Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Kesä 25, 2018 5:40 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2011 10:17 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Tuo pulttijako tosiaan muuttui ja olipa etuakselikin jo kotimais valmisteinen eli etu akselin rasvakuppi erilainen . Ohjaamossa koelauta muuttui tummaksi tosin muutos tapautui auton sisällä mutta oli ulospäin näkyvä ero myös .Tuo napaperä peijakas meinas unohtua, eli oli lisäys 73 vuonna. Mutta 74/75/76 auto pysyi muuttumattomana ulkoisesti .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2011 12:04 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Eikös sitten vielä (ei tosin ulospäin näkyvä asia) ole se, että tuli BVF 14 loota autoon saataville, tuon BTO napaperän lisäksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2011 12:38 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 392
Olikos toi BTO perä jo kotimainen :?: Ja millon muuttu BTEksi 77 vai :?: :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2011 6:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kyllä BVF 14 vaihteisto oli käytössä jo ennen tuota BTO napaperää ,telivetosissa akseliperäsissä. BTE tuli käyttöön 1975 loppuvuodesta. BTR tuli 1971 aivan loppuvuodesta ,eli BTK akseli ei ollut kuin niissä 2 ensimäisen valmistus vuoden autoissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2011 11:05 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Katselin tossa R-141,142 BPT/CST varaosakirjaa vuodelta 1973. Enpä ollut aikaisemmin huomannut, että ATK napaakin on ollut eurojaolla ja käytetty telissä :shock: . Tässä sitten konsti jolla 60-luvun kamppeet saisi eurojaolle :?: :lol: Muut käytetyt eurojaolla olevat akselistot olivat sitten mallia BTRK ja BTRT. Laakerin tiukkaus on jo tosin vaihtunut uudenmalliseksi.

BTO akselistosta mainitaan kirjassa olevan jaoksen korvaavan 20.9.72 kirjoitetun BTO taka-akselisto jaoksen, eli vuonna 1972 on ko. akselisto ainakin ollut jo olemassa 8)

Vaihteistoina oli BVH 133 013 3321 (ZF) ja Fuller RTO-9513 ja RTO-9509B.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 03, 2011 7:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Minäkin katselin tuota kirjaa/kirjoja ja siellä ei enään tunnettu ATK akselistoa muuta kuin Kontio-Sisuissa siis silloin kun Sisu siirtyi eurojaolle 1973 sen sijaan BTK akseli on ollut vielä käytössä vuoden 71 loppuun siis se akseli joka oli K-sarjan autoissa näissä lovinokkasissa ainakin niissä 60-luvun loppupuolen autoissa .Toki tuota BTK akselia oli 2 nopeuksisena 70 luvulla käytössä mutta ainoastaan Kontio L-131 ja L 132 mallisissa autoissa BTR akselin lisäksi jota myös Kontiossa käytettiin. ATK akselia sai myös 70-luvulla mutta ei enään asennettu Jyry-Sisuihin vaan pikemminkin oli linja-autoissa BK-53, BK-54, BT-69CR, BK-82, BK-84, BH-90 sekä vetomestarissa T-9. Että periaatteessa kun sellaisen löytää esim vanhasta 73 tai jälkeen valmistuneesta linja-autosta niin mikseipä 60-lukusen vois laittaa eurovanteilla liikenteeseen .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 03, 2011 11:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Jasa kirjoitti:
ATK akselia sai myös 70-luvulla mutta ei enään asennettu Jyry-Sisuihin vaan pikemminkin oli linja-autoissa BK-53, BK-54, BT-69CR, BK-82, BK-84, BH-90 sekä vetomestarissa T-9.

Niinpä tietenkin miksi aina unohdan nämä linja-autot :?: :oops: Mäkipirtin Sisu kirjassa oli mainittu BTK akselin tulleen 60-luvun alussa korvaamaan heikomman ATK:n. Sinäänsä oikein, mutta todellisuudessa uusi BTK akseli taisi nähdä päivän valon vasta 60-luvun puolivälissä ja tuli vahvemmin markkinoille lovinokan kanssa. Kuulemma viimosiin roikkonokkiin näitä BTK periä soviteltiin paikalleen jo tehtaalla. Näin on silloin Sisulla työskenellyt henkilö itse kertonut eli luotan tähän tietolähteeseen enemmän kuin Sisu kirjaan :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 04, 2011 4:18 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Näin on ,sillä Mäkisen tarhassa Tampereella katselin roikko nokka sisua jossa oli BTK perä. Aina täytyy muistaa kun sisusta puhutaan että kyseessä on se kuuluisa "kirveen varsi". :D eli en epäile hetkeäkään etteikö viimeisiin roikkonokka sisuihin olisi asennettu BTK perää . Mutta ehkä kuitenkin itse luotan eniten noihin korjaamo ohjekirjoihin joiden mukaan ne tehtaalla työskennelleetkin joutuivat useasti kursimaan näitä vekottimia nippuun :mrgreen: .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Elo 23, 2011 7:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 5:28 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
Vanaja68 kirjoitti:
Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.

Onkohan tuossa V8-koneisessa mahdollisesti ollut lyhyempi konekoppa kuin kutoskoneisissa? Mäkipirtin kirjassa vaan oli joku TVH:n 2-aks Jyry lyhyellä nokkapeitolla ja pienellä etuylityksellä mutta moottorista ei taidettu tuossa kohtaa sanoa mitään.

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 7:20 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 10:00 am
Viestit: 40
Defence kirjoitti:
Vanaja68 kirjoitti:
Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.

Onkohan tuossa V8-koneisessa mahdollisesti ollut lyhyempi konekoppa kuin kutoskoneisissa? Mäkipirtin kirjassa vaan oli joku TVH:n 2-aks Jyry lyhyellä nokkapeitolla ja pienellä etuylityksellä mutta moottorista ei taidettu tuossa kohtaa sanoa mitään.



Oli varmaankin mallia R-148BP, joka korvasi maailmanpankki Sisun K-148BP.

http://www.vetku.fi/foorumi/index.php?topic=755.0


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 12:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 1:27 pm
Viestit: 122
BP on Sisun uudempi tunnus 680 Leylandille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 5:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
TVH:lle noita lyhyellä etuylityksellä olevia Jyryjä luovutettiin 1971 9 kpl .Muistelisin että tuo AEC:n liittäminen Leylandiin tapahtui hieman myöhemmin lähinnäkin 60-luvun loppua lähestyttäessä 67 tai 68 .


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 11:11 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
AEC ei ollut mukana ainakaan -66 alussa. Ensimmäisessä fusiossa olivat mukana Leyland, Albion ja Scammel.

Tunnus BP tarkoitti aina O.680 PowerPlus moottoria, ei 165 hv SP mallia.

Yksinopeus BTK tuli ensin. Välitys 6,70:1. Kaksinopeus BTK't tulivat n. 1965, ensin 6,23/8,83 välityksellä ja vähän myöhemmin 7,12/10,09 välityksellä. Yksinopeuksinen oli tarkoitettu lähinnä K-44 malleihin. ATK'n ja BTK'n erottaa (kaksinopeus) siitä että BTK'ssa hammastettu väliakselin laakereiden säätörengas. ATK'ssa sileä kansi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2013 10:20 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 458
Lisäyksenä vielä, että kaikissa yksinopeuksisissa BTK:ssa ei ole hammastettua väliakselin laakereiden säätörengasta vaan sileä kansi aivan kuin ATK:ssa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)