Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Valvoja: sisua
Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Sisu.viesti 11/1970
Kiinnittyi katse tuohon moottorivalikoimaan.
Kuinkahan monta R-Jyryä tuli ulos leukun V-8 moottorilla varustettuna?
Kuva menee taas vähän suureksi, mutta tekstistä pitäisi saada selvää..
Toinen kuva M-sarjalaisen hytin alta.
Kiinnittyi katse tuohon moottorivalikoimaan.
Kuinkahan monta R-Jyryä tuli ulos leukun V-8 moottorilla varustettuna?
Kuva menee taas vähän suureksi, mutta tekstistä pitäisi saada selvää..
Toinen kuva M-sarjalaisen hytin alta.
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
V8:n kuva kuitenki nakkikopista... R:ssä ollut varmaan konelunkassa ainakin laturin kolo...
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Mahtaako olla tuollaista tehty yhtäkään Olisko mallimerkintä ollu sitten R-142BY vai
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Mäkipirtin Sisu-kirjan mukaan Vinkkeli-koneisissa R:issä oli konepeitossa "vinkkelimuhkurat" mitä ei luonnollisesti laivamoottorisissa ollut. Mallimerkintä R141/142 BY ja moottori Leyland O.801 V8. "Moottoreista harvinaisin muttei parhain"
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Elikkä tuollaisia on joskus ollut V8 ja Fuller jo 70 luvulla .Tuo mäkipirtin kirja multakin löytyy,mutta kun se postilaatikosta haettiin niin vanhempi´kaarti´vei sen eikä ole sen jälkeen näkyny
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Niin, edelleenkin kiinnostaa, että onkohan tuollaista vinkkeli R:läistä tullut ulos "hihnalta" ja mennyt oikeisiin töihin. Eli onko vain mainostekstiä...
Toki, onhan vinkkeli Kontioitakin säästynyt nykypäiviin asti, niin miksei sitten Jyryäkin.
Toki, onhan vinkkeli Kontioitakin säästynyt nykypäiviin asti, niin miksei sitten Jyryäkin.
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
En jaksa uskoa että " R:ää " olisi tehty ensimmäistäkään hihnalta V koneella, korkeintaan kokeiluosastolla jos sielläkään koska M-sarjalaisiakaan ei taidettu montaa tehdä. Onko M:ää V-koneella säilynyt yhtään tähän päivään asti. En muista nokkamallisissa Jyryissä konepeitossa muita muutoksia tavalliseen verrattuna kuin K -sarjalaisissa joissa oli iso Rolssin kone (yli 300 hv) oli konepeiton sivussa ilma-aukko juuri peiton ja ohjaamon saumassa. Lisäksi nestemoottori taisi aiheuttaa jonkinlaisen muutoksen nokalle.
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Eipä tullut yhtäkään R-sarjan sisua tuolla V8 moottorilla , ainoastaan oli moottorivalinnais vaihtoehto luettelossa silloin 70 ,mutta poistui melko pian .M-sarjan sisujakin tehtiin käsittääkseni vain muutama ehkä 1-3 kpl ja nekin jotain kokeilu versioita. Noissa K-sarjan Sisuissa oli tuon Nelivedon mainitsemien eroavaisuuksien lisäksi sellainen näkyvä ero että konepeitto oli jonkin verran eri muotoinen ja aavistuksen pidempi .
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Myös Rollsi moottorisen Sisun konepeitto erosi hieman Leyland moottorisen sisun konepeitosta noissa R-sarjan sisuissa , tosin 1973 ne sitten yhtenäistyi joten se eroavaisuus olikin sitten enään siellä pellin alla
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Juu ja muuttui vielä 79 kun säleikkö vaihtui muoviseksi ja pituus kasvoi kymmenisen senttiä ainakin Cummins koneisissa yksilöissä
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
R-sarjan Jyryissä oli tosin 1970 ja 71 olivat identtiset ulkonäöltään ja tosiaan Rolls moottoriset erottuivat 7cm pidemmästä kone peitosta mutta 1972 nuo ulkonäkömuutokset alkoivat ,tosin 1974 1975 ja 1976 olivat jotakuinkin samanlaiset,mutta 1977 erottuu jo alumiinisilla astinlaudoilla kun taas 1978 oli hieman erillaisempi kuin tuo 1977 ja tuo c-290 mainitsema vuosi 1979 olikin sitten jo se kaikkein näkyvin muutos noihin autoihin muutettuine maskeineen sekä lokasuojineen .1972/73/74 erottuvat toisistaan kuitenkin hyvin pienin muutoksin ja näin uuden vuoden kunniaksi pieni tietokilpailu paikallaan eli mitä ne muutokset olivat.? Toki nuo vuosimalli kohtaiset eroavaisuudet ei kai kuitenkaan ihan veitsellä leikaten muuttuneet mutta noiden mainittujen vuosien aikana kuitenkin.
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Heititpä ´pahan´mutta 74sessa oli ainakin erilainen ohjaustehostin ja sen myötä vasemmasta lokasuojasta hävisi se pieni plotti.vai miten se nyt oli .
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Peilit/peilien kiinnitys...
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
Kyllä 74 oli tosiaan tuo patti pois kuskinpuoleisesta lokasuojasta just sen muuttuneen ohjaustehostajan johdosta ,eli 74 ei käy kuskinpuoleinen lokasuoja vanhempiin .Peilin varret oli myös erilaiset .Nuo peilin varsien muutos tuli jo 1972 ,eli olivat eri malliset kuin 70 ja 71 mutta 74 jo taas erilaiset kuin 72 ja 73 . Vuonna 1973 tuli R-sisuun 2 muutosta joka erotti sen vuoden 72 sisusta 72 mallisessa on 3 eriäväisyyttä 70 ja 71 mallisiin ,se yksi on peilin varret mutta mitkä on ne kaksi muuta eriäväisyyttä Tuollaisen pyöreälamppuisen R-sarjan MR rekisteröinin kanssa jos vaan on valveutunut katsastaja saa olla tarkkana jottei mene "väärillä" osilla konttorille.
Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos
73-mallisessa oli nämä nykyisellä pulttijaolla olevat vanteet mutta en tiedä joko muutos tuli 72 . Samalla alkoi napaperäaika ainakin vaihtoehtoisena akseliperän rinnalla.