Kontion BIT-moottori
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Kontion BIT-moottori
Itseäni sivistääkseni luin Kontio-Sisun käyttöhjekirjaa vuodelta -75 (löytyi tuoreemmasta Kontiosta). Tuossa opuksessa mainittiin öljylaatuja käsittelevässä osassa sivulla 50 moottoreiksi CV ja CVT, eli 6,54 litran Leylandin vapaasti hengittävä ja ahdettu versio. Lisäksi siinä oli mainittu BIT ???. Koko kirja ei missään muussa yhteydessä mainitse mitään muuta moottoria, kuin Leylandin. Mutta mielenkiintoisinta on, että taulukon alaviitteessä on maininta: "Poikkeuksena on Rolls-Royce moottori: jossa ei saa käyttää moniasteöljyä". Eli kysymykseni on seuraavat:
-Tarkoittaako tuo BIT Valmettia vai mitä?
-Miten tuo Rolls-Royce liittyy Kontioon, ei kai sitä laitettu kuin M-sarjaan?
Koko kirja käsittelee vain Kontiota, liittenä on voitelukaavio, jossa mainitaan, että se on sekä Kontion, että Jyryn.
-Tarkoittaako tuo BIT Valmettia vai mitä?
-Miten tuo Rolls-Royce liittyy Kontioon, ei kai sitä laitettu kuin M-sarjaan?
Koko kirja käsittelee vain Kontiota, liittenä on voitelukaavio, jossa mainitaan, että se on sekä Kontion, että Jyryn.
Re: Kontion BIT-moottori
Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe..
Re: Kontion BIT-moottori
Kyllä se BIT tarkoittaa Valmettia ,eli Valmet 411 moottori.
Rolss-Royce ei liity Kontioon ,mutta kirjassasi jossa on liitteenä voitelukaavio jossa mainitaan myös Jyry ,niin Jyryyn se Rolssi liittyy ja varsin voimakkaastikkin Eli Jyryjähän oli niin M- sarja kuin R-sarjakin ja molemmissa käytettiin Rolss-Royce moottoreita . Tosin tuota R-sarjaa yleensä nimitettiin Jyryksi jo kai sen konepeiton kyljessä olevien merkkienkin johdosta ja M- sarjaa niittikopiksi.
Rolss-Royce ei liity Kontioon ,mutta kirjassasi jossa on liitteenä voitelukaavio jossa mainitaan myös Jyry ,niin Jyryyn se Rolssi liittyy ja varsin voimakkaastikkin Eli Jyryjähän oli niin M- sarja kuin R-sarjakin ja molemmissa käytettiin Rolss-Royce moottoreita . Tosin tuota R-sarjaa yleensä nimitettiin Jyryksi jo kai sen konepeiton kyljessä olevien merkkienkin johdosta ja M- sarjaa niittikopiksi.
Re: Kontion BIT-moottori
Kyllä! BIT on Kontio tuolla Valmet 4-pyttyisellä moottorilla jossa hevosvoimia 110 ja auton kokonaispaino 10000 kg.Tämä on ollut Sisun mallmerkinnöissä vuonna-75 LP-138 BITNapapiiri kirjoitti:Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe..
Rollsia laitettiin kyllä myös R-mallin Sisuihin.
Näitä neloskoneisia Kontioita käytti kaiketi enimmäkseen Suomen armeija.
Sisulla on ollut jo vuonna-69 mallistossa mallimerkinnällä LP-138 BIT jossa on moottorinteho 128-hv ja ollut todennäköisesti Turbomoottori.Kokonaispaino on ollut 14900 kg
Itse muistan omalta inttiajalta ( 1975 ) kun Parolan varuskunnassa oli tälläinen Kontio-Sisu Valmetin neloskoneella ja turbo siinä.
Ulkoisesti tuollaisen Kontion erotti Leylandin moottorilla olevasta Kontioista kun siinä oli nokka pienempi.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontion BIT-moottori
Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio"
Re: Kontion BIT-moottori
Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio?Rivikuutonen kirjoitti:Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio"
Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.
Re: Kontion BIT-moottori
Butec kirjoitti:Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio?Rivikuutonen kirjoitti:Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio"
Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.
Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.
Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Re: Kontion BIT-moottori
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.Torbedo kirjoitti:Butec kirjoitti:Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio?Rivikuutonen kirjoitti:Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio"
Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.
Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.
Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.
Re: Kontion BIT-moottori
Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereillaButec kirjoitti:[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.
Re: Kontion BIT-moottori
Juu kompurasta tuo tukuttava ääni lähti Samoin tukutti Scania 50-nkin ja kompura se siinäkin tuku tuku äänen antoiursus2 kirjoitti:Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereillaButec kirjoitti:[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Re: Kontion BIT-moottori
Gallerian puolelta löytyy Pillarimiehen hienosti entisöimä Pulla-Sisu:
http://www.sisua.net/gallery/v/pillarimies/pullasisu/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sisua.net/gallery/v/pillarimies/pullasisu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kontion BIT-moottori
Olis kyllä kelvannut mullekkin diesel pellin alle kun Jeep Wagoneerilla ajelin,360 cid V8 kurlutti sen verran iloisesti aromaattisia hiilivetyjä imusarjaansa että otti aina hertasta kun tankkaamassa kävi.Tosin Valmetin tehot olis uponnut Torqueflite automaatin häviöihin..ursus2 kirjoitti:Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereillaButec kirjoitti:[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.
Re: Kontion BIT-moottori
Siis onko poltinahon vanha juhlakakkonen vielä hengissä? Niitä oli kaks vielä -90 , toinen kapellilla ja toine ässä nupe nosturilla. kyllä meinas tulla äitiä ikävä kun Rovaniemeltä lähti kiipeen ylöspäin 3 kaivon rengasta kyydissä..... Sen nosturillisen kone levis mulla Rovajärvellä ja sinne se sillon jäi. Harkittivat sillon että ottasvat siitä kapelli autosta koneen siihen kun se nosturi oli kuitenkin suht kätevä, mutta se levinny tuli junakyydillä takasin vasta juur kun päästivät mut pois sieltä joten kiinnostais kyllä tietää mitä sille lopulta kävi? Siellä oli sillon vielä muistaakseni -73 sora kontio leylandilla.Oli mulla kuitilla. Aika vähäsessä käytössä kun oli läski kuljetukseen liian matalat laidat mutta paras kulkusin talon autoista. Tämä siis siihen aikaan kun 4 erillinen oli vielä Poltinaholla.Torbedo kirjoitti:Butec kirjoitti:Ja jos olisi Volvon koneella tehty myös,se olisi kait Homo-Kontio?Rivikuutonen kirjoitti:Olisin itse kallistumassa myös siihen, että tuo Rollsin mainitseminen on silkka virhe. Mielenkiintoista on se, että BIT-konetta ei öljytaulukon lisäksi mainita muualla kirjassa. Pakkohan tätä oli täällä spekuloida, muuten olisin jäänyt miettimään, että oliko Kontiosta sittenkin joku Rollsin koneella oleva malli. Siis jos Cummins-Kontio oli "Ukko-Kontio", niin Rollsilla varustettu olisi voinut varmaan olla vaikka "Äijä-Kontio"
Nämä 411-koneella varustetut varuskunta Sisut kyllä tunnisti äänestä,en tiedä mikä idea oli yleensä tehdä mopo-kone malleja,,säästösyyt varmaankin.
Tuosta Parolan varuskunnan Kontiosta jossa oli tuo Valmetin nelipyttyinen moottori niin sitä sanottiinkin juuri tuon äänensä takia " Tuku tuku kontio " Se oli sellaista tukuttava sen Kontion käyntiääni.
Voi olla että oli säästösyyt siihen että Sisu teki tuollaisia Kontioitakin.Mutta yksi syy voi olla että se oli tarkoitettu kilpailevaksi vastineeksi Sisulta joka tuohon aikaan oli nimellä Oy Suomen autoteollisuus Ab Scanian mallistossa olevalle Scania-50:le jossa oli myös nelipyttyinen Scanian omalla moottorilla turbon kanssa,ja tehot samaa luokkaa kuin tuon Valmetinkin ja kokonaispaino samaa luokkaa.Kontio ei saanut kylläkään sellaista suosiota mitä tuo Scania-50:n sai aikanaan.Muistaakseni sekin poistui Scanian mallistosta vuonna-74
Re: Kontion BIT-moottori
Tarkennetaan vielä, se on Valmet 411 BS kone.Napapiiri kirjoitti:Juu, toi BITti pitäis olla turbottu 4-pyttyinen Valmet 411 (4,18l 110hv DIN). Taitaa olla RR kopiointi virhe..
Sisun koneet olivat ahdettuja, ja jeepin (411 B ja 411 C) ahtamattomia.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kontion BIT-moottori
Ainakin yksi kaverini laittoi Cherokeehen Valmetin koneen. Viettää kesät Vehmaalla ja talvet Espanjassa. Se kone taisi olla aika äänekäs.ursus2 kirjoitti:Jeps,sen aikainen maahantuoja ne rakensi tietääkseni,yksi multa löytyy tuolta pihalta.Ihan asiallinen peli on pahoista puheista huolimatta,omakin oli aikoinaan ihan käyttiksenä 36"swamppereillaButec kirjoitti:[
Tukuttavan äänen aikaan sai kompura,alunperin traktorikoneeksi tehty taisi olla kovilla tuossa kokoonpanossa.
Kun nyt tuli puheeksi tämä 411 pata,sitä löytyi aika yllättävävistä kohteista,esim Jeep Cherokee oli yksi dieselöintikohde
ja Valmetin 411 kolisi pellin alla.Kuka dieselöinnit teki,oliko se Maan-Auto vai joku muu en tiedä.
Onhan se aikas keulapainoinen peli maastoon,mutta kun ei mennyt pehmeisiin paikkoihin niin pärjäs.Varsin hyvä kiipeämään kalliota kun vääntöä ja sitkeyttä piisasi.Tuommoiseen kun pisti turbon niin sai kyllä hyvän veturin pienellä kulutuksella.
Oli Scanialla neloskone. Muistaakseni 100 hv. Porissa oli sellainen Isotalon bussissa ja sen lotkottajan tunnisti jo kaukaa.