Jyryn museointi?
Valvoja: sisua
Jyryn museointi?
Ostin Jyryn tuolta pohjoisen huutokaupasta (Finavia). Mukava peli. Nyt tarkoitus museoida se ensi vuoden alussa. Minkälaiset vaateet prosessissa on? Runko aika hyvässä maalissa, sisäverhoilu ehjä ( norm. kulumista ), puskurit maaliin, lokasuojat maaliin, valssit maaliin. Moottorissa vähän öljyvuotoa, (ilm. kompuran kaulalta). Riittäköhän toimenpiteet?
Re: Jyryn museointi?
Museoajoneuvolla ei ole mitään vaatimuksia. Riittää että tarkastaja on hyvä ystäväsi.
Re: Jyryn museointi?
Hyvä heitto keskustelun pohjaksi, jossa sitä totuudensiementäkin on ikävä kyllä jo liikaakin mukana! MR-tarkastajiltahan meni taannoin ainakin teoriassa kyllä hiukan valtaa pois, kun AKE nappasi heiltä MR-ajopelien hyväksyntäoikeudet! Mikähän siihen johtikaan? Siis viimeinen ratkaisu siitä, että ajopeli on museoajoneuvo, tehdään virallisesti nykyään vasta katsastuskonttoreilla. Se, että onko heillä sitten enemmän tietoa vanhojen ajopeleitten yksityiskohdista jne. kuin pussihousumiehillä, on taas jo toinen juttu. Ehkä semmoisilla katsurisedillä ei ainakaan, jotka juuri taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!exSA-738 kirjoitti:Museoajoneuvolla ei ole mitään vaatimuksia. Riittää että tarkastaja on hyvä ystäväsi.
Eli on se MR-tarkastajan paperi käytännössä "kovaa valuuttaa" edelleenkin Jyrynkin saamisessa MR-autoksi!
Käytännössä aika pitkälti riman Jyrynkin MR-autotasolle voi itse vetää mutta ei ole lainkaan yhdentekevää, kenet ottaa Jyryn MR-tarkastuksen tekemään, läpimenon kannalta ei ole mitenkään haitaksi todellakaan hyvät ystävyyssuhteet tarkastajaan, kova saunominen, hyvä ruoka, ehkä vielä hiukkasen SISU-viinaakin jne.
Re: Jyryn museointi?
Sen verran hyvästä Jyrystä on kyse, että uskoisin kyseisten toimenpiteiden riittävän museointiin.ma-ki kirjoitti:Riittäköhän toimenpiteet?
Suosittelen liittymistä paikalliseen Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry (SA-HK ry) kuuluvaan mobilisti seuraan.
Tästä linkistä myös parempaa tietoa museoajoneuvosta: http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm
Toki täälläkin jaetaan tietoa ja apua tarvitseville; kokemuksesta tiedän, että tämä on hyvin tunteita ja mielipiteitä herättävä aihe, meillä kaikilla on oma vankka (Vanaja ) mielipide mikä ja/tai minkä kuntoinen ajoneuvo luokitellaan museajoneuvoksi.
Re: Jyryn museointi?
Taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!Kyllä tuossa on täytynyt auton omistajankin olla pikkuisen ulkona jos tuollaista tapahtuu .Meinaan jos mulla on Mersu joka menee ekaan katsastukseen niin ite seison vieressä koko toimituksen ajan kuin pappi häissä .Mutta sitä se on uskominen jolla valta MR-statuksen myöntämiseen on oli hän "pussihousu" MR-tarkastaja tai virallinen katsastusinsinööri.
Re: Jyryn museointi?
Niitä on ihmisillä erilaisia tapoja hoitaa autojensa katsastukset! Kaikki eivät vaivaudu edes konttorille itse, saatikka sielläkään autonsa varsinaista katsastustapahtumaa seuraamaan!Rulla kirjoitti:Taannoin hylkäsivät erään ekakatsastukseen tuodun bensamersunkin päästöistä, aikansa sitä ensin dieselsavutustestissä huudattaen!Kyllä tuossa on täytynyt auton omistajankin olla pikkuisen ulkona jos tuollaista tapahtuu .Meinaan jos mulla on Mersu joka menee ekaan katsastukseen niin ite seison vieressä koko toimituksen ajan kuin pappi häissä .Mutta sitä se on uskominen jolla valta MR-statuksen myöntämiseen on oli hän "pussihousu" MR-tarkastaja tai virallinen katsastusinsinööri.
Ei tarvi välttämättä aina uskoa sokeasti MR-tarkastuksen tekijään, erimielisyyksissä on tarkastajilla velvollisuus pistää ajopelin omistaja selvittämään todistettavasti, miten erimielisyyttä aiheuttanut asia on!
Re: Jyryn museointi?
Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
Re: Jyryn museointi?
Tuossa on ainakin loistava tilaisuus mennä hiukan v*ttuilemaan.Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Jyryn museointi?
-72 vuosimallin ajokkia kun leimattavaksi vein niin vastaanottovirkailija ensin yritti myydä mulle pakokaasutestin. Onneksi huomasin sanoa ettei sitä tarvita ja hintakin laski. Hallissa sitten katsastaja työnsi letkun auton persiisiin ja alkoi katselemaan pakokaasumittarin lukemia. Sanoin että ei tarvi printata lappua kun on näin vanha auto. Olis ollu kyllä oikein hyvät arvot. On ne ammattilaisia.Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
Re: Jyryn museointi?
Bemariin (-74) yritetään aina myydä testiä, täytyy tosiaan itse olla tarkkana mitä ostaa. Sitä ei ole sentään dieseliksi luultu.Wonderi kirjoitti:-72 vuosimallin ajokkia kun leimattavaksi vein niin vastaanottovirkailija ensin yritti myydä mulle pakokaasutestin. Onneksi huomasin sanoa ettei sitä tarvita ja hintakin laski. Hallissa sitten katsastaja työnsi letkun auton persiisiin ja alkoi katselemaan pakokaasumittarin lukemia. Sanoin että ei tarvi printata lappua kun on näin vanha auto. Olis ollu kyllä oikein hyvät arvot. On ne ammattilaisia.Rulla kirjoitti:Minua rupesi mietityttämään että jos on bensiini moottorinen auto hylätty diesel pakokaasupäästöjen liiallisesta arvosta ,niin onko mahd k.o katsastusasemalla ollut kenties lukutaidoton katsastus mies tottahan auton papereissa on maininta ajoneuvon käyttövoimasta ,myös siinä paperissa mihin insinööri laittaa joko hyväksytyn tai hylätty merkinnän.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218