Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Syys 24, 2018 11:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 4:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 4:22 pm
Viestit: 58
Aikaisemman viestin innoittamana, laitetaan kovan päivätyön tehneet teli-kontiot järjestykseen.
Eli mitä niitä oiken olikaan? K-34 SV, K-132SVT? kone/teho/akseliväli/valmistusvuodet jne...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 8:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 10:58 pm
Viestit: 58
Minun lastipiili 1966, aks. väli 4800+1200, teho 135hv,vääntöjä en muista(vähäsen), 400 kuutiotuumainen leulantti, Albion 6v synkronoimaton laatikko, lentokoneen tankkausauto eläkkeelle asti. Ei ole täällä Jällivaarassa kirjatietoa mukana, niin en muista tarkkaa mallia. Viikko vielä niin pääsee käymään kotona, niin tarkistan tarkan mallin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 8:20 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
No nämä ainakin tiedän, U-132SVT , L-132SVT , LV 132SVT/CVT. Hevoset 165-170. Nuo kaksi viimeistähän on miltei samoja, tosin en tiedä minkälainen on teli malleissa U ja L. LV:ssä on mainoksen mukaan tuo L:n jälkeinen V- kirjain tulee sanasta Vanaja.
Eli vuosimallista 1970 lähtien kontioiden teli periytyi Vanajalta, sitä aikaisemmasta telistä minulla ei ole tietoa, eli oliko omaa valmistetta.

U- sarjassa akselivälejä oli 4300 ja 4600
LV- sarjassa akselivälejä oli 3800 4100 4600 5000
Voi toki olla muitakin akselivälejä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: Ke Huhti 13, 2011 8:32 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm
Viestit: 377
Paikkakunta: Pukkilan Kantele
Tässä sitten viimeisempiä versioita Karhuna.
Kuva omalta pihaltani :wink:
Kuva
Kuva
Ja tää tosta viereiseltä montulta jonne joku oli hylänny Biimerin.

Kuva

_________________
Koneet ja vauhti viihdyttää
http://www.konttikauppa.fi
http://www.facebook.com/sutiiracing/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 11:24 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Lajari kirjoitti:
Aikaisemman viestin innoittamana, laitetaan kovan päivätyön tehneet teli-kontiot järjestykseen.
Eli mitä niitä oiken olikaan? K-34 SV, K-132SVT? kone/teho/akseliväli/valmistusvuodet jne...


Muistaakseni O.400 (SV) kone tuli varsinaisesti K-134 malliin jossa siis oli Karjaan tekemä täysteräskoppi, ei enää Kiitokorin. K-34 olivat yleensä Jyryjä nostotelillä. (K-34SP) K-32 oli Timkenin tekemällä vetävällä telillä. Sen ykkösen ilmestyminen siihen eteen tarkoitti siis karjaan koppia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 10:03 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
Vuoden 1962 alusta alettiin kaikkiin valmistuviin Kontio-Sisu autoihin asentamaan O.400 (SV) moottoria. Vaihteistona oli puuhytillisissä sama 5-vaihteinen kotimainen kopio Fulleri tosin isommalla kytkimellä kuin entisessä O.375 moottorissa ollut. Saman vuoden lopulla esitellyssä K-138 Sisussa oli sitten O.400 moottori ja sen jatkeena 6-vaihteinen Albion vaihteisto. Eli vuoden 1962 alusta valmistetut ja siitä eteenpäin olevat puuhytilliset ja saman vuoden lopusta peltihytilliset Kontiot olivat kaikki O.400 moottorilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: La Huhti 06, 2013 12:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Kaikki mitä kirjoitan perustuu muistinvaraiseen tietoon. Intissä olin 63 ja K-138 esittely tapahtui silloin kun olin paikalla. Silloin aika suuri asia. Esitteistä oli vähän pulaa ja kun joku Itä-Suomen edustaja pyysi niitä lisää, kysyi maiinospäällikkö Lastikka "Montakos autoa olette myyneet"? Sen verran saivat esitteitä mitä oli myyty. K-38'ssa oli jo O.400 moottoria, mutta olivat kai Mark I. Se 25 kuutiotuumaa mikä lisättiin O.375 moottoriin aiheutti monta hankaluutta ja rankasti kustannuksia. Siitä O.400 moottorista oli myös pienempi rinnakkaismalli O.370 joka kai toimi aivan kunnolla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: Ke Syys 11, 2013 7:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:27 pm
Viestit: 20
Tuossa myös hieman tietoja 6X2- Kontioista 70- luvulta.
Lähde: Markku Mäkipirtti, SISU Ajoneuvot Suomessa.
Toivottavasti kuvan lähetys onnistui.

Saman lähteen mukaan on myös ollut vähän erikoisempi versio aiheesta: Automaattivaihteinen telisora-auto, L-132 SVT 6X2.
Viisivaihteinen Allison MT650 momentinmuuntimella ja 5- vaihteisella planeettavaihteistolla.


Liitteet:
6X2.jpg
6X2.jpg [ 64.28 KiB | Katsottu 4480 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Teli-Kontiot
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2013 8:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Turku-Energialla oli joskus -90-luvulla käytössä 4x4+2 vetotavallinen Karhu. Lisäksi muistaakseni joku heidän Karhu-Sisuistaan oli miehistöohjaamolla + nelivedolla varustettu. Naantalissa oli teli-Karhu Sisuun joku asentanut Scanian moottorin.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)