Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuo pulttijako tosiaan muuttui ja olipa etuakselikin jo kotimais valmisteinen eli etu akselin rasvakuppi erilainen . Ohjaamossa koelauta muuttui tummaksi tosin muutos tapautui auton sisällä mutta oli ulospäin näkyvä ero myös .Tuo napaperä peijakas meinas unohtua, eli oli lisäys 73 vuonna. Mutta 74/75/76 auto pysyi muuttumattomana ulkoisesti .
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Eikös sitten vielä (ei tosin ulospäin näkyvä asia) ole se, että tuli BVF 14 loota autoon saataville, tuon BTO napaperän lisäksi.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Olikos toi BTO perä jo kotimainen :?: Ja millon muuttu BTEksi 77 vai :?: :?:
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllä BVF 14 vaihteisto oli käytössä jo ennen tuota BTO napaperää ,telivetosissa akseliperäsissä. BTE tuli käyttöön 1975 loppuvuodesta. BTR tuli 1971 aivan loppuvuodesta ,eli BTK akseli ei ollut kuin niissä 2 ensimäisen valmistus vuoden autoissa.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Katselin tossa R-141,142 BPT/CST varaosakirjaa vuodelta 1973. Enpä ollut aikaisemmin huomannut, että ATK napaakin on ollut eurojaolla ja käytetty telissä :shock: . Tässä sitten konsti jolla 60-luvun kamppeet saisi eurojaolle :?: :lol: Muut käytetyt eurojaolla olevat akselistot olivat sitten mallia BTRK ja BTRT. Laakerin tiukkaus on jo tosin vaihtunut uudenmalliseksi.

BTO akselistosta mainitaan kirjassa olevan jaoksen korvaavan 20.9.72 kirjoitetun BTO taka-akselisto jaoksen, eli vuonna 1972 on ko. akselisto ainakin ollut jo olemassa 8)

Vaihteistoina oli BVH 133 013 3321 (ZF) ja Fuller RTO-9513 ja RTO-9509B.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Minäkin katselin tuota kirjaa/kirjoja ja siellä ei enään tunnettu ATK akselistoa muuta kuin Kontio-Sisuissa siis silloin kun Sisu siirtyi eurojaolle 1973 sen sijaan BTK akseli on ollut vielä käytössä vuoden 71 loppuun siis se akseli joka oli K-sarjan autoissa näissä lovinokkasissa ainakin niissä 60-luvun loppupuolen autoissa .Toki tuota BTK akselia oli 2 nopeuksisena 70 luvulla käytössä mutta ainoastaan Kontio L-131 ja L 132 mallisissa autoissa BTR akselin lisäksi jota myös Kontiossa käytettiin. ATK akselia sai myös 70-luvulla mutta ei enään asennettu Jyry-Sisuihin vaan pikemminkin oli linja-autoissa BK-53, BK-54, BT-69CR, BK-82, BK-84, BH-90 sekä vetomestarissa T-9. Että periaatteessa kun sellaisen löytää esim vanhasta 73 tai jälkeen valmistuneesta linja-autosta niin mikseipä 60-lukusen vois laittaa eurovanteilla liikenteeseen .
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Jasa kirjoitti: ATK akselia sai myös 70-luvulla mutta ei enään asennettu Jyry-Sisuihin vaan pikemminkin oli linja-autoissa BK-53, BK-54, BT-69CR, BK-82, BK-84, BH-90 sekä vetomestarissa T-9.
Niinpä tietenkin miksi aina unohdan nämä linja-autot :?: :oops: Mäkipirtin Sisu kirjassa oli mainittu BTK akselin tulleen 60-luvun alussa korvaamaan heikomman ATK:n. Sinäänsä oikein, mutta todellisuudessa uusi BTK akseli taisi nähdä päivän valon vasta 60-luvun puolivälissä ja tuli vahvemmin markkinoille lovinokan kanssa. Kuulemma viimosiin roikkonokkiin näitä BTK periä soviteltiin paikalleen jo tehtaalla. Näin on silloin Sisulla työskenellyt henkilö itse kertonut eli luotan tähän tietolähteeseen enemmän kuin Sisu kirjaan :mrgreen:
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Näin on ,sillä Mäkisen tarhassa Tampereella katselin roikko nokka sisua jossa oli BTK perä. Aina täytyy muistaa kun sisusta puhutaan että kyseessä on se kuuluisa "kirveen varsi". :D eli en epäile hetkeäkään etteikö viimeisiin roikkonokka sisuihin olisi asennettu BTK perää . Mutta ehkä kuitenkin itse luotan eniten noihin korjaamo ohjekirjoihin joiden mukaan ne tehtaalla työskennelleetkin joutuivat useasti kursimaan näitä vekottimia nippuun :mrgreen: .
Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Defence »

Vanaja68 kirjoitti:Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.
Onkohan tuossa V8-koneisessa mahdollisesti ollut lyhyempi konekoppa kuin kutoskoneisissa? Mäkipirtin kirjassa vaan oli joku TVH:n 2-aks Jyry lyhyellä nokkapeitolla ja pienellä etuylityksellä mutta moottorista ei taidettu tuossa kohtaa sanoa mitään.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Defence kirjoitti:
Vanaja68 kirjoitti:Esimerkiksi Kuopion tiepiirillä on ollut 2-akselinen V8 - Jyry. Sitä en tiedä missä on nyt. Nehän englantilaiset meinasivat näistä joskus repiä tuplaturboilla 400hv. Sarjatuotantoon ei ahdetut tulleet koskaan. Moottorihan on itse asiassa AEC:n kehittämä, joita myöhemmin markkinoitiin sittel Leylandina, AEC:han liitettiin Leyland Motorsiin jo 1962.
Onkohan tuossa V8-koneisessa mahdollisesti ollut lyhyempi konekoppa kuin kutoskoneisissa? Mäkipirtin kirjassa vaan oli joku TVH:n 2-aks Jyry lyhyellä nokkapeitolla ja pienellä etuylityksellä mutta moottorista ei taidettu tuossa kohtaa sanoa mitään.

Oli varmaankin mallia R-148BP, joka korvasi maailmanpankki Sisun K-148BP.

http://www.vetku.fi/foorumi/index.php?topic=755.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jallu »

BP on Sisun uudempi tunnus 680 Leylandille.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

TVH:lle noita lyhyellä etuylityksellä olevia Jyryjä luovutettiin 1971 9 kpl .Muistelisin että tuo AEC:n liittäminen Leylandiin tapahtui hieman myöhemmin lähinnäkin 60-luvun loppua lähestyttäessä 67 tai 68 .
Manuel
Viestit: 97
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Manuel »

AEC ei ollut mukana ainakaan -66 alussa. Ensimmäisessä fusiossa olivat mukana Leyland, Albion ja Scammel.

Tunnus BP tarkoitti aina O.680 PowerPlus moottoria, ei 165 hv SP mallia.

Yksinopeus BTK tuli ensin. Välitys 6,70:1. Kaksinopeus BTK't tulivat n. 1965, ensin 6,23/8,83 välityksellä ja vähän myöhemmin 7,12/10,09 välityksellä. Yksinopeuksinen oli tarkoitettu lähinnä K-44 malleihin. ATK'n ja BTK'n erottaa (kaksinopeus) siitä että BTK'ssa hammastettu väliakselin laakereiden säätörengas. ATK'ssa sileä kansi.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Lisäyksenä vielä, että kaikissa yksinopeuksisissa BTK:ssa ei ole hammastettua väliakselin laakereiden säätörengasta vaan sileä kansi aivan kuin ATK:ssa.
Vastaa Viestiin