Kuljetuskalustoa

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Drafter kirjoitti:
Kontio kirjoitti:
Drafter kirjoitti:Sen verran on tullu kateltua että mun silmään SM ja SK tuntus olevan järjestään melko ruosteisia hyteiltään? Muodothan on onneks melko simppeleitä niin että uutta peltiä kehiin ja taas mennään. Nakkikoppi taitaa olla vielä suoremmilla paloilla?

Viime talvena kyllä palelin SM kopissa mutta keväällä sitte vaihoin termarin ni jo rupes tarkeneen.......
Tottahan tuo on, varsinkin ovien osalta ja tuulilasin alareunan osalta.

Tuossa olisi mielenkiintoinen kohde, mutta harrasteautoksi liian uusi ja todennäköisesti aivan liian kalliskin :)

http://www.nettikone.com/sisu/sk-262/1058190
vaan mikäs se siellä pilkottaa 3 kuvan taustalla :lol:
Hähää, nakkikoppi :lol:

300km tuli tänään istuttua Sisun pukilla, traktorin kärry ja polttopuuhäkkejä tällä kertaa noudon kohteena 8) Nyt saa riittää pitemmät reissut niitillä tältä vuodelta...
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Kontio kirjoitti:Tuo äMmäläinen voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, tosin pitäisi olla vaihtolavalaitteilla.
Kantavuus riittää kyllä karhussa minun ajoihini, mutta tuo voimanpuute tahtoo vaivata.
Tosin tämä pienihyttinen karhu on lämmin 20-asteen pakkasessakin ja nopeasti lämpenevä, kun ei tarvitse kovin suurta ilmamassaa lämmittää.
Ehkäpä SK-sisu :?:
Niillä tuli valtion "töissä" ajeltua melkoisesti. Aivan sopivilta ne käteen tuntui ja sieltä valikoimista löytyisi sitten niitä moottorivaihtoehtoja paljon enemmän 8)
Käyppä huutamassa kalkusta SK-siellä näyttäs olevan useita tarjolla.Tuli tästä mieleen jotta meilläpäin oli pitkään käytössä tällänen "hauska"yhdistelmä Sk-190 4x2 ja 2-aks kärri tällä kun pääsi pienten lossien ja yhteysalusten kyydillä tonne saaristoon.On nyttemmin pitkään ollu eläkeellä niin Sisu kun omistajansakin.Mut eipä ollu pikku cummins tien tukkona tuota "nyytiä" veti yhtä hyvin mitä isompikoneiset omaansa.Harraste käyttöön tollanen 190 210 tai 250:nen varmasti hyvä ja varmatoiminen peli.Suurin heikkous koko S-sarjassa on kyllä toi ohjaamon mädäntyminen.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja Kontio »

c-290 kirjoitti:
Kontio kirjoitti:Tuo äMmäläinen voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, tosin pitäisi olla vaihtolavalaitteilla.
Kantavuus riittää kyllä karhussa minun ajoihini, mutta tuo voimanpuute tahtoo vaivata.
Tosin tämä pienihyttinen karhu on lämmin 20-asteen pakkasessakin ja nopeasti lämpenevä, kun ei tarvitse kovin suurta ilmamassaa lämmittää.
Ehkäpä SK-sisu :?:
Niillä tuli valtion "töissä" ajeltua melkoisesti. Aivan sopivilta ne käteen tuntui ja sieltä valikoimista löytyisi sitten niitä moottorivaihtoehtoja paljon enemmän 8)
Käyppä huutamassa kalkusta SK-siellä näyttäs olevan useita tarjolla.Tuli tästä mieleen jotta meilläpäin oli pitkään käytössä tällänen "hauska"yhdistelmä Sk-190 4x2 ja 2-aks kärri tällä kun pääsi pienten lossien ja yhteysalusten kyydillä tonne saaristoon.On nyttemmin pitkään ollu eläkeellä niin Sisu kun omistajansakin.Mut eipä ollu pikku cummins tien tukkona tuota "nyytiä" veti yhtä hyvin mitä isompikoneiset omaansa.Harraste käyttöön tollanen 190 210 tai 250:nen varmasti hyvä ja varmatoiminehttp://www.sisua.net/forum/posting.php?mode=qu ... &p=23380#n peli.Suurin heikkous koko S-sarjassa on kyllä toi ohjaamon mädäntyminen.
Kun katselee lompakkoa, ja sillä painelee/pyyhkii otsaa, niin ei tarvitse kyllä ollenkaan lähteä kalkhuun päin...
Nuo SA:n vaihtolava sisut, ainakin ilmavaiv..korjaan ilmavoimissa oli hyväkuntoisia kun hylkyyn lähtivät, tosin vaihteistosta saattoi tullä öljynvaihdossa metallilastua melkoisesti pois :mrgreen:

Sori nelosnuhvi topikkisi sotkemisesta näillä välikysymyksillä/jutuilla :oops:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Tuli tilattua viimeisellä historiatiedot niittikoppiin trafilta, ja tänään ne saapuivatkin 8)

Nimiä en laittele näkyville, mutta vähän poimintoja:

-Elikkäs auto rekisteröity 7.7.1975 Saloon, entisen Kiskon kunnan alueelle. Puuautoksi, 2 tai 6 pankkoa. Puusta tehty etusermi :roll: , kitkarullat. Lupa tilapäisesti kiinnittää hiab 650 nosturi kahmarilla. Vaihtoehtoinen käyttö, pankkojen päällä avonainen puukori.

-Myyty 31.7.1979 Suomen autoteollisuudelle :shock: Muutettu vaihtolavalaitteelle kartiokiila kiinnityksellä sekä 350litran polttoainesäiliö. Myyty 14.2.1980 eteenpäin Perniöön. Merkitty että olisi SC-ohjaamo, mitä lie tarkoittaa?

-Myyty 17.11.1986 Perniöön koneurakoitsijalle, samalla muutettu päällirakenne koneritiläksi. Akseliväli muutettu 460 -> 540 ?

-Myyty Koskelle (TL) 2002 josta sotkamoon 2003, Sotkamosta nykyiseen Jämsään melkein kuukauden kuluttua :shock: . Sieltä 2006 nykyiseen Oriveteen josta vuoden kuluttua Kuhmoisiin. Lopulta 8.2.2012 Rantasalmelle 8) Nämä kaikki samassa kokoonpanossa eli koneritilä päällä.

Eli paljon on kiertänyt maailmaa, liekkö jotain ollu vialla tms.. Edellinen omistaja ja nyt minun omistuksessa tosin rempattu aika reippaalla kädellä kuntoon. Moottoripuoleen ei tosin ole koskettu, mutta muuten aika lailla käyty läpi vikapaikat.

Eli etelässä, varsinais-suomessa viettänyt alkuelämänsä, välissä joku outo koukaus Sotkamon kautta (20 päivää) ja sitten keskisuomessa melkein saman kunnan alueella loput omistajat.

Samalla selvisi nyt syy autossa oleviin nosturi/kippi painikkeisiin, perävaunu venttiileihin ja telikarhun käyttönamiskaan.
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Mistäs noin seikkaperästä tietoja saa, tästäkö: http://www.trafi.fi/tieliikenne/asioint ... atiedoista ?
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

SR-300 kirjoitti:Mistäs noin seikkaperästä tietoja saa, tästäkö: http://www.trafi.fi/tieliikenne/asioint ... atiedoista ?
En kysynyt suoraan tuolta, vaan täyttelin Suomi.fi-palvelussa asiakirjatilaus lomakkeen ja tilaus lähti sitä kautta. Lasku tuli selvityksen mukana kirjeessä parin viikon sisällä. Hinta oli kovempi, 33 euroa kun oli ensimmäiset neljä rekisterimerkintää skannailtu arkistoista. Ja näistä neljästä ensimmäisestä skannauksesta selvisikin lähes kaikki mitä autolle on tapahtunut :wink:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Niin ja linkki lomakkeeseen: https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/fill/s ... ient_id=21

On huomattava jos auto ei ole ollut yrityksen/autoilijan nimissä, niin historiassa lukee omistajana vain "yksityinen". Eli henkilöautoissa historiatiedot saattavat olla hyvinkin mitäänsanomattomia..
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Itse hain karhun tiedot täältä:
Tuo ei taas sitten näytä päällirakenne muutoksia, rekisterikilpi muutokset kyllä näkyy.

https://www.autorekisteri.fi/

Tuon tietojen mukaan olen Sisun 14-omistaja. Ja 9- yksityisomistaja. :shock:
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

nelosnuhvi kirjoitti: On huomattava jos auto ei ole ollut yrityksen/autoilijan nimissä, niin historiassa lukee omistajana vain "yksityinen". Eli henkilöautoissa historiatiedot saattavat olla hyvinkin mitäänsanomattomia..
Miten on jos omistaja on ollu valtio?
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

SR-300 kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti: On huomattava jos auto ei ole ollut yrityksen/autoilijan nimissä, niin historiassa lukee omistajana vain "yksityinen". Eli henkilöautoissa historiatiedot saattavat olla hyvinkin mitäänsanomattomia..
Miten on jos omistaja on ollu valtio?
Jaa a, enpä tiedä? Minkälaista valtion omistusta tarkoitat, jokin yhtiö vai armeija? Eikös armeijan vehkeissä omistajana lue valtioneuvosto tms-?
Avatar
sutii
Viestit: 439
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja sutii »

Mulla muuten uusia M-Sisun sinisiä aurinkolippoja 9kpl. Ja kuvan perusteella tarvitset yhden :wink:
Avatar
SisuSL170
Viestit: 144
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja SisuSL170 »

Ainakin mun ex-army SL:n omistaja oli puolustusministeriö ja tilaaja pääesikunta.
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

sutii kirjoitti:Mulla muuten uusia M-Sisun sinisiä aurinkolippoja 9kpl. Ja kuvan perusteella tarvitset yhden :wink:
Yyveetä laitoin!
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Jarrutesti paljastikin vetävällä akselilla olevan eroa melkoisesti, eli remonttiin meni. Hihnat oli loppu ja löytyihän sieltä vähän muutakin. No kerran se kirpaisee, laitellaan nyt kerralla asianmukaiseen kuntoon jarrut :wink:
ITS
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja ITS »

Joko olet saanut massa-asiat selväksi ? Sisun 1200 mm akselivälisen telin massan sai nostettua 18 tn, mutta tämä edellytti normaaliliikenteen käytössä Alb venttiilin asentamista. Autoon sai siis 25 tn kokonaispainon, eli telille 18 ja eteen 7 -7.5 tn rengaskoosta ja indeksistä riippuen. Vaikka autossa onkin 1200 mm teliväli ja 22 tn kokonaispaino, se ei estä rekisteröintiä normaaliliikenteesse. Trafin kirjeessä kun sanottiin ettei autolla saa kuljettaa kappaletavaraa, tämä pitää paikkansa, koska auto on rekisteröity koneenkuljetusautoksi. Ritilästä huolimatta auton voi muutoskatsastaa normaaliliikenteen autoksi, kunhan mitat eivät ylitä normaaliliikenteen mittoja. Se kun sanoit katsastuskonttorin poikien luvanneen merkinnän kaksikäyttöisyydestä, jos rakennat etukaavelin. En muista vuosilukua varmaksi, mutta etukaaveli vaatimus tuli vasta 70-80 vaihteessa, eli jos autosi on tätä vanhempi, lavan etuseinää ei tarvita. Vaikka muutoskatsastus tehdään nyt, vanhoissa ajoneuvoissa noudatetaan ensirekisteröinti päivän mukaisia määräyksiä. Tämä on erittäin vaikeaa saada menemään jakeluun nuorille katsastajille.
Vastaa Viestiin