Teli-Kontiot
Valvoja: sisua
Teli-Kontiot
Aikaisemman viestin innoittamana, laitetaan kovan päivätyön tehneet teli-kontiot järjestykseen.
Eli mitä niitä oiken olikaan? K-34 SV, K-132SVT? kone/teho/akseliväli/valmistusvuodet jne...
Eli mitä niitä oiken olikaan? K-34 SV, K-132SVT? kone/teho/akseliväli/valmistusvuodet jne...
Re: Teli-Kontiot
Minun lastipiili 1966, aks. väli 4800+1200, teho 135hv,vääntöjä en muista(vähäsen), 400 kuutiotuumainen leulantti, Albion 6v synkronoimaton laatikko, lentokoneen tankkausauto eläkkeelle asti. Ei ole täällä Jällivaarassa kirjatietoa mukana, niin en muista tarkkaa mallia. Viikko vielä niin pääsee käymään kotona, niin tarkistan tarkan mallin.
Re: Teli-Kontiot
No nämä ainakin tiedän, U-132SVT , L-132SVT , LV 132SVT/CVT. Hevoset 165-170. Nuo kaksi viimeistähän on miltei samoja, tosin en tiedä minkälainen on teli malleissa U ja L. LV:ssä on mainoksen mukaan tuo L:n jälkeinen V- kirjain tulee sanasta Vanaja.
Eli vuosimallista 1970 lähtien kontioiden teli periytyi Vanajalta, sitä aikaisemmasta telistä minulla ei ole tietoa, eli oliko omaa valmistetta.
U- sarjassa akselivälejä oli 4300 ja 4600
LV- sarjassa akselivälejä oli 3800 4100 4600 5000
Voi toki olla muitakin akselivälejä...
Eli vuosimallista 1970 lähtien kontioiden teli periytyi Vanajalta, sitä aikaisemmasta telistä minulla ei ole tietoa, eli oliko omaa valmistetta.
U- sarjassa akselivälejä oli 4300 ja 4600
LV- sarjassa akselivälejä oli 3800 4100 4600 5000
Voi toki olla muitakin akselivälejä...
Re: Teli-Kontiot
Tässä sitten viimeisempiä versioita Karhuna.
Kuva omalta pihaltani
Ja tää tosta viereiseltä montulta jonne joku oli hylänny Biimerin.
Kuva omalta pihaltani
Ja tää tosta viereiseltä montulta jonne joku oli hylänny Biimerin.
Re: Teli-Kontiot
Muistaakseni O.400 (SV) kone tuli varsinaisesti K-134 malliin jossa siis oli Karjaan tekemä täysteräskoppi, ei enää Kiitokorin. K-34 olivat yleensä Jyryjä nostotelillä. (K-34SP) K-32 oli Timkenin tekemällä vetävällä telillä. Sen ykkösen ilmestyminen siihen eteen tarkoitti siis karjaan koppia.Lajari kirjoitti:Aikaisemman viestin innoittamana, laitetaan kovan päivätyön tehneet teli-kontiot järjestykseen.
Eli mitä niitä oiken olikaan? K-34 SV, K-132SVT? kone/teho/akseliväli/valmistusvuodet jne...
Re: Teli-Kontiot
Vuoden 1962 alusta alettiin kaikkiin valmistuviin Kontio-Sisu autoihin asentamaan O.400 (SV) moottoria. Vaihteistona oli puuhytillisissä sama 5-vaihteinen kotimainen kopio Fulleri tosin isommalla kytkimellä kuin entisessä O.375 moottorissa ollut. Saman vuoden lopulla esitellyssä K-138 Sisussa oli sitten O.400 moottori ja sen jatkeena 6-vaihteinen Albion vaihteisto. Eli vuoden 1962 alusta valmistetut ja siitä eteenpäin olevat puuhytilliset ja saman vuoden lopusta peltihytilliset Kontiot olivat kaikki O.400 moottorilla.
Re: Teli-Kontiot
Kaikki mitä kirjoitan perustuu muistinvaraiseen tietoon. Intissä olin 63 ja K-138 esittely tapahtui silloin kun olin paikalla. Silloin aika suuri asia. Esitteistä oli vähän pulaa ja kun joku Itä-Suomen edustaja pyysi niitä lisää, kysyi maiinospäällikkö Lastikka "Montakos autoa olette myyneet"? Sen verran saivat esitteitä mitä oli myyty. K-38'ssa oli jo O.400 moottoria, mutta olivat kai Mark I. Se 25 kuutiotuumaa mikä lisättiin O.375 moottoriin aiheutti monta hankaluutta ja rankasti kustannuksia. Siitä O.400 moottorista oli myös pienempi rinnakkaismalli O.370 joka kai toimi aivan kunnolla.
Re: Teli-Kontiot
Tuossa myös hieman tietoja 6X2- Kontioista 70- luvulta.
Lähde: Markku Mäkipirtti, SISU Ajoneuvot Suomessa.
Toivottavasti kuvan lähetys onnistui.
Saman lähteen mukaan on myös ollut vähän erikoisempi versio aiheesta: Automaattivaihteinen telisora-auto, L-132 SVT 6X2.
Viisivaihteinen Allison MT650 momentinmuuntimella ja 5- vaihteisella planeettavaihteistolla.
Lähde: Markku Mäkipirtti, SISU Ajoneuvot Suomessa.
Toivottavasti kuvan lähetys onnistui.
Saman lähteen mukaan on myös ollut vähän erikoisempi versio aiheesta: Automaattivaihteinen telisora-auto, L-132 SVT 6X2.
Viisivaihteinen Allison MT650 momentinmuuntimella ja 5- vaihteisella planeettavaihteistolla.
- Liitteet
-
- 6X2.jpg (64.28 KiB) Katsottu 8912 kertaa
Re: Teli-Kontiot
Turku-Energialla oli joskus -90-luvulla käytössä 4x4+2 vetotavallinen Karhu. Lisäksi muistaakseni joku heidän Karhu-Sisuistaan oli miehistöohjaamolla + nelivedolla varustettu. Naantalissa oli teli-Karhu Sisuun joku asentanut Scanian moottorin.