Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 7:26 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kontio Sisun jarru räikät
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 5:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Huhti 01, 2011 5:24 pm
Viestit: 3
Kyseessä 76 Kontio. Aikasemmin kyselin tosa jarrujen vapauttamisesta ja näyttää siltä että säädöt on laitettu ehkä kauas. Aikaisemmat vastaajat arvelivat jarru räikkiä. Mitä jarru räikillä tarkalleen tarkoitetaan ja misä ne sijaitsevat? ja miten säätö tapahtuu?

Nimimerkki: YKS AMATÖÖRI
80-Luvulla ku ajelin kyseen omaisilla vehkeillä nii ei tarvinnu miettii tälläsii juttuja. Kovaa ajoa vaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2011 8:24 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
Tässä kuvassa on proton jarruräikkä.
Se on semmoinen kampi jota jarru sylinteri kääntää (reikä alahaalla).
Ylempään reikään tulee se akseli joka kääntää jarrukenkien välistä S rautaa.

Räikän toimintaperiaate on vähän sama kuin hylsyräikässä. sitä mukaa kun jarrut kuluvat se napsahtaa seuraavaan askelmaan (tai ainakin pitäisi).
käsisäätö tapahtuu painamalla tuo säätömutteri pohjaan ja vääntämällä siitä jarrun kireys sopivaksi (protossa sylinteri liike luokkaa 2 -- 4 cm)

Yleisimmät viat -- räikkää on säädetty painamatta mutteria pohjaan -- mutteri ei lukitu ja säätö löystyy omia aikojaan.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2011 8:30 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
jerske kirjoitti:
Kyseessä 76 Kontio. Aikasemmin kyselin tosa jarrujen vapauttamisesta ja näyttää siltä että säädöt on laitettu ehkä kauas. Aikaisemmat vastaajat arvelivat jarru räikkiä. Mitä jarru räikillä tarkalleen tarkoitetaan ja misä ne sijaitsevat? ja miten säätö tapahtuu?

Nimimerkki: YKS AMATÖÖRI
80-Luvulla ku ajelin kyseen omaisilla vehkeillä nii ei tarvinnu miettii tälläsii juttuja. Kovaa ajoa vaan.


Räikällä tuskin saat jarruja vapautettua. Käsijarrun painaa päälle sisällä oleva VOIMAKAS jousi. Jos summassa irroitat jarrukellot niin saattaa tulla silmille.
Käsijarrullissa jarrukelloissa on mutteri (ja monesti kelloon on kiinnitetty avain sitä varten) jolla jousi puristetaan hallitusti kasaan. (oletko löytänyt käyttöohjekirjaa ?)

jos autossa ei ole jarrupainetta, niin käsijarrun poistamisen jälkeen siinä ei ole sitten minkäänlaisia jarruja --> se lähtee alamäkeen...

Helpoin olisi käynnistää auto -- odottaa paineiden nousemista ja ottaa käsijarru pois päältä -- mutta se ei vissiin taida onnistua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Touko 01, 2011 4:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 626
Paikkakunta: Saksa
Yleensä paineilmajärjestelmässä on joku kohta josta sinne voi lisätä ulkoisesti painetta, se saattaa näyttää sisäkumin venttiililtä tai se saattaa olla jopa sellainen johon saa paineilmaliittimen suoraan kiinni. Kannattaa etsiä, olen melko varma että löydät sellaisen. Ennen paineen lisäämistä kannattaa kuitenkin laittaa jotakin pyörien taakse ettei se lähde liikkeelle käsijarrun vapauduttua, aivan kuin At7 sanoikin.

Niistä jarruräikistä minä olen aina jarrut vapauttanut jos auto jätetään pitkäaikaiseen seisontaan ilman jarruja. Myöhemmin kun auto otetaan käyttöön, pitää sitten ensimmäisenä säätää sen jarrut samoista "ruuveista". Eli vapautus ja säätö tehdään noista kuvan jarrunsäätömuttereista. Missään nimessä älä irrota mitään jarruosia ennen jarrujen vapauttamista jarrunsäätömuttereista, kuten aiemmin sanottu - siellä on sellaisia voimia että voi henki lähteä.

_________________
1977 Sisu AH-45
Myydään uusi TOHO-putki Protoon: viewtopic.php?f=6&t=3382


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2013 10:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Minun aikanani oli yhdistetty MGM jarru ja käsijarrusylinterit. Ei ainakaan saanut mennä sitä räikkää ruuvailemaan jos piti käsijarru löysätä. (Silloin kun oltiin ilman paineilmaa autossa.) Jos löytyi pulttipyssy niin sillä vetäistiin sitä takapuolella keskellä olevaa pulttia joka puristi käsijarrun jousen kasaan. Rullaamaan saattoi lähteä ellei mitään pyörän edessä. Silloin jarrut toimivat kun paineilmaa löytyi. Samoin sai ilmalla puristettua jousen kasaan ja pyörittää sen keskimutterin takaisin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2013 8:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 97
Kontiossa on moottorin oikealla puolella paineensäätimen vieressä venttiili josta ilmaa saa sisään. Vieressä on venttiili mihin voi kiinnittää renkaantäyttöletkun, ja siitäkin ilmaa saa menemään jos on sopiva adapteri tehtynä. Mulla on tällä hetkellä erikoinen ongelma, ilma ei mene sisään venttiilistä. Painesäätimen takaiskuventtiili vois olla jumissa. Säiliöltä tulevan putken avasin ja siitä tuuppasin ilmaa "väärään" suuntaan, mutta sillä ei ollu vaikutusta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2013 11:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 11:26 pm
Viestit: 97
Jos ei ruuvaile noita jarruräikkiä niin ei sekoa jarrujen säätö.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)