Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Loka 19, 2018 2:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ma Helmi 15, 2010 8:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm
Viestit: 282
Itseäni sivistääkseni luin Kontio-Sisun käyttöhjekirjaa vuodelta -75 (löytyi tuoreemmasta Kontiosta). Tuossa opuksessa mainittiin öljylaatuja käsittelevässä osassa sivulla 50 moottoreiksi CV ja CVT, eli 6,54 litran Leylandin vapaasti hengittävä ja ahdettu versio. Lisäksi siinä oli mainittu BIT ???. Koko kirja ei missään muussa yhteydessä mainitse mitään muuta moottoria, kuin Leylandin. Mutta mielenkiintoisinta on, että taulukon alaviitteessä on maininta: "Poikkeuksena on Rolls-Royce moottori: jossa ei saa käyttää moniasteöljyä". :shock: Eli kysymykseni on seuraavat:
-Tarkoittaako tuo BIT Valmettia vai mitä?
-Miten tuo Rolls-Royce liittyy Kontioon, ei kai sitä laitettu kuin M-sarjaan?
Koko kirja käsittelee vain Kontiota, liittenä on voitelukaavio, jossa mainitaan, että se on sekä Kontion, että Jyryn.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ma Helmi 15, 2010 8:25 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe.. :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ma Helmi 15, 2010 8:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kyllä se BIT tarkoittaa Valmettia ,eli Valmet 411 moottori.

Rolss-Royce ei liity Kontioon ,mutta kirjassasi jossa on liitteenä voitelukaavio jossa mainitaan myös Jyry ,niin Jyryyn se Rolssi liittyy ja varsin voimakkaastikkin :D Eli Jyryjähän oli niin M- sarja kuin R-sarjakin ja molemmissa käytettiin Rolss-Royce moottoreita . Tosin tuota R-sarjaa yleensä nimitettiin Jyryksi jo kai sen konepeiton kyljessä olevien merkkienkin johdosta ja M- sarjaa niittikopiksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ma Helmi 15, 2010 8:33 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am
Viestit: 167
Napapiiri kirjoitti:
Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe.. :mrgreen:


Kyllä! BIT on Kontio tuolla Valmet 4-pyttyisellä moottorilla jossa hevosvoimia 110 ja auton kokonaispaino 10000 kg.Tämä on ollut Sisun mallmerkinnöissä vuonna-75 LP-138 BIT

Rollsia laitettiin kyllä myös R-mallin Sisuihin.

Näitä neloskoneisia Kontioita käytti kaiketi enimmäkseen Suomen armeija.

Sisulla on ollut jo vuonna-69 mallistossa mallimerkinnällä LP-138 BIT jossa on moottorinteho 128-hv ja ollut todennäköisesti Turbomoottori.Kokonaispaino on ollut 14900 kg

Itse muistan omalta inttiajalta ( 1975 ) kun Parolan varuskunnassa oli tälläinen Kontio-Sisu Valmetin neloskoneella ja turbo siinä.

Ulkoisesti tuollaisen Kontion erotti Leylandin moottorilla olevasta Kontioista kun siinä oli nokka pienempi. :)

_________________
Vanaja voimaa ja mukavuutta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ti Helmi 16, 2010 8:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm
Viestit: 282
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio" :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ti Helmi 16, 2010 10:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Rivikuutonen kirjoitti:
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio" :P


Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio? :shock:

Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 7:12 am 
Poissa

Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am
Viestit: 167
Butec kirjoitti:
Rivikuutonen kirjoitti:
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio" :P


Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio? :shock:

Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.



Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " :) Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.

Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74

_________________
Vanaja voimaa ja mukavuutta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 1:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Torbedo kirjoitti:
Butec kirjoitti:
Rivikuutonen kirjoitti:
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio" :P


Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio? :shock:

Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.



Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " :) Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.

Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74


Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 2:10 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Syys 06, 2008 11:11 am
Viestit: 89
Paikkakunta: Muurame
Butec kirjoitti:
[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.

Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereilla :D
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 9:07 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am
Viestit: 167
ursus2 kirjoitti:
Butec kirjoitti:
[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.

Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereilla :D
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.


Juu kompurasta tuo tukuttava ääni lähti :) Samoin tukutti Scania 50-nkin ja kompura se siinäkin tuku tuku äänen antoi :)

_________________
Vanaja voimaa ja mukavuutta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 9:21 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1709
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Gallerian puolelta löytyy Pillarimiehen hienosti entisöimä Pulla-Sisu:
http://www.sisua.net/gallery/v/pillarimies/pullasisu/
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ke Helmi 17, 2010 9:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
ursus2 kirjoitti:
Butec kirjoitti:
[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.

Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereilla :D
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.


Olis kyllä kelvannut mullekkin diesel pellin alle kun Jeep Wagoneerilla ajelin,360 cid V8 kurlutti sen verran iloisesti aromaattisia hiilivetyjä imusarjaansa että otti aina hertasta kun tankkaamassa kävi.Tosin Valmetin tehot olis uponnut Torqueflite automaatin häviöihin..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Pe Loka 21, 2011 1:13 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Padasjoki
Torbedo kirjoitti:
Butec kirjoitti:
Rivikuutonen kirjoitti:
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio" :P


Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio? :shock:

Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.



Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " :) Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.

Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74


Siis onko poltinahon vanha juhlakakkonen vielä hengissä? Niitä oli kaks vielä -90 , toinen kapellilla ja toine ässä nupe nosturilla. kyllä meinas tulla äitiä ikävä kun Rovaniemeltä lähti kiipeen ylöspäin 3 kaivon rengasta kyydissä..... Sen nosturillisen kone levis mulla Rovajärvellä ja sinne se sillon jäi. Harkittivat sillon että ottasvat siitä kapelli autosta koneen siihen kun se nosturi oli kuitenkin suht kätevä, mutta se levinny tuli junakyydillä takasin vasta juur kun päästivät mut pois sieltä joten kiinnostais kyllä tietää mitä sille lopulta kävi? Siellä oli sillon vielä muistaakseni -73 sora kontio leylandilla.Oli mulla kuitilla. Aika vähäsessä käytössä kun oli läski kuljetukseen liian matalat laidat mutta paras kulkusin talon autoista. Tämä siis siihen aikaan kun 4 erillinen oli vielä Poltinaholla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Pe Loka 21, 2011 4:38 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Napapiiri kirjoitti:
Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe.. :mrgreen:


Tarkennetaan vielä, se on Valmet 411 BS kone.

Sisun koneet olivat ahdettuja, ja jeepin (411 B ja 411 C) ahtamattomia.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kontion BIT-moottori
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 6:30 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
ursus2 kirjoitti:
Butec kirjoitti:
[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.

Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereilla :D
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.


Ainakin yksi kaverini laittoi Cherokeehen Valmetin koneen. Viettää kesät Vehmaalla ja talvet Espanjassa. Se kone taisi olla aika äänekäs.

Oli Scanialla neloskone. Muistaakseni 100 hv. Porissa oli sellainen Isotalon bussissa ja sen lotkottajan tunnisti jo kaukaa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)