Kuljetuskalustoa

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

c-290 kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:No niin, tässä se sitten tulee :mrgreen: :
http://kuvablogi.com/nayta/3420286/
Onnea vaan Sisumiehelle kyllä tuolla kelpaa harrastella.Onko mitään "hajua"missä on uutena palvellu? Onko napaperällä?Vai oliko noita puikkoperällä?Ite oon paljon rollsilla töitä tehny tosin nokallisella olivat tosin hiukan uudempia vm:t 79 ja82 toi 82:onen jo harvinaisempi kun Cummins oli jo tuossa vaiheessa syrjäyttänyt RR:ät lähes kokonaan.
Kiitos kiitos! Parilla kaivinkoneurakoitsijalla ollut viimeisimpänä. Jossakin vaiheessa ilmeisesti kuljetusliike Hartlinilla :?: Sitten nolo kysymys, että mistä tunnistaa napaperän, muusta kuin koosta?
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Eipä kannata nolostella aina koitetaan neuvoo jos vaan osataan.Siittä kuvasta koitin tihruuttaa ja näyttäs olevan BTO-napa siinä uudemmassa BTE-ssä on se iso S-kirjain.En muista oliko näitä RR-koneisia ollenkaan puikkoperällä,mut palstalta löytynee tähänkin vastaus :D
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Jos siinä navassa iso "nuppi" ja siinä iso S-kirjain, niin silloin vois olla BTE-1 napavälitteinen akseli. Jos taas kiertää sellainen iso rinkula napamurikan päässä -> BTO napavälitteinen. Akselinavassa pienenpi/ohuempi "nuppi" pultit tiuhasti ympäri -> CTR-1 On lienee lähinnä -79 lähtien.. RR/Cummins :?:
Vaihteisto vois ola Fuller RTO 9513..
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Ei ole S-kirjainta. Semmoinen kehä kiertää ympäri.Lisäksi näkyy kolme onko nyt akselinpäitä siinä. Eli liekkö kolmella rattaalla? Ilmeisesti ns. enkkuperä siis?

Tasauspyörästön lukko ei kytkeytynyt päälle, suhahtaa kyllä kojelaudassa vipstaakki. Ei syty merkkivalokaan :?
Mik@_75
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

nelosnuhvi kirjoitti:Ei ole S-kirjainta. Semmoinen kehä kiertää ympäri.Lisäksi näkyy kolme onko nyt akselinpäitä siinä. Eli liekkö kolmella rattaalla? Ilmeisesti ns. enkkuperä siis?

Tasauspyörästön lukko ei kytkeytynyt päälle, suhahtaa kyllä kojelaudassa vipstaakki. Ei syty merkkivalokaan :?
Kysyä saa ja yleensä kannattaa, muutama kuva helpottamaan tunnistamista..


puikkoperä tai akseliperä, miten tykkää sanoa
Kuva


Napaperä
Kuva
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

nelosnuhvi kirjoitti:Ei ole S-kirjainta. Semmoinen kehä kiertää ympäri.Lisäksi näkyy kolme onko nyt akselinpäitä siinä. Eli liekkö kolmella rattaalla? Ilmeisesti ns. enkkuperä siis?

Tasauspyörästön lukko ei kytkeytynyt päälle, suhahtaa kyllä kojelaudassa vipstaakki. Ei syty merkkivalokaan :?
Aivan oikein. Ammattipiireissä puhutaan juuri Englantilaisesta navasta, siinä ongelmana on ollut planeettapyörien neulalaakerit ja tapit, varmaan herkkä oikeille öljyille olosuhteitten mukaan. Sitten tuli ensimmäinen kotimainen napa, ilman s-kirjainta neljällä planeettapyörällä, Leyland ja RR. Ison Rolssin ja Cumminsin myötä 5-pyöräinen kotimainen napa. Nämä "englantilainen" ja "kotimaiset" Autoilijoitten Ammattisanastoa, ei mitään insinöörisöperrystä.... :) Lukon ongelma voi olla katkennut kytkentähaarukka perässä?
Sisulla vuodesta 1928....
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

KOska tuo ensimmäinen kotimainen napa tuli kun 79 RR-jyryssä oli jo toi S-kirjain :?: Lukosta voi olla myös kalvo menny "suhiseeko" se sieltä murikan suunnalta?
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Mik@_75 kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:Ei ole S-kirjainta. Semmoinen kehä kiertää ympäri.Lisäksi näkyy kolme onko nyt akselinpäitä siinä. Eli liekkö kolmella rattaalla? Ilmeisesti ns. enkkuperä siis?

Tasauspyörästön lukko ei kytkeytynyt päälle, suhahtaa kyllä kojelaudassa vipstaakki. Ei syty merkkivalokaan :?
Kysyä saa ja yleensä kannattaa, muutama kuva helpottamaan tunnistamista..


puikkoperä tai akseliperä, miten tykkää sanoa
Kuva
Tuon mustan Jyryn olen joskus nähny jossain tampereen suunnalla,mutta siittä on jo aikaa liekkö olla vielä hengissä?

Napaperä
Kuva
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

Meillä tänäkin päivänä ajossa -78 Leyland-Sisu, johon tosin asennettu Scania 111 moottori, (Huippupaketti Fullerin kera), siinä tämä "kotimainen" ilman s-kirjainta, ilmeisesti 1977 tuli ensimmäiset, tehtaanmiehet Hämeenlinnasta varmaan vielä tarkemmat päivät tietää....?
Sisulla vuodesta 1928....
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Mukavasti tekstiä tänne tullutkin! En ole vielä kerennyt tutustua lukon toimintaan siellä peräpäässä, sen verta innostuksissa mennyt aika sisuun tutustuessa :lol: Pitää nyt kattoa ensin tuleeko perälle asti painetta ollenkaan :shock:
Mistäs huomaa, oireileeko jotenkin tuo enkkuperän laakerit ennen hajoamistaan :?:
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

Parhaiten sen huomaa kolleegat, kun alkaa ääntä olla kuin Berliinin yllä toisen maailmansodan aikaan.... Sitten tietysti "käyntivälys" kasvaa, mutta halvempi korjata ennen kuin jälkeen.....
Sisulla vuodesta 1928....
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

sisulla.... kirjoitti:Parhaiten sen huomaa kolleegat, kun alkaa ääntä olla kuin Berliinin yllä toisen maailmansodan aikaan.... Sitten tietysti "käyntivälys" kasvaa, mutta halvempi korjata ennen kuin jälkeen.....
Ok :roll:
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

En tietenkään halua pelotella, kestää kyllä "sivari" käytössä vaikka kuinka ääntää... Tarkoitin sitä kun 200k km vuodessa nyhdettiin kärryjä ym. sen aikaisilla teboilin "tervaöljyillä".....
Sisulla vuodesta 1928....
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

sisulla.... kirjoitti:En tietenkään halua pelotella, kestää kyllä "sivari" käytössä vaikka kuinka ääntää... Tarkoitin sitä kun 200k km vuodessa nyhdettiin kärryjä ym. sen aikaisilla teboilin "tervaöljyillä".....
Joo, ei sillä. Hyvä kuitenkin tietää että jotain äänimerkkejä antaa ennen pamahtamista. Eipä tuo vielä ainakaan huutele mitään perästä, mitä nyt sivusta kuuntelin :wink:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuljetuskalustoa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Mitähän muuta kriittistä huomion arvoista paikkaa olisi hyvä tarkistaa? Ettei jymähdä tienvarteen jonkun tyyppivian takia :?
Vastaa Viestiin