Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Joulu 17, 2018 2:58 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Marras 28, 2010 7:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Mistähän löytyisi tietoa sekä varaosia tuollaiseen cumminsin moottoriin?

Machinery on ilmeisesti maahantuoja, mutta eikös tuo cummins ole aika yleinen moottori, että eikös löytyisi tarvikeosia?

Muutamat suuret raskaankaluston varaosamyyjät ilmoittivat ettei heillä ole cumminsin osia kauheasti myytävänä.

Siis anteeksi maalaisuuteni, ostin siis tuon cumminsin nte-370 moottorin tuolta länsi-rannikolta. oli purettu jyry-sisusta poijes.

Tarkoitukseni on tänä talvena purkaa moottori ja tarkastaa kunto. Sitten kasata ja hommata merikytkin (twindisc 5090A tms.) ja tehdä niistä paketti, jonka voisi asettaa veneeseen, jolla työnnellään puulauttaa ja hinataan troolia.

Nykyään veneessä on volvo thd100 ja kytkimenä twindisc 502 .

NTE-370 on ensisilmäyksien mukaan vm. -80 ja teknisesti näemmä pumppusuutin-moottori ja 24 venttiilinen. Hieman eroaa mulle tutummista rivipumpullisista 12 venttiilisistä... :roll:

Itse moottorin hakumatka työpäivän jälkeen etelä-savosta poriin ja takaisin etelä-savoon vanhalla mersun hiiapillisella lava-kuormurilla oli pieni seikkailu, mutta niinhän se sanoo muumipappakin, että jos ei välillä seikkaile, niin ei jaksa istua kaiket päivät kirjottamassa muistelmia... :wink:

Eli moottorin korjausopas tms olisi hakusessa. Olen valmis ostamaan vaikka omaksi, jos löytyy.

Myös sähkökaavio olisi kiva, ettei tule: "savun hälvettyä tarkastamme kytkennän" - juttuja.

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Marras 28, 2010 7:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
44 sivua löytyis tuollaisen moottorin korjaus ohjeita .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 05, 2010 9:15 am 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Nyt on koneesta purettu jo peräti pakosarja ja imusarja ja termostaattikotelo. Yksi takapakki tuli purussa; yksi imusarjan pultti katkesti vaikka miten nitkutin edestakaisin :x
Mutta lähtee se nysä siitä sitten kun kansia kunnostaa. :wink:

Seuraavana pitäisi nostaa välikannet ja kannet pois ja katsoa miltä näyttää koneen sielunelämä. sitten moottori ympäri ja alakerta levälleen ja sit alkaiskin armoton osien kunnostus ja maalaus ja kasaus.

Vielä on epäselvää, että saako noihin cumminseihin osia suomessa muualta kuin machinerylta, onko tietoo? Suodattimia ainaki tuntuu saavan jopa S-marketista, mutta noita tiivistesarjoja ja suuttimia ja laakereita yms. etsisin.

:idea:

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 05, 2010 10:42 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Oletko tiedustellut Cumminsin osia Konekorjaamo V.Kangasaholta :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Joulu 07, 2010 5:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Kiitos Jasa hienosta kansiosta. piti lukea se läpi ennenkuin rupesin syömään töiden jälkeen.
:lol:

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Joulu 07, 2010 6:08 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Tuli eilen purettua kannet pois ja moottorin oikea kuve myös puhtaaksi. yllättävän hyvän näköistä oli sylinteriputkien seinämät ja venttiilit! :roll:

pitäisi ottaa vähän kuvia niin pääsisi muutkin osille, mitä silmäni näkevätkään. :wink:

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Joulu 07, 2010 6:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Toivottavasti siittä on edes jotain hyötyä ,itselleni kun oli tuo tarpeeton.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2011 8:24 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Pari talvea jo menny, ja vielä pitäis akut ettiä jostain ja pöntöllinen polttoainetta, ja sit ottamaan savuja koneesta...


Liitteet:
Tiedoston kommentti: huuuono kuva, mutta värit näkkee.
Kuva0000.jpg
Kuva0000.jpg [ 67.59 KiB | Katsottu 13006 kertaa ]

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.
Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 3:16 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Tänä päivänä kun on menty taas pari vuotta eteenpäin, niin moottori on jo koekäytetty, eli yksi kesä on takana keskiraskasta käyttöä veneessä, jolla on tullut hinailtua sitä sun tätä...

ongelmia on ollut:
-tukkeutunut uusi polttoainesuodatin. suomalaisvalmisteinen, tukkeutui Täysin kun sai aallokossa säiliön pohjalta hörpyn vettä. ei mennyt puhaltamalla ilmakaan läpi kun keskireikään puhalsi. ja oli paikoillaan noin 2kk . noh, donaldsonin suodatin on toiminut siitä asti kun se paikkasi kotimaisen tuotteen.
-AFC - säätimen kalvo on puhki, uusi on jo toimiston hyllyllä odottamassa kun tulee kevät ja aurinko lämmittää, niin pitänee vaihtaa ehjään.
-Scanian "hyväkuntonen " turpo olikin kesän mittaan muuttunut öljypolttimeksi ja cumminsin oma alkuperänen turpo lähti huoltoo ja laitoin sen omalle paikalleen.
-Scaniasta ollut laturi toimii hyvin, mutta kun sen w-navasta menee tieto volvon rpm-mittarille, niin eihän se tietysti cumminsin kierroksia voi ihan tarkkaan tietää...
-Kuumana öljynpaineet laskee tyhäkäynnillä aika alas, se on vissii vain sitä mallia...

veneeseen rakentelu oli oma hommansa, siinä meni viime talvi (-12/-13).
volvon thd100 sai lähteä ja cummins valtasi potkuriakselin pyörittäjän paikan.

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 6:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 12:51 am
Viestit: 117
Joo, tyypillistä noille on just se alhainen ö.p. lämpimänä....


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)