt tarkoitus museoida se ensi vuoden alussa. Minkälaiset vaateet prosessissa on? Runko aika hyvässä maalissa, sisäverhoilu ehjä ( norm. kulumista ), puskurit maaliin, lokasuojat maaliin, valssit maaliin. Moottorissa vähän öljyvuotoa, (ilm. kompuran kaulalta). Riittäköhän toimenpiteet? :?:
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Museoajoneuvolla ei ole mitään vaatimuksia. Riittää että tarkastaja on hyvä ystäväsi.
Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

exSA-738 kirjoitti:Museoajoneuvolla ei ole mitään vaatimuksia. Riittää että tarkastaja on hyvä ystäväsi.
Hyvä heitto keskustelun pohjaksi, jossa sitä totuudensiementäkin on ikävä kyllä jo liikaakin mukana! MR-tarkastajiltahan meni taannoin ainakin teoriassa kyllä hiukan valtaa pois, kun AKE nappasi heiltä MR-ajopelien hyväksyntäoikeudet! Mikähän siihen johtikaan? :mrgreen: Siis viimeinen ratkaisu siitä, että ajopeli on museoajoneuvo, tehdään virallisesti nykyään vasta katsastuskonttoreilla. Se, että onko heillä sitten enemmän tietoa vanhojen ajopeleitten yksityiskohdista jne. kuin pussihousumiehillä, on taas jo toinen juttu. Ehkä semmoisilla katsurisedillä ei ainakaan, jotka juuri taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!

Eli on se MR-tarkastajan paperi käytännössä "kovaa valuuttaa" edelleenkin Jyrynkin saamisessa MR-autoksi!
Käytännössä aika pitkälti riman Jyrynkin MR-autotasolle voi itse vetää mutta ei ole lainkaan yhdentekevää, kenet ottaa Jyryn MR-tarkastuksen tekemään, läpimenon kannalta ei ole mitenkään haitaksi todellakaan hyvät ystävyyssuhteet tarkastajaan, kova saunominen, hyvä ruoka, ehkä vielä hiukkasen SISU-viinaakin jne. :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja sisua »

ma-ki kirjoitti:Riittäköhän toimenpiteet? :?:
Sen verran hyvästä Jyrystä on kyse, että uskoisin kyseisten toimenpiteiden riittävän museointiin.

Suosittelen liittymistä paikalliseen Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry (SA-HK ry) kuuluvaan mobilisti seuraan.
Tästä linkistä myös parempaa tietoa museoajoneuvosta: http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm

Toki täälläkin jaetaan tietoa ja apua tarvitseville; kokemuksesta tiedän, että tämä on hyvin tunteita ja mielipiteitä herättävä aihe, meillä kaikilla on oma vankka (Vanaja :roll: ) mielipide mikä ja/tai minkä kuntoinen ajoneuvo luokitellaan museajoneuvoksi.
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!Kyllä tuossa on täytynyt auton omistajankin olla pikkuisen ulkona jos tuollaista tapahtuu .Meinaan jos mulla on Mersu joka menee ekaan katsastukseen niin ite seison vieressä koko toimituksen ajan kuin pappi häissä .Mutta sitä se on uskominen jolla valta MR-statuksen myöntämiseen on oli hän "pussihousu" MR-tarkastaja tai virallinen katsastusinsinööri.
Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Rulla kirjoitti:Taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!Kyllä tuossa on täytynyt auton omistajankin olla pikkuisen ulkona jos tuollaista tapahtuu .Meinaan jos mulla on Mersu joka menee ekaan katsastukseen niin ite seison vieressä koko toimituksen ajan kuin pappi häissä .Mutta sitä se on uskominen jolla valta MR-statuksen myöntämiseen on oli hän "pussihousu" MR-tarkastaja tai virallinen katsastusinsinööri.
Niitä on ihmisillä erilaisia tapoja hoitaa autojensa katsastukset! Kaikki eivät vaivaudu edes konttorille itse, saatikka sielläkään autonsa varsinaista katsastustapahtumaa seuraamaan!

Ei tarvi välttämättä aina uskoa sokeasti MR-tarkastuksen tekijään, erimielisyyksissä on tarkastajilla velvollisuus pistää ajopelin omistaja selvittämään todistettavasti, miten erimielisyyttä aiheuttanut asia on!
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies :?: tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies :?: tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
Tuossa on ainakin loistava tilaisuus mennä hiukan v*ttuilemaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies :?: tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
-72 vuosimallin ajokkia kun leimattavaksi vein niin vastaanottovirkailija ensin yritti myydä mulle pakokaasutestin. Onneksi huomasin sanoa ettei sitä tarvita ja hintakin laski. Hallissa sitten katsastaja työnsi letkun auton persiisiin ja alkoi katselemaan pakokaasumittarin lukemia. Sanoin että ei tarvi printata lappua kun on näin vanha auto. Olis ollu kyllä oikein hyvät arvot. On ne ammattilaisia.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jyryn museointi?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Wonderi kirjoitti:
Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies :?: tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
-72 vuosimallin ajokkia kun leimattavaksi vein niin vastaanottovirkailija ensin yritti myydä mulle pakokaasutestin. Onneksi huomasin sanoa ettei sitä tarvita ja hintakin laski. Hallissa sitten katsastaja työnsi letkun auton persiisiin ja alkoi katselemaan pakokaasumittarin lukemia. Sanoin että ei tarvi printata lappua kun on näin vanha auto. Olis ollu kyllä oikein hyvät arvot. On ne ammattilaisia.
Bemariin (-74) yritetään aina myydä testiä, täytyy tosiaan itse olla tarkkana mitä ostaa. Sitä ei ole sentään dieseliksi luultu. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin